{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

Råd til Racevalg. Tak {{forumTopicSubject}}

Hej.
Da Cleo jo desvære er afgået ved døden alt for tidligt har jeg brug for liv i huset til at hjælpe mig over den værdste sorg.
Cleo vil jeg aldrig kunne glemme men jeg er sikker på at jeg har plads til en ny lille hund i mit hjerte også.

Den nye hund skal mind om Cleo på nogle områder men alligevel være så forskellig at den ikke kan sammenlignes. Den skal være sin egen lille person ikke en erstatning.

Cleos Westie Temperament var helt vidunderligt og jeg kunne godt tænke mig en hvalp med et sindelag tæt på Westiens.

Den nye hvalp skal være lille som voksen. Max 3kg så hun kan komme med alle vegne.

Det skal være en rask race uden mange arvelige sygdomme da Cleo led alt for meget har jeg ikke lyst til at prøve det igen.

Hvalpen må gerne have en smule pels men ikke så meget at den kræver mange hundeklipper besøg eller meget pels pleje da min gigt ikke bliver mindre.

Hvis der er nogle der har gode råd vil jeg blive rigtigt glad. Vil naturligvis læse op på de foreslået racer før jeg beslutter mig. Men der er så mange dejlige hunde lidt hjælp ville være skønt 8-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd til Racevalg. Tak
  • #1   5. jan 2011 Hvorfor ikke gå efter en westie igen, blot med stamtavle? smiley

• #2   5. jan 2011 Selvom Westier ser ens ud for racestandarten, er de jo meget forskellige, og jeg tænker også, at det måske er en westi du så skal have igen. 3 kg er ikke meget for en voksen hund- så bliver det en chi, og de har ikke samme temperament som en westi.

• #3   5. jan 2011 For at være helt ærlig så tør jeg ike Westien igen.
    Begge de sygdomme der gjorde livet svært for Cleo er alt for race typiske. Efter hvad nu mange dyrelæger har fortalt mig er det extremt udbredt også blandt ansvarlige avlers afkom.

Derudover vil jeg helst have en hund der er mindre denne gang af hensyn til min egen fysik nu og i fremtiden. Hunden skulle jo gerne leve 12+ år..helst 8-)

Jo har bestemt tænkt på Cairn Terrieren men den har den samme størelse og skal også til hundeklipper 4 gange om året lige some Westien.

• #4   5. jan 2011 Lea A: lad os sige omkring 4 kilo som voksen.
    Det kan andre toy breeds leve op til 8-)

• #5   5. jan 2011 Hvad med en papilon. Herlig race. Meget hengiven overfor ejeren. Lærenem. Masser af personlighed.
    Sørg dog for at købe med stamtavle- ellers kan den blive et lige så dyrt ( og trist ) bekentskab som din tidliger hund.

• #6   5. jan 2011 Hva med en Norwich terrier ??
    Nu har jeg ik meget forstand på terriere smiley Så må indrømme jeg ikke ved om de minder bare en smule om hinanden (altså den og Westi).. Men sys bare den er så sød smiley Og så er den ikke så stor ..

• #7   5. jan 2011 3 kg er jo en chi-størrelse. Så hvis det er et krav, så må det blive chihuahua, men de er jo ikke meget lig westie.

Har du overvejet en cairn terrier. De minder på nogen områder om westien, men døjer efter sigende ikke helt så meget med sundheden.

• #8   5. jan 2011 King Charles er så vidt jeg ved større end Westie hehe

Papillon har jeg selv tænkt på. Ligeså Pomeranian. Men jeg er ikke sikker på hvor meget pels pleje der er ved disse racer.
    Chi er også en mulighed men alle jeg har talt med siger noget i stil med "åhh nej de er så hysteriske og overnervøse. De snapper og skaber sig"
    Jeg ved ikke om detter er rigtigt

• #9   5. jan 2011 Uden at vide hvad de præcist vejer, tænker jeg så papillon, dværg pincher e.l.

Men de er jo heller ikke lig westie i temp.

• #11   5. jan 2011 Og så skal du huske på at en del af de små hunde har været moderacer nogen år nu, så der er avlet på alverdens hunde der ikke burde avles på.

Så vær kritisk når du vælger opdrætter.

En toy-pudel kunne måske osse være noget? De fæller ikke og med regelmæssig klipning er pelsplejen osse til at overkommer

• #12   5. jan 2011 har lige læst om Norwich Terrier den kendte jeg slet ikke.

Hvor er den dog sød. Den vejer godt nok lidt meget men dog mindre end en Westie. Pelsplejen har den også men åhhh hvor er den dejlig at se på.
    Måske jeg bliver nød til at gå lidt på kompromie hehe.

Mand det her er svært. Savner jo også stadig Cleo så meget

• #13   5. jan 2011 Grunden til chien har fået det ry, er jo at der desværre bliver avlet på revl og krat.
    Deres normale natur, er faktisk en modig, legesyg, stor hund i en lille hunds krop.
    Synd at de er blevet skamavlet så meget på.

• #14   5. jan 2011 Jeg vil varmt anbefale dig en Dværgschnauzer , en vidunderlig lille hund .. men selvtillid gode nerver og lækkert skæg smiley .

De har massere af personlighed , er meget intilligente og elsker at vær både familiehund og sparringspartner smiley

Jeg anbefaler gerne nogle gode opdrættere hvis det har intresse smiley .
    Der er rift om hvalpene så må skal nok være indstillet på at skulle skrives op .

Den findes i 4 farve varinater .. Sort , Sort/sølv ( som mine ..Salt/peber samt hvid smiley

• #15   5. jan 2011 Læste lige med..
    Jeg har en Chi og kom også til at tænkte ooh nej jeg magter ikke en hund der gør hele tiden.. men det er bare opdagelse smiley
    -Vores chi er dejligt og rolig som dagen er lang. hun elsker sine ejere ubetinget, kan være alene hjemme. Er ikke bange for ret meget andet end meget store hunde, hun går bare væk fra dem smiley
    Vores hund gør måske max engang om ugen,,

• #16   5. jan 2011 Lea A: Ang. chi'en har det også noget at gøre med de folk som tit køber de små hunde. De har ikke den store erfaring ingen for træning eller samarbejde med deres hund og denne kombination syntes jeg tit ender ud af at hunden må hvad den vil, den bliver båret alle stedet eller i en taske og den får slet ikke lov til at være hund. Derfor mener jeg kan de kan blive meget forstyrrede.

• #17   5. jan 2011 Tusinde Tak alle sammen jeg har fået noget at tænke over.
    Vil kigge ind senere og se om andre havde nogle gode ider.

• #19   5. jan 2011 Mht. Pomeranian, så sørg endelig for at købe med stamtavle.. Jeg har efterhånden hørt om nogle stykker der har købt uden og så har der lige pludselig været andet end poms i... Men pelsplejen er faktisk ikke så slem som man nok skulle tro, når man ser pelsen.. Jeg børster min en gang eller to om ugen, lidt oftere når hun fælder..
    Men det er en fantastisk lille hund, som kun kan anbefales! smiley

• #20   5. jan 2011 Norwichen er SØD..............blandt mange Terrier mennesker går den under navnet " honningbamse " den har det sjove terrier sind, men er meget blid og absolut ikke nogen kriger.
    Norwichen er extrem social både i familien og med alle andre mennesker, så man skal virkelig kunne lide, at have hund omkring sig mere eller mindre hele tiden. Man skal også kunne se det hyggelige i, at de invaderer gæster dvs de elsker at sidde på skødet og glo gæsterne dybt i øjnene.
    Er man ikke til det, så er det ikke en Norwich man skal have.
    Norwichen er en lille kompakt hund, som skal trimmes 3 til 4 gange årligt.

• #22   5. jan 2011 Bemærkede lige at MP rådede til en jack russell terrier og den næsten ikke krævede pelspleje, men det kommer altså meget an på om du vælger ruhåret/broken eller glathåret - for selvom at en glathåret ingen pelspleje kræver, ja så fælder de altså en del. De ruhåret/broken skal trimmes flere gange om året, men det kan man sagtens selv klare.
    Ellers er de fantastiske - de er livlige, snedige, nysgerrige og kloge. De kan også være en håndfuld, men det er du nok vant til med Westien smiley De er også tættere på den ønskede vægt, da de kan veje mellem 4-7 kilo (mine egne ligger på 5-6 kilo, men de er også slanke). Så kan du nemlig også rejse med dem som håndbagage smiley

God jagt

• #23   5. jan 2011 Jeg vil foreslå en Yorkshire terrier.
    Som voksen vejer den 3 kg. og er en terrier på godt og ondt.
    Du skal ikke lade dig afskrække af pelsplejen, den kan sagtens klippes i den længde, der passer dig og din gigt.
    En stor hund i en lille indpakning.

• #24   5. jan 2011 Forresten så kiggede jeg meget på de forskellige sygeforsikringer da jeg valgte race, for jo flere restriktioner - jo flere kendte sygdomme.

• #25   5. jan 2011 Jeg synger med Maj-Britt her..

Rosie er da lige noget for dig smiley Hun er enrigtig lille sød og fræk tøs :o)

• #26   6. jan 2011 Tak alle sammen.
    Mit humør og mine beslutning fiser op og ned. Ind og ud af vinduet temmeligt hurtigt lige nu.

TROR nok. Bemærk ordet TROR. At jeg vil vente og spare op til en hund med tavle. Vakler stadig med racen men faldt over Volpino Italiano i dag. Den kendte jeg slet ikke men virker overordentligt interresant.

Jeg har læst alle jeres kommentarer og det har virkeligt givet mig stof til eftertanke.
    Den dag jeg henter min lille ny øjesten skal jeg nok opretter ham/hende her inde med det samme.

• #27   6. jan 2011 Held og lykke med valget.

Kommentér på:
Råd til Racevalg. Tak

Annonce