Nægter at slippe bold.! {{forumTopicSubject}}
Ja som overskriften lyder har jeg på det sidste haft problemer med at få min schæferhund til at slippe sin bold når vi er ude og gå tur..
Han er begyndt at nægte at slippe bolden og bare ligge og kigge på mig.. Jeg har forsøgt med bytteteknik (han er fuldstændig ligeglad med det)
Jeg har forsøgt at blive sur/tale højt.
Jeg har forsøgt at fysisk få den ud af munden på ham..
Jeg har derudover oplevet at han knurrer en smule når jeg rør ved ham, når han spiser.
Jeg er virkelig på bar bund, og ved ikke hva jeg skal gøre, da bolden er en stor del af hans luftetur med masser af kasten og løb og træning.. Han er glad og vil lege og hopper op af mig med bolden for at jeg skal trække (der er snor i) men når jeg ber ham om at slippe, så lægger han sig bare ned og fryser nærmest.. Ligger bare helt stille.. Kan det være et dominansproblem?? Og har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre..
Vh Peter
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Hvis den bold virkelig er den bedste motivation han har, så må en magen til være det eneste han vil bytte med?
Skal siges jeg ikke har erfaring med det problem..
aug 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 188
Men har selvfølgelig ikke prøvet med en tilsvarende bold.. Men det jo måske fordi jeg skal have bolden for at træne ham, og kaste til ham.. Så ville det jo komme ud på et hvis han bare lå med en ny bold..
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
Og hvis du så har 2 bolde med til træning så kunne det måske væremuligt at f.eks. kaste den ene bold og derved få hunden til at slippe den anden bold.
aug 2007
Alle konkurrencer har han fået UDP i C-arbejde.
Det lyder fuldstændig som *Rotterne* beskriver det.. Der er intet han er interesseret i..
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.166
Alt det med bytte købmand osv .. glem det .. du får den aldrig fra ham på den måde alligevel.
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
På hende, var der kun en ting, der virkede og det var stædighed.
Halvanden time tog det, at få hende til at slippe. Til gengæld var det kun den ene gang, jeg havde problemet.
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 526
Men i dette tilfælde, har vi altså at gøre med en fuldvoksen Schæfer, med mange og skarpe tænder i gabet, som virkelig er ved at "prøve dig af". Nu skulle lige denne situation jo gerne være en lege-situation. Men alligevel. Nu ser det ud til, at hunden lige vil "markere sig" her i forhold til sin ejer.
I sådan et tilfælde, bør man ikke stå og fifle med en masse pædagogisk "hensyntagen" til, om hunden "ikke må tabe ansigt".
Du skal simpelt hen, hvis hunden ikke vil slippe bolden og "sender dig blikket", tage fat om overkæben, incl. tænderne i overmunden. Derved får du lige "klemt", overlæben lidt fast ind mod den tænder, hvilket nok ikke just er behageligt. Og samtidigt har du et fast greb i bolden, med den anden hånd. Og så siger du højt og myndigt "SLIP". Senere kan man gå over til det lidt venligere "Taaak". Så vil jeg næsten love dig, at han slipper bolden. Og SÅ skal han naturligvis roses vældigt fordi han gjorde hvad dens "overmand" befalede den at gøre.
Schæferen er generelt en meget lærevillig hund, som gerne vil gøre deres ejer tilfreds. Men det er samtidig også en stor og stærk hund, der meget nødigt skule kunne tage magten fra sin ejer, ved at udvise aggressioner overfor ham/hende i NOGEN SOM HELST situationer.
På min profil fremgår det at jeg har Chihuahuaer. Men de sidste 25år har vi haft tre pragtfulde Schæfere, som alle var super velopdragne hunde. Men det kræver altså også en "fast hånd" og at hunden ved, at det til hver en tid er DIG, der bestemmer.
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 263
Min jagthund har det på samme måde...når vi leger bold med ham løber han væk med den bagefter hvis ikke lige jeg har en anden at give ham.
Førhen ville han ikke gå tur uden at have sit legetøj med i munden men her skal han lægge det fra sig inden han går ud af døren sammen med os andre og det har været en hård kamp at træne ham i det , men nødvendigt for hans fokus var kun på bolden .
Det tog lang tid at få det til at virke så træn træn træn og giv ham en masse godbider så han syntes det er sjovt
god fornøjelse......
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
For at lære hunden af slippe, skal værdien af at slippe være tilsvarende høj eller højere end det hunden har. Altså skal du bytte med en tilsvarende bold eller en bedre. Leg byttelege, hvor du kaster bold, hunden afleverer og få som belønning en anden bold. På den måde lærer din hund at det er super fedt at aflevere - for den får jo en ligeså god belønning.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg tænker, at han alt for mange gange har erfaret, at det ikke er en god deal at aflevere til dig og så må han jo holde fast.
Nu er problemet kommet, og det er klart, at du ikke bare kan stå og vente på at han slipper så du kan belønne ham for at have ligget i evigheder og holdt fast. Men han skal have en ny erfaring, og den skal være at det kan betale sig at slippe.
Hvad gør du helt konkret, når du beder ham om at slippe? Har du snoren i hånden og i så fald, hvad gør du med snoren? Trækker du i den eller er den løs?
Quurdys force har altid været hans lydighed, og han er meget trænbar, men også følsom. Jeg ville ikke være alt for brutal mod ham.
Hvad gør du, når han endelig HAR sluppet?
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.433
Man kunne jo evt i en periode bruge en mindre atraktiv bold.
Er det kun når han er lidt kørt op han ikke vil slippe eller gælder det også hvis han får bolden indenfor i et roligt øjeblik ?
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 526
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Man kan også prøve at øve "slip" kommandoen. Start med noget som hunden ikke er lige så glad for og introducere bolden når den er stensikker med andre genstande.
At tage fat i hunden på den måde synes jeg først at man skal gøre hvis situationen kræver det her-og-nu - f.eks hvis det er noget ulækkert/usundt som hunden har samlet op. Resten må man forsøge at træne sig ud af.
aug 2006
Hvis hunden har den ene bold i munden og får tilbudt den anden passivt, så gider den ikke at bytte...
Det kan til gengæld snildt være, at hvis belønningen for den ene bold er at lave jagt- og trækkelege med den anden at der sker noget.
Det er HELT sikkert, at det ikke får hunden til at holde mindre fast at få pillet bolden ud af munden med sure miner og den derefter ryger i lommen fordi DEN ihvertfald IKKE skal bestemme.
aug 2006
Det er et valg, den træffer ;o)
jun 2006
tricket med hende var ikke at begynde at trække i snoren i bolden.. Hvis hun først mærkede et træk, så var der ingen mulighed for slip.
Hun var glad for trækkelegen med bold og kom og tilbød leg flere gange, men slippe ville hun ikke hvis man først en gang havde taget fat i snoren og der var kommet træk.
jeg slap derfor snoren med det samme hun begyndte at trække..
Hun var også en meget lydig hund og jeg kunne sommetider få hende ud af den boldstress ved at træne og give kommandoer..
Plads - dæk - sit - slip ..... HOV... :o))
aug 2006
WOOOPS, der røg bolden.. Dælens...
jun 2006
Man kunne ligefrem se det på hende... Hvad dælan var det lige der skete der ?????
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
Det kan ganske enkelt ikke betale sig for hunden at aflevere. "lønnen" er ikke god nok.
Det var i øvrigt en super idé at bruge genstande til træning, som har lavere værdi - i hvert tilfælde en overgang.
jan 2006
Jeg har umiddelbart lidt svært ved at se hvorfor man skal sige som en pingvin, når hunden har sluppet bolden ?
Hvorfor ikke bare rose den med det, den allerhelst vil ha, bolden ?
Siri -
Det er bare sådan engang imellem, at "lønnen" ikke KAN blive høj nok - derfor er det ikke altid at man kan lave denne udveksling af objekter.
aug 2007
Det jeg præcist gør er at kalde ham hen. Gerne dække ham af, og derefter sige slip.. Så plejer han bare at slippe med det samme. han plejer også at slippe med det samme hvis han bare går eller løber og jeg giver slip kommandoen..
Men som du siger så er det hans eget valg ikke slippe.. Fordi han ved godt han skal..
Når han så har sluppet, plejer jeg at rose ham med dyyyygtig og klappe ham lige inden jeg tager bolden. Evt. giver jeg nogle godbidder..
Men nu er der ingenting at komme efter. Man giver slip-kommandoen og så ligger han sig med det samme, og fryser helt.. Fuldstændigt som han ved han gør noget forkert og bare venter på straffen.. Men bolden skal han i hvert fald ikke aflevere..
Jeg forstår ikke hvorfor han forbinder det med noget dårligt da jeg altid leger eller kaster, når han har sluppet, og han altid bare får lov at gå tur med den i munden når vi går..
Det med at fysisk tage den ud af munden har jeg prøvet.. Det kræver mange kræfter og når det endelig lykkes efter en omgang "brydning", så er han fuldstændig oppe og køre over bolden og kan ikke gå og tænke på andet, og han vil meget gerne ned i den lomme bolden ligger i osv.. Han forsøger at gå plads og hoppe op mod lommen osv, for at få den igen.. Jeg aner bare ikke hvad det kan være..
jan 2006
Så lader jeg være med at fokusere på pingvinen. Men lad mig så spørge på en anden måde - hvorfor kan man ikke bare nøjes med at ligeså snart hunden har sluppet, give den bolden med det samme igen ?
Hvad er nødvendigheden i at lave det lille "cirkus" først ?
jan 2006
Det kræver ikke ret mange kræfter at tage bolden fysisk fra en hund.
Og når han hopper op af dig og forsøger at tage bolden ud af din lomme igen .. hvad med så at sige nej til ham.
Han respekterer dig overhovedet ikke, udfra det du beskriver - og før han kommer til det, kan du bruge alverdens metoder for at forsøge at få ham til at slippe .. det kommer bare ikke rigtigt til at lykkes.
Er du bange for at han bliver ked af det, hvis du siger noget til ham ? Eller er du bange for at han bider fra sig, hvis du tager fat i ham fysisk ?
Jeg spørger, fordi jeg har lidt svært ved at se problemet nemlig
aug 2006
Det bedste i verden er for ham ganske givet hans bold - når vi lige ser bort fra ærmet. Og så er bold det eneste, der kan gives for at det kan betale sig for ham at slippe.
Ud over de småting, man skal tænke over med ikke at trække i linen o. lign. der stimulerer hunden til at holde fast, så mener jeg, at det bedste at gøre er, at tage bolden ud af munden på hunden.
Jeg kan ikke rigtig forklare hvordan, men jeg selv kan godt få dem ud uden jeg får sved på panden - det er med at finde den rette teknik ;o)
Og så skal hunden have bolden tilbage og/eller gang i noget leg. Husk at varier disse, så hunden ikke pludselig ser automatik i, at slip = leg. Det kan blive noget rod.
Eftersom hunden skal have en helt ny erfaring, vil jeg foreslå at du har rigtig mange gange slip, hvor hunden bliver belønnet med bolden og meget få gange, hvor han ikke gør.
jan 2006
Den skal belønnes med bolden fordi det er den, den helst vil ha, ergo den optimale belønning.
At jeg hopper rundt og står på hænder og laver flik-flak er mine hunde ligeglade med, hvis det er bolden de vil have.
Hunden ts har, lyder som om den er kørt godt op i dens bolddrift, så jeg mener bestemt, at det er bolden der skal bruges som belønning.
Jeg sidder jo netop og kommer med forslag - så forstår ikke helt hvad du mener ?
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 780
jeg kaster bolden i det hun er på vej tilbage med bolden tager jeg den aden frem hun smider den første hurtigt nogengange andre gange mindre hurtigt jeg kaster den og sådan fortsætter vi
eller klikker hende for slippet og lader hende få bolden meget hurtigt efter så hun lærer at selvom hun skal slippe for hun bolden igen meget hurtigt
okt 2010
så under lydighedstræning bruger vi godbidder og afslutning af øvelsen eller lydigheden generelt bruger jeg bolden så hunden er generelt i mega drive selvom jeg slet ikke har bolden med hun kører højt på mad også så det bruger afslutter med boldleg hvor vi kaster med 2 bolde inden vi afslutter helt n idet hun er på vej tilbage til mig med bolden og hun slipper i afventning efter at jeg kaster den anden bold får jeg lige fat i halsbåden (svært med sådan en lille satan på 23 kg) og gemmer begge bolde væk mens hunden i total spændning springer rundt efter mig
sådan afslutter vi altid og det har givet et rigtigt godt resultat med to bolde for at få slippet
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
okt 2010
jeg synes nu det er meget logisk hvis hunden ikke vil slippe bolden når man sagt slip og den ikke vil så tager man bolden ud af munden med magt og så snart det er gjort belønnes hunden den finder da ud af at hvis den slipper hurtigt får den sit ynglings legetøj hurtigt hvis du bruger godbidder og de ikke er så meget forstærkere som bolden giver det jo ikke mening og belønne med dem
aug 2007
Men har holdt en pause på en måneds tid.. Vinter pause. og begynder igen til PH til Februar..
okt 2010
slip problemet for trådstarter går jeg udfra kun dækker bolden siden det ikke gælder noget andet så derfor må man gå ud fra at det er fordi at hunden ikke vil af med dette legetøj enten pga man har taget det eller måske en anden konflikt eller måske noget helt andet
men jo jeg står med hund siger slip,hund slipper ikke,jeg tager bold ud af mund på hund,belønner med bold
viser hund at det betaler sig at slippe
aug 2007
Jeg overvejer om det er et dominans problem i stedet for et problem med om det er det værd.. ??
For syntes idag at han knurrede lidt da han lå i bilen og jeg skulle have bolden som han havde i munden.. Plus han bliver helt stiv i det, når jeg rør ham, for evt. at få fat i bolden, han har i munden..
Dernæst vil jeg sige at jeg faktisk har ret store problemer med at få den ud af munden på ham med magt, og han bare bruger alle sine kræfter på at holde den.. Måske er der en god måde at gøre dette på.. ?
jan 2006
Jamen jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det ?
Det er som Stine skriver .. hund vil ikke slippe bolden ... osv
Det er på samme måde man kan indlære slip i C - når hunden slipper ærmet får den bid med det samme igen. Slip-bid, slip-bid, slip-bid .. Det er præcis det samme princip med bolden.
Og jo - hunden kører da højt på bolden, hvorfor skulle den ellers ikke ville slippe den ? Hvis det var en ting den var ligeglad med, ville ts ikke stå med de problemer.
Jeg vil vældig gerne få dig til at "lære nyt" som du skriver, men jeg kan seriøst ikke se, hvad det er du ikke kan forstå ved det vi skriver ?
Den metode du beskriver med at tage en ekstra runde i C med ærmet .. puha, den skriger på slipproblemer som jeg ser den. Hunden skal lære at en kommando skal efterleves .. hvordan skal den ellers nogensinde komme til at forstå, hvad det er vi vil have den til. Så nej, den metode forstår jeg virkelig ikke
jan 2006
Jo den har - den har jo sluppet .. godt nok ikke af sig selv, men den har ikke bolden i munden længere, og det vi skal have den til at forstå er, at den ikke nødvendigvis mister bolden, ved at spytte den ud.
Dvs at den lærer at slip er slip .. ikke løberunder eller træklege .. men at slip ikke nødvendigvis betyder, at nu er bolden væk. Det kan også bare betyde, at nu får den bolden med det samme igen - eller at den får en anden tilsvarende bold, hvis den vil have den. (Det er ikke alle hunde, der lige nemt kører to-bold systemet).
Med din metode lærer hunden, at når den slipper bolden er den væk - og så er der kun guffer eller cirkus tilbage. Hvorfor skulle hunden så slippe, når den ikke er interesseret i guffer eller cirkus ?
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 263
Jeg mener ikke man skal belønne sin hund når man selv skal tage den ud af munden på den....det kan være en lang og sej proces at få hunden til at gøre som man forlanger men når så det endelig sker, at bolden bliver afleveret frivilligt, så er det bare med at finde det store skyts frem af gobidder for så er det der den har gjort dagens arbejde :O)
aug 2006
Det eneste man gør er, at bekræfte hunden i, at der er god grund til at holde fast i skidtet.
Dominansproblem - tja, det kan man tænke, jeg tænker mere samarbejdsproblem, hvor hunden ikke får det ud af det, som det kræver for at være motiveret for at løse opgaven = slippe.
Hunden skelner altså ikke mellem det, at bolden er blevet taget ud af munden og at den selv slipper.
Jeg glæder mig til at høre resultatet - for jeg skal ærligt være ved, at jeg ikke tror på problemet bliver løst med guf og tjuhej. Det er jo det, der har skabt situationen...
okt 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.911
Peter S, det lyder som om du er ved at have et seriøst problem med din hund. Lige en lille detalje, lad ikke hunden komme ind i bilen med bolden, sørg for at få den udenfor. Bliver den stiv og brummer, og den tillige sidder i bilen, så er det altså et spørgsmål om tid inden den bider dig.
okt 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.911
Hvor træner du PH?
Hvor gammel var hunden da du fik den?
jan 2006
Store skyts i form af godbidder ?
Når det nu er bolden hunden vil have ?
okt 2010
mit eget er et bytteproblem og har intet med dominans at gøre
Nægter at slippe bold.!