1.593 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
39 Svar

Online Tilmeldt:
6. jan 2006 Følger: 1 Følgere: 69 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 351 Svar: 14.444
Jack Russel Terrier Jack Russel Terrier
Kort og godt - hvor skal man købe sådan en henne ?
En af mine figuranters søster er på udkig, men ved ikke hvor hun skal købe en fra
1 synes godt om
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.508
DKK har en liste med opdrættere.
Dansk Jack Russell Terrier Klub har en hvalpeliste.
Jack Russell Terrier Club of Denmark har også en hvalpeliste.
Jack Russell Terrier Danmark har en liste over opdrættere.
Og så er der gul og gratis, diverse grupper på Facebook, dba og selvfølgelig udlandet...
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.915
mar 2009
DKK har fokus på sygdomme i racen mens de andre klubber slækker mere på det
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 69 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 351 Svar: 14.444
Men tak for input alligevel.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.109
mar 2009
Utrolig mange JRT viser ingen lyst til at arbejde med vildt. De kan fint gå lydighed, rally, etc, men lysten til at arbejde på jagt er minimal. Deres iver holder heller ikke så lang tid i familie versionen kontra jagtlinjerne. Så de vil heller ikke altid arbejde særlig lang tid af gangen. Jagtlinjerne vil arbejde til de falder om.
Udseendet på jagtlinjerne betyder heller ikke helt så meget for alle opdrættere. De skal bare kunne arbejde og så betyder standard ikke så meget. I familie (og udstillingsvarianten) så betyder udseendet langt mere og så skal de helst ikke vise alt for meget terrier sind
Jeg har stået i en udstillingsring med terrier hvor de ikke har energi til at holde halen oprejst. De ser pæne ud, men virkelig triste af sind. Nogle er simpelthen skræmt fra vid og sans til udstillinger, som slet ikke er i tråd med sindet for en terrier. De skal jo få ræve, grævlinge, jærv, etc ud af et mørkt hul under jorden, så at være bange og skræmt er ikke det optimale sind, men udstillingsfolk var træt af terrier som var lige lovlige kamplystne i ringen, så dem sorterede de fra i avlen
mar 2009
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.289
Derfor er det også så fedt, når dommerne i kritikken pointerer at en given hund mangler terriertemperament. Det skal de sgu have!
I øvrigt synes jeg at Parson er meget mere driftig end JR. Kender en opdrætter hvis hunde der har stor røv i bukserne hahaha
mar 2009
I Rostock sidste år, var der en Parson som ville slå alt ihjel i ringen. Det var lidt for meget terrier i den hund ????
Mine er arbejdslinjer ind til benet, men jeg forsøger også at holde standarden. Så de bruges både til gravjagt og udstilling. Der er titler i begge lejre og det bliver jeg stolt af. Så vinder de måske ikke Cruft, EDS, WDS, etc, men de er med et godt stykke af vejen (indtil de møder de skandinaviske dommere som ikke bryder sig om den glathåret version)
jun 2007
Hvor træner du grav?
Der er vel kun mekanisk tilbage?
Jeg er også klart mere til den ruhårede, men det er jo fordi jeg selv har hunde med skæg
mar 2009
Men har lavet en kunstgrav i baghaven og så er han vant til at gå under jorden. Mormor skal vise ham kunsten at gå på gravjagt i denne sæson. Så vi krydser fingre for at han får ræv i snudeskaftet her til vinter. Jagtiveren har han bestemt i behold, så naboens fire katte lever også på lånt tid hvis de vover sig herind. Han har haft fat i en af dem, men den slap med en lettere pelsløs hale ?? Mine linjer har ikke svært ved at arbejde
Ellers tager vi prøver i Finland og forhåbentlig i Sverige på deres praktiske rævejagt, hvis han får dansk ræv denne sæson.
Jeg har skam også en ruhåret, men i en lidt anden størrelse
jan 2006
Er den på billedet en Parson, eller ?
Og hvad er der "galt" med den, i forhold til udstilling ? For mig ser den jo harmonisk ud i sin opbygning, fin udstråling og lækker, lækker pels .. men jeg har altså ingen forstand på hvordan de "bør" se ud, derfor mit spørgsmål.
jun 2007
Jeg har set den mekaniske ræv. Jeg er nu ikke så imponeret.
Vi træner bare på rotter her haha
mar 2009
Han er en Parson Russell Terrier ud fra standarden i DKK. I de andre klubber ville han have været en Jack Russell Terrier. Klubbernes standarder er ikke ens, så det skal man også have for øje.
Idet at han er glathåret så syner han spinkel og høj, men holder alle mål. For især de skandinaviske dommere, så vil de helst kun se de ruhåret (eller broken), så på den måde, opnår jeg sjældent specielt meget her i de nordiske lande. Jeg er glad for de glathåret for jeg skal ikke bruge tid på at trimme, plukke, klippe, etc. En tur under bruseren et par dage før og så bare en fugtig klud på dagen. Musklerne træder virkelig frem på de glathåret og det ser pisse hamrende godt ud, hvis jeg selv skal sige det.
mar 2009
Jeg tror nu nok at den mekaniske ræv hjælper med at få de unge hunde under jorden og få indarbejdet taktik. Resten skal ligge i generne, men det skulle det også da vi havde opdrættet ræve.
Og jeg har set det virke, men er bare doven og har jo en læremester herhjemme, så turen på 1 time har endnu ikke fået mig derned ??
jun 2007
Dét er deres ræv jeg har stiftet bekendtskab med. Har tidligere haft vores hunde i kundstgrav med opdrættede ræve, og må indrømme at jeg savner det.
mar 2009
Han lavede sin egen version som ikke var noget at råbe hurra for. Så kom han under Danmarks Jægerforbunds vinger og fik en uddannelse og slog sig sammen med Haslev jagtforening og købte en mekanisk fra Everfox. Nu er han træner i Haslev.
Jeg har kun set de hunde som har været trænet hos Lars fra Everfox på Fyn, som har fungeret. Det er mest taktikken de lærer og dermed ikke laver foreliggere.
jun 2007
mar 2009
Jeg savner også de levende ræve i Danmark. Dem i Finland er fucking aggressive og banker gerne enhver hund som tør tage kampen op
jan 2006
mar 2009
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.479
Jeg har godt nok også fået bedske bemærkninger med på vejen om Clinton ved de par udstillinger han var på i sine unge dage. Ikke fra andre irer-folk, men tilskuere og folk med andre racer. JA, han entrede ringen med jordens største 'her kommer jeg attitude' og udlovede bank til højre og venstre til dem der kom for tæt på. Men for pokker sådan SKAL en irer sg* være.
Desværre er mange terrierracer (sjovt nok mest de lavbenede) blevet populære blandt folk for hvem tænding, korte lunter og jagtinstinkt er VILDT irrriterrende
mar 2009
Jeg kan da også blive vildt irriteret på min gamle tæve som altid lover bank, men sådan skal de jo være ??
Mine hanner har altid været mere harmoniske i deres sind, så de stadig kom ind med "her kommer jeg!", men knap så kamplystne som den gamle. De finder sig ikke i at få en snude i røven, men det bliver sjældent med lyd at de reagerer. Sæt dem i en rævegrav og så har man ondt af ræven med de lyde. Ud kommer de jo i en fart, så attituden har de på plads overfor et dyr som oftest er større end dem selv.
Jeg har aldrig skulle holde halen oppe på mine i ringen eller haft en hund som har kedet sig i ringen. Hvis de kigger ned, så er det for at lægge an til at grave et hul midt på plænen ??
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.479
Præcis sådan skal det være
Jeg har heller aldrig skullet holde hverken hoved eller hale oppe og det med at stå og præsentere sig så man 'ligner en million' falder en irer ret naturligt
maj 2007
mar 2009
Jeg ved ikke hvor udbredt det er mere på JRT, men på PRT er det så godt som udryddet. Vi tester i hvert fald kun for det når vi alligevel er hos dyrlægen, så ingen attest.
Derimod er der et par gentest som bør være der. De to muskelsygdomme LOA og SCA og så for Linse luxation PLL. Der skal bare være mindst 1 forældre som er fri
Men det er mere forebyggelse end reelt noget vi ser i Danmark
maj 2007
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
mar 2009
De gode overskrifter fanger altid min interesse
maj 2007
mar 2009
Nej ikke rigtig andet end popularitet. Med popularitet følger desværre også, at man skal se sig godt for angående ægthed og sygdomme. På sit højeste kostede en kortbenet version over 20.000 kr uden stamtavle og tjek for noget som helst. De er også brugt i avlen alt for tidligt (ca 1 år gamle) og det giver jo ikke altid de bedste betingelser
maj 2007
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.556
Den kortbenede er en Jack og den langbenede en Parson
maj 2007
Og ret beset er det lige meget hvor kræet er stambogsført, så længe opdrætter er dygtig.
mar 2009
Nej, det er i FCI i alle lande, hvor racen er opdelt.
I alle klubberne udenfor FCI har de samlet det hele som Jack Russell Terrier, men bemærk at deres standard siger kvadratiske men tillader alligevel de lange og kortbenet.
maj 2007
mar 2009
Det er lidt vigtigt hvor den stambog kommer fra. Jeg har selv flyttet mine gamle fra DJRTK til DKK, fordi jeg ikke kunne konkurrere hvis ikke de havde dkk bøger. Derudover var jeg den eneste som gik op i at fornye avlen med flere individer og det var umuligt at opdrive ærlige udenlandske opdrætter udenfor FCI.
Så er det måske ikke lige så vigtigt for HR og Fru Danmark lige her og nu, men hvis de samme individer skamavles på kryds og tværs, så rammer det dem alligevel. Når sundhedsresultater er taget selv og ikke bliver samlet i en fælles database, så er det også pænt umuligt at finde hoved og hale i det hele.
Jeg brugte en tysk hanhund (importeret fra England) på et af mine kuld i DJRTK, hvor de lige havde glemt at informere at den gav kryptokider ??
Jeg blev også nødsaget til at få et af mine kuld stambogsført i Sverige, da DJRTK ikke anerkendte inseminering. Dette blev godkendt af den øverste myndighed i England, fordi de anerkendte mit opdræt men ikke havde mandat til at få den danske klub til at makke ret.
Det er rigtig rart at få juridisk rådgivning og hjælp skulle det blive nødvendigt. Og så er det rart at alle er underlagt de samme regler og ikke lige hvad flertallet i den siddende bestyrelse mener på dagen.
mar 2009
Vi fik sæsonens første ræv i dag og kæmpede en brav kamp med nr 2, som endte med at vinde. Min yngste var med til at arbejde med nr 2, men turde ikke gå helt til den. Det skal nok komme
jun 2007
Jack Russel Terrier