{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.765 visninger | Oprettet:

Cesar Millan- underskriftindsamling {{forumTopicSubject}}

Jeg modtog lige en mail fra en ven og så tænkte jeg at der måske er andre der kunne tænke sig at skrive under.

De har startet en underskriftsindsamling mod Cesar Millans live show i Forum i København d.10. maj 2011, i forsøget på at få dette arrangement aflyst og for at vise, at vi ikke vil tolerere hans helt igennem uacceptable træningsmetoder.

http://www.onlineunderskrift.dk/Vis/Skriv Under/BOYKOT+CESAR+MILLAN+I+FORUM+MAJ+2011

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cesar Millan- underskriftindsamling
  • #2   9. jan 2011 Så har jeg og resten af familien protesteret smiley
    Og slået linket op på min FB.

Spørgsmålet er så, om det hjælper noget smiley

• #3   9. jan 2011 der er skrevet under smiley

• #5   9. jan 2011 Done...!

• #8   9. jan 2011 Skrevet under.

• #10   9. jan 2011 gjort og inviteret andre :o)

• #11   9. jan 2011 underskrift indsamlinger og facebook grupper ændrer ikke noget som helst, og er spild af tid.
    Om man kan lide det eller ej, så har CM millioner af tilhængere over hele verden. At forsøge at få aflyst hans show eller protestere mod ham hjælper intet.
    Hvis man vil gøre noget der virkelig batter, så burde man starte en dialog med ham, og evt invitere ham til en trænings weekend/uge, hvor man kan vise "bløde" træningsmetoder og hvorfor man bruger dem.
    Hvis CM ændrer hans metoder, så prøv at tænke hvor meget det ville kunne ændre på verdens plan...

Derud over er der stadig steder i Danmark hvor der trænes meget hårdere end CM metoder, så jeg syntes vi skal få ryddet op her hjemme, inden vi vil frelse hele verden.

Jeg er ABSOLUT ikke tilhænger af CM træningsmetoder, men jeg syntes også det nærmer sig hysteri herhjemme.

• #13   9. jan 2011
    Kan ikke lade være. Hvor mange af jer er rytter? Hvor mange bruger pisk og eller spore?
    Gad vide om hesten syntes de er behagelige.

• #14   9. jan 2011 Tak til alle der har skrevet under. Da jeg skrev under i morgens var der 72, der havde skrevet under og nu er der 194, så det går da fremad.

• #15   9. jan 2011 Ti jer, som ikke vil skrive under, så er det jo helt i orden. Det står jer jo frit for. Om det gør en forskel, er der jo ingen der kan vide, men der sker i hvert fald ikke nået, hvis man ikke foretager sig nået.

• #16   9. jan 2011 Så er der skrevet under smiley

• #17   9. jan 2011 Så er det klaret smiley

• #18   9. jan 2011 jeg har IKKE skrevet under ;O)

• #19   9. jan 2011 så har jeg skrevet under

• #20   9. jan 2011 Jeg vælger ikke at skrive under, da folk selv må vælge hvilke valg de tager.

Den eneste måde man kan gøre noget der kan mærkes er jo at lade være med at købe en bilet. Kort sagt, lade være med at støtte foretagenet økonomisk.

• #21   9. jan 2011 brug hjernen :
    jeg er rytter .. og bruger hverken pisk eller sporrer og har aldrig gjort ( reden i 15år) bruger KUN små sporer til stævner da det er et KRAV ..

smider lige en underskrift

• #22   9. jan 2011 Man kan jo håbe sådan en underskift-indsamling NETOP kan starte en debar om træningsmetoder. For mig handler det ikke kun om CM -- men tilgangen til hunde generelt.

Jeg ser flere her hvor jeg bor ( typisk ældre schæfermænd, skal så siges ), som rykker hårdt i kvæler, sparter og slår deres hunde. Hundene er aggressive, laver udfald - og så er det svaret.

Hvad kom først ? hønen eller ægget ? Afstraffelsen eller udfaldene ?

I hvert fald virker metoder ikke, for hundene laver stadig udfald, og fører foretager refleks-mæssigt samme handlinger.

Det er jo ikke stoppet med en underskriftsindsamling - men tænk, hvis det kunne blive en debat i DK - vist på TV, skrevet om i aviser m.m. ???

Det ville jeg være en super side-gevinst.

• #23   9. jan 2011 Har skrevet under.
    Synes det er udemærket at der bliver sat fokus på hvor forkerte hans træningsmetoder er.

• #24   9. jan 2011 IKKE skrevet under smiley

• #25   9. jan 2011 i jo syge maden er dygtig og gør ikke hundene fortræd.

• #26   9. jan 2011 manden*

• #28   9. jan 2011 Cæcilie: Du ved godt, han bruger metoder der er forbudt ved lov i DK, ik?

• #29   9. jan 2011 jo. men kan man finde ud af hans metoder er det okay . men pitbulls er jo også ulovlige men super gode hunde se hans gamle hund daddy, jeg skriver ikke under men glæder mig derimod tilo showet

• #30   9. jan 2011 skrevet under smiley

• #31   9. jan 2011 Cæcilie: Der er forskel på en hunderace og et tortur middel. Hvordan kan du dog forsvare at stødhalsbånd er ok, hvis bare man kan finde ud af at bruge det??? :S

• #33   9. jan 2011 Cæcilie:
    Folk har jo lov at have deres egen mening, men er da glad for, jeg ikke er hund hos dig.

• #34   9. jan 2011 Endnu engang tak til alle der har skrevet under. Over 300 har skrevet under nu. smiley

• #37   9. jan 2011 så er der skrevet under

• #38   9. jan 2011 Så et klip med ham hvordan han bruger en stor skraldespand som et skjold, og han maser denne her meget angste hund op i et hjørne for at få en snor på den.
    Synes sgu det var en skam han ikke blev bidt.

Jer der synes han er fin.... Ville i lade en fremmed tage en stol/skraldespand/whatever presse jeres hund op i et hjørne??

• #39   9. jan 2011 Tina J
    Nej, det ville jeg ikke, for det ville ikke være nødvendigt. Mine er opdraget til og komme ved kald. Og strejfer ikke rundt.
    Men til forskel fra mine egne har jeg været med til og indfange en omstreffende hund i en stald. Ja, den var da bange og ingen ønsker vel og blive bidt af en fremmed hund. Der blev brugt ting og sager til skjold til hunden blev indfanget.
    Ja, man kunne vælge enten og lade den løbe ud i verden igen, og dø af sult eller indfange den. Skyde den, nej ikke i en stald.
    Hunden kom på internat og fik senere nyt hjem.

• #41   9. jan 2011 Kan da give et link til klippet. http://www.youtube.com/watch?v=CZsaEF30rdI
    Overbevis mig om hvad det her skal gøre godt for!!! Og at i ville udsætte jeres egen hund for det samme.

• #42   9. jan 2011 ØHH hvad er det lige der er synd i det videoklip, ja jeg ser intet der er synd.

• #43   9. jan 2011
    Tina J
    Fortæl mig lige hvordan du ville gøre, uden og have flere timer til rådighed?
    Jeg ser heller ikke noget i den vidio der kan sætte mit ... i kog.

• #44   9. jan 2011 kunne dog aldrig nogensinde skrive under på sådan noget volapyk

• #46   9. jan 2011 jo da maj-britt men ser du at jeg gider lægger 4-18 kommentare ind hvor synd det er ligesom jer andre gå og bekymre mig og noget som ikke er et problem

hvem af os tror du tænker mest på CM dig eller mig

• #47   9. jan 2011 Aj, stakkels stakkels hvide hund på klippet - det er da det værste overgreb på et levende dyr, jeg nogensinde har været vidne til ! Arme kræ ....

• #49   9. jan 2011 *Chardame *
    Hvad er det der får dig til at mene at man ikke kan tage afstand til andre ting... Sjovt at andre ting skal bringes op. forhold jer nu bare til denne mand, og mener du helt ærlig at hans metoder er de rigtige, så er du på INGEN måder bedre end dem du remser op i flæng (den forøvrigt lille % del, i forhold til antal der udstiller)

Og dem tager jeg bestemt også afstand fra..... Men det gør jeg bestemt også til langt de fleste af denne mands handlinger..

Og der findes et utal af opdrættere der har disse "listehunde" gående sammen i fred og fordraglighed, uden at bruge vold og tortur over for dem!!!

• #50   9. jan 2011 har lige set videoen jeg INTET what so ever som er synd for hunden

• #52   9. jan 2011 :o)) Pudsigt at det er dem med de gode gamle brugshunde, (og lignene) der intet forkert ser i hans metoder.... Mon det hænger sammen med "de gode gamle(men forældet) træningsmetoder..."

Bare en tanke...

• #53   9. jan 2011 Pia K

Må jo ha´ fået hunde fra gode opdrættere med avlsarbejet og deres håndarbejde iorden, for vores hunde går til nye ting med en iver og nysgerighed, ingen af vores hunde har haft problemer med det du remser op...

Og skulle de ting opstå, vil jeg ta´ tingene step by step....

Og nu er det jo mange ting, der er kvælning, der er stød, der er kast ned i jorden, ting sat fast i hunden, så den ikke kan vise sin usikkerhed med halen osv..

• #55   9. jan 2011 M& R

hvad skal det sige??

at det er dem med brugshundene eller hvad du nu hentyder til??

jeg kan dog sige en ting folk med brugshunde eller dem som træner med deres hunde brugshundetræning eller lign de har sjældent de samme problemmer med deres hunde som HR og FRu danmark som synes alting er synd for hundene

dem er ofte dem med de ekstreme bløde metoder sóm har nogle problemer man ikke så i 80'erne eller hos folk som ser hunden som det den er og det er et rovdyr som lever i et hiarki

alle de problemer folk har med deres hunde idag er er grundet de ikke gør noget ved problemet inden de udvikler sig og tror at klappe kage og godbidder kan løse alt

• #56   9. jan 2011 pia k

ja det er netop det der sker idag folk lader hundene styre hvad de vil og ikke vil ellers står ejerene og lokker hundene med godbidder og bruger 5 år på at lære hunden at feks komme i bad uden held dybt godnat.

samme skete dengang man forbød og slå børn at alt det der psykologi pvertog og man måtte dårlig nok sige bøøøh til barnet uden det var mishandling

• #58   9. jan 2011 chardame

kunne ikke være mere enig

hunde var langt mere under kontrol da jeg var barn i 80'erne hunde kunne gå løs næsten alle steder endda sidde udenfor mens der blev handlet uden snor
    hundesnoren var noget der sjældent sad i hunde fordi man havde en større kontrol over hunden

idag kan mange hundeejeren knapt holde hunden 50% under kontrol

• #59   9. jan 2011 :o)) Jeg bruger nu ikke de forældede metoder til mine hunde, og har ingen problemer med dem...

Tror nu mere dem der har problemer er dem der ikke er konsekvenser i deres træning, og dermed opnår man en forvirret og ballade hunde...

Efter min bedste overbevisning INTET at gøre med at man ikke vil bruge vold over for sin hund,,

Myret
    Nu er alt jo ikke sort/hvidt, som du stiller det op vel... Man kan sagtens lave en kosekvent træning uden vold og magt, og opnår super resultater, og enda lige som hurtigt som dem der vælger magt/vold..

Fortrækker til hver en tid, en hund der arbejder med mig fordi den har lyst, end en hund der arbejder for mig, fordi den ikke tør andet...

• #60   9. jan 2011 *Chardame *
    Desværre snakker du om noget du ikke har forstand på, vi havde ikke haft listehunde, hvis vi havde love der forbød rævl og kræv i at avle på hvad som helst og købe og sælge disse typer hunde til endnu en omgang rævl og krævl...

• #61   9. jan 2011 M&R

nu er der forskel på indlæring og træning og almene regler som hunden har lært efter min mening

M&R
    hvor ser du at jeg skriver at træning skal baseres på vold og magt???

• #62   9. jan 2011 <i>:o)) Pudsigt at det er dem med de gode gamle brugshunde, (og lignene) der intet forkert ser i hans metoder.... Mon det hænger sammen med "de gode gamle(men forældet) træningsmetoder..."

Bare en tanke...</i>

Der tror jeg da bestemt du har fat i noget ... men jeg vil så godt sige, for egen konto, at efter at have læst Irene Liljeqvists indlæg og forklaringer om HVAD præcist det er at CM gør, har jeg da revideret min opfattelse af manden betydeligt.
    Alle de herinde, der bare kæfter op om demonstrationer har på ingen måde haft den effekt på mig - snarere tværtimod.

Jeg har aldrig selv haft de problemer med mine hunde, som dem man ser i de cases på TV med CM - så jeg har ikke haft nødig at bruge hans metoder .. men lige præcis i tilfældet med den hvide schæfer, ser jeg intet overgreb .. Hunden er bange for ham, men jeg synes ikke der fra hans side er tale om decideret overgreb.

Det er så bare min mening.

• #63   9. jan 2011 Myret

Indlæring, træning og almene regler kan stadig gøres med konsekvens i det hele uden brug af vold/magt..

Idet du går ind for CM, må du syntes at vold/magt er ok...

• #64   9. jan 2011 M&R

Jeg mener ikke det er vold de ting som CM gør nogle enkelte videoer men når hundene er nået så langt ud som de er så må man gøre det der virker

• #66   9. jan 2011 mai-britt

har ikke set de pågældene klip så kan ikke udtale mig om hændelsen

men at smide hunden ud i vandet er nogengange løsningen for nogle hunde så de finder ud af at det ikke er farligt for andre bliver det ikke bedre

• #68   9. jan 2011 mai-britt

man kan få brug for vandet under genoptræning eller man skal træne muskel og udholdenhed som jeg selv gør begge dele med mine egne og min hanhund er ikke vild med svømmehallen men det er ikke noget han bestemmer om han vil eller ikke vil

• #69   9. jan 2011 Myret, du skriver at dem der træner brugshundetræning har mere styr på deres hunde end Hr og Fru... var det mon Jensen?

Jeg må sige, at jeg har set alt for mange hunde som er overgået enten til de evige jagtmarker eller til militæret fordi vedkommende der skulle have styr på den ikke kunne kontrollere den.
    Og nej, det har ikke EN gang været en, der har brugt blide metoder, der har måttet gå af med sin hund....

Det er oftest erfarne hundeførere, der ikke er fulgt med tiden, men bruger de samme metoder som de brugte for tyve år siden, hvor hundene havde helt andre og langt mere hårdføre egenskaber end de har i dag, hvor man arbejder i byttedrift.
    Disse hunde bider deres fører fordi de bliver udsat for fysiske overgreb og unfair træning.
    Og så ryger de videre...

• #71   9. jan 2011 CH

ja vi mangler de gamle hunde som var noget mere belastbare end idag de er altfor bløde hundene jeg ser idag kontra dem fra 80'erne

vi er enig i at mange af dem ikke følger med tiden det er jeg ikke uenig i

mai-britt

min kan ikke lokkes i vandet skal presses i ellers står han bare og kigger

• #72   9. jan 2011 Myret - jeg mangler ikke de gamle. Der var mange af dem, der var syge i potten og kunne kun bruges til at beskytte huset med... De bed for et godt ord og var asociale overfor andre end deres familie. Så nej, det synes jeg ikke er specielt ønskværdigt. Og da slet ikke for at få lov til at træne hårdt, når man nu kan gøre det uden at tæve hundene...

• #73   9. jan 2011 CH

jeg kan godt lide den skarpe af slagsen idag er de jo nærmest mere venlige end labben overfor alt og alle som ikke var en schæfers standard

de havde den sociale aggression som de mangler idag

• #75   9. jan 2011 Jeg har virkelig svært ved at se, hvad det skal bruges til...

• #76   9. jan 2011 maj-britt

ja der er gode ting fra gamle dage

• #77   9. jan 2011 CH

bruges til mange gode ting træning,arbejde passe på huset

• #78   9. jan 2011 Det er der jo ingen forhindring i at gøre nu - de kan stadig det samme, de skal bare ikke tæves til at lystre som de skulle dengang.

• #79   9. jan 2011 CH

jeg ser det ikke har kontakt til mange i udlandet både tyskland,belgien ,holland USA som savner schæferen fra i gamle dage så det er ikke rigtig at de ikke er brugbare
    idag er de for bløde og kan ikke klare de samme pressede situationer uden de slipper eller bliver utrygge da man har valgt og avle på den mere bløde førebare hund men det er jo en smagssag

idag holder de ihvertfald ikke til træning hvor de bliver presset meget ud i situationer hvor idag bliver utrygge og trækker sig

og det menes ikke med at de skal have tæsk eller lign

• #81   9. jan 2011 maj-britt

derfor kan jeg stadig huske min barndom som jeg også har skrevet at jeg kan huske 80'erne som det var igår

• #82   9. jan 2011 Det kommer igen an på, hvordan man træner... Man KUNNE jo også omlægge stilen så hunden synes det er sjovt og ikke bliver presset i det omfang... Spørgsmålet er, om man vil have hunde, så man kan træne som man altid har gjort, eller man vil have hunde, der kan lave det samme, hvis man lægger stilen lidt om...

Jeg har min mistanke til, hvad det egentlig er, der ønskes...

• #83   9. jan 2011 Brug hjernen...
    Jeg ville aldrig starte med at bøffe kræet op i en krog med en skraldespand, det er da helt sikkert.
    Jeg ville sætte mig ned med en ordenligt potion guffere og legetøj. Og se om det ikke kunne gøre tricket... Hunden er i en lukket have og løber ingen steder.

Martine. Forstår dig ikke helt... Først ser du et overgeb på schæferen, og senere i tråden er det ikke et overgreb længere????
    Hvorfor er du vendt på en tallerken?

• #84   9. jan 2011 Tina J -

Undskyld - ironi ... det er meget sjovt irl, men virker ikke helt på skrift altid.

For lige at slå det helt fast - jeg synes IKKE, at det vi ser på filmen med den hvide hund er overgreb.

• #85   9. jan 2011 hvad er det du tror som øskes ???

jeg kan ihvertfald ikke se hvad en brugshund kan bruges det hvis den trækker sig bare fordi den presses lidt ud i situationer hvor den åbenbart føler sig utryg

• #86   9. jan 2011 myret -

Forstår til dels hvad du mener ... tror jeg ... men hvad er det for situationer hvor hundene bliver utrygge når de bliver pressede ? Og hvorfor kan man ikke vænne dem til disse situationer ?

En hund kan jo godt køres så højt i dens byttedrift, at den "glemmer" at den egentlig ikke tør .. så forstår ikke helt præcist hvad du taler om ?

• #87   9. jan 2011 Jeg synes det er foruroligende hvor mange herinde der bifalder den slags træningsmetoder.

Martine.
    Jeg fangede så ikke din ironi.

• #88   9. jan 2011 Tina - Nej, det kunne jeg læse mig frem til. Beklager .. skal nok skrive min mening lidt mere tydeligt en anden gang.

• #90   9. jan 2011 matine

det er situtioner feks

indendøres træning jeg mener feks glatte gulve, fig presser hunden med at belaste den med at kaste ting efter den eller lign uden hunden stopper op og bliver usikker og det ses oftere hos hunde hvor de mister driften pga de nister modet

ja det er den høje byttedrift der gør at hunden fortsætter også min pointe

eller feks at hunden ikke tåler at blive irettesat uden at den mister drift hvilket er et problem behøver ikke være vold

• #91   9. jan 2011 er ikke så god til at forklare håber du forstår hvad jeg mener

• #92   9. jan 2011 myret -

Okay ... tak for forklaringen smiley

• #93   9. jan 2011 myret -

Jeg tror faktisk godt jeg er med på hvad du mener smiley

• #94   9. jan 2011 Nu fik jeg også lige set klippet med den hvide schæfer - og ja, hunden synes IKKE det er sjovt, at den bliver lukket inde i et hjørne, men i dette tilfælde synes jeg i praksis han gør det eneste, som jeg respekterer ham for - nemlig bruger sin ro til at få hunden til at slappe af i hans nærhed. (Hvis altså vi ser hele forløbet, det er jo ikke til at vide).

Jeg kan ikke se, hvordan det skulle kunne gøres meget anderledes når nu hunden ER i den situation, at den er så urolig ved fremmede,at de ikke kan kom i nærheden af den...

Men hans snak lige før, synes jeg er noget vrøvl.

• #95   9. jan 2011 Jeg tror også jeg har fanget den, Myret. Skal det forstås sådan, at dit ønske er, at det ikke er byttedriften der gør, at de går udfordringen i møde, men det rene mod, byttedrift eller ej?
    At det er et kompromis, når det er byttedriften, der "bedøver" hunden fra sin angst/utryghed/utilpashed.

Det vil jeg tildels give dig ret i - jeg skal lige tænke lidt mere over den...

• #96   9. jan 2011 CH

må gerne være begge dele eller en af delene jeg mener om det er byttedriften eller modet som gør at hunden ikke bakker tilbage

tror i har fanget min pointe :o)

• #97   9. jan 2011 Martine.
    Det var ingen større katastrofe at jeg missede din point. Fik da tingene på plads.

• #98   9. jan 2011 myret -

Det har jo altså også noget at sige, hvordan man træner dem. Jeg ser mange hunde, som i deres C-arbejde slet ikke er blevet belastet nok, og falder fuldstændig fra hinanden, når der kommer en fig med noget udstråling og power på.

Men det er jo ikke nødvendigvis hundenes skyld smiley

• #99   9. jan 2011 Martine, hvordan er det med mallen - vi ved jo, at byttedriften er eminent, men hvordan er væsenet generelt, hvis vi i teorien skulle pille byttedriften ud af dem?

Er det den, der får dem til at holde presset?

• #100   9. jan 2011 matine

det er jeg enig i

• #101   9. jan 2011 CH -

Der er jo forskel på linierne som hos schæferhundene.

Mine to har været meget forskellige som hvalpe (det er vel der, man kan se hvad hunden reelt indeholder, inden prægning og miljø kommer på).

Den ældste reagerede på ting - sådan ret bastant i forhold til mine schæfere - men når han havde set dem én gang, var det dét. Så reagerede han ikke på dem mere.

Den yngste har fra day one været fuld skrue frem - han var en hvalp med enormt stor tro på sig selv - og som voksen er han faktisk på samme måde.
    Jeg synes at han reagerer fornuftigt på de ting jeg har udsat ham for - miljø er ikke noget han reagerer på.

Vi var for nyligt på Korsør Flådestation med vores 4 maller. Vi skulle træne med en hundemand dernede fra. Vi tog hundene enkeltvis ind i en stor garage / værksted med åben grav, glat gulv, masser af lastbiler, jeeps, maskiner osv. Kun tæven reagerede lidt - de andre tre var kolde som jordbæris .. ham flådegutten sagde (han har selv schæfer) "de der maller, dem er der aldrig noget pis med når de skal opleve nyt".

Så hvis man kunne pille byttedriften ud - jo, så tror jeg faktisk at de fleste ville holde presset alligevel. Der var jo ingen af dem, der på nogen måde blev animeret i hallen i starten - de blev bare smidt ind enkeltvist for at se hvad de gjorde.

Ved ikke om det er svar nok på dit spørgsmål ?

• #102   9. jan 2011 Jo tak for det.

Man kan sige, at det jo netop er den ønskværdige adfærd for schæferen også, men så klart - for mange dumper på den type mentaltests, desværre...

Og der kan man også diskutere brugsegnetheden også på brugslinjeschæferen.

Jeg er meget glad for min nuværende - lidt på stikkerne, en smule nerve, samtidig med, at han går fremad mod det ukendte.. Dejligt dejligt, synes jeg!

• #103   11. jan 2011 Hvordan kan man kalde Cesar Millan dyreplager og det er er være?

I USA er der et dyrepoliti og det undre mig meget, at Cesar har kunne praktisere dyremishandling på andre folks hunde i 21 år og så endda kan leve af det.

• #104   11. jan 2011 Annsholm - dyrepolitiet arbejder ud fra lovgivningen. At der er dyrepoliti siger intet om, hvad der er lovligt og hvad der ikke er....

• #105   11. jan 2011 CH.
    dyrepolitiet arbejder ud fra lovgivningen. At der er dyrepoliti siger intet om, hvad der er lovligt og hvad der ikke er....
    ???????????

• #106   11. jan 2011 Hvis det i USA er lovligt at lade hunden dingle i en line, at bruge stød og pig, så har et dyrepoliti intet at gøre hos Millan.
    OG at diverse apparater og metoder ikke er ulovliggjort betyder ikke at det ikke er plagsomt for dyret at blive udsat for det.

• #107   11. jan 2011 Vores egen Halti er et godt eksempel på et plagsomt produkt, som rigtig mange køber og som er helt lovligt.
    Her vil et dyrepoliti intet kunne gøre, ligegyldigt hvor slemt det er for hunden...

• #108   11. jan 2011 Det har du ret i ang. stød og pig halsbånd.
    Men vi må jo erkende at vi kun er mennesker, og vi ikke har tænder og kæbetryk som hunde.
    Men ville det så være i orden at bide sin hund?

• #109   11. jan 2011 I min verden handler det ikke om at finde et aversiv, der ser pænt ud eller lyder naturligt, men at undgå at sætte en hund i en situation, hvor den får brug for tænder og kæbetryk....

• #110   11. jan 2011 Heller ikke i min verden smiley

Men jeg har bare lidt svært ved at se hvad, det er han gør der er så frygteligt, i forhold til hvilke skader hunde kan gøre på hinanden.
    Og hvis de hunde han har arbejdet med er tikkende bomber, så tror jeg næppe han ville overleve som hundevisker.
    Gad nok vide om en mure kunne blive ved med at køre et firma i over 20 år, hvis alle de huse han havde bygget styrtede sammen efter et år.

• #112   11. jan 2011 Hans metoder virker når man ser dem på tv. Sådan kan det køre. Det er et kæmpe medieshow han laver, så naturligvis...

Men at det virker betyder ikke, at det er hensigtmæssigt...

• #113   11. jan 2011 En ting, om det virker på tv, noget andet, om virkningen holder på sigt.. Det får man jo ikke noget at vide om?

Klippet med stødhalsbåndet synes jeg er meget ubehageligt at se.. Så det faktisk ikke færdigt.

• #115   11. jan 2011 Jamen, hvis er tilfældet, så er det da ret smart.

• #117   11. jan 2011 hvad er dit søge ord når du googler ham ?

• #119   11. jan 2011 Ja nu har jeg så prøvet med victoria stillwell og kan nu heller ikke rigtig finde noget

• #120   11. jan 2011 Måske folk bare bruger deres tid på hundene i stedet for at oprette hjemmesider smiley

• #121   11. jan 2011 Maj-Britt *DKK snob *

Nej, først når Cesar har haft fat i dem smiley (er der nogen der mener)

• #122   11. jan 2011 alle jer der sidder har synes at el-halsbånd er så frygteliige aner langt fra hvad det er og hvordan de fungere

jeg har aldrig brugt det selv men havde en fordom imod dem for nogle år siden og fordømte noget jeg aldrig havde set i virkeligheden og noget jeg ikke havde prøvet selv så til dem der ikke aner hvad de snakker om så skulle man lige holde sin mund lukket i eller undersøg i det mindste hvad det er de er så meget imod og har man stadig holdningen er det ok men hvis man ikke aner hvad det er burde man ikke plapre om noget man ikke kender noget til

• #123   11. jan 2011 myret B: Uanset hvad du siger er det jo ulovligt i Danmark at bruge stødhalsbånd og der er jo nok en ganske god grund til det. Har du selv haft sådan et om halsen, hvor der står en person og trykker konstant på knappen??

• #124   11. jan 2011 stella

ja det ´har jeg faktisk ellers ville jeg jo ikke udtale mig.

det er forbudt der er meget der er forbudt i danmark uden lovlig grund

• #125   11. jan 2011 Jeg synes stadigvæk lige meget hvad du siger at det er dyremishandling.

• #126   11. jan 2011 Det er det her, det handler om:
    http://www.youtube.com/watch?v=bi3ve9sWslI&feature=related

Der er altså andre måder at lære dem det på!

• #127   11. jan 2011 jeg har set videoen

• #128   11. jan 2011 Helle N

Jeg ville nu gerne give ham den på, så han kunne se hvad den egentlig gør ved hunden smiley

• #129   11. jan 2011 ja jeg bryder mig sgu ikk om hans metoder.... SLET SLET IKKE!

Det er klart - han kan skræmme ethvert dyr til at makke ret... for mig er det at springe over, hvor gærdet er lavest....
    Samtidig er det ikke at løse et problem, men blot at symptombehandle...

og fuck hvor gør det sidste videoklip helt ondt at se...

Jeg får aldrig nogensinde ind i mit hoved, hvordan den mand er blevet så kendt for noget så grusomt!

• #130   11. jan 2011 Pia K:
    du skriver:

-Hvad gør i når i fået en hvalp, den vil ikke gå snor, så slipper den for det.??
    -Hvalpen kan ikke li at komme i bad, ærgo slipper den for det.??
    -Hvalpen vil ikke gøre sig ren udenfor, ok så må den gøre det indenfor, for det er jo synd at tvinge hunde til at blive udenfor.??
    -Hyler den når den køre bil, ærgo slipper den for at komme i bil igen.??
    -Hunden er bange for dyrlæger, fint den slipper for at blive vaccineret og komme til dyrlæge når den bliver syg.??
    -Hunden er usikker/ bange for fremmed folk, fint den kommer aldrig mere til at hilse på fremmed folk.

Hvis du havde forstand på træning ville du ikke stille de spørgsmål!

• #131   11. jan 2011 Har selv overtaget en voksen hund, der var kattehader og det var altså ikke sværere, end at lære ham kommandoen "det er min/mors mis".
    Han levede fint sammen med vores katte. smiley

• #132   11. jan 2011 Jeg havde nok valgt en lidt mindre hidsig kat til det eksperiment med den sorte hund ...

Og Maj-Britt - der findes jo andre eksempler på youtube end de evindelige tre eksempler på nogle af de hunde, han har i "træning" ... Det er jo ikke kun nervesvækkede sheltier, eller hunde, der ikke vil svømme eller gå på glatte gulve, han har med at gøre.

• #133   11. jan 2011 Helle N -

To af vores hunde æder slipset af vores katte, hvis de nogensinde får chancen .. så vi sørger for, at de aldrig kommer til at være alene sammen.
    De accepterer at kattene er no-go, men lærer ALDRIG at komme til at leve fint sammen med dem.

• #134   11. jan 2011 http://www.doggyblurb.com/index.php?s=cesar+millan

Her er der masser af klip fra australien,

• #135   11. jan 2011 Vores jagtede også de katte, der ikke boede inde, HVIS man ikke fik stoppet ham. Han kunne dog godt kende forskel smiley

• #137   11. jan 2011 Maj-Britt -

De, der påstår at samtlige af CM´s hunde er aflivnings-truede er ligeså forkerte på den. Det er jo netop nuancerne i denne alenlange CM debat, jeg personligt har efterlyst.

At en hund er bange for en toaster er 7000% ligegyldigt. Jeg vil dog, med min begrænsede erfaring mene, at der nok er problemer af en langt større karat som den hund går og slås med.

Men jo - find dog en anden toaster .. hvor svært kan det være ..

• #138   23. apr 2012 Mage til hykleri..problemet er at folk ikke bryder sig om at få smidt I hovedet at de byder deres hunde foevirring og frustration ved at behandle dem som børn..Jeres såkaldte bløde træningsmetoder er i sig selv fine, men de virker ikke på en 70 kilos agressiv Rotweiler. Her behøves langt mere effektive og langvarige øvelser - og en fandens psykisk stærk leder. Ikke en fru Jensen med en smule erfaring fra den ugentlige hvalpetræning, og en klikker. Derudover er I nok det mest hykleriske at høre på.."dyreværnsloven".. Den gør intet for de tusindvis af slagtedyr vi er med til at bevare produktionen af hver dag, når I køber jeres flæskesteg og kotteletter i supermarkedet..hvor er underskriftindsamlingerne her..? Hvor er jeres empati her..? Cesar har reddet uendeligt mange hunde, og hans filosofi er fuld brugbar, det er på ingen måde magtmisbrug at indtage en stærk lederrolle. Jeg bruger hans metoder, uden nogen fysisk overlast, og mine hunde er glade, tillidsfulde og hamrende lydige..brug jeres energi på de virkelige forbrydere..jer selv. I holder gang i hjulet af lidende slagtedyr.

• #139   23. apr 2012 Christina E

Må jeg spørge hvad du fodrer dine hunde med?

Er de vegetarer så ingen slagtedyr lider overlast?

• #140   14. sep 2012 Okay, nu er jeg ikke så meget inde i alt det her. men har sett manden før. hvad er det han gør som i ikke bryder jer om?

• #141   14. feb 2013 Jamen tusind tak da..
    Kunne der ikke evt. findes et bereb i jeres hundeejer-.verden, der hedder respekt for andre hundejeres syn?

Der kunne jo rent faktisk være nogle af os, der af egen fri vilje ønskede at se ham og så skal I spolere muligheden for det, fordi I er uenige..jeg håber virkelig, at I stiller op til diverse demonstrationer på Rådhuspladsen mod racisme, krig og andre forfærdelige ting i den her verden.
    Arbejder I evt. frivilligt og hjælper andre folk, der har det svært og derved bruger tiden til at afhjælpe de dårlige ting i samfundet, når nu i gladeligt bruger tid på at spolere det for andre?
    Når nu I går op i at ødelægge andre folks oplevelser og hang til viden, bare fordi den ikke lige matcher jeres idé om verden, så kunne jeg da godt håbe, at I også gik lige så højt op i at kæmpe for det, der virkelig betyder noget.

Aj det synes jeg bare er så sørgeligt at se smiley

Man kunne nu godt respektere at andre har en anden holdning end en selv, synes jeg smiley

• #142   14. feb 2013 Pernille.. det kan godt være det er ligemeget for budskabet, men den her tråd er over 2 år gammel smiley

• #143   14. feb 2013 Ja men hvorfor er det at man kæmper for sin egen mening ens betydende med at man ikke respektere dem men modsatte mening?

• #144   14. feb 2013 lb
    smiley jeg er HELT klar over, at den her tråd er 2 år gammel, da jeg aldrig fik lov at se det show, som jeg ellers shavde betalt for.

Jeg er bare utrolig forarget over, at hundeejere ønsker at spolere det for andre hundeejere, bare fordi de ikke er enige..
    Det synes jeg er sørgeligt..

Jeanette - hvis man respekterede andres mening, så lod man dem få lov at komme ind og se det show - uden at kæmpe for at det skal aflyses.
    Man kan jo udtrykke sin mening på så mange andre måder, end at spolere det for andre hundeejere.
    Det synes jeg egentlig er ret ligetil smiley

• #145   14. feb 2013 Nu er det bare sådan at det i Danmark er ulovlig at bruge nogle af de metoder som CM bruger og derfor er der mange der er imod ham.

Jeg ser det overhovedet ikke som respektløst at man ikke vil have hans show i Danmark...

• #146   14. feb 2013 Der er garanteret også folk, der bliver sure hvis den tyrefægtning, de har betalt for at se bliver aflyst, bare fordi der er nogen, der mener det er dyremishandling.... smiley

Man kæmper for det man tror på

• #147   14. feb 2013 Og så tror jeg næppe det fra deres synspunkt er for at ødelægge det for andre hundeejere men for at skåne hunde!

• #148   14. feb 2013 lb
    Hahaha...aarhh nu er vi vist også ude i ekstremerne - der om ikke andet giver et godt grin, når man læser det smiley
    Der er nu forskel på at indtage rollen som flokleder og så meje et langt spyd igennem nakken på en tyr, vil jeg mene smiley

Jeanette
    Det er ikke respektløst at have den mening, at man ikke ønsker hans show i DK, men det er respektløst at fratage andre hundeejere den mulighed at se showet.

Jeg går ud fra, at det er stødhaldbåndet du hentyder til, der er ulovligt i DK..?
    Jeg har nok set omkring 60-70 af hans udsendelser og jeg har set ham bruge det halsbånd to gange (!)
    Hmm...det er jo ikke sååå meget at det gør noget.
    Èn af gangene var for at lære en hund, der boede på landet at stoppe med at bide i traktordækkene, mens traktoren kørte..der er det immervæk liiidt svært at være i nærheden af hunden og irrettesætte adfærden (eller vifte med en cocktatilpølse i den positive forstærknings tegn) , når den render rundt ude på en mark rundt om en traktor.
    Han skulle kun trykke en enkelt gang og derefter holdte hunden sig væk fra dækkene.

I det andet program satte han først halsbåndet på ejeren, der var overrasket over, hvor lidt det sitrede (som en mobil på vibrator, som han sagde).

Men lad mig da høre...det er altid rart at blive klogere smiley
    Hvordan ville I gribe en sådan situation an, men en arbejdshund, der farer efter alle dæk inkl traktordæk, mens den kører?

• #149   14. feb 2013 Jeg er ikke ekspert men jeg ser det som den lette løsning på et problem der sagtens kan trænes væk.

Min hund var næsten ikke til at styrre når hun så andre hunde fordi hun bare sku hen og hilse og sådan er hun ikke mere men jeg har skam aldrig brugt stød halsbånd...

Jeg havde en rotte der gik helt amok netop efter biler( startede efter hun var blevet påkørt 2 gange over et år) men ved at fange hendes opmærksomhed og fokusere på noget andet så gik det over!

• #150   14. feb 2013 Ja men forskellen er vel, at du kunne have hende i snor, når I mødte biler?
    Det er noget lidt andet med en arbejdshund, der løber på en gård og går efter traktorerne.
    Så hvordan ville du så træne det væk i den situation?
    Lidt mere info - hvis du tager hunden i snor og går ved siden af traktoren, så gør den ikke noget. Men når traktoren er rigtig kommet i gang og kører derud af og hunden er løs, så er den gal.
    Jeg spørger fordi, det lader til at være let for mange at kritisere, men så ville jeg sådan ønske, at de kom med eksempler på, hvad de selv ville gøre..helt konkret. Ikke bare sige, at det handler om godbidder og lign.
    For det er jo let nok at sige..:)
    Og jeg tænker, at hvis man kritiserer, må det jo være fordi, man grundlæggende har en anden idé om, hvordan det skal gøres.

Og min hund har også været helt vild, når hun ville møde andre hunde, men det er jo slet slet ikke et tilfælde, hvor man på nogen måde skal tale om stødhalsbånd! Så det eksempel er måske ikke så brugbart her smiley

Det er jo overhovedet ikke sådan noget simpelt noget, han bruger det til.
    Og som sagt der er to hunde med i hver udsendelse, så jeg har set 120-140 hunde og to gang har jeg set ham bruge det.

• #153   14. feb 2013 Pernille at hunden er arbejdshund og render løst er ingen undskyldning for ikke at gide træne sin hund!

Den kan da lige så vel komme i snor og stille og roligt blive konfronteret med sit problem! Ligesom CM vil gøre med en hund der gør udfald mod andre hunde, kan ikke rigtig se den store forskel?

Den kan jo ikke bruges til ret meget arbejde hvis det eneste den laver er at angribe traktoren!

• #154   14. feb 2013 Søren- ved ikke om folk kommer med løsninger men søg herinde og på youtube og der sku være mange videoer hvor han vidst ikke er helt fin i kanten...

Blandt et klip med en husky (tror jeg) som han, vis jeg husker rigtigt op til flere gange løfter op fra jorden og nærmest kvæler den da den er angst og bider fra sig...

Jeg suger ikke jeg hader CM synes godt jeg har kunne bruge nogen af hans ting. Men LAANGT fra alle

• #155   14. feb 2013 Søren- tror lidt folks problem med hans "overgreb" på hunde der står til en "det er endten aflivning eller forbedringer" er at de ikke er holdbare i længden...

Men jeg ved det ikke

• #156   14. feb 2013 Jeantte
    Det er jo overhoevdet ikke det jeg skriver..prøv at læs det igen.
    Hvem søren taler om ikke at gide at træne sin hund?
    Jeg har da aldrig i mit liv sagt, at man ikke skal træne en arbejdshund, der løber løs...hvor søren så du det i mit indlæg?
    Og det er HELLER ikke noget Cæsar siger - det her var ét tilfælde, hvor det var en løsning at bruge halsbåndet, når nu hunden KUN reagerede og bed efter dækkene, når den var løs..
    Så hvordan ville du så træne hunden, når den er løs og farer om en traktor og bider i dækkene mens den er ved at blive kørt ned?
    Jeg spørger af interesse smiley

Når du ikke kan se den store forskel, tror jeg, det er fordi, du ike har set programmet smiley
    For der ER nu forskel på reagere på en anden hund, der står ved siden af og på at reagere på en kørende traktor - og som sagt - hunden reagerede kun når den var løs...hvordan vil du så afhjælpe problemet i snor?

Søren
    Jo du har helt ret..
    De fleste af de hunde, han rehabiliterer har langt større problemer end den gængse familiehund, der tuller rundt.
    Han bruger IKKE halsbånd eller noget lign til hvalpeindlæring!

Nu bryder jeg mig ikke så meget om muskelhunde, men jeg ville føle mig 100% tryg ved, at skulle introducere min lille 5,5 kgs vovse til hans flok, der blandt andet har en del muskelhunde.
    Fordi de er velafbalancerede og rigtig gode hunde, de hunde af forskellig slags han har.

Og ja han kommer som oftest ind i billedet, når den er helt gal - enten med agrresivitet (også forårsaget af usikkerhed - men i de mere ekstreme tilfælde kombineret med dominans)
    Han har også haft nogle tifælde, hvor hunden var panisk bange for alt stort set!
    Helt vildt at se så bange en hund..
    Og de blomstrede op og fik det rigtig dejligt.
    Dert ville jo slet ikke kunne lade sig gøre, hvis han var "hård, brutal og forfærdelig" ved hundene..

Jeg vil foreslå dig at se nogle episoder i stedet for at se links, som folk der ikke bryder sig om ham smider op smiley

Haha..jeg træner nu også min hund på græs smiley
    Men jeg kan godt lide at blande det med at blive klogere via bøger, udsendelser og gode diskussioner smiley

• #157   14. feb 2013 Jeg har set episoder...

• #158   14. feb 2013 Ordet "overgreb" kommer altså af en stor misforståelse af det han gør og det han kan..det er ærgeligt.
    Du får ikke velafbalancerede hunde ved at benytte sig af overgreb. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre.

Når man først i de udsendelser har set glæden i hundes øjne og udtryk i ansigtet og lettelsen ved ikke at være den der skal bestemme, hvis det egentlig er en underdanig hund, der har følt sig tvunget til at påtage sig floklederrollen, fordi ejeren ikke gjorde eller en virkelig angst hund, der nu er blevet rolig.
    Det er så dejligt at se og der forstår man, hvad det er han gør.

Men som sagt - det kan ikke lade sig gøre at få velafbalancerede hunde ved at bruge overgreb..

• #159   14. feb 2013 Det var ikke det jeg mente smiley
    Jeg mente, at du ikke havde set det program med traktoren smiley

Men hvad ville du selv gøre?

• #160   14. feb 2013 Hvad er der galt i de links som viser den dårlige side?

• #161   14. feb 2013 Som du selv påpeger har jeg ikke set det afsnit, så kan ikke fortælle sig hvad jeg vil gøre ud over det jeg har skrevet !

• #162   14. feb 2013 Blev hans show dengang faktisk aflyst? o.O

• #163   14. feb 2013 Ja det blev aflyst

• #164   14. feb 2013 Jeanette
    Det eneste du skrev tidligere, var at du mente det kunne trænes væk i stedet for.
    Det svar blev jeg ikke så meget klogere af ift. hvordan du selv ville gribe en lign situation an selv.

Og mht. links, så er det jo dig, der betegner det som værende "dårlige sider" og netop derfor endnu mere grund til , at folk skal se udsendelserne og ikke kun kortere klip smiley

Anya
    Ja desværre blev det aflyst. Men sjovt nok er folk i Sverige og Norge slet ikke lige så fjendtlige overfor ham.
    Det var bare lidt langt at tage for mig smiley

• #165   14. feb 2013 Og når du netop ikke har set det afsnit, kan du jo heller ikke udtale dig om, hvorvidt det var den rigtige løsning i lige den situation at bruge det halsbånd..

Der er sjovt nok ingen, der kommenterer, at jeg lige før skrev, at der kun med TO ud af 120-140 hunde blev brugt stødhalsbånd.
    Eller da jeg skrev, at han kun skruer op for styrken så det minder om en mobils vibrator - da hunde jo er følsomme nok ti at registrere det uden at det på NOGEN måde skal gøre ondt på dem!

Hvorfor er der inegn der kommenterer det?
    Vidste I godt det og synes stadig, at det er forfærdeligt?
    Eller kunne det bare aldrig falde jer ind at - på baggrund af ny viden der ikke er som I troede - at sige : Nå for søren, så er den del af metoderne måske ikke så slemt som jeg lige troede..

Jeg undrer mig over, at der ingen kommentarer er til det.

• #167   14. feb 2013 Jeg kender flere med store hunde (spidshunde/rottweiler og andre) der synes ganske fint om ham også..så det tror jeg ikke lige nødvendigvis hænger sammen smiley
    Men meget sjovt at læse..

• #170   14. feb 2013 Maj-Britt
    Jeg har læst hundebøger - Roger Abrantes, Anders Hallgren, Birgit Shøtt og flere andre - siden jeg var 14 år...det vil sige de sidste 20 år, så mit grundlæggende kendskab til hundesprog/lederskab mv. er såmænd ganske fint.

Og jeg havde jo oceaner af tid til at blive influeret af mange andre end Cesar Millan - som jeg først opdagede for 3-4 år siden.
    Så det er såmænd ikke fordi mit lille hundeøje "pludselig en dag" så "noget om noget" med hunde og at jeg ganske naiv er trådt ind i den verden af fremgansgmåder, som han benytter sig af.
    Som f.eks. af lade hunden gå EFTER dig ud af døren, fremfor først ud af døren.
    Meget lig Roger Abrantes syn på, hvordan man bør gøre.

Tager hunden skade af det?
    Jeg synes, det bliver blæst fuldstændig ud af proportioner, når der tales om Cesar Millan.
    Jeg vil gerne møde det menneske, der rent faktisk med åbent sind (det vil sige uden at have hørt noget som helst om ham først) sætte sig ned, se 10 udsendelser og SÅ høre, hvad kritikken af ham går på.

Men tak for linket. smiley

Søren
    Afsnittet med den hvide shcæfer er et gaaammelt afsnit og da jeg første gang så det (efter at jeg havde set et utal af de nyere afsnit) kunne jeg se, at hans fremgansgmåde har ændret sig lidt..
    Det man kalder udvikling smiley
    Og derudover er jeg helt enig med dig i resten - pånær at hans hunde ser trykkede ud.
    Dem har jeg endnu ikke set. Hans egen flok er glade.
    De hunde han arbejder med, kan for nogle se trykkede ud - men så skal man altså køre ud i en ulveflok og se hvordan en mindre rangerende ulv ser på floklederen i en lign situation, som den der udspiller sig i den givne episode med Cesar Millan.
    En underdanig ulv sænker jo også halen, hovedet, lægger ørerne ned og kan kigge op på floklederen med det samme blik som hundende giver Cesar.

Men du får nok ikke folk til at svare på, hvilket alternativ de havde budt den hvide shcæfer..
    Det kræver jo virkelig indgående kendskab til hvad man har med at gøre i en sådan situation..og der er det lettere tror jeg at kritisere/være negativ overfor hans fremgangsmåde end det er selv at finde en løsning smiley

• #172   14. feb 2013 Hov nej jeg tog fejl...så gammel er afsnittet heller ikke. Jeg fik blandet det samme med et endnu ældre afsnit af en anden hvid shcæfer smiley

Men efter at have set det, så forstår jeg slet ikke hvad problemt er i det her afsnit..

• #181   14. feb 2013 Majbritt
    Nej selvfølgelig "behøver" du ikke at finde en løsning.
    Jeg spørger, hvad du ville gøre, fordi det ville interessant at høre din vinkel på, hvordan man kunne gribe det an.
    Man kan jo sagtens tale om forskellige eksempler uden at skulle træne den omtalte hund smiley

Jeg har lige set klippet med Holly og i slowmotion ser det jo også meget værre ud og igen - hvis du kun ser et klip af en episode, så ser du ikke den udvikling der sker med den givne hund.
    Nu ved jeg selvfølgelig ikke om du så hele det afsnit, den dag det blev sendt smiley
    Jeg har ikke selv set det afsnit - men jeg har set et væld andre, hvor det aldrig er gået sådan.
    Så man skal nok ikke dømme ud fra en enkelt espisode og slet ikke et klip, der kører i slowmotion for at forstærke "det kritisable" ved situationen.

Nu har jeg lige været inde og se flere at de klip, der ligger på youtube og man får intet ud af at se dem, for de fleste af dem er små bitte brudstykker, der viser et øjebliksbillede af den givne situation.
    Hvis det er de klip, man bruger i sin bedømmelse af ham, så er man på afveje.

Det vil jo svare til at bedømme Pia K. politiske dagsorden ved at høre én af hendes udtalelser om "fremmede"..hun kan jo have meget andet godt at byde på.
    Det er en alt for indsnævret måde at vurdere verden på, hvis man kun går ud fra brudstykker.
    (og jeg er ikke "for" Pia K skal det siges, men jeg kan SAGTENS se, at hun har andet godt at byde på end hendes uheldige bemærkninger smiley

Når man vurderer noget, handler det bare om at skelne mellem, hvad der berører mig personligt af egne personlige årsager og hvad der er hold i rent objektivt.
    Hvis man ikke kan skelne imellem det objektive og det subjektive, så misser man meget i den her verden.

"Og, det er ikke raketvidenskab at opdrage en hund"
    Nej gud ske lov for det smiley
    Men hvem har bedt os om kun at hive menneskets måde at gøre tingene på ned over hunden, fremfor at sætte os ind i, hvad hundene gør i en flok.

Isabelle
    Jeg er nu ret sikker på, at du godt ved, hvor jeg ville hen med sammenligningen ift ulve, men lad mig da bare uddybe smiley
    Jeg har aldrig nogensinde påstået, at hunden var en ulv. Det ville vist være en lige lovlig besynderlig påstand at komme med.
    "Hunden er ikke en ulv." skriver du.
    Mener du hermed, at hundens sprog ligger så miiiilevidt fra ulvens, at de to på ingen måde kan sammenlignes?

Nu ligger hundens sprog trods alt noget tættere på ulvens end den gør på menneskets sprog..eller bjørnen, delfinens...you get my drift.
    Og fordi vi har avlet os frem til en hund, der kan indgå i et hjem betyder det jo ikke, at den har lagt al oprindelig natur fra sig.

Jeg ved ikke engang, hvor i rækken jeg skal starte af eksempler, når det kommer til din udtalelse om, at han mener, at hunden skal underkaste sig, så den vil jeg lade ligge.
    Og dog..det handler ikke "bare" om, at hunden skal underkaste sig - det handler om at ejeren tager rollen som flokleder.
    ENHVER underdanig hund vil gerne have en flokleder og hvis den ikke får det i familien, jamen hvem skal så bestemme/passe på sine ejere.."jamen det skal jeg vel."
    Det kan man jo tydeligt se eksempler på bare i sin egen omgangskreds.
    Får du derimod en dominerende hund ind af døren og undlader at være flokleder, så kan der være helt andre problemer, der kan være tale om.
    Fakta er jo at flere hunde trives okay fint med at være på lige fod (plus minus) med mennesket i det lille familiehjem, men der ER også bare de hunde, der enten selv går ind og tager rollen eller som bliver til et stort problem, fordi ingen andre tager rollen.
    Og når de hunde nu findes, så er det jo godt, at der er nogen, der forstår, hvordan man leder hunden tilbage ti et godt udgangspunkt for videre færden hos familien smiley

Og med indgående kendskab til den skønne race som Eurasieren er - et kendskab der har kørt siden 1988 - kan jeg da fortælle dig, at du vil få meget mere ud af din hund, hvis du forstår dens oprindelse (som er ulven) kombineret med at du forstår, hvor følsom og ræssonerende racen er.
    Denne kombination giver et sjældent indblik og et nært og ganske særligt forhold til din Eurasier.

Nå nu vil jeg bruge aftenen på min hund, med nye tricks, godbidder, ros og positiv forstærkning smiley
    Lige efter Cesar Millans hovede...for det gør han nemlig også smiley

• #182   14. feb 2013 Jeg så lige de ovenstående nye indlæg..
    Og i videoen siger han jo netop "It ios not about kicking, it is not about pushing. It is about snapping them out of it"
    I har jo ingen som helst idé om, hvor mange (eller hvor lidt) kræfter, der ligger bag den markering, han giver..

Men igen spørger jeg af nysgerrighed ind til andre alterntiver ..hvad ville I gøre i den samme situation med de to hunde?

• #185   14. feb 2013 Pernille: Alt det du siger om at være flokleder, om hvad hunde/ulve gør i flok og om dominans vs. underdanighed er jo LIGE PRÆCIS det den nyeste forskning anfægter. Vi er IKKE flokledere, hunde i det fri (forvildede tamhunde) danner muligvis slet ikke flokke og ligner på den måde ikke ulve i det fri og da SLET ikke ulve i fangenskab og hunden prøver IKKE at overtage magten så snart den ser sit snit til det.

Hunde gør det, der kan betale sig. Ja, CMs metoder virker da, men når man er motiveret VÆK fra en uønsket adfærd, istedet for at være motiveret HEN IMOD en ønsket adfærd, så virker træningen kun så længe hunden er undertrykt. Eller alternativt får man en passiv hund, som ikke tager initiativ til noget. Det er selvfølgelig en nem løsning i nogle tilfælde, men det er ikke den måde JEG ønsker at holde hund på.

Hvis jeg havde to store hunde, der i lang tid havde haft succes med at hoppe op, når de ville ud, ville jeg væbne mig med en engels tålmodighed og bryde kontakten, når de hoppede op, klikke+godbid (en satans lækker en af slagsen), når de var i ro og ellers bruge den fantastiske energi til noget positivt - nemlig som den ultimative belønning (at komme ud), når de gjorde som jeg ønskede.

• #187   14. feb 2013 Og hvis man vitterligt tror på det der dominans-halløj, så kan man også komme til at skabe en hel masse konflikter, som hunden ikke fatter en meter af og som gør den vældig utryg ved ens person.
    Eksempel: Sigurt kommer hen og ligger sin pote på min skulder, hvis jeg tolkede det som "dominans" ville jeg måske kyle køteren ud af stuen=Sigurt bliver mega-forvirret og bange, for det eneste han ville var at få nusset sin fut.

• #190   14. feb 2013 Nu er ordet "flokleder" for mig ikke hængt op på dominans og at hunden skal "underkaste sig".
    Det er bare et ord..
    Ordet for mig er hængt på, hvad man tænker inden i og derved udstråler.
    Er man bange, usikker og nervøs, når man har med sin hund at gøre og når man har med sin hund at gøre i situationer, hvor andre hunde også er involveret, så kan det have stor betydning - i negativ retning.
    Hviler man derimod i sig selv og med det man gør og det man gerne vil have hunden til at gøre, så får man et langt mere positivt udfald.
    Det er bl.a. dét millan prøver at lære hundeejerne.

Resten må jeg svare på en anden dag..
    Men det med at snuse hundene i røven, behøver jeg vel ikke svare på. Igen må man jo godt skelne imellem, hvad der kan være godt at gøre og hvad der bare er halv-tosset...lidt ligesom Maibritts kommentar med, at hun ikke render og gør sammen med sine hunde...

Men tak for den foreløbige sludder.
    Det er jo ofte interessant at høre andres meninger smiley

• #191   14. feb 2013 Søren
    Isabelle skriver længere oppe:

"Mit problem med den hvide schæfer er, at Milan skræmmer den SÅ rædselsfuldt ved at trænge den op i et "hjørne". Den stakkels hund kigger sig om efter flugtmuligheder for at slippe væk fra denne skræmmende fremmede."

Jeg tænker, at det måske er det hun mener med at skade den.

Hvordan hun selv ville løse det, det er jo interessant at høre smiley

• #192   14. feb 2013 En alternativ løsningsmodel ville for menigmand være, at finde en adfærdsbehandler, der stemmer overens med ens værdier, syn på hunde til at hjælpe sig med at løse problemet.

Ingen forlanger vel, at hr. og fru Danmark kan løse et problem på ekspert-niveau? Men det betyder efter min bedste overbevisning ikke, at man ikke kan tage afstand fra nogle af de løsningsmodeller, der vælges.

Nu har jeg ikke luret hele denne tråd igennem, så det kan godt være klippet er lagt ind - ellers kan jeg anbefale at gå en tur på youtube og se Millans indgangsvinkel til at håndtere ressourceforsvar. Hunden hedder Holly.

Som det sikkert er sagt før i denne tråd - i sidste ende handler det meget lidt om de konkrete metoder, manden bruger (der er så mange, der overskrider hundes grænser i det ganske danske land), det handler langt mere om det hundesyn, han udbreder og den måde at dæmonisere hunden og dens hensigter på.

Pernille, specielt til dig vil jeg sige, at hele den tanke om hieraki finder jeg halvtosset. Og det gør jeg virkelig af et ærligt hjerte. Jeg forstår slet ikke, at folk, der SER på deres hunde kan komme til den konklusion.
    Og hvad angår værdier, så har jeg også rigtig svært ved at forstå, at mennesker, der elsker hunde kan hylde en mand, der bryster sig af, at gøre hundene passive.

Og - i sidste ende - det er et fjernsynsprogram. Det er ikke virkelighed.

• #193   15. feb 2013 Vil absolut ikke skrive under på sådan en gang hykleri, helt ærligt de lider da ingen skade..

Den danske regering gør da meget større skade på alle de uskyldige hunde de afliver pga den hundelov....

• #195   15. feb 2013 Lotte -det er vidst osse lidt sent at skrive under -tråde er to år gammel, showet er FOR LÆNGST blevet aflyst, det skulle have været holdt i 2011... Så jeg tror ikke din underskrift er savnet smiley

• #197   16. feb 2013 Hehe, Michelle... Hvordanku jeg dog misse det UPS smiley

• #199   16. feb 2013 Ha ha... typisk, godt med afstand og så have det hele i munden smiley

Nå, men haren ville altså ned ad den vej, så see you doggy.....

• #200   16. feb 2013 Ja nu kommer jeg nok lige til at overbebyrde væggen her, men der er jo et væld, der er hoppet med ind i snakken og vil selvfølgelig gerne svare smiley

Maibritt
    ”Det handler ikke om, hvad vi ville gøre”
    Og jeg gentager da gerne fra mit ovenstående indlæg : Jeg spørger, hvad du ville gøre, fordi det ville interessant at høre din vinkel på, hvordan man kunne gribe det an.
    Man kan jo sagtens tale om forskellige eksempler uden at skulle træne den omtalte hund ?
    Men det er da helt fint, at du ikke lige selv ved, hvad du ville.

Hvem i himlens navn taler dog om verdensherredømmet??
    Hverken jeg og ej heller Millan.
    Det er vist lige at strække den.

Og hvem taler om heirakier??
    Det er dine formuleringer.
    Men apropos emnet, som du selv bringer på banen, så er her et udmærket link..
    http://www.canis.dk/ekspertpanel/spmsvar.php?emne=8&spmid=5630&mode=eksp&start=1

Jeg ved godt, at det ikke behøver at betyde dominans, at de humper smiley

Selvfølgelig er dine hunde kloge nok til at vide, at du ikke er en hund. Det siger jo sig selv. Men at de ikke har lukket dig ind, det er jo ærgeligt.
    Til det vil jeg sige, at hvis dine hunde ikke gider danne flok med dig (som du skriver), så har det ikke nødvendigvis noget at gøre med, at du er menneske.

Her er et par link, du evt. kan læse, når du nu ikke tror på, at mennesket kan/skal være flokleder.

”Vi mennesker er dumme, for mange tror stadig på at hunde vil tage magten, vil op i HIERAKIET, vil have verdensherredømmet, og det er en gang ævl.”
    Jeg tror ikke, du behøver at bekymre dig om, at der findes så "dumme" mennesker, som du kalder det, at nogle tror, at hundene vil have verdensherredømmet smiley
    Og på et mere generelt plan (hvor jeg IKKE hentyder til det emne, du skriver i ovenstående citat) så kommer vi mennesker meget længere, hvis vi i stedet for at ”tro”, så læser vores hunde.

And btw ” Årh ja, det gode spark, det kan afhjælpe alle problemer.” viser endnu engang, at du (som du selv siger) ikke har set særlig mange af hans afsnit og derfor ikke aner, at han MEGET jævnligt slet ikke bruger sine ben på den måde. Så nej – de afhjælper ikke alle problemer, som du ellers så fint får formuleret.

”Det handler om at han vil have at hunde skal overgive sig, være underdanige”
    Prøv at læs det jeg skriver til Isabelle.

Du skriver i et indlæg længere oppe : Nej, hunden tager ikke skade af at den går sidst, at vi spiser før den, at den ikke må ligge i sofa, men hundemæssigt har det intet at sige.”
    Hvis du derved mener, at der ingen forskel vil være på, hvordan hunden agerer, om man gør de her ting eller ej – så JO. Det er der..Du skal være velkommen forbi og hilse på min gadehund. Og så kan du jo bare prise dig lykkelig over, at dine egne hunde er tilpas underdanige til, at det er ligegyldigt, hvad du gør i samarbejdet med dem.

• #201   16. feb 2013 Isabelle
    Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener med udsøgt subjektivitet.
    Med mindre du mener søgt subjektivitet?
    Som i tilstræbt objektivitet..at det ikke er "rigtig" objektivitet men påtaget..
    Nu er objektivitet jo som oftest set med subjektive øjne - for vi er alle forskellige med hver vores udgangspunkt.
    Det jeg mente var, at hvis man ser noget i hans fremgangsmåde, man ikke kan lide, kan ens syn blive så farvet, at man bagefter ikke kan se og anerkende de gode ting, han gør.

Du taler også om, at mennesker ikke kan være flokledere, da vi ikke er hunde.
    Prøv at læs det jeg skriver til Tine M

”Hvis du, som Milan, mener at hunde skal underkaste sig, vil jeg bare sige, at jeg er dybt, dybt, dybt uenig. Mine hunde hverken kan, skal eller har det mindste gavn af at underkaste sig - og jeg har intet behov for, at de gør det.”

Du bruger ordet ”underkaste” og derfor brugte jeg det i min forklaring, så I måske bedre vidste, hvad jeg mente. Jeg har intet andet sted skrevet det ord.
    Hvis I havde sat jer grundigt ind i, hvad Millan laver, så ville I have erfaret, at han med dominante agressive hunde meget muligt går efter, at de skal blive underdanige – FØR han DEREFTER arbejder videre med dem – uden at det længere handler om ”underkastelse”.

Men jeg gad godt se andre eksperter stå og dingle med deres cocktailpølser og klikke med klikkeren, vende sig om og ignorere samt andet godt foran en aggressiv pittbul, der går efter at bide dig…pøj pøj med det.

Grunden til at jeg skriver, at det ville være interessant at høre, hvad du ville gøre, det er fordi, jeg synes det ville være interessant. Jeg synes altid, det er interessant at tale med mennesker, der er af en anden mening end jeg, så det jeg skrev var ikke sagt med et ”HA! Ja det kunne sgu være interessant at høre!” bag.
    Det var ment som oprigtig interesse for dit syn på, hvad du ville gøre.
    Når man udtaler sig om noget man ikke synes om, tager jo ofte udgangspunkt i, at man selv mener, at det skal gøres anderledes.

Og nej dine hunde har ikke brug for at du leger flokleder. De KAN have brug for at du ER det. Og hvis du læser hvad jeg skrev tidligere : Fakta er jo at flere hunde trives okay fint med at være på lige fod (plus minus) med mennesket i det lille familiehjem, men der ER også bare de hunde, der enten selv går ind og tager rollen eller som bliver til et stort problem, fordi ingen andre tager rollen.
    Så du kan jo bare prise dig lykkelig så, over at du har hunde, der trives fint med de I gør smiley

”JO, Pernille. Man kan jo SE hundens reaktion. Den bliver bange.”
    Jeg ved søreme ikke, hvor i den video, at du ser en bange hund. Jeg ser en hund, der fuldt ud forstår, hvad Millan gerne vil have fra den og den slikker ham lige derefter på hånden (dens kommunikation til ham) og sætter sig pænt ned imellem de to mennesker. Hvis den blev bange, har jeg på fornemmelsen, at den ville dukke hovedet, lægge ørerne ned og gå væk!

Hvis du skal kunne vurdere, om en hund er bange, så hjælper det at have set (IRL) samt arbejdet med hunde, der er bange.

Og jeg har godt læst, hvad du skrev tidligere om kvinden i videoen, men jeg har personligt aldrig set nogen blive hoppet sådan op ad - af to SÅ aktive og store hunde og på så voldsom en måde, at selv den lille pige på videoen vender sig væk, når hundene nærmer sig med alle fire poter på jorden. SÅ måske HAR hun prøvet at vende sig om uden at det virkede...hvem ved.

Og jeg har læst den artikel Maibritt linkede til. Der stod ikke noget, jeg ikke havde hørt i forvejen og jeg kunne erfare, hvad forfatteren synspunkt er. Men derfor behøver jeg jo ikke tro blindt på det hele.
    ”Jeg forstår til fulde mine eurasiere - og de har saftsuseme ikke den mindste brug for hverken spark eller underkastelse”
    Så vidt jeg ved, nævner jeg INTET sted – da jeg nævner Eurasieren – nogen som helst om ”spark og underkastelse”..gør jeg? Faktisk nævner jeg IKKE engang noget som helst om Cesar Millan i den forbindelse..og ja en Eurasier er nemlig udsøgt samarbejdende.
    Jamen hvad andet skal jeg sige, end at du puuster det op med de to ord i mangel på kendskab til, hvad manden rent faktisk laver størstedelen af den tid, han arbejder med hunde. Men du får da held med at få det til at lyde gruuusomt og tarveligt overfor de mennesker, der aldrig har set det. Dine formuleringer efterlader en tydelig forståelse af, at du ikke forstår, hvad manden laver.

• #202   16. feb 2013 Trine M
    Det er rigtig godt, at læse ny forskning og brede sit kendskab til forskellige synsvinkler ud. Men fordi ny forskning siger det, behøver det jo ikke være sandheden?

Hvem taler om, at hunden vil prøve at tage magten, så snart den ser sit snit til det?
    Det er ikke det jeg skriver.
    Jeg skriver "Får du derimod en dominerende hund ind af døren og undlader at være flokleder, så kan der være helt andre problemer"
    Ordet KAN skal jo ikke læses som, at der ALTID automatisk vil opstå et problem.
    Millan motivere også hunden HEN IMOD en ønsket adfærd..du skulle tage at se nogle flere afsnit smiley

Alt det du skriver om en undertrykt hund, der ikke tager initiativ til noget – der kan jeg kun sige, at det passer ganske enkelt ikke. Men det er din tro, fordi du ikke ved andet.

Det handler slet slet ikke om, hvorvidt man kalder sig "flokleder". I har helt misforstået, hvad hans tilgang er og hvad jeg mener. Jeg har brugt ordet i mangel på bedre, da jeg troede, at I godt kunne fange pointen i helheden af det jeg skriver, men lad mig da uddybe.

I ved garanteret lige så godt som jeg, at mennesker, der er bange/nervøse eller usikre i deres interaktion med hunden osv. kan have sværere ved at få en god hund ud af det, end folk der hviler i sig selv og er selvsikre i kropssprog, i udstråling og i væren, når de samarbejder og interagerer med hunden.

Så det handler om, at man er selvsikker, rolig og afslappet i sin interaktion med hunden. Det er det, Millan gang på gang prøver at lære de hundeejere, han møder. Og når man er de tre ting, opnår man ifølge ham (og mine egne erfaringer) et langt bedre resultat, når man arbejder med sin hund.

Og her er der tale om at arbejde med problemer – IKKE om at lege/træne/øve tricks osv.

• #203   16. feb 2013 Anne Julie
    Det handler jo om at kunne se forskel. Om din hund lægger sin pote op på ryggen af en anden hund (for det er vel næppe fordi han gerne vil have hunden skal nusse den) eller han kommer til dig og lægger den op, fordi han vil nusses. Det handler jo mest at alt om kendskab, der gør at du kan tolke det han vil. Og det er jo godt du kan det ? Og det er selvfølgelig et eksempel jeg kommer med for sammenligningens skyld, ikke fordi din hund lige nødvendigvis gør det ved andre hunde.

• #204   16. feb 2013 CH
    Jeg var ikke klar over at alle fjernsynsprogrammer i tv´et ikke var virkelighed..??! Gud! smiley
    Det tror jeg, du skulle tage at fortælle en som Peter Mygind f.eks. der lige pt. kæmper en kamp i mobningens tegn..fortæl du ham at de unges indbyrdes konflikt slet ikke er virkelighed.
    Selvfølgelig er nogle fjernsynsprogrammer (som Millans) også virkelighed. Det er bare filmet virkelighed. Ja det er en situation med kameraer osv. men det gør jo hverken hunden eller menneskene mindre virkelige.

Jeg har set det der Holly-klip som lader til at blive forgudet af dem, der ikke bryder sig om Millan og jeg har kommenteret det tidligere.

Og ja er man i tvivl om, hvad man skal gøre, så er det da langt bedre at gøre brug af en adfærdsbehandler!
    Og ja jeg har godt gennemskuet, at du sikkert refererede til, at der blev spurgt ind til hvad folk ville komme med af alternativer.

Nej jeg forlanger i hvert fald ikke, at folk skal kunne løse komplicerede problemer med deres hund uden den fornødne viden. Men derfor kan man jo godt være interesseret i at høre, hvorvidt folk ligger inde med deres egen alternative måde at gøre det, som de ikke bryder sig om bliver gjort i et givent klip.
    Som jeg skriver i et tidligere indlæg, så spørger jeg af nysgerrighed.
    Man behøver jo ikke være betegnet ekspert i offentligheden for at være god til hunde og ej heller til at løse deres problem, så det kunne jo godt være, der var en af dem, der lå inde med et forslag. Man finder jo i hvert fald ikke ud af, hvis ikke man spørger.

• #205   16. feb 2013 Mit eget forhold til min hund består af gensidig respekt, med- og modspil, sjov og ballade, regler og en fandens masse kærlighed.

Nu ved jeg jo ikke i hvor høj grad, I har haft hunde med problemer.
    Jeg har aldrig selv anskaffet en hvalp, jeg kunne præge helt fra start af og med det samme gøre mit for at få en god hund ud af det.

Jeg anskaffede en gadehund, fik hænderne ned i dejen og har arbejdet mig frem til at skøn og fantastisk hund
    der har sine helt egne meninger
    er stædig når det passer hende
    som ved og forstår, hvad jeg gerne vil have fra/af hende
    som er kommet af med det meste af hendes nervøsitet (for fyrværkeri og lign)
    som er en nussegøj uden lige
    som på 3 mdr. stoppede helt med at fare efter og gø af hanskønsvæsener på cykel (jeg tænker, at de nok har sparket efter hende i Spanien)
    som er stoppet med at fare ud på vejen efter trailere (som jeg forstår indfanger de gadehunde i trailere i Spanien)
    der via tre dages træning fra dag 1 af er holdt fuldstændig op med at gø HVER gang, der var hunde- eller menneskemad i sigte (eller hvis jeg sad ved bordet og spiste)
    som har ca. 40 ”hundevenner” blandt nabolaget/vennerne som hun har et fuldstændig differentieret forhold til alt efter hvilken hund, vi møder
    som gik fra IKKE at ville have den tandbørste ind i munden til nu at være så super dygtig til at få børstet tænder og når tandbørsten hives frem danser hun rundt om sig selv smiley
    som nappede efter mig, da jeg først fik hende, hvis jeg ville have hende ned fra sofaen, men nu kunne hun aldrig drømme om at nappe mig og har lagt det fuldstændig på hylden
    Nu kommer hun i stedet over til sofaen, kigger op på mig, giver et lille fnys med næsen, kigger hurtigt på sofaen og derefter på mig..Det er hendes måde at spørge, om hun godt må komme op..Og selvfølgelig må hun det! smiley
    Og så er det desuden en kæmpe fordel at hun kan finde ud af at kommunikere på den måde og derved spørge først, hvis man har gæster på besøg, der ikke ønsker en hund på skødet - første måned jeg havde hende, stod hun fluks på skødet af en kvinde i sofaen, der sad med sit kanelstangs-stykke på tallerkenen
    som er en glad og frejdig hund FULD af fis og ballade
    og meget meget andet.
    '
    Og jeg har gjort brug af en god blanding af egne instinkter og alle de ting, jeg har lært de sidste tyve år. INKL. nogle af Millans fremgangsmåder. Og her må jeg eeendelig skynde mig at sige, at jeg ALDRIG har brugt mine ben eller stødhalsbånd ift. Molly – da det jo lader til at være en ladet kanon herinde. Så ved I da det.

• #206   16. feb 2013 Men jeg kan godt mærke, hvor det bærer hen at tale om det her emne med jer, så jeg vil sige tak for snakken. Det har været interessant at høre jeres mening smiley

Det er en skam, at I ikke har forstået det jeg skriver.
    Og før en af jer skriver: Jo jeg forstår skam alt hvad du skriver Pernille.
    Så lad mig uddybe det.
    Jeg kan se i jeres indlæg, at I lægger ord i samt fortolker mine indlæg på en måde, som jeg aldrig har skrevet.
    Derved kan jeg se, at I misser pointen i mine indlæg og muligvis samme årsag til, at I også misforstår Millan.

Og det ER da mærkeligt, at han med succes kan besøge lande som Sverige, Norge og Finland, når han nu er ååh så farlig..siger det ikke mere om vores land (og menneskene deri) end det gør om ham? For SÅ meget adskiller vores (hunde)kultur sig trods alt ikke fra vores nabolandes..

(Ja nu kom der lige en del indlæg i træk her, men det var nu engang lidt lettere end at skrive det hele ud i et)

• #207   16. feb 2013 Pernille: CM siger nok 50 gange i hvert afsnit at "the dog needs to be in a calm, submissive state". Hvis ikke det er passiv underkastelse, så ved jeg ikke.

"Men jeg gad godt se andre eksperter stå og dingle med deres cocktailpølser og klikke med klikkeren, vende sig om og ignorere samt andet godt foran en aggressiv pittbul, der går efter at bide dig…pøj pøj med det." Den her lettere nedgørende kommentar viser, at du ved præcis lige så lidt om principperne bag klikkertræning, som du mener vi andre ved om CM.

Og nej, ny forskning er ikke nødvendigvis sandheden (videnskab afprøver og genererer teorier, men påstår sjældent at have fundet den eneste sandhed), men det er jo HELT tydeligt at den gamle forskning, som er baseret på ulve i fangenskab, i hvert fald SLET IKKE viser sandheden om hvordan hunde fungerer blandt mennesker. Så hvorfor ikke tage den nye forskning til sig? Er det for grænseoverskridende at forestille sig at være hundeejer uden at være flokleder?

Jeg har selv engang været bruger af metoder efter CM's filosofier, da jeg var ny hundefører og ikke vidste bedre, men jeg ved nu af egen erfaring, at bruger du den slags metoder mod en RIGTIG stærk og dominant hund (ikke aggressiv, det er de sjældent når de er dominante), så skaber du kun problemer for dig selv. Det må og skal være et samarbejde ellers ender det i kampe og mistet tillid. Og det har ikke en hujende fis med manglende lederskab eller lign. at gøre.

• #209   16. feb 2013 Pernille: Når din hund nu "spørger om lov" til at komme op i sofaen, gør hun så det, fordi du er alfa i hendes flok og dermed hendes leder, eller er det fordi hun respekterer dit ressourceforsvar af sofaen?

• #210   16. feb 2013 Pernille: Jeg er jo ikke en hund, og det ved mine hunde god. Endnu et af problemerne med "dominas-myten" og CM er at hundene bliver menneskeliggjorte.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #211   16. feb 2013 Måske der var nogle der bare syntes det var spændende hvad manden have at fortælle.At det skulle få folk til at samle underskrifter osv forstår jeg ikke.Må være nogle der har for god tid.

• #213   16. feb 2013 Selvom CM er langt fra hvad jeg synes om, så mener jeg at det er op til folk selv at tage et standpunkt når det kommer til ham.
    Jeg er langt større tilhænger af Victoria Stillwells "positive reinforcement" smiley
    men sådan er man jo så forskellige smiley

• #218   16. feb 2013 Er Holly den hund der er så skræmt at den nægter at spise?? smiley

• #219   16. feb 2013 Nej, det er den der ender med at bide CM i armen.

• #220   16. feb 2013 Nååå..
    Men der er også den hund der stopper med at spise da den er så skræmt smiley
    Kan ikke lige huske dens navn..

• #221   16. feb 2013 Holly vil da ikke spise i starten

CM lokker den til at spise af skålen, for at kunne tage den fra den.

• #222   16. feb 2013 Den hund jeg tænker på er en vist en brun'ish hund,
    Men kan godt ske at den også hedder Holly, jeg kunne ikke lige overskue at skulle se den igenner, så søgte ikke, men den gule lab hedder også Holly.

• #224   17. feb 2013 Sørgeligt.. ganske enkelt sørgeligt smiley

• #225   17. feb 2013 Denne her, jeg tænker på. Det er så kun et klip på 3 min.

http://www.youtube.com/watch?v=9ihXq_WwiWM

• #226   17. feb 2013 Det er ikke den jeg tænker på..
    Men han er jo bindegal -.-

• #227   17. feb 2013 Har også en hund med ressourceforsvar og hun havde 100% sikkert også bidt ham, hvis han havde intimideret hende på den måde. Forstår simpelthen ikke, han er så overrasket over, at hunden bider.

• #228   17. feb 2013 I øvrigt er jeg til tider træt af at folk er så fokuseret på at hunde SKAL acceptere at man skal kunne røre dem i hele fjæset mens de spiser
    jeg er vokset op.med at når hunden spiser, så lader man den være!
    Men hans position overfor hunden kan da KUN give anledning til bid når den i forvejen udviser den adfærd.
    Det er sgu hans egen skyld.

• #230   17. feb 2013 Jeg vil skisme da også blive gal hvis nogen stak deres hånd op i fjæset på mig mens jeg spiste samt tage min mad.

• #232   17. feb 2013 Da vi fik Chip lærte han og vi at hans kurv er hans fristed og at mad var kun hans.
    Og når vi fik besøg fik alle konsekvent afvide at når han ligger i sin kurv så var det nix pille!
    Dyr er her forvejen for vores skyld ikke deres, så synes godt at man i det mindste kan give dem et sted som kun er deres.

• #234   17. feb 2013 Jeg må sige at jeg ikke er enige med jer i at mad er noget hunden skal have for sig selv. Kurven er jeg 100% med på tilhøre hunden og ingen andre skal komme der hen. Men mad er noget andet. I naturen er det også lederen der for lov til at spise først og når lederen er "færdig" med at spise kan denne til enhver tid vende tilbage og kræve maden.
    At en hund reagere sådan, selv efter at den er fjernet fra maden er fuldstændig uacceptabelt og jeg mener at Cesar reagerede korrekt. Hvis han skulle have reageret mere som en hund havde han taget kampen op fysisk men dette vælger han at gøre psykisk istedet.

• #235   17. feb 2013 Så maden, man har givet hunden, er ikke hundens?

Ressourceforsvar kan også gælde den bedste liggeplads, så den holder altså ikke, Louise A.

• #236   17. feb 2013 Louise: Det er simpelthen ikke korrekt. I en naturlig ulveflok gælder, at enhver forsvarer sin egen mad! Og det er altså blandt ulve, ikke hunde. Så det har igen ikke noget sm helst med lederskab at gøre og måden man løser det på er via tillid. Hunden opgiver ikke sin mad fordi man er lederen, der ejer alt mad i verden, men fordi den lærer at det er unødvendigt at vogte over maden.

• #238   17. feb 2013 tja der er man vel forskellige af opfattelse smiley

men jeg træner sådan set ikke mine hunde til ikke at vogte mad for at bevise at jeg bestemmer, men fordi at en vogtende hund er en hund der kunne finde på at bide for at beskytte og jeg ønsker at bid slet ikke skal være en del af hundens adfærd da den som Trine M er den lige precist ikke en ulv og bid høre til i naturen hvor der er behov for beskytte føde

Jeg træner det som sagt for at undgå en bid situation da man aldrig kan være sikker på at der ikke skulle være et barn der kunne finde på at gå til maden.
    nogle hunde er endda så vogtende at man ikke kan gå forbi den mens den spiser.

• #240   17. feb 2013 Det er nemt at undgå. Det kræver bare, at hunden har tillid til, at man ikke tager dens mad uden grund. Min hund har f. eks. et ret veludviklet ressourceforsvar, men det betyder ikke, at jeg ikke kan få mad/ting fra hende.

Og selvfølgelig kan man sikre sig ift. at andre går til hundens mad. Den behøver jo ikke at have mad stående fremme hele tiden.

• #241   17. feb 2013 Jeg har nu lært alle mine hunde at jeg godt kan ta deres mad, kødben osv. fra dem og de ved jo så også godt at de får det igen. Det gør nu ikke at de bestytter deres ting endnu mere. Jeg synes bare at det er en rar ting at man kan ta ALT!!! fra dem uden at blive ædt.

• #243   17. feb 2013 Anne Julie F

” Pernille: Jeg er jo ikke en hund, og det ved mine hunde god. Endnu et af problemerne med "dominas-myten" og CM er at hundene bliver menneskeliggjorte.”

Mener du med det, at din hund aldrig ville lægge en pote op på dig ifb. med ”dominans” ?
    Jeg synes, du skal læse mit svar til dig en gang til. For det er absolut heller ikke det JEG påstår.
    Jeg skriver jo netop, at du forstår din hund, så du ved, at grunden til, at den ligger poten på dig, er fordi den vil nusses.. Så jeg forstår ærligt talt ikke rigtig, hvad du mener med dit svar.

• #244   17. feb 2013 Isabelle

Du skriver højere oppe i tråden
    ”Holly er også MIN helt, Maj-Britt smiley "

Hvis du slår ordet ”helt” op står der ” person man beundrer”
    Slår du ordet ”forgude” op står der ” beundre, tilbede eller elske meget højt”

Ergo hænger din sætning ” Holly er også MIN helt, Maj-Britt” også sammen med ordet forgude, selvom du ikke selv skrev det ord.

Så jeg kan ikke se, at det jeg skriver er så forfærdeligt, at du bør skrive ” Og med det ordvalg, Pernille, er det vist spild af tid at debattere med dig.”

Hvis du var klar over, at ordet forgude også betyder beundre og ordet beundre er kædet sammen med ordet ”helt”, ja så ville du ikke opfatte det jeg skrev som værende negativt.
    Det er jo synd, du ser sådan på det.

Dertil kan jeg jo sige, at denne snak startede ud som en snak mellem Jeannette og jeg. Dertil kom du og MaiBritt og siden hen har 3 andre hoppet ind i snakken og henvendt sig direkte til mig (folk der tager samme ”side” eller hvad vi nu skal kalde det, som jer).
    Det kunne jeg jo også vælge at opfatte som at blive angrebet fra højre og venstre, at blive bombarderet med argumenter osv.

Men nej sådan opfatter jeg det ikke. Jeg opfatter det som om, at de finder emnet så interessant, at de ikke syntes, det var nok med tre debattører ”på den ene side” vs. én debattør ”på den anden side”
    Og det må vel være fordi, man bliver grebet af emnet og ikke fordi man ønsker at tromle modparten ned i form af overtal?

Jeg vælger i hvert fald at se på det fra en positiv synsvinkel smiley
    Og jeg har på bedste vis prøvet at overskue, hvem der skrev hvad, så jeg kunne svare.
    Derfor synes jeg også, det er noget ærgerligt, at du vælger at se det, jeg skriver om at forgude Holly som værende noget negativt.

Hvis du lægger mærke til vores indlæg, så er jeg den eneste, der utallige gange har lavet smiley´er, hvilket meget gerne skulle være med til at indikere ”et pænt toneleje”, når nu vi ikke kan høre hinandens stemmer igennem det skrevne ord.

Til gengæld har jeg fået sætninger retur som:
    ”Cesar er ikke flokleder!!!! og hvis du har læst artiklen, der blev linket til, Pernille:
    Hunden er ikke en ulv.”

Ikke en kommentar det emmer væk af positive drejninger, synes jeg.
    Man kan desuden med god grund være lidt varsom med udråbstegn, mår man skriver. Bruger man gentagne udråbstegn lige efter hinanden, kan det godt opfattes som om, at man ”råber”.
    Hvis du derudover slår det op finder du blandt andet: ” Hvis man vil understrege sin forbavselse, vrede eller glæde, kan man bruge mere end ét udråbstegn. Vær dog opmærksom på, at overdreven brug kan underminere din teksts budskab og få den til at fremstå useriøs.”

Men jeg har ikke valgt at kommentere dit brug af udråbstegn – endnu en årsag til, at det er meget ærgerligt, at du hænger dig i ordet ”forgude” på den måde, at du ligefrem skriver tilbage til mig: ”Og med det ordvalg, Pernille, er det vist spild af tid at debattere med dig.”

En anden skrev (til mig)
    ”Vi mennesker er dumme, for mange tror stadig på at hunde vil tage magten, vil op i HIERAKIET, vil have verdensherredømmet, og det er en gang ævl.”

Da svaret er en del af modargumentationen til det jeg skriver, så opfatter jeg det ikke ligefrem som et kompliment sendt i min retning.

En tredje skriver (til mig)
    ”Jeg har selv engang været bruger af metoder efter CM's filosofier, da jeg var ny hundefører og ikke vidste bedre”
    Hmmm…det er vel heller ikke som sådan et kompliment i min retning. Og det KUNNE for nogle synes en smule nedladende..bedrevidende..m.m.

Men igen vil jeg sige, at jeg på bedste vis har prøvet at holde styr på, hvem der har henvendt sig og på indholdet i deres indlæg.
    Jeg har undladt at hænge mig i de formuleringer, der for nogle kunne opfattes negativt.

• #245   17. feb 2013 Trine
    Eftersom ordet calm betyder rolig
    Og ordet submissive betyder underdanig (Og de forklaringer nævner jeg ikke, fordi jeg tror, du ikke ved det, men fordi andre bør vide det)

Så jeg synes, at din fortolkning af det – der bliver til ”passiv underkastelse” måske er lidt på den overdrevne side.

Underdanig er når man er TILBØJELIG til at underkaste sig andres autoritet, men det betyder også at være ”lydig” eller ”ydmyg”.
    I guess it´s in the eyes of the beholder..
    At være ”tilbøjelig til at underkaste sig andres autoritet” kan også forstås som, at man er (mere) åben overfor at gøre som andre gerne vil have af en.

Eks. Hvis en hund er voldsom i sin måde at hilse, kan den blive rolig og mere åben overfor, at man ønsker at lære den at hilse stille og roligt på gæster, fremfor at vælte dem. Dette er blot et eksempel og IKKE referende til den video, der tidligere blev slået op på væggen.

Jeg skrev: Men jeg gad godt se andre eksperter stå og dingle med deres cocktailpølser og klikke med klikkeren, vende sig om og ignorere samt andet godt foran en aggressiv pitbull, der går efter at bide dig…pøj pøj med det.

Du skriver : Den her lettere nedgørende kommentar viser, at du ved præcis lige så lidt om principperne bag klikkertræning, som du mener vi andre ved om CM.

DU ser det som nedgørende. Jeg er ikke ude på at nedgøre nogen, Jeg skrev det med et lille humoristisk tvist. Hvis du ikke kan se humoren i det, så er det jo selvfølgelig ærgerligt.
    Da jeg skrev det, havde jeg på nethinden et par eksempler fra hans program og jeg forestillede mig samtidig en lidt karikatur-agtig ”positiv reinforcement”-træner stå med et mindre arsenal af goder til at mildne den her pitbull med fråde om munden nærmest…jeg synes nu altså stadig, det er meget sjovt smiley Men det er da synd, at du fandt det nedladende.

”Jeg har selv engang været bruger af metoder efter CM's filosofier, da jeg var ny hundefører og ikke vidste bedre”

Og så kommenterer du min formulering som værende ”lettere nedgørende”? Prøv at læs det jeg lige har skrevet til Isabelle vedr. at jeg netop har set bort fra de kommentarer fra andre, der kunne synes negative og i stedet fokuseret på indholdet i jeres indlæg.

Og jeg har aldrig påstået at have et indgående kendskab til klikker-træning, men med det kendskab jeg har til den, forestiller jeg mig ikke, at den kan bruges i ovenstående tilfælde.
    Men vil du påstå (såfremt du er erfaren bruger af klikkeren, det ved jeg jo ikke om du er) at du ville hive den frem, hvis du stod i en situation, hvor en fremmed pitbull gik efter at bide dig?.. Hvis ikke du ville, så kan jeg ikke se, hvorfor du kommenterer det helt på den måde du gør.

”Pernille: Når din hund nu "spørger om lov" til at komme op i sofaen, gør hun så det, fordi du er alfa i hendes flok og dermed hendes leder, eller er det fordi hun respekterer dit ressourceforsvar af sofaen?”

Ingen af delene vil jeg i Mollys tilfælde sige.
    Molly ”spørger om lov” til at komme op i sofaen, fordi hun har lært det.
    Fordi hun har lært, at hun ikke uopfordret skal hoppe op, fordi hun har lært at det virkede at fnyse og fordi hun har lært, at jeg ”så” hende og forstod hvad hun ville, da hun først begyndte på at fnyse.
    Jeg har også en puf (60x80), som jeg også måtte lære hende ikke at hoppe op på, efter dyrlægen sagde ”ingen hop til de knæ hun har”, så efter 4 mdr.s konstant brug af puffen, skulle hun pludselig til at lære at holde sig nede. Det gik fint og flere år efter, lægger jeg den nogle gange ned på gulvet (fordi hun altid hellere vil ligge blødt fremfor på det hårde gulv eller Krøyer puden) og lige så snart jeg lægger den på gulvet er hun helt klar over, at hun må ligge der. Lige så snart jeg lægger toppen af puffen ovenpå puffen igen, så hopper hun ikke op. Jeg tvivler stærkt på, at det er fordi at hun pludselig ser et ressourceforsvar fra min side. Men derimod fordi hun ved, at hun ikke skal hoppe op.

”Er det for grænseoverskridende at forestille sig at være hundeejer uden at være flokleder?”

Hvad?
    Jeg synes, der fra flere sider, bliver nævnt ord til højre og venstre, der efterlader en fornemmelse af, at der i højere grad bliver fokuseret på at skrive sit eget indlæg end at se, hvad der reelt bliver skrevet i de andres (?)

Hvis du ”scroll´er up” så vil du se, at jeg tidligere skriver, at det slet ikke handler om ”ord” (f.eks. flokleder).
    Det handler om, hvordan man har det indeni. Jeg ved ikke, hvordan jeg bedre skal forklare det, end det jeg allerede har gjort.

Jeg går ud fra, at når du nævner ordet ”alfa”, så er det ord baseret på – hvad du mener er – min synsvinkel og ikke et ord der hænger sammen med dit syn, sådan som jeg forstår de andre ting, du har skrevet.

Hvis du fangede, det jeg skrev tidligere, så ville du slet ikke TRO, at jeg havde ordet ”alfa” i mit ordforråd. Jeg har faktisk aldrig nogensinde tænkt i det ord, når det kommer til min hund. Du ville heller ikke tro, at jeg render og tænker på mig selv som flokleder..

Det er bl.a. det her jeg hentyder til, da jeg i et af forrige indlæg skriver : ”Men jeg kan godt mærke, hvor det bærer hen at tale om det her emne med jer, så jeg vil sige tak for snakken. Det har været interessant at høre jeres mening :)”

Jeg sidder nemlig med følelsen af, at der bliver lagt en masse ord i mine indlæg (ord som jeg aldrig har brugt).

Jeg har gjort mit for at forklare, hvad jeg mener, men i længden kan det godt blive liidt trættende, at folk bliver ved med at hænge sig i ord som flokleder, underkastelse mv. Og så ser jeg efterhånden ingen grund til videre debat, når de ting jeg skriver alligevel ikke bliver læst som det der står, men tillagt betydninger som jeg aldrig har nævnt.

• #247   17. feb 2013 MaiBritt
    ”Og jo mere man prøver at bestemme over en hunds mad, jo mere vil den beskytte.”
    Taler du af egen erfaring? Og her spørger jeg af nysgerrighed.

"Hvor må det være besværligt at have hunde, hvis man hele tiden skal gå rundt og "læse" dem."

smiley
    Jo bedre du kan læse din hund, jo bedre vil du også forstå den.
    Så du SKAL jo ikke hele tiden gå rundt og "læse" den og nu ved jeg jo ikke hvad du lægger i ordet "læse".
    Men hvis du vælger at være opmærksom og derved lærer at læse dem, så giver det noget godt i begge retninger.
    Havde jeg været blind for Mollys kommunikation til mig, så havde jeg endnu ikke fattet, hvordan hun fnyste, når hun gerne ville op i sofaen (måske ville jeg bare tro hun havde fået noget i næsen ?!)
    Hvordan hun fortalte mig, at hun gerne vil ned og tisse (måske ville jeg bare tro, at hun stirrede på mig og
    Eller hvordan hun direkte indikerer hvad hun vil, når hun helt tydeligt vil have mig med ud i gangen og jeg derude åbnerbåde køkkendøren og entredøren og siger værsgo...så går hun ud af den dør hun vil opnå noget af.
    Køkken = mad
    Entre = ned at tisse.
    Hvis ikke jeg "læste" hende, ville jeg måske være en hundejer, der tænkte "Jamen hvad skal vi herude i gangen??"
    Det er blot et par eksempler på, hvordan det kan betale sig at kunne læse sin hund.
    For at "læse" den handler jo ikke kun om deres interaktion med hunde.

Men generelt aner man en tydelig forskel mellem folk, der HAR hund og folk der SER deres hund..og folk der "kun" har hund, vil højst sandsynligt aldrig nå derhen, hvor de forstår, hvad det vil sige at "se" sin hund.
    Jeg aner ikke, hvor du ligger henne mht. det, jeg kom bare til at tænke på det, da jeg læste din formulering ""læse" dem"".

• #248   17. feb 2013 Nogen gange glemmer man måske hvorfor man har hund:), jeg har hunde fordi jeg holder af dem, og jeg har ikke lyst til at fylde min verden med ting som "tager magten" hvis jeg ikke passer på, derfor tager jeg det helt roligt og tænker ikke på om hunden går først ud af døren, eller om den nu er " rolig underdanig" :), faktisk nyder jeg bare at være sammen med mine hunde:), og sjovt nok har de ikke taget magten endnu, i alt fald må jeg gerne være i min sofa, køre i min bil og åbne mit køleskab:), og det selv om jeg ikke går og smider hunden ned eller forlanger "rolig underdanighed" af den

• #249   17. feb 2013 Maj-Britt

Hvorfor dælen kan man ikke klikke *Enig* på dit indlæg.. Det var da irriterende når man kan det på alle de andre smiley

• #250   17. feb 2013 Det kan man da også, Fredsfyldt smiley

• #259   17. feb 2013 HAHA.. Genialt!

• #260   17. feb 2013 Måske man også skulle tilbyde overnatning og lidt rødgrød med fløde til den stakkels mand det er jo lidt af en rejse han skal ud på:), jeg sponsorerer gerne mad og har en campingsvogn han kan sove i:)

• #261   17. feb 2013 Isabelle
    Jeg skrev forkert. Ordet "som" var ment som referende til Holly. Det var ment som at Holly blev forgudet..men jeg takker for opmærksomheden på formuleringen, så den lige kunne blive rettet.

"Og så er jeg hamrende ligeglad med, hvad Milan og du lægger i de forskellige ord. "
    Jeg ved ikke, hvad jeg skal tænke om den formulering..andet end at du muligvis ikke brød dig om jeg skrev.
    Du kunne jo også have valgt at svare : "Hov ja måske var der lige et par udråbstegn for meget. Det ka jeg godt se nu. Det skulle ikke lyde som om, jeg "råbte" eller på anden måde lyde negativt."

"Jeg kan SE, hvad Milan gør ved hundene, og jeg bryder mig afgjort ikke om det, jeg ser. At du gør, forstår jeg ikke, men jeg forstår heller ikke alt i denne verden "

Okay ..jeg forstår sagtens dig, for jeg forstår hvad du ser. På baggrund af de ting du har udtalt, kan jeg sagtens se, hvad du lægger i det du ser.
    Jeg behøver bare ikke at være enig i det.

At du tror, det handler om JEG modsat dig "bryder" mig om det jeg ser, det må jo handle om, at du ikke anerkender, at folk generelt kan have forskellige måder at se tingene på.

Så det handler ikke om, at JEG bryder mig om noget du IKKE bryder dig om. Det handler om, at vi to ser forskellige ting.

Forståelsen for det aspekt, gør også at jeg ikke tager noget af det personligt, da jeg anerkender, at vi alle er forskellige med forskellige tilgange til livet og til de ting, vi oplever..

MaiBritt
    "Og jeg kommer A L D R I G til at forstå CMs tilgang til hunde."
    Nej den har jeg forlængst fanget smiley

Men som jeg kan læse fra dit indlæg, så har du ikke prøvet det du skriver
    "Og jo mere man prøver at bestemme over en hunds mad, jo mere vil den beskytte."
    Hvordan ved du så, at det er rigtigt?

"Bodil, sådan har vi også hunde. Jeg gider ikke gøre det til raketvidenskab."
    At sætte sig ind i sin hund, behøver ikke at være "raketvidenskab" - det kan også bare være en generel nysgerrighed på livet smiley

Bodil
    Jeg har skam også fået hund, fordi jeg holder af dem..elsker dem! smiley
    Men når man anskaffer en voksen hund og der er visse udfordringer (nogle ville kalde det problemer) med den, så kan man jo skaffe sig af med den, man kan lade det stå til eller man kan prøve at løse det.
    Og der kan vi jo have forskellige tilgange til, hvordan vi ønsker at tackle det smiley

Men at ønske at tackle noget ved ens hund, aspekter der i dagligdagen ikke fungerer godt, er jo slet ikke ensbetydende med, at man ikke holder af sin hund, at man ikke nyder at være sammen med dem eller at man har glemt, hvorfor man har hund.

Det der med at "tage magten" det er en formulering, de andre bruger..

• #264   17. feb 2013 MaiBritt
    Jeg ved ikke, om jeg skal opfatte det som et hint i min retning:

"Og så er det almen viden ved hundeejerne ( altså de fleste)."

For så siger jeg da tak for det lille raffinerede ordspil smiley

smiley
    Undskyld men jeg kan simpelthen ikke lade være med at tænke "Syv år Niller - syv år"
    Men det er da dejligt, at du har så mange års erfaring smiley

Når du læser tråd efter tråd, så har du jo ikke førstehåndskendskab til, hvordan de griber situationen an og om de gør noget helt forkert i situationen, der er årsag til at problemet forværres og ikke forbedres.

Jeg tog udgangspunkt i, at din sætning "Og jo mere man prøver at bestemme over en hunds mad, jo mere vil den beskytte." var et svar til en, der arbejdede på, at hendes hunde ikke ville vogte over deres mad.
    Og derfor var jeg interesseret i at høre, om du selv havde prøvet det, du påstod ville ske.

Så det er almen viden inden for hundeverdenen, at hvis man har en hund, der vil forsvare sin mad, så bliver det kun værre, hvis man arbejder på det "problem" ?
    Og ifølge dig, skal man - som du har gjort med dine hunde...og med dine 40 års erfaring..lade det stå til og indrette sig efter omstændighederne?

Er det korrekt forstået? .:)

• #266   17. feb 2013 Jeg har prøvet det, nu med to hunde, og det virker.

I stedet for at optrappe hundens oplevelse af, at den ikke kan stole på at have sine ting i fred, så finder den ud af, at den kan være rolig, der er ingen der tager noget fra den.

Og den fantastiske bivirkning der er ved den ordning er, at hunden får så meget tillid, at den ikke HAR noget problem, når det en sjælden gang i mellem er nødvendigt at fjerne noget fra den.

Hvorfor dog skabe så stor en konflikt, når den ikke behøver at være der.
    Medmindre man altså godt kan lide at "kæmpe med hunden".

• #267   17. feb 2013 Mai Britt
    Jeg giver dig såmænd helt ret.
    Hvis en hund spiser, så lad den spise i fred.

Men hvis man ønsker - som nogle der skrev tidligere i tråden ønsker - at deres hund kan trives fint med, at et barn lige pludselig kommer tæt på, når den spiser, så er det jo op til den enkelte, hvis de gerne vil arbejde sig hen imod det scenarie - fremfor at vælge din "Problem løst" tilgang.

Du svarede ikke på, om det var korrekt forstået, det jeg skrev..

• #268   17. feb 2013 Og nu, hvor du er vendt tilbage Pernille, så vil jeg da svare på det, du skrev til mig tidligere.

"Jeg var ikke klar over at alle fjernsynsprogrammer i tv´et ikke var virkelighed..??! Gud!
    Det tror jeg, du skulle tage at fortælle en som Peter Mygind f.eks. der lige pt. kæmper en kamp i mobningens tegn..fortæl du ham at de unges indbyrdes konflikt slet ikke er virkelighed.
    Selvfølgelig er nogle fjernsynsprogrammer (som Millans) også virkelighed. Det er bare filmet virkelighed. Ja det er en situation med kameraer osv. men det gør jo hverken hunden eller menneskene mindre virkelige."

Jeg vil undlade at gå dybere ind i din sarkastiske startbemærkning, den taler vel nærmest for sig selv.

Nej, Pernille, det er ikke filmet virkelighed. Det er produceret til lejligheden. Det er et set up, det er et program, hvor det, VI ser er det DE vil have os til at se. Det er med vinkling af både begivenheder og klip.

Der er intet virkeligt over det der overhovedet.
    Vi har med at gøre en produktion, der har til formål at nå høje seertal... Det er ikke alment velgørende, det er ikke public service, det er cool cash.
    Og så laver man det, folk vil se og klipper alt andet væk...

Det samme gælder i øvrigt alle de andre tv-guruer, der findes. Det DUR bare ikke til at lære om hunde, det er underholdning, ikke andet.

• #269   17. feb 2013 Men så er det jo der man lærer børn at når hund spiser, så skal hund være i fred.
    Hvis børnene ikke er store nok til at forstå det så må man holde opsyn med dem når hunden spiser..

• #270   17. feb 2013 Man kunne bare arbejde med grundlæggende tillid og samarbejde i stedet for grundlæggende mistillid og magtfordeling smiley

Og fred være med, hvis man gerne vil have passive hunde. Så synes jeg da man skal følge tankegangen, det er der masser der har gjort før i tiden. Mange synes stadig det er sådan, man skal have hund.

JEG vil ikke have en hund, der er calm and submissive, jeg vil have en hund, der er glad, sprælsk, fræk og som jeg kan give min kærlighed når det passer mig og uden at tænke i, at hunden kunne have slette motiver.

• #271   17. feb 2013 Hold da op der er gang i den her tråd.

• #272   17. feb 2013 Jeg må ærligt påstå at en hund SKAL kunne tåle man tager ting fra den, deriblandt mad.

• #273   17. feb 2013 Anya - og det lærer man den ved at bevise overfor den, at den ikke behøver at være bange for, at nogen tager noget fra den.

Vi er startet ud med to hunde med ressourceforsvar, specielt den sidste har det været udtalt. Og ved at opbygge tilliden i de situationer, hvor det har været grelt (og generelt) er der ikke længere noget problem. Vi kan tage det vi vil. Dyrker det ikke, tager kun noget, hvis det er nødvendigt.
    Og hunden har ydermere kvitteret ved at være så begejstret for at dele, at vi ofte må sige nej tak - han putter gerne sine ting i munden på os....

• #276   17. feb 2013 Man kan jo vende den rundt og så spørge om hvordan i ville have det med at nogen tog maden fra jer? smiley

• #278   17. feb 2013 Majbritt - Fordi jeg har oplevet hunde der blev aggresive når man tog skålen når de var færdige, fordi de mente det var deres, og jeg vil ikke skulle være "bange" for at tage noget fra min hund af hvis den ikke skal have det og det er bare sådan jeg er.

• #280   17. feb 2013 Hvis ens hund bliver aggressiv bare fordi man tager dens skål når den er færdig med at spise, så er der noget helt grundliggende galt. Enten forholdet hund/ejer imellem, eller med hundens psyke.

• #281   18. feb 2013 CH
    "Og nu, hvor du er vendt tilbage Pernille, så vil jeg da svare på det, du skrev til mig tidligere."

Er det fordi jeg skrev "tak for snakken" tidligere? smiley
    Hvad kan jeg sige..det må være formidleren i mig, der gør at jeg vender tibage, når jeg læser nogle af de andre indlæg.

Og jeg skrev:
    "Jeg var ikke klar over at alle fjernsynsprogrammer i tv´et ikke var virkelighed..??! Gud! smiley
    Du glemte at kopiere smiley´en. Det var en vigtig del, da den jo netop symboliserer et glimt i øjet....aka humor smiley ;)
    Nu er sarksame jo en del af den danske humor, men jeg vil meget gerne tage den af plakaten, hvis den ikke bliver vel modtaget selvfølgelig smiley

Jeg ønsker ikke at udtale mig om, hvad jeg tænker, om jeres holdninger.
    Selvom flere af jer andre har gjort det ganske klart, hvad I mener om folk med modsatte mening end jeres i den her snak om CM, så finder jeg det ikke nødvendigt at gøre det samme. Men hører man på noget længe nok, så bliver humoren nok nogle gange trukket frem af skabet ..

Isabelle
    Er helt af samme mening og jeg ville også have valgt den måde at forebygge det på, hvis jeg selv havde oplevet det være et problem med tidligere hunde.
    Molly havde lidt issues i starten, hvis jeg skulle genopfylde hendes madbold, fordi hun stadig troede, der var mad i den , så vi øvede lidt på det, netop også med ros og en godbid, og nu er hun så god til det og ved godt, at jeg ikke "hugger" den fra hende.
    Og ja som CH sklriver så handler det jo netop om en generel tillid mellem hund og ejer, der gør at man opnår et godt resultat smiley
    Uden tillid er der ikke noget der virker, mener jeg.

MaiBritt
    Vi kan vist komme frem til at
    Jeg forstår ikke, at du hellere vil lade det stå til smiley
    Du forstår ikke, at folk vil prøve at løse det ( og det kan man jo gøre på flere måder ...og nu kan det vel for nogle hunde også omhandler legetøj, møbler og andet) smiley
    Hvis man har en familiehund, så foretiller jeg mig, at det vil være noget lettere med en hund, der ikke forsvarer alle de ting, når der er børn i familien. Så skal man jo også ligefrem planlægge, hvornår hunden må lege med legetøjet, sende ungerne ind på værelset imens osv...det er da alt for besværligt.
    Så ville jeg hellere lægge lidt tid i at øve med hunden og derefter kan alle i familien slappe af uden at skulle koordinere fodring, legetid osv.

I en institution sender man jo heller ikke de børn, der river og bider ind på en enestue, så de kan lege for dem selv..man lærer dem, hvordan de skal omgåes dem, de er sammen med.
    Ligesom man lærer hundende at omgåes dem de er samme med på en hensigtsmæssigt måde. En hensigtsmæssig måde for alle.

• #283   18. feb 2013 Jamen igen igen, hvis hunden stoler på en så vogter den ikke.

• #284   18. feb 2013 MaiBritt
    Ja hvis du decideret kender til folk, der på en positiv og tillidsfuld måde har arbejdet med deres hunds forsvar af mad og lign. og hvor det har virket godt - men hvor det senere hen pludselig er gået grueligt galt, så er det måske meget fint, at folk der gerne vil arbejde med det her, tager det med i deres overvejelser..

• #285   18. feb 2013 Pernille, jeg har ikke udtalt mig om, hvad jeg mener om nogen af anden mening end mig selv i denne tråd.
    Faktisk bedømmer jeg meget lidt folk på deres holdninger - langt mere på deres gerninger, som jo ikke er så relevant i denne tråd.

At du har en mening om mig fordi jeg har den holdning jeg har, må stå for egen regning. Ihvertfald ikke min.

Jeg kan sagtens leve med (kan faktisk ikke leve uden) at folk ikke tænker som jeg.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #286   18. feb 2013 Anne Julie.Så enkelt er det ikke i min verden.Der er forskel på hvor stor resource forsvar en hund har.Den hund jeg har nu har jeg ikke behov for at skulle skabe konflikt med ved at tage noget fra hende.For mig er det nok at jeg kan fjerne hende hvis jeg af en eller anden grund skulle have brug for det.

• #287   18. feb 2013 Min cocker var på et tidspunkt voldsomt vogtende, dog kun over mad og ben. Men langsomt lærte at han at dels havde det for sig selv,, og dels at skulle det ske at jeg nærmede mig skålen/benet så var det for at give ham noget ekstra lækkert.
    Det eneste han vogter nu er rå kødben og han ligger gerne og spiser ben i sofaen lige ved siden af mig.
    Så jo, jeg vil stadig mene at det er relativt simpelt. Når vi altså taler "almindelige" hunde som labbe, cocker osv. Taler vi Fila, kaukaser osv så kan det godt være at sagen ser anderledes ud.

• #288   18. feb 2013 CH

"Pernille, jeg har ikke udtalt mig om, hvad jeg mener om nogen af anden mening end mig selv i denne tråd."

I dit allerførste indlæg i år (ved ikke om du har skrevet før) skrev du:

"Pernille, specielt til dig vil jeg sige, at hele den tanke om hieraki finder jeg halvtosset. "

Er det ikke at udtale sig om, hvad du mener om nogen af anden mening end dig selv i denne tråd?
    Jo...det er bare det man kalder, at skrive noget indirekte.

Men LÆS nu hvad jeg skriver til dig....det her er årsagen til, at man hiver humoren frem. For alternativet er at pisseirriteret over, at folk ikke LÆSER, hvad der står...
    Jeg siger ikke, at jeg har en mening om DIG.

Jeg skriver : "Jeg ønsker ikke at udtale mig om, hvad jeg tænker, om jeres holdninger (på trods af at flere andre har gjort det klart hvad I tænker om mine holdninger)

Jeg skriver, "hvad jeg tænker om jeres holdninger". Jeg skriver IKKE , "hvad jeg tænker om jer"..
    Der er altså forskel..

Det her er bl.a. årsagen til, at jeg tidligere skrev, at jeg godt kunne se, hvor snakken om det her bar hen (endeløs snak da folk konstant misforstår og laver deres egen fortolkning)..og at det synes som om folk har mere travlt med at skulle skrive deres eget indlæg end at læse, hvad de andre rent faktisk skriver.
    For havde du læst det jeg skrev, så ville du ikke tro, at jeg havde en mening om DIG...

For jeg kender dig ikke, så jeg kan højst have en mening om dine holdninger..

Og jeg skriver faktisk længere opppe, at jeg finder det interessant at tale med mennesker, der er af en anden holdning end jeg..
    Men jeg finder det sgu ikke videre ophidsende, at folk fortolker løs på det, man skriver i stedet for at LÆSE det der står..

Så hvis du tror, at jeg danner mig en mening om mennesket på baggrund af deres holdninger, uden nogensinde at have mødt dem og helst kun vil tale med dem, jeg er enige med, så er det fordi, du ikke har LÆST, det jeg skriver..

Og desuden - hvis jeg kun gad det, tror du så ikke, jeg var hoppet fra den her tråd liiidt før smiley smiley

Kommentér på:
Cesar Millan- underskriftindsamling

Annonce