{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.967 visninger | Oprettet:

Pighalsbånd, for eller imod? {{forumTopicSubject}}

I en Millan-tråd kom dette emne på bane, og da Cesar Millan ikke bruger pighalsbånd, synes jeg emnet skal have sin egen tråd.

Jeg er imod brug af pighalsbånd, og jeg kunne godt tænke mig at prøve at forstå de mennesker, som synes det er ok at bruge. Så jeg håber at I vil være med til at debattere det.

Jeg bygger min holdning på følgende erfaring:

Da jeg i sin tid havde en stor hvalp / unghund, en newfoundlands-bamse på vel 50-60 kg., meldte jeg mig til hvalpetræning hos politimanden Arne Sørensen, som dengang for 35 år siden var en fremtrædende hundetræner i Danmark.

Han var en af de få der havde skrevet en hundebog, jeg fandt den på biblio, jeg husker desværre ikke hvad den hed. Den fås næppe på biblio mere.

Arne Sørensen ville da gerne hjælpe mig med at løse mit lille "følg mig når vi går tur-problem". Hunden havde nemlig fået en uvane med at sætte sig ned når vi nærmede os huset efter endt tur:o). Han havde ikke lyst til at gå med hjem, muligvis fordi han vidste at jeg derefter skulle på arbejde.

Vi, der skulle træne hunde, stillede op på geled, det tror jeg var almindeligt brugt dengang. Arne Sørensen bad mig og min hund følge med hen til hans bil. Vi gik roligt derover.

Så åbnede bagagerummet, hvor der lå en hel del pighalsbånd i forskellige størrelser. Han gav roligt min hund halsbåndet på, og vi gik så alle tre tilbage mod de andre på holdet, som stod og ventede.

Arne Sørensen havde en god ro over sig, og jeg oplevede at han var venlig mod mig. Vi gik nogle skridt sammen, hvorefter han tog linen ud af hånden på mig uden at hunden opdagede det.

Vi gik videre, og pludselig gav han et ryk i linen, så kraftigt at hunden væltede om og kurede baglæns i pighalsbåndet, imens den skreg.

Jeg glemmer aldrig hundens bange øjne da den så op på mig mens den lå der. Det var jo meningen at den skulle tro at det var mig der havde gjort det. Og det gjorde den:(((( Et tillidsbrud der ville noget:(

Jeg kom aldrig mere til det hundetræning.

I stedet gik jeg på biblioteket og fandt en nyudgivet bog, Roger Abrantes "Psykologi fremfor magt.
Jeg fulgte så denne mands anvisninger, når hunden ikke ville med ind ad døren: Jeg lavede mine øjne store og viste mine tænder, og vupti, det var et sprog min hund kunne forstå, han rejste sig straks, og vi kom ind ad døren, uden at jeg behøvede at hidse mig op eller være korporlig, og naturligvis uden brug af pighalsbånd.

Nu er Roger Abrantes bøger ikke længre det sidst nye, og meget er sket i forskningen siden da, men dengang var han en pionær, som mange hundeelskere hilste velkommen.

I min lokale hundebutik, spottede jeg for mindre end et år siden pighalsbånd, godt gemt væk i en krog. Og en anden gang oplevede jeg en mand bede om et sådant. Og selv om butiksejeren gik i dialog med manden og foreslog andre løsninger, blev det et pighalsbånd han gik med i posen:(

Hvad er jeres erfaringer med og ikke mindst holdninger til pighalsbånd, og hvorfor?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pighalsbånd, for eller imod?
  • #2   26. dec 2010 Jeg troede faktisk de var forbudte.

Jeg er også meget imod dem og er enig med Ulla.

• #3   26. dec 2010 Min tidl hund, en kæmpe af en shæfer var den dejligste, nemmeste fredeligste hund herhjemme, og også for det meste, når vi gik tur.
    Vi gik selvf til træning med ham og det gik fint.
    Hvad der egentlig skete, ved jeg ikke rigtigt, men på et tidspunkt blev jeg utryg ved at gå med ham, og havde svært ved at holde ham når vi mødte andre hunde.
    Det startede en dum spiral, jeg havde ikke lyst til at gå med ham mere, så han fik næsten al sin motion i haven.
    Jeg savnede vores ture og meldte os til træning igen. Her blev jeg præsenteret for nogen nye pighalsbånd og blev instrueret i hvordan det skulle bruges. Og jeg vil kraftigt pointere at det ikke var noget med at rykke og gøre hunden ondt,
    En eller anden virkning må det have haft for vi kunne gå tur igen, jeg blev tryg og kunne holde ham. Når han gik almindelig mærkede han det ikke, kun når han selv trak med sine 53 kilo.
    Efter en lang periode gik vi igen uden pighalsbånd, dejligt.
    Så jeg vil sige at brugt med omtanke kan det være en god løsning, det var det i hvert fald for os.

• #4   26. dec 2010 Gud jeg troede de var forbudte, er de ikke det??

Jeg kan da SLET ikke forstå man med vilje kan påføre sin hund smerte, jeg fatter det simpelthen ikke:o/

Og sikke en grim historie Vivian:'o(

• #6   26. dec 2010 Gud det var da utroligt,!!!!! I 2010 OMG......

Men hvorfor sælges de hvis de er ulovlige at bruge på hunde??

• #7   26. dec 2010 Nå hov kunne se der var foskellige ting der var skrevet...

Men forstår simpelthen ikke hvorfor det skulle være nødvendigt at bruge:o(

• #9   26. dec 2010 Jeg synes det er fuldkommen unuanceret at stille det op som for/imod.

Jeg er imod AL overgreb på hunden om det foregår med hænderne, med webbinghalsbånd, med læderline, med pighalsbånd, med sele - og så videre.

Min hund bliver trænet med minimal positiv straf. Vi er afsindig bløde mennesker, hunden har aldrig haft pig på, får det heller ikke - men det betyder ikke, at jeg ikke er i stand til at se, at pighalsbånd sagtens kan bruges på en måde, som ikke er positiv straf og som ikke gør ondt på hunden.

Dette er nok et af de temaer, hvor man bliver nødt til at have lidt mere i bagagen end sine egne forestillinger om, hvordan et pighalsbånd virker.

Man KAN bruge det rigtig grimt. Men det er bestemt ikke nødvendigt. Det er få, der kan finde ud af at bruge det, men det skal ikke ligge halsbåndet til last. Det er de folk, der i øvrigt ville øve vold på hunden med et hvilket som helst andet halsbånd, der skal det.

• #10   26. dec 2010 Kirsten A:
    , du skriver:

"Her blev jeg præsenteret for nogen nye pighalsbånd og blev instrueret i hvordan det skulle bruges. Og jeg vil kraftigt pointere at det ikke var noget med at rykke og gøre hunden ondt,
    En eller anden virkning må det have haft for vi kunne gå tur igen, jeg blev tryg og kunne holde ham. Når han gik almindelig mærkede han det ikke, kun når han selv trak med sine 53 kilo."

Det der sker er at hunden går pænt fordi den vil undgå at mærke halsbåndet. Man tilfører hunden straf hvis den ikke makker ret.

Jeg synes ikke det er en god måde at træne hund på.

• #11   26. dec 2010 <b>Dette er nok et af de temaer, hvor man bliver nødt til at have lidt mere i bagagen end sine egne forestillinger om, hvordan et pighalsbånd virker.</b>

Bravo !

• #12   26. dec 2010 CH:
    Vil du forklare nærmere hvordan halsbåndet overhovedet kan virke hvis det ikke bruges som positiv straf og ikke gør ondt/vækker ubehag?

Idet hunden trækker, vil halsbåndet jo automatisk fungere som det man kalder positiuv straf, altså at straf bliver tilført.

• #13   26. dec 2010 Vivian, dit spørgsmål illustrerer faktisk rigtig fint, hvor ensidig tankerne om brugen af pig er.
    Det bruges overhovedet ikke når hunden trækker. Sådan et sættes først på, når hunden kan gå fri ved fod.

Jeg vil ikke gå ind i en længere beskrivelse af det - mest fordi jeg ved, det er nyttesløst, og også fordi jeg aldrig med ord kan beskrive det fyldestgørende.

Den korte beskrivelse af to fine måder at bruge det på er som et let signal, der gives til hunden i forbindelse med forskellige lydighedsmomenter.
    Og så bruges den i forsvarsarbejde til at fremelske detaljer i især halsgivningen. Ingen af dem indebærer at der bliver hugget i linen... Og ingen af dem indebærer smertepåvirkning.

• #15   26. dec 2010 Hunden - læs mit sidste indlæg ;o)

Jeg kan tilføje, at jeg selv har rykket mig rigtig meget efterhånden som jeg har set pighalsbånd i brug.

Jeg har været af den overbevisning, at bruge af et sådan er en falliterklæring, men det har handlet om, at også jeg har set fuldstændig snæversynet på måden at bruge det på.
    Naturligvis efter at have set det brugt forkert et væld af gange - noget som jeg desværre må sige er mere reglen end undtagelsen.

Det, jeg opponerer mod her er, at folk gør som jeg gjorde - er vældig kategoriske i holdningen selvom erfaringsgrundlaget er ikke-eksisterende. Det holder ikke - DET har jeg lært.

• #17   26. dec 2010 Jeg har set det i brug, både korrekt og ikke korrekt. Jeg kunne aldrig finde på det. Jeg kan godt træne min hund uden den slags.

• #18   26. dec 2010 Hunden - jeg er ganske enig med dig i, at en gå-pænt sele udelukkende virker ved positiv straf. Og jeg tager dybt afstand fra brugen af sådan en. Forstår ikke at folk vil putte sådan en på deres hunde....

Piggen er der flere måder at anvende på, så det er langt mere nuanceret end ved de grimer der..

• #20   26. dec 2010 Hunden - det forstår jeg udmærket, og jeg værdsætter din nysgerrighed. Det er netop det, der kan gøre, at man ender med at se nuancerne ;o)

Men at forklare med ord, hvordan man træner med sådan et, så det ikke er et overgreb på hunden er alt for kompliceret og kræver en forforståelse for både hundenes egenskaber, prøveprogrammet såvel som metoden. Det er for meget her - det skal opleves, ikke læses :o)

• #21   26. dec 2010 CH: Lad være med at give op, det kunne jo være du kunne tilføje noget ny viden på dette emne.

Jeg vidste f.eks. ikke at det kun må bruges på hunde, som HAR lært at gå ved fod.
    Jeg troede at man brugte det som redskab til at lære hunden at gå pænt.
    Men sådan er det åbenbart ikke det sted du kender til, og det er jeg da glad for at høre.

Du skriver at det f.eks. kan bruges "som et let signal, der gives til hunden i forbindelse med forskellige lydighedsmomenter."

Så vil jeg gerne spørge: Hvis det kun er et let signal man ønsker at give sin hund, kunne man så ikke lige så godt bruge en hvilken som helst anden form for let signal, hvorfor vælger man at bruge netop et pighalsbånd til at give et let signal?

Kan det være fordi dette halsbånd "kan noget andet også", hvis det lette signal skulle vise sig at være utilstrækkeligt?

• #23   26. dec 2010 CHINE -

Du er så bare en af grundene til, at jeg ikke magter at gå ind i denne her tråd - du er SÅ låst i din opfattelse af hvordan tingene hænger sammen, så ikke ti vilde heste - eller en forklaring på hvorfor du tager fejl - kan rykke dig så meget som en milimeter.

Jeg kan kun ryste på hovedet af det du skriver mht en hund, der udfører øvelserne af angst !!

Hvad har dit citat med brugen af pighalsbånd at gøre ?

Du behøver ikke svare - jeg tror egentlig bare at mit indlæg er en info til TS om hvorfor der ikke ligefrem står folk i kø for at forklare, at et pighalsbånd, brugt rigtigt, er et genialt træningsaggregat.

• #24   26. dec 2010 Vivian, der er jo ingen regler for, hvordan det skal bruges. Og der er jo enorme mængder af vanvittige hundejere, der bruger sådan et halsbånd til hvad som helst.

Men ja - når det bruges på den måde, som jeg lige præcis kan se som værende ok, så bruges det kun, når hunden har lært at gå fri ved fod og derfor aldrig nogensinde kommer ud, hvor de trækker.
    Jo, andre halsbånd kan også bruges til at give det signal, men det er piggen, der virker bedst. Dette har blandt andet noget med hundens driftsniveau at gøre - piggen giver præcis den rette pirring.

Nej, det er ikke fordi halsbåndet kan noget andet også - træner man ordentligt med piggen, så får hunden ALDRIG noget andet end det lette signal.
    Og det andet, det skulle kunne - det er der ikke brug for pig til, hvis man er til den slags... Det kan gøres med hvad som helst forhåndværende...

Det, CHINE nævner er en metode, jeg aldrig nogensinde har set - end ikke noget der ligner.
    Det er oldnordisk, noget man sikkert brugte da min farfar trænede hund i tresserne.

• #25   26. dec 2010 Martine - Jeg synes, du får det til at lyde som om, hvis man <b>ikke</b> bruger piggen, så er man ikke en god træner for sin hund. Og dét synes jeg godt nok er forkert.

• #26   26. dec 2010 Martine, jeg giver det fuldstændig ret - det er netop indlæg som CHINES der gør, at jeg næsten ikke orker at gå ind i diskussionen.
    Som skrevet tidligere - det er nyttesløst, ofte spild af tid og energi.

• #27   26. dec 2010 CHINE, hvor bliver de halsbånd brugt som du skriver?

Schæferhundeklubben er nok den klub, der har ry for at være den ultimativt værste når det kommer til afstraffelse af hunde, men jeg har ALDRIG hverken set eller hørt noget lignende det, du skriver der.

• #28   26. dec 2010 CHINE -

Ja, du må undskylde mig - men selvom jeg er IPO udøver i den værst tænkelige træningsforening har jeg aldrig hørt om et koral-halsbånd ?

Og jeg giver CH ret - de ting, du beskriver har jeg aldrig hverken set eller hørt om .. så jeg står hovedrystende tilbage endnu engang.

Hvor er det I ser de ting ????

Irene -

Jamen det er jo så det, du får ud af mit indlæg .. fair nok smiley

• #29   26. dec 2010 Jamen det er fint, så ved vi det... så kan vi andre jo snildt debattere nuancerne, dit statement er hermed modtaget.

• #30   26. dec 2010 Martine - Jeg deler ikke samme opfattelse som Chine, men det kan undre mig, at der findes så mange dårlige trænere så... Det er vel også en form for ironisk, når det er små piger som mig med store hunde, der ikke har brugt den slags, mens det er store kraftige mennesker, der bruger piggen. Generelt set. Meget generelt smiley

• #31   26. dec 2010 Jeg må give CH ret.
    Jeg har selv i mange år været skarp modstander af pig halsbånd i alle henseender.
    Og jeg er det tildels stadigvæk.

Og jeg mener heller ikke man kan sætte det skarpt op til et "for eller imod".

Det er min erfaring at mange der bruger piggen bruger den ligesom trådstarter oplevede det engang på sin hund, og det er naturligvis forkert.
    Et pig halsbånd bruges kun korrekt med et lille ryk.
    Og der kommer den store forskel fra fks et ryk i alm kæde/halsbånd, kvælerkæde eller halti-snude-sele ind i billedet..... Piggen gør ved korrekt brug ingen fysisk skade. Den forvolder kun kortvarig smerte.

Og hvornår bruges et pig halsbånd (eller enhver anden form for straf) så korrekt: Når hunden helt bevidst vælger at gøre noget forkert.

Og tro det eller lad være, hunde vælger engang imellem helt bevidst, på trods af god motivation, godt samarbejde, solskin og tørt græs at gøre noget forkert- helt bevidst.

Brug af pig betyder jo ikke at hunden altid træner / går med pighalsbåndet på.
    Er man som hundefører lidt dygtig/fornuftig, så bruger man det kun til bestemte problemer, efter devisen: Så lidt som muligt, så meget som nødvendigt. Og målet vil jo altid være at kunne undvære det helt.

Og når det kommer til stykket, hvem kan så kalde sig helt hellige??????

• #32   26. dec 2010 Irene - Rænne J

Brugen af pig har intet med fysik eller mangel på samme at gøre.

• #33   26. dec 2010 CHINE -

Hvad er et koralhalsbånd ?

• #34   26. dec 2010 Irene, jeg er helt sikker på, at du misforstod Martines indlæg ;o)

Jeg læser ikke, at Martine skriver at man er en dårlig hundefører, hvis man ikke bruger pig, men derimod at det - hvis det er brugt rigtigt - kan være meget formålstjenesteligt.
    Der stod ikke noget om hundeføreren og heller ikke noget om hvordan man er hvis man ikke vælger det.

Personligt føler jeg mig ikke det mindste truffet selvom pig ikke er noget, vi kommer til at bruge.

• #35   26. dec 2010 Nico - Sådan som du beskriver brugen af pig er sådan jeg synes er forkert :o)
    Jeg mener ikke det skal bruges til at straffe hunden med - heller ikke "selvstraffe" Det er netop positiv straf, og det vil jeg personligt helst undgå.

Når det er brugt rigtigt - IMO - så er det uden smerter og ikke i forbindelse med straf, men i forbindelse med kommunikation og stemningsskabende.

• #36   26. dec 2010 Martine - Næ, men det tror mange. Og så kan man jo sætte spørgsmålstegn ved den påstand jeg kom med.

• #37   26. dec 2010 CHINE: Prøv at beskrive hvad et koral halsbånd er? Har nemlig aldrig hørt om sådan et, Hvordan ser det ud?

Og hvis du er imod pighalsbånd er du vel også imod kvælerkæder og halti snudeslerne?
    Det er nemlig min påstand at de påfører hundene mere ubehag end et pig halsbånd.

• #38   26. dec 2010 CH - Næ, men at det ligefrem er "genialt"..

• #39   26. dec 2010 Irene - Rænne J

Forstår ikke helt ? Hvad er det, jeg skal sætte spørgsmålstegn ved ?

• #40   26. dec 2010 CHINE -

Tak for forklaring.

Den type halsbånd og den type træning har jeg heldigvis aldrig set udøvet nogle af de steder, hvor jeg har trænet hund.

• #41   26. dec 2010 CHINE, ved du, om der findes et billede af sådan en?

Jeg genkender det ikke ud fra din beskrivelse overhovedet.

Det lyder som en blanding mellem et almindeligt pighalsbånd og en malle-pig.

• #43   26. dec 2010 Irene - Rænne J

Det ER genialt .. præcis som en klikker, brugt korrekt, er et genialt hjælpemiddel til indlæring af eksempelvis apportering.

• #44   26. dec 2010 CHINE -

I lige måde smiley

• #45   26. dec 2010 NU er min forvirring total *GGG*

• #46   26. dec 2010 Og god jul til dig også, CHINE!

• #47   26. dec 2010 Maj-britt

Det har da intet med det halsbånd du linker til at gøre. Læs dog CHINE´s forklaring !

• #48   26. dec 2010 Har læst din beskrivelse af Koral halsbåndet og må sige at jeg aldrig nogensinde har hverken set eller hørt om sådan et halsbånd. Jeg tror ikke det bruges i brugshunde verdenen længere.

Jeg håber personligt at kæder i kvælerfunktion og haltiselerne bliver forbudt FØR pig halsbåndet. Men det er jo bare min mening.

Pig halsbåndet bliver vi nok aldrig enige om, og det behøver vi heldigvis heller ikke.

• #51   26. dec 2010 Er det ikke et almindeligt pighalsbånd?

Syg side, i øvrigt...

• #52   26. dec 2010 Føj for S****, Maj-Britt...

Det er pighalsbånd i den "gode" gamle form... Hold da op, hvor er det dejligt, at tingene har rykket sig så meget!

• #54   26. dec 2010 Kæft, de kunne træne hund, de gamle jægere !!!

Og nu giver det iøvrigt mening, at det kun er tilladt at stille til "vores" prøver med et almindeligt kædehalsbånd smiley

• #55   26. dec 2010 Martine, lige præcis..

Der er der trods alt lidt færre muligheder for at være kreativ.

• #57   26. dec 2010 Jeg tror ikke det er et emne man kan sige for og i mod til
    Man skal nok have nogle oplevelser med det som trænings redskab før man kan komme med en forboms fri holdning til det..

Jeg brugte det i en periode på vores gamle dobber da jeg hade fået 2 diskosprolapser i lænden og jeg var alene mad hunden ud skulle han jo, jeg følte mig tryg ved at han hade det på, han gik nu altid pænt og hørt godt efter men da det er dyr vi har med at gøre skal man aldrig sige aldrig og jeg viste jeg ikke ville kunne holde ham pga min ryg hvis han skulle få nogle ider
    så det gav mig en trykhed og hunden kunne blive luftet

• #58   26. dec 2010 Et pighalsbånd er designet til at gøre ondt. Det skulle forbydes hvis man spørger mig

• #59   26. dec 2010 Jeg ville ALDRIG bruge pighalsbånd eller andet der giver hunden smerte.. hellere vinde hundes respekt uden den slags ting!

Cæcar milan benytter også smerte for at opnå resultat.. det er en forældet måde at arbejde på og det her med ryk i linen så hunden skriger af smerte er sq IKKE OK!

Slet ikke når man UDEN at benytte line faktisk med sit kropssprog kan vise hunden vejen.. i min verden er det kun dovne hundeejere der tyr til midler hvor hunden skal mærke smerte.
    Ryk i linen så nakken ender med at blive skæv er bare ikke i orden.. så påfører man hunden smerte på sigt der ender med at gøre hunden irritabel og til sidst ender den med at bide pga konstante smerter.. det er hvad Cæcar Milan så tilbyder.. jeg ville gerne have de hunde han har "behandlet" forbi en hunde kiropraktor efter dette.. så tror jeg at det taler sit HELT eget sprog..

Hellere lære hundesprog og signaler så man kan arbejde med hunden på DENS præmisser.. sådan opnår man hundens naturlige respekt så den faktisk ender med at vælge at følge en fordi den kan se fordele i dette.. og bruger man så godbidder også så er det faktisk ikke så kompliceret igen;-)

• #60   26. dec 2010 En spændende debat - har ikke en skid forstand på pighalsbånd - så uanset om det kan være en god træningsmetode eller ej, kommer jeg aldrig til at bruge det, da jeg slet ikke har erfaring til at begive mig ud i den slags remedier.. Næh, vi nøjes med den nye hunter sele med refklekser, som vovsen og manden kom hjem med forleden dag, efter et besøg hos dyrlægen smiley

• #61   26. dec 2010 Irene, okay, jeg var ikke klar over at Millan havde brugt pighalsbånd. Men det kan da ikke overrasje mig at han brugte det på den måde du nævner, suk.

Jeg er glad for de forskellige oplysende forklaringer der er kommet frem i denne tråd. Dog forstår jeg stadig ikke hvorfor man vælger at bruge et pighalsbånd som et ikke-straffende og stemningsskabende hjælpemiddel? Hvorfor er der så pigge på?

Er det sådan at forstå at det skal svare til at man lige prikker sin sidemand i skolen på skulderen for at opnå hans opmærksomhed?
    I så fald fatter jeg stadig ikke tilstedeværelsen af de mange pigge på halsbåndet...og hvad er det for en stemning halsbåndet formår at bringe hunden i, som ikke et alm halsbånd formår? Er der nogen der gider forklare det?

Iøvrigt: Jeg beklager overskriften på denne tråd, den burde nok have heddet: "Pighalsbånd, er det ok at bruge?"

• #62   26. dec 2010 Vivian - i forhold til lydighedsmomenter er det ikke helt forkert beskrevet - man prikker for at skabe opmærksomhed omkring opgaven.

Som stemningskaber er det lidt det samme. Det er her, der bliver lidt svært at forklare, hvis ikke der er en forforståelse af brugshundesportens momenter.
    Men det handler om halsgivningen og den lyd, man gerne vil have på. Der kan man stimulere hunden med piggen - også med andre halsbånd, men også her virker piggen bedst - til at den får den rette pågåenhed og den rette halsgivning.
    Hvis man er helt firkantet, kan det vel sammenlignes med det lille irritationsmoment man får, hvis et barn prikker en på skulderen, når man er koncentreret om noget andet.
    Ingen smerte, men vel en form for mild stresspåvirkning.

• #63   26. dec 2010 Det er i øvrigt ikke noget, der er nødvendigt at bruge. Mange hunde har det fra starten, andre lærer det undervejs i deres uddannelse, men glipper det, er dette en metode til hurtigt, nemt og smertefrit at få det frem.

At bruge andre værktøjer til det kan være længerevarende - og dermed kan der gå længere inden hunden får belønning. Nogle hunde reagerer med frustration, hvis de ikke efter nogenlunde kort tid med ukendte krav får en belønning.
    Derfor er det fair at gøre det tydeligt for hunden hvad man vil - hvilket piggen hjælper til med.

• #65   27. dec 2010 HB - jeg har ingen forstand på heste, så jeg kan ikke sige om det kan sammenlignes.

Irene L - læs mit indlæg lidt oppe over, der er det beskrevet.

• #66   27. dec 2010 Men hvorfor overhovedet bruge pighalsbånd, hvis formålet kun er at give "et lille irritationsmoment"?

Det svarer jo til at skære lagkage med en motorsav:o)

• #67   27. dec 2010 HB - Der er jo mange måder at bruge det på, også ikke-aversive. Det kan godt være, der er nogen, der bruger det som du beskriver.

Det er ca. her, problemerne kommer fordi vi ikke har den samme forforståelse af hverken hundene, programmet eller træningen ;o)

• #68   27. dec 2010 Vivian - omvendt kan man sige, at lade være med at bruge pig i de enkelte situationer svarer til at fælde træer med en teske...

Det er naturligvis fortegnet - men det hele er med det udgangspunkt, at man så enkelt så muligt vil vise hunden hvad man ønsker af den sådan, at man kan komme til at belønne den hurtigt og dermed forstærke adfærden, så den påvirkning helt kan komme væk hurtigt.

Piggen gør, at et langt sejt træk med potentielle frustationer for hunden og risiko for fejlindlæring minimeres.
    Og det tror jeg de fleste kan se fordelen i - både for hund og fører.

• #69   27. dec 2010 HB - Med "vi" skelner jeg mellem folk med kendskab til sporten og folk uden kendskab til sporten ;o)
    Det var nok ikke så tydeligt ;o)

Min opfattelse af halsbåndet har heller aldrig været god - og jeg ville da også ønske at skidtet ikke fandtes. Men det er på grund af de rigtig mange, der bruger det helt vanvittigt.
    Så jeg ønsker det hen hvor peberet gror - men ikke på grund af halsbåndet i sig selv, for det kan bruges så det giver mening.

• #70   27. dec 2010 Åhh - det er DET, du mener ;o)

Eksempelvis hvis man vil have justereret halsgivningen, så kan man - mens hunden bevogter, lave små bitte bevægelser i halsbåndet, som giver den samme irritation, som ved gentagen prikken på skulderen.
    Gøres det, som jeg synes er ok, så er det nærmest bare en rysten på linen, der skal til.

• #71   27. dec 2010 Irene - sådan en som min mand, som ikke bruger piggen vil jo gøre som du beskriver.
    Men der er nogen, der foretrækker den anden metode, og det har jeg ikke så ondt af, så længe det ikke er smertefuldt eller meget ubehageligt for hunden.

Det er klart, at det indebærer irritation for hunden at gøre det på den måde, men det er i et omfang, hvor mit bløde hjerte godt kan holde det ud ;o)

Man kan i øvrigt sige, at der også i figurantens arbejde med hunden skal være nogle overvejelser indover i forhold til hvordan man vil opnå det ønskede resultat - hvis man arbejder med hunden så der køres på hunden i et omfang, at den viser den rigtige halsgivning fordi går i forsvar, så vil jeg foretrække pig-metoden, som jo ikke indebærer nogen belastning af hunden.

Det er altid en opvejning - nogle går den korte vej, andre den lange. Nogle gange er den korte vej en fordel for hunden, nogle gange er den lange.
    Den vi har valgt at gå er lidt lang - og vi skal have meget omtanke netop fordi den lange vej kan indebære frustration for hunden, hvis man ikke er i stand til at vise hunde, hvad man ønsker af den.

• #72   27. dec 2010 Og så svarede jeg stort set ikke på dit spørgsmål...

Jeg formoder, at dem, der vælger pig-metoden gør det fordi det er en hurtig vej til det meget præcise ønskværdige resultat.
    Men det er i bund og grund svært at gætte andres motiver ;o)

Andre overvejelser - ja, det er jeg sikker på, at de har. Alt der bliver lavet med hunden er jo forudgået af overvejelser om, hvad der angiveligt virker bedst på lige DENNE hund i lige DENNE situation.

• #73   27. dec 2010 Jeg aner ikke om du har kendskab til sporten....

• #75   4. feb 2011 Margrethe, jeg ved godt, at der er en del, der gør i det, men et pighalsbånd er ikke egnet til gåture.
    Hvis hunden trækker eller rykker hårdt i linen, så kan halsbåndet springe op.

Jeg er dyb modstander af grimer, men en adfærdsbehandler jeg har respekt for har testet den såkaldte Cani Collar. Måske det nærmere er noget for dig?

• #78   4. feb 2011 Jeg har også været inde og se videoen:)
    Hvad er forskellen på grimer, halti og Canni collar, er det ikke bare en og samme ting?

• #79   4. feb 2011 Vivian, der er meget stor forskel på hvordan og hvorfor de virker. Hvilke skader de giver hunden, ikke mindst.

Og selvom det for mig er et kompromis, så tror jeg at Canny Collar (sorry for stavebommert tidligere) er det bedste alternativ. Men naturligvis med træning ved siden af.

• #80   4. feb 2011 Men hvad er forskellen på virkningen?
    På videoen kan man se at Canni Collar strammer til over snuden når linen strammes. Fordi det er en lang snøre der er forbundet med kryds under hagen. Så det lissom snører til hvis hunden trækker.

Jeg kender ikke halti, ud over at mange er imod det. Men det er vist også noget med at det strammer over snuden, hvis hunden trækker, ikke? Dog ved jeg ikke om båndet også krydser under hagen?

Vil du ikke forklare mig forskellen, hvorfor det ene er værre end det andet?

• #81   4. feb 2011 Jeg har ikke selv prøvet nogle af delene, men stoler som sagt på den adfærdsbehandler, der har afprøvet Canny Collar.

Du kan eventuelt skrive til hende. Hun har en profil herinde, Maiken L S. http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=2205

Jeg kan se, det er noget tid siden hun har været på - men alternativt kan hun kontaktes via sit firma, Animal Farm.

• #82   5. feb 2011 Uha.
    '
    Hold du dig til det pighalsbånd du bruger.

Grimerne er forfærdelige - dyremishandling i en pænere indpakning - så langt hellere en pig.

Og jeg har iøvrigt aldrig været udsat for at nogle af de pighalsbånd jeg har brugt / bruger, er sprunget op. Du skal bare ikke vælge det, der har en snaplås så sker der ikke noget.

• #83   5. feb 2011 Martine, kender du Canny Collar?

• #84   5. feb 2011 CH - nope, det gør jeg ikke, kun udfra det jeg kunne læse mig frem til.

Men en hund er ingen hest eller ko - og alt, der går rundt om snuden på den er no-go imo.

• #86   5. feb 2011 Det lyder godt, Margrethe.
    Jeg håber, du vil kontakte Maiken under alle omstændigheder - hun er frisk på en telefonsamtale og hun vil uden tvivl gerne fortælle dig om de resultater der kom ud af hendes undersøgelse.

• #87   5. feb 2011 Tak, Ch, jeg skriver til hende og spørger om hun har lyst til at give sit besyv med i denne tråd. Jeg kan se på hendes hjemmeside at hun godtager anvendelse af såvel Gentle Leader som Canny Collar, men nævner ikke halti, så hun må nok være den rette til at forklare forskellen.

Jeg så i går denne video af opfinderen af Canny Collar. Klik på videoen til højre. ca. 2.45 ses hvordan det virker ved at snorene fra grimen går ned og krydser på halsen, og går op i modsat side og ender foroven. Altså må der være et pres, som snører til...
    Dog har jeg ikke kunnet finde den funktion synlig på de andre videoer, så måske er denne funktion fjernet.
    Salgsvideoen er her: http://www.youtube.com/watch?v=MLY6-vmKKxc

Mht. gentle leader, så er der en meget sørgelig video her: "Why the "gentle" leader isn´t gentle": http://www.youtube.com/watch?v=HdBvK43TrrE&feature=related

Og her: "Batman hates gentle leader" http://www.youtube.com/watch?v=7RTpwfMvP00&feature=related

Gentle leader salgsvideoen kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=7zPHnCfH774

En ting jeg ikke bryder mig om er at alle hundene slikker sig over næsen hele tiden. Og jeg har set flere videoer end dem jeg har nævnt, der ligger en del på youtube.

Men se så hvad jeg også faldt over: "Gentle Leader Easy Walk Harness Fit and Use" http://www.youtube.com/watch?v=1QEM9zl4ngs&feature=related
    Den synes jeg ser interessant ud. Så vidt jeg kan se virker den ikke ved at give ubehag, men den ser ud til at virke. Men hvad mener I andre?

• #88   6. feb 2011 Irene - jeg er helt enig med dig. Ligegyldigt hvilken grime man vælger er det et kæmpe kompromis (med undtagelse af Haltien, som jeg slet slet ikke kan have).
    Pighalsbåndet er også et kompromis og jeg ser ikke at der er nogen superlet løsning for Margrethe.
    Det optimale var jo, at manden, der kan holde hunden, fik trænet den så Margrethe kunne håndtere den og træne videre selv - uden brug af værktøjer som pig eller grime.

Da jeg selv stod med problemet for nogle år siden var der to ting, der virkede. Den ene kan overføres til alle, den anden til nogen.
    Jeg brugte en antitrækline, som bestod af noget så primitivt som en af de der elastikker man bruger i bilen til at fastspænde ting med. Den blev hægtet sammen med en almindelig line og gjorde, at hunden ikke kunne trække igennem.

Og så kunne jeg i det mindste komme ud og træne det.

Men det allervigtigste var attitude og overbevisning fra min side. Jeg besluttede mig en dag for, at hunden IKKE længere skulle have held til at hive mig rundt, og sørme om ikke den beslutning gjorde en forskel. Det handlede om udstråling og udstråling alene.

Men det kan man ikke give videre, desværre, det skal komme indefra.

Til gengæld er det uden kompromisser for nogen. Det gjorde ikke det mindste ondt på hunden og jeg fik at arbejdsredskab som er uvurderligt og måske det mest virksomme af alle.

• #89   6. feb 2011 Hejsa

På opfordring fra Vivian J skriver vil jeg forklare lidt om grimer her:

Jeg har for nogle år siden undersøgt de forskellige grimer nærmere i samarbejde med en meget dygtig veterinær kiropraktor. Jeg kiggede på træningsfunktion og hundenes adfærd - hun kiggede på det fysiologiske.

Der var kun 2 typer af grimer, der bestod prøven for os begge - og det var Canny Collar og Gentle Leader.

Her er et uddrag fra min bog "Træn din hund:

"Der findes et utal af hjælpemidler beregnet til at forhindre hunden i at trække, men ikke alle er lige hensigtsmæssige. De fleste har udelukkende det formål at påføre hunden smerte og/eller ubehag, når den trækker. Ud over at være uetisk er det sjældent særlig effektivt, fordi hunden ofte vil tolerere en del ubehag, så længe den stadig kommer fremad.
    Den allerbedste måde at løse træk-problemer på er at lære hunden ikke at trække i et helt almindeligt halsbånd (eller en almindelig sele). Hjælpemidler løser sjældent problemet – i bedste fald undertrykker de det. Ikke desto mindre er der situationer, hvor hjælpemidler kan være nødvendige – i det mindste indtil hunden har lært at gå pænt. Det drejer sig om tilfælde, hvor ejeren simpelthen ikke kan holde hunden i alle situationer, fx hvis det er en meget stærk hund, eller hvis ejeren er svagelig pga. alder, sygdom eller skader.
    GRIMER:
    Har man virkelig brug for et hjælpemiddel til sin trækkende hund, er grimen et godt valg. Grimen virker ikke ved at påføre hunden smerte, men ved at vende hovedet og derved forhindre hunden i at lægge hele sin vægt bag trækket. Hunden er meget nemmere at holde i en grime end i halsbånd, på samme måde som en hest er meget nemmere at holde i grime end i en snor om halsen. Grunden til at man kan holde en stor, stærk hest på 500 kg eller mere, er netop grimen. Hver gang hesten trækker, kan man trække til side i grimen. Derved vendes hestens hoved, og kroppen og fremdriften følger med. Man kan sige, at man omdirigerer den fremadrettede energi. På samme måde virker grimen med hunde.
    Ligesom med almindelige halsbånd må man absolut ikke rykke i grimen. Det man gør, når hunden trækker er i en blød bevægelse at føre hånden i en bue ud til siden, således at hundens hoved bliver drejet rundt, og den derved bremses. Hvis hunden går på venstre side, er det bedst at holde snoren i højre hånd. På den måde får man en skarpere vinkel til hundens hoved, og den vendes lettere. Holder man snoren i højre hånd, har man desuden den fordel, at hvis hunden pludselig kaster sig frem (fx gør udfald mod en passerende hund), løber den selv ind i buen og vender dermed næsten automatisk sig selv. Når hundens hoved vendes rundt, er det let at få øjenkontakt med den, og lykkes det, roser man naturligvis og prøver at holde kontakten.
    Den største ulempe ved grimen er, at mange hunde stritter noget imod den i begyndelsen. Det er der nu ikke noget mærkeligt i – en rem over snuden er noget nyt. De fleste hvalpe protesterer faktisk også, når de første gang får halsbånd på, fordi det er noget nyt. Det tager altså lidt tid at vænne hunden til grimen, og her skal man lægge noget tålmodighed for dagen. De fleste hunde vil prøve at kradse snuderemmen af med poterne eller gnide hovedet hen ad jorden. Prøv at aflede hundens opmærksomhed med kontakt og en masse lækre godbidder, når den har grimen på. Vent med at sætte snoren fast i snuderemmen, til hunden har vænnet sig til grimen.
    Der findes forskellige modeller af grimer, og ikke alle er lige gode. Den mest udbredte er HALTI'en (og en masse kopier heraf), som ligner en hestegrime meget med en næserem, en nakkerem og et kindstykke på hver side af hovedet. Desværre er den ikke så heldig i sin konstruktion set fra en fysiologisk synsvinkel. Nakkestykket glider let for langt ned, så den kommer til at trykke på de meget sarte 1. og. 2. halshvirler. Dette nakkestykke gør sammen med den fremadskudte næserem, at der kommer et skævt træk på nakken, og dette kan give gener og skader. Denne type grime er derfor ikke det bedste valg.
    GENTLE LEADER-modellen (og kopier heraf) er derimod en grime, der sidder godt på hundens hoved. Dens bedre konstruktion betyder, at den lægger trykket de rigtige steder, og hundens nakke bliver ikke trukket skæv. Den består af et halsbånd med vedhæftet snuderem, og passer faktisk de fleste hunde bedre end den anden type. Særligt kortnæsede hunde, som fx boxere, passer meget bedre en Gentle Leader- end en Halti-model. Så har man heller ikke det problem, at snuderemmen hele tiden glider ud over næsen. Det er i øvrigt også min erfaring, at hundene generelt finder sig bedre tilpads i Gentle Leader modellen. Desværre sælges denne model på nuværende tidspunkt ikke ret mange steder i Danmark.
    Til sidst skal det pointeres, at selv om grimen måske er det bedste hjælpemiddel, er det stadig rarest for hunden at kunne gå i en sele eller et almindeligt blødt halsbånd. Selv om grimen ikke gør ondt, begrænser den hundens bevægelsesfrihed og bør efter min mening kun bruges, når det er absolut nødvendigt. Bedst er det at bruge den som en midlertidig hjælp, indtil man har fået lært hunden at gå pænt.
    Grimen bør i øvrigt altid tages af, når hunden løber løs, da ting eller hundepoter kan sætte sig fast i den.

CANNY COLLAR: Denne engelske grime er ofte det allerbedste valg til den trækkende hund. Den adskiller sig fra de almindelige grimer ved, at snoren sættes fast bagved hovedet. Enderne af næseremmen går gennem halsbåndet og hæftes til snoren. Snuderemmen er behageligt løs, men lægger pres på næseryggen, når hunden trækker. Du skal ikke gøre andet end at holde fast i snoren, så går hunden selv ind i presset, og presset forsvinder igen, så snart den holder op med at trække. Hunden finder meget hurtigt ud af, at den ikke får noget ud af at trække og går inden længe afslappet for løs snor. Når hunden går pænt, kan man vippe næseremmen af, og Canny Collar’en fungerer da som et almindeligt halsbånd. Begynder hunden at trække, sætter man næseremmen på igen.
    Det bedste ved Canny Collar’en er, at den generer hundene langt mindre end de andre grimer. Almindelige grimer kan godt irritere nogle hunde og endda »køre op« i øjnene, hvis den ikke sidder helt perfekt. Det er ikke tilfældet med denne model. Alle de hunde, jeg har prøvet den på, har vænnet sig til og accepteret den i løbet af højst et par minutter, hvilket er meget hurtigere end andre grimer. Det er sansynligvis tegn på, at Canny Collar’en er mere behagelig for hunden at have på.
    En sidste, ikke ubetydelig fordel ved Canny Collar’en er, at den er sundere for hundens fysik end andre hjælpemidler. Den belaster ikke hundens sarte nakke og trækker ikke skævt.
    Den eneste ulempe ved Canny Collar’en er, at den kun egner sig til gåture for almindelig kort snor. Hvis snoren bliver for lang og løs, har næseremmen nemlig en tendens til at glide af (det betyder dog ikke at hunden slipper løs – man har stadig fat i det egentlige halsbånd). Man kan derfor gøre det, at man, når man når ud til mindre trafikerede steder, hvor hunden skal have længere snor og mere frihed, vipper snuderemmen af og bruger den som et almindeligt halsbånd så længe. Eller man kan tage den helt af og lade hunden løbe løs, hvis det er muligt.

Så kort sagt:

- Til gåture med en trækkende hund: Canny Collar
    - Til vild og uregerlig hund (og evt. farlig hund) - særligt på træningspladsen, hvor kontakt er vigtigt : Gentle Leader

• #90   6. feb 2011 Vi prøvede også en model af selen I snakker om for oven. De var lige kommet frem på det tidspunkt, vi lavede undersøgelsen.

Jeg var selv ret begejstret da jeg så dem og havde store forventninger til dem. Desværre blev jeg skuffet. En af tingene, der irriterede mig var, at ringen foran hele tiden gled ud til siden og skulle rettes. Flere af hundene begyndte også bare at trække skævt - lidt som en hest går en shenckelvigning.
    Kiropraktoren var desuden ikke begejstret, da hun sagde, at den lagde skævt tryk på brystbenet.

Det skal dog lige siges, at vi kun prøvede "Halt Harness" og ikke Gentle Leader modellen. Men så vidt jeg kan se på billeder, ser de ud til at være temmelig ens...

• #91   6. feb 2011 Jeg har lige set videoen "Why gentle leader isn't gentle" so en af jer henviser til.
    Det er et trist eksempel på forkert brug af grimen.
    For det første er den for stram! Den skal sidde til, ja - men bestemt ikke så stram at man dårligt kan få fingrene ind under, som hun siger. Og hvis hunden ikke kan få vejret og siger lyde, som i videoen er den helt klart for stram!
    For det andet - hunden har gået med den i 5 år! - Ejerne har tydeligvis ikke brugt tiden til at lære hunden at gå ordentligt uden at trække. En grime bør kun være et midlertidigt hjælpemiddel, der gør én i stand til at kunne styre hunden mens man lærer den det.

Desuden ville jeg ikke bruge Gentle Leaderen på en hund, der er så ked af den. De fleste vænner sig hurtigt til den (hvis den vel og mærke sidder rigtigt!) men nogle gør ikke. Og i de tilfælde bør man prøve noget andet.

• #92   8. feb 2011 Maiken, tak for redegørelsen.

Jeg kan forstå at Canny Collar er den bedste af de 3, såfremt man ønsker at bruge grime.
    Som jeg forstår det, virker den ved at påføre ubehag: stramning over næsen, (positiv straf) hvis hunden trækker. Og den virker ved at fjerne ubehaget: fjerne stramningen over næsen (negativ straf) når hunden stopper sit træk.

Det samme gør Gentle leader, eller har den presset på næsen mere konstant, er det det der er forskellen?

Og haltien trækker skævt, hvilket går ud over hundens fysik.

Men de alle 3 arbejder med straf, og det skal man nok gøre sig klart før man vælger denne tilsyneladende nemme grimeløsning.

Men som jeg forstår dig, så anbefaler du også kun at man bruger den løsning, hvis andre tiltag ikke ligger lige for, f.eks. pga. sygdom eller handicap.

Jeg forstår godt at du synes de kun skal bruges i en begrænset periode. Og det lyder også som om det er en rigtig god ide at man supplerer valget af grime med undervisning, at man går aktivt til hundetræning sideløbende, så man kan få den rette hjælp, både til anvendelse af grimen, men også til at komme videre derfra.

• #93   9. feb 2011 Hej Vivian

Ja - naturligvis er der tale om positiv straf - men der er ikke tale om straf i form af smerte, hvilket for mig er temmelig afgørende. Hunden bliver belønnet med negativ forstærkning (ikke negativ straf - det er noget andet) ved at presset forsvinder, når den holder op med at trække.

Det man skal huske er, at når hunden trækker er der ALTID tale om positiv straf, lige meget om den har grime, sele eller halsbånd på. Folk, der rynker på næsen af grimer glemmer ofte at alternativet er en hund, der trækker i halsbåndet, lægger et enormt pres på hals og strube (som faktisk er ret sart) - og ofte i en grad, at det også er smertefuldt og endda skadeligt for hunden.
    I sådan et tilfælde, er det faktisk bedre og mindre skadeligt for hunden, at få en Canny Collar på, der lægger trykket på næseryggen, som er hård og solid. Desuden er der næsten ikke nogen muskler i den, og det er derfor, det er svært for hunden at trække når trykket ligger dér.
    En af de bedste ting ved Canny Collaren er også, at den sidder behageligt løs hele tiden - undtagen når hunden trækker. Og så snart hunden holder igen forsvinder presset omgående. Den negative forstærkning kommer altså med elt korrekt timint. Derfor lærer hunden ikke at trække meget hurtigere end med andre grimer og halsbånd. Den stiller heller ikke store krav til ejerne - de skal bare holde hånden med snoren i bag roligt hunden. Når hunden trækker skal de bere holde igen, og trykket i Canny Collaren kommer og går af sig selv, med korrekt timing.

Gentle Leader'en er lidt anderledes, da den virker ved at hundens hoved vendes. Her kommer presset på hele hovedet, og grimer sidder også forholdsvist stramt i det hele taget. Den stiller større krav til ejer om at bruge den rigtigt og uden at påføre hunden unødigt ubehag.

Mvh. Maiken

• #94   9. feb 2011 elt korrekt timint = helt korrekt timing (:

• #95   9. feb 2011 Var det ikke nemmere at lære vaps at gå pænt ?????

Så er det jo ikke nødvendigt med alle de mystiske hjælpemidler.

• #96   9. feb 2011 CE.Adfærdskonsulent og alt muligt andet. Ja, det optimale må helt klart være at lære hunden at gå pænt uden mystiske hjælpemidler, som du skriver.

Men der findes mennesker der ikke kan. Min hunds faste legekammerat på vejen har en 83-årig ejer, som er meget dårligt seende, dårligt hørende og dårligt gående, og oveni har hun en speciel form for rystesyge. Sidst vi mødtes på gåtursstierne måtte hun stavre hen og holde fast i et træ for at holde sin hund, som blev totalt overstadig over at se min hund i det fjerne.

Sommetider er hendes hund så svær at gå med at ejer undgår at gå tur med den i flere dage. Hun er ude af stand til at time korrekt med godbidder eller naturlige forstærkninger pga sin fysik og sin lave reaktionstid (alder).

Hvis jeg kunne overbevise mig selv om at en sele som Canny collar er ok at bruge, ville jeg ikke være bleg for at anbefale hende den. For jeg ved ærlig talt ikke hvad hun skal gøre ved problemet. Jeg har foreslået hende enetimer hos en god træner, eller at hun hyrede en skolepige til at klare en gåtur om dagen. Men enten er det pengepungen eller også er det bare for uoverskueligt for hende.

Maiken: Hvorvidt det giver smerter hos hunden at trække med en Canny collar tror jeg aldrig vi får svar på. Hunden kan jo ikke svare os.

Jeg er enig med dig i at det at trække i et halsbånd ikke er genialt for en hund der trækker. Men jeg forstår ikke at Canny collar kun skulle give et ubehag på højde med halsbånd og sele. For så skulle sele og halsbånd jo virke lige så effektivt mod trækken, ved deres blotte tilstedeværelse?

Du skriver at det er fordi der ikke er muskler på næseryggen. Jamen hunden bruger da ikke musklerne på næseryggen til at komme fremad. Den bruger da musklerne i resten af kroppen, og det burde en sølle rem over næseryggen da ikke kunne forhindre? Med mindre det giver hunden et så stort ubehag (smerte?) at den vil undgå det.
    Jeg har endnu aldrig set en hund kunne lære at gå pænt blot ved tilstedeværelsen af sele eller halsbånd, så jeg synes ikke de 3 ting kan sammenlignes. Canny collar må jo kunne noget ekstra. Og hvad er det ekstra, hvis det ikkke er et ubehag, som er stærkere end det ubehag man tilfører hunden via et halsbånd/alm. sele?

En ikke uvæsentlig ting er i øvrigt at netop fordi næsen er ubeskyttet af muskler, netop fordi huden ligger direkte på knoglen, så skal der mindre påvirkning til for at skabe smerte. Det er forklaringen på at det gør væsentligt mere ondt at slå sig på skinnebenet end at slå sig på lægmusklen lige ved siden af. (Undervisning på sygeplejestudiet)

• #97   9. feb 2011 Hej Lilian

Hunden kan ikke trække med hele kroppe når den har grime på, sådan som den kan med halsbånd. Det er ren fysik. Fremdriften skal forplante sig i buer op gennem hals og hoved. Her går enormt meget af kræften tabt til omgivelserne. Lidt ligesom hvis man skal slå en skæv pæl ned i jorden. Så skal der meget mere kraft til, end med en lige pæl.
    Enkelte hunde lærer at låse musklerne i hals og nakke så energioverførslen fra kroppen ikke mindskes en del. Og så kan man tydligt mærke, at den bliver meget sværer at holde. Det er heldigvis ikke så tit, det sker, men når det gør, bør man droppe grimen.

Mht. at det gør mere ondt at slå sig på skinnebenet - ja det er da rigtig, men jeg spekulerer på, om det ikke mest er når der er tale om et slag og ikke et pres....

Jeg er helt med på, at der naturligvis må være en vis smerte forbundet med enhver genstand, der lægger pres på kroppen - også en Canny Collar. Det kan vi ikke komme udenom, med mindre vi har hunden løs. Det vigtige er så, hvilken grad af smerte hunden bliver påført. Hvad giver mindst smerte og største effekt? Igen er Canny Collaren mit bedste bud - naturligvis udover at lære hunden at gå ordentligt smiley

Mit bud på en forklaring på, at Canny Collaren er så effektiv i forhold ti lden smerte den påfører er, som nævnt tidligere den gode timing af negativ forstærkning den giver. Hvis man har prøvet at træne horsemanship med heste fra jorden, ved man, hvor lille et press man behøver at lægge på hesten for fx at få den til at bakke, hvis man forstår at bruge negativ forstærkning korrekt.

Dit eksempel med den gamle dame er præcis sådan en situation hvor der simpelthen er brug for ekstra hjælp (hvor det ikke bare er dovenskab fra ejers side), og hvor en grime er et godt valg. Det er helt urealistisk at forlange at hun skal kunne klare at træne sin hund til ikke at trække. Det kræver jo som minimum at man faktisk kan holde sin hund, så den ikke har held til bare at slæbe afsted med én. Så kan man så sige, at sådan en dame slet ikke skulle have så stærk en hund. Og ja, det er da rigtigt. Men det er sgu en hård melding at give, det kan man heller ikke rigtig bruge til noget, når man allerede står i situationen.

Mvh. Maiken

• #98   9. feb 2011 Tak for svar, Maiken.
    Jeg ved ikke, jeg er stadig ikke overbevist om "lykken" ved Canny collar. Men jeg vil tygge på det du skriver. Tak fordi du giver dig tid til at forklare.

Jeg selv foretrækker helt klart de mere naturlige metoder til at træne gå pænt, men jeg er bestemt vidende om at der er brug for alternativer til de, som ikke er i stand til at træne på almindelig vis.

I sådan et tilfælde som den 83-årige, som ikke kan holde sin (4 kg lette!) hund, ville Canny collar da være et hjælpemiddel, som skal bruges resten af hundens liv, fordi damen ikke mestrer almindelig sideløbende træning af gå pænt? Eller kan man forvente at hunden automatisk vil kunne finde ud af at gå pænt i alm. sele på et tidspunkt?

• #99   10. feb 2011 Hej Vivian

Du kan tro, jeg heller ikke synes det er "lykken". Men det er det mindst ubehagelige hjælpemiddel (der samtidig er effektivt) på markedet. Og i nogle situationer er det jo altså nødvendigt.
    Jeg foretrækker, som dig, altid at lære hunden ikke at trække på en positiv måde.

Den ældre dame er nok nødt til at gå med grimen et stykke tid - og måske altid. Nogle hunde lærer faktisk at gå pænt af efter et stykke tid med den, mens andre bare genoptager trækkeriet så snart den kommer af. Måske kan hun holde hunden om et stykke tid, når den falder til ro med alderen. Hvis ikke er det spørgsmålet, om der er et bedre alternativ. At hunden ikke kommer ud at gå, er bestemt ikke et godt et. Hjælp fra et skolebarn el.lign. vil være alletiders, men det er vel stadig livskvalitet for hende at komme ud at gå med sin hund og også vigtigt for deres forhold.

Normalt anbefaler jeg slet ikke grimer til så små hunde. Jeg fører slet ikke den mindste størrelse. For jeg tænker, at der næppe er nogen der ikke kan holde så lille hund i en sele. Men i sjældne tilfælde - som i dit - kan det jo godt være tilfældet. Tror måske alligevel at hvis hun ikke kan holde en så lille hund, er hun så skrøbelig, at hun måske slet ikke skal gå uden en hjælper...

Mvh. Maiken

• #100   10. feb 2011 Ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk at damens rystesyge er uforenelig med Canny collar. Hun vil ikke kunne undlade at hive i linen nu og da, og så går den indbyggede timing jo helt af fløjten. Plus det er synd for hunden. Alene det at få hurrta-y-selen på er noget der tager laaaang tid for dem.

Hvis ellers hunden kunne lære at gå pænt, tror jeg godt at hun ville kunne gå med hende. Det er mere angsten for at vælte (hun lider også af svimmelhed), end det er manglende kræfter i hænderne, der gør at det er et problem at holde hunden.

Jeg ved ikke hvad løsningen er, udover at andre tager over, enten ved at lufte hunden en gang om dagen, eller ved at lave noget intensiv gå pænt træning, så hunden kan få omlagt sine vaner. Hvis ellers sådan noget kan holde i længden på en livlig unghund, der ikke ligefrem er overstimuleret hjemmefra.

• #101   10. feb 2011 ¨Ja, det lyder ikke lovende, og ikke en god idé med andet end en sele. Ærgerligt.
    Intensiv gå pænt træning ville kræve meget både af hende og træner. Men det er da et forsøg værd.

Jeg ville nok anbefale at få en hjælper til at gå med - damen kan jo gå med ógså.

• #102   10. feb 2011 Jeg mente at andre tager over ved enten

1. at klare daglige lufteture.
    eller
    2. at lave intensivt gå pænt træning

Så jeg er enig, hun vil ikke kunne klare at gå til træning alene. Men måske enetimer, men hun vil ikke kunne bruge gængse metoder, fordi hun ikke kan time korrekt.

Spørgsmålet er om hunden, hvis den indlærer gå pænt med fremmed person x, derefter også vil kunne gå pænt med ejer? Eller om hunden vil gå tilbage til sit gamle mønster med at trække damen rundt i manegen, fordi person x er væk?

• #103   10. feb 2011 Jeg er ikke vildt optimistisk med hensyn til at en anden træner den til at gå pænt, og at det så skulle smitte af, ti når hun går med den.Der er store chancer for, at den bare falder tilbage i sit gamle mønster med hende.
    Hun har jo nok brug for daglig hjælp. Også til at motionere OG aktivere hunden ordentligt, så den ikke har overskudsenergi.

Mhv. Maiken

• #104   11. feb 2011 Åh ja, for servicehunde lykkes det, det er da rigtigt.
    Racen er en chihuahuablanding. Faren er ukendt, jeg har spurgt i chigruppen, og der blev bl.a. skudt på ds-gårdhund og papillon. Og så har hun noget med at bide i haser i leg.

Hun kommer prompte hver gang jeg kalder, selv under leg. Jeg ser hende som en egentlig blid unghund, der bare keder sig, så hun bliver ustyrlig af glæde, når der endelig sker noget. Ejer synes hun er god til at underholde sig selv. Hun laver lidt ballade med at slæbe sutsko, toiletruller m.m. ud i den store have, det må hun godt. Hun må alt, incl gå rundt på bordene.

Kommentér på:
Pighalsbånd, for eller imod?

Annonce