{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
756 visninger | Oprettet:

Klub skifte {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har forstået at hvis man køber en DRU hund kan man ikke umidlbart skifte til DKK og få den avlsgodkendt senere.
Tænkt på om det stadig er umuligt hvis man køber en hvalp og skifter med det samme.
Får hunden så taget alle de relevant prøver som voksen må det vel give det samme.
Ville bare være dejligt hvis søge kriterierne på hvalp kunne omfatte begge tavler. Dette ville give lidt mere at vælge imellem


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klub skifte
  • #1   10. jan 2011 Øv 8-)
    men tak for svaret


  • #2   10. jan 2011 I nogle racer kan man godt flytte en hund fra DRU til DKK, men den vil få en blank stamtavle (aner fjernes) og i stortset alle de små racer vil der også være et avlsforbud..

  • #3   10. jan 2011 Det er uden betydning hvornår du køber hunden. Det ændrer jo ikke dens afstamning. Hvis du ønsker en DKK hund, så bør du købe en DKK hund

  • #4   10. jan 2011 Det er ligemeget om den er hvalp eller voksen, så er det ikke til at skifte fra anden klub til DKK, da forskellen allerede starter inden hvalpen fødes, med avlsgodkendelsen af forældrene. Er forældrene ikke DKK/FCI-hunde så er bliver er de for sent.

  • #5   10. jan 2011 nåh ja tænkte ikke lige på det med forældrene.
    Tænkte bare at når den blev tjekket osv så måtte det da være ok.
    Kan godt se det nu.
    Undskyld hvis jeg stiller mange dumme spørgsmål men syndes det er bedre jeg stiller dem nu inden jeg køber end når hvalpen ER anskaffet hehe.


  • #6   10. jan 2011 Renee, det er det også smiley

    Alt for mange køber hunden og står så bagefter med alle spørgsmålene, eller får deres tæve parret, og et par dage inden forventet fødsel, kommer de i tanke om at de ikke ved hvad de skal have klar og gøre når det sker.

    Så dejligt at der er nogen der tænker inden de handler smiley


  • #7   10. jan 2011 Det giver da heller ikke meget mening at købe en hvalp og så skifte med det samme. Hvis man ønsker at være i DKK, har man vel taget valget fordi man synes man får nogen fordele ved at være lige netop der. Og de fordele får man jo så ikke hvis man køber hvalp i en anden klub...

    Jeg kan bedre forstå at man ønsker at skifte senere fordi man måske finder ud af at den klub man er i, alligevel ikke levede op til ens forventninger.

    Om hunden kan avlsgodkendes efter klubskifte, afhænger af race/specialklub.
    Nogen specialklubber har lukket helt af for muligheden for avlsgodkendelse af overførte hunde, og skal jeg være ærlig, så håber jeg at flere vil følge efter.
    I andre specialklubber er det sådan at hunden skal leve op til nogen krav og så kan der gives avlsgodkendelse alligevel.
    Men hunden vil altid få blanke aner når den er overført fra en ikke-FCIklub, og personligt ville jeg ikke lægge han til en tæve med blanke aner, og ej heller benytte mig af en hanhund med blanke aner til min tæve.

    En overført hund kan jo godt selv leve op til avlskravene, men eftersom ikke alle klubber har samme avlskrav, er der ingen garantier for at hundens aner osse har levet op til kravene -dvs at hunden, selvom den selv f.eks. er HD-fri kan have forældre med svær HD e.l.


  • #8   10. jan 2011 Det passer vist ikke at DKK slet ikke godkender DRU tavler - der er bare mange forbehold. Nogle racer godkendes slet ikke, andre optages men kan aldrig opnå avlsgodkendelse, og der er på tværs af racerne en del opdrættere hvis hunde ikke kan optages pga opdrætteren.

    Det kan godt lade sig gøre, men man er nu mest på den sikre side hvis man vælger en hund der er opdrættet i den forening man ønsker at være medlem i (om det er DRU eller DKK)


Kommentér på:
Klub skifte

Annonce