Jack Russel Jack Russel
Nu er jeg efterhånden en del gange blevet spurgt, om Tego er en Jack Russel.
Han er købt som dansk svensk gårdhund, og de forældre vi blev vist, var begge dansk svensk gårdhunde.
Nu har jeg siddet og kigget lidt herinde, og kan egentlig godt se, at han kunne minde og en JR, bare lidt mere langbenet.
Er der nogen, som kort kan give en beskrivelse af JR sind?
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 145
mar 2005
Følger: 40 Følgere: 39 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 4.379
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 104 Svar: 882
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 163 Svar: 544
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.510
Jeg har tre JRT og får tit spørgsmålet om de er dsg hvalpe, men nej nej og atter nej. Den helt store forskel der er på racerne er at en JRT er mere kompakt og kvadratisk end en dsg. Typisk er en dsg også mere spids i hovedet, som du kan se på din egen. Dette fordi at en dsg skal kunne få hovedet ned i små huller til mus og rotter, og hvor en jrt helst skal holde snuden væk fra ræven, men blot virke stor og farlig. Du vil heller ikke finde mange JRT eksemplarer hvor halen krøller, da man skal kunne "trække" en JRT ud af en rævegrav. EN JRTs bryst er også meget mindre, da den skal kunne vende i rævegraven. Farven er også meget vigtig, da en JRT skal være min. 51 % hvid, hvorimod der ikke er krav til en dsg på farven. De fås også både som ruhåret, broken og glathåret, som du ligeledes heller ikke kan få med en dsg.
Sidst men ikke mindst, må en JRT og Parson maks være 38 cm i skulderhøjde, hvor dsg fås højere.
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Cynthia:
Der er krav om farven på dsg. De skal være mest hvide, kan dog ikke huske procentsatsen.
Men sindmæssigt, ja, der minder han squ om en JR
Jack Russel