{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.369 visninger | Oprettet:

Sælge den ældste hund? {{forumTopicSubject}}

JEG synes at det er trist at se annoncer hvor en hund på 5-6-7 år sælges. Når man så går i sælgers profil kan man se at der er 2-3 hunde i huset som er yngre og som ikke sælges.

Det er IKKE brugs- eller avlshunde.

Måske er der en tanke bag, men MIN opfattelse er at nu har man fået noget nyt og spændene indenfor dørene, så ud med det gamle:-(

Hos mig er der noget specielt ved at have en ældre hund. Man har "holdt sammen" siden de var helt små. Man har oplevet stort og småt, glædeligt og trist. Man har holdt i hånd/pote ved sygdom og nød. Man har trøstet og opmuntret.

Men så kommer der noget nyt og mere spændende og man har måske svært ved at stå distancen. Og så skal man ud??

Pyha........ Ikke HER i huset i alle tilfælde!!!!!!

Sorry. Blev lige lidt trist og sentmental:-(

Og nej, ingen PB`er.......... Det er princippet i opførslen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælge den ældste hund?
  • #1   25. dec 2010 Mette vi kunne ikke være mere enige, jeg kunne ALDRIG gå af med Gizmo, han er mit et og alt, om han så er gammel syg og stædig, ja det høre jo med smiley

• #2   25. dec 2010 Jeg er helt enig, jeg bliver også så ked af det når jeg ser den ældste hund ryge smiley Der kan virkelig ikke være nogen undskyldning for at komme af med den hund der har været der længst.

Synes det er noget svineri - og det er synd for hunden. Specielt hvis den har boet i det hjem i så mange år og nu må forlade hjemmet, fordi en ny hvalp er sjovere.

• #3   25. dec 2010 Nu ved vi jo ikke hvad der ligger til grund for denne handling og det kan være det er et tilfælde, at et er den ældste hund der sælges????

Jeg ser det ikke spor anderledes end når opdrætter har udnyttet en avlshund til fulde og ikke længere kan trække flere kuld og sælger den "af hensyn til hunden" I min etik er dette usmageligt, og jeg ved godt at flere mener det er bedre at hunden kan komme ud et sted hvor den kan få den opmærksomhed som den fortjener, og nyde sit otium, men i min verden har man for mange hunde, hvis man ikke kan give sine hunde det selv efter "aftjent" avlsperiode...

Men sådan er vi jo så forskellige - jeg går ikke frivilligt af med nogle af mine hunde, og må dermed tilpasse mit opdræt...

Glædelig jul!

/ Trine

• #4   25. dec 2010 Er også helt enig med dig Mette. Her i huset savner jeg i den grad mingamle 14 årige hund. Men hun er væk, død af sygdom. Men bare det at kunne kigge på hunden og vide hvad den ville. Hunvar døv i de sidste år, men hun havde lært tegnsprog, så ingen der ikke vidste det kunne ikke se det. Jeg vile ønske jeg havde fået et par år mere, det var så hygeligt med den gamle hund

• #5   25. dec 2010 Der er også en helt anden charme ved ældre hunde, som de mennesker aldrig når at se...

og så synes jeg heller ikke det er nogen undskyldning at hunden ikke længere kan lave hvalpe, hvis man har et opdræt.

• #6   25. dec 2010 Jeg har stået i begge lejre.

Jeg har givet en hanhund med spondylose til min far - og jeg har taget imod to tidligere avlstæver, der ikke skulle avle mere.

Jeg ser intet galt i nogen af delene - det er hundens tarv, der må komme i første række, og mener man ikke sig selv i stand til at tilbyde den det absolut bedste, så er det bedre at give den til nogen, der kan.

• #7   25. dec 2010 Polski

Du har da bestemt ret mht "opdrættere" der "smider" deres brugte klude ud til spot... jeg er bare af den holdning at INGEN af overstående eksempler er iorden.

• #8   25. dec 2010 jeg forstår det heller ikke.

jeg kunne da aldrig drømme om at sælge min ven gennem mange år fordi ejg kunne få en ny. nææ en hund er ved mig for at blive

Dog gjorde ejg undtagelsen ved Thor, men han tog jo hjem til hende jeg købte ham af igen

• #9   25. dec 2010 Hvis der er en hund der ikke trives i flokken er det sjældent den ældste der skaber problemerne.
    Mine "brugte" avlstæver bliver her til de selv vælter -

Jeg har som Martine skriver afstået fra en hund der dels ikke trivedes i flokken - dels ikke fungerede optimalt mentalt - og især fordi den fik det som blommen i et æg der den kom hen.

• #10   25. dec 2010 Jeg kan bare slet slet slet ikke forstå hvordan man, som enten oprætter eller "bare" hundeejer ikke kan knytte sig så meget til hunden at man ikke ville gøre ALT for at den blev hos en ? smiley

• #12   25. dec 2010 Grunden i det konkrete eksempel, som JEG har fået den fortalt, er at hunden (af en mindre størrelse) er for rolig og bliver væltet af en af de yngre hunde (af væsentlig større størrelse).

Om man vælger at sælge sin avlstæve når hun er "udtjent" eller ej, har jeg min mening om, men det er ikke tilfældet her.

• #13   25. dec 2010 Freja -

Kan kun svare for mig selv. Da min hund fik spondylose og ikke kunne træne mere, havde jeg to muligheder.

Enten stoppe med at træne - det havde jeg ikke lyst til - eller at afhænde ham til min far, købe mig en anden hund og træne videre.

Valget var nemt - hos min far fik han et fantastisk liv, og blev faktisk 14 år - og jeg kunne med min nye hund, træne videre og dyrke den sport, som er hele mit incitament for at holde hund.

• #14   25. dec 2010 Jeg er af den gammeldavs tybe, der ikke kassere hverken tøj eller dyr før det er strængt nødvending. Får jeg en ny hund i flokken der ikke kan med dem jeg har, er det den der bliver leveret tilbage.
    Jedg købte faktisk Taiko med henblik på træning hvor han skulle afløse min gamle træningshund. Taiko viste sig absolut ikke og kunne bruges til træning. Men bliver her til han dør af sygdom eller alderdom.
    Min gamle træningshund døde her i huset mæt af dage.

• #16   25. dec 2010 Line Maria K

Jamen mine hunde er jo "mine børn".

Jeg ville SÅ gerne have haft en ny "stjerne-udstillingshund"....... Det er der så ingen af de hunde vi har nu der er......

Men så finder vi da bare på noget andet? Hygger os, træner lidt, går til agility.....

ALDRIG om jeg ville sælge mine hunde!!!!!!!! Never!!

De bliver her til de skal bæres ud!

• #17   25. dec 2010 Jeg kan så iøvrigt ikke helt se grunden til at skille sig af med en famlliehund, blot fordi den bliver gammel .. man bruger den jo ikke til så meget alligevel, så den ene kan vel være ligeså god som den anden ?

Men har man en sport man går op i - som jeg gør - synes jeg det er bedre for en hund, der ikke kan træne det jeg godt vil, at komme ud et sted, hvor den bliver gouteret for det den er .. istedet for at skulle stå her og kigge på at jeg træner med en anden hund og ikke den.

Det er rigitgt svært at forklare en hund, at den ikke kan være med fordi den har dårlig ryg.

Jeg er så egoistisk, at jeg ikke "gider" ha hunde, jeg ikke kan arbejde med grundet fysiske eller psykiske indksrækninger .. så hellere et bedre liv et andet sted.

At jeg ikke vil gå af med min nuværende 5-årige hund når han bliver gammel er noget andet. Han bliver her til han skal helt væk - men en 4-årig hund, der ikke kan træne resten af livet ? Nope, den må væk.

• #18   25. dec 2010 Puha det her emne har været oppe før.. Skal love for avlerne kom banen der.. smiley

Men jeg forstår ikk man kan være af den holdning at det er bedre at de kommer til en ny familie fordi de ikk skal bruges i avlen mere.. Så går man altså for meget op i penge, og ikk at det er ens ven for livet...!

• #19   25. dec 2010 Thilde -

Jamen kan det egentligt ikke være ligemeget ? Jeg mener, hunden aner jo ikke hvorfor den må væk - den kommer et andet sted hen, får et fedt liv og så er det dét.

Jeg kan godt følge at det er en usympatisk tankegang - men set fra hundens synspunkt, kan jeg ikke få øje på problemet.

• #20   25. dec 2010 Jamen kan bare ik sætte mig ind i man kan få sig selv til det.. Det er det jeg mener.. Jeg ville aldrig kunne få mig selv til at sælge en af mine hunde.. Vil da slet ikk kunne undvære dem..??

• #21   25. dec 2010 Thilde -

Jamen jeg kan godt forstå hvad du skriver - men set fra HUNDENS synspunkt .. hvad er så problemet ?

• #22   25. dec 2010 Ja min den ene ville ikk kunne klare en omplacering... Det kan godt ske du ikk mener hun mærker til det.. men mit "problem" med det her, er jo os at jeg ikk fatter at folk kan gøre det...

• #23   25. dec 2010 hun = hunden

• #24   25. dec 2010 Thilde -

Nej, jeg HAR forstået at DU har problemer med at forstå at folk kan skille sig af med deres hund ....men jeg efterlyser problemet set fra HUNDENS side ... forudsat at hunden ikke er et omvandrende nervevrag, men en sund og velfungerende hund, der ikke har problemer med dagligdagens udfordringer.

Hvorfor skulle det være et problem for en sådan hund at få sig et nyt hjem ?

• #25   25. dec 2010 Martine... OKAY.. SÅ STOPPER JEG MED AT SVARE DIG hvis du ikk vil høre mit ´svar... Jesus da...

• #26   25. dec 2010 Thilde -

Ingen grund til at råbe .. men du har nu ikke svaret på mit spørgsmål endnu, men lad det nu bare ligge ....

selv jesus ..

• #27   25. dec 2010 Jamen jeg forstår ikk hvorfro jeg skal svare dig på om det er synd for hunden, når det ikk er der min problimatik ligger??

• #28   25. dec 2010 Thilde -

Jeg er ligeglad med hvor din problematik ligger - jeg stillede dig et simpelt spørgsmål ud fra interesse .. at du ikke vil svare på det, er jo bare ærgerligt.

Susanne -

Jeg skriver jo netop at man kan omplacere en velsociliseret hund .. ikke at en hund, der er ved at dø af skræk over livet. Der er stor forskel imo.

Men vi kan vel diskutere udfra et principelt grundlag, istedet for et personligt ??

• #29   25. dec 2010 Jeg er sådan set ligeglad om en hund bliver omplaceret af den ene eller den anden grund begge dele er i min verden usmageligt, men fungerer det for andre er det fint for mig selvom jeg aldrig ville omplacere en hund fordi den ikke kunne benyttes i avl, eller til træning.

Set ud fra hundens synspunkt er den måske stort set ligeglad med hvor den er så længe den får opfyldt sine basale behov, hvis ellers hunden er mentalt velfungerende.

Det jeg opponerer mod er denne køb og smid væk mentalitet og jeg mener man har et ansvar når man anskaffer sig et levende væsen...

Ved godt at i er nogle der vil sige, at det ansvar er man også bevidst når man omplacerer hunden, fordi man gør det udfra hundens tarv, men her er jeg så bare ikke enig.

Jeg forstår ikke, hvorfor det skulle være mere synd for en hund, at den ikke kan komme ud på træningsbanen alene fordi den er hos ejer end hvis den bliver omplaceret, hvis denne hunds liv er et aktivt liv på en træningsbane er det så ikke også synd at den skal miste sin livskvalitet?

• #31   25. dec 2010 <b>Jeg forstår ikke, hvorfor det skulle være mere synd for en hund, at den ikke kan komme ud på træningsbanen alene fordi den er hos ejer end hvis den bliver omplaceret, hvis denne hunds liv er et aktivt liv på en træningsbane er det så ikke også synd at den skal miste sin livskvalitet?</b>

Du flytter hunden fra dens vante omgivelser og dagligdag .. den hund jeg omplacerede asocierede ikke min far med træning, og havde derfor ingen forventning om at den skulle ud på en træningsbane. Hos mig, var den vant til at det var det den skulle, og kunne jo se, hvis jeg tog afsted med den nye hund.

Når man tager hundenn ud af sit vante miljø, er det nemmere for den at bryde en vane.

• #32   25. dec 2010 Jeg kan fortælle at den jeg havde der fik nyt hjem havde jeg prøvet alt med - undtagen at skifte hjem.
    Den tissede og sked inde - den ødelagde alt - osv.
    En jeg kender passede hende på et tidpunkt en uge og der var intet.
    Hun trivedes simpelthen ikke med de andre hunde - problemet var kun sammen med dem (og nej - de "tævede hende ikke!)
    Så den lå faktisk lige til højer benet at hun skulle bo et andet sted.

• #35   25. dec 2010 Mette, er helt enig..

Når man siger A, siger man også B.... Vælger man at få dyr, giver det forpligtelser.

Alt det, Mickey og jeg har været igennem - jeg vil sgu være der til den dag, han ikke kan mere, for han har givet mig så meget igen og gør det stadig....

• #36   25. dec 2010 Martine mit indlæg var ikke specielt henvendt til dig og din situation - som jeg skriver så er det fint hvis det fungerer for andre selvom jeg ikke slev ville gøre det.

Jeg mener bare, hvis en hund har været vant til et bestemt liv fx stort aktivitet på træningsbanen eller udstillinger, så fratager man den jo disse værdier, hvis man omplacerer hunden fordi den ikke længere kan vinde stævner, titler eller benyttes i avl...

Man fratager jo denne for os at se livskvalitet uanset om hunden bor hos os og forbinder os med den givne aktivitet eller hos ny ejer?

Fætter Karin...

Ja der kan jo være situationer hvor man er nødsaget til at forsøge omplacering hvis hunden ikke trives, men så beholder man den for dælen ikke i mangen år inden det går op for en...

Og som Mette starter sin tråd med ville jeg så bare ikke omplacere den hund jeg har haft hos mig længest men den nye der var kommet ind i flokken og havde skabt ubalance... Håber dog aldrig at jeg vil komme til at stå i denne situation.

• #37   25. dec 2010 Hunden...

Det kan vi jo ikke vide med sikkerhed... måske vi pålægger vores hunde følelser når det er i vores eget favør?

• #38   25. dec 2010 Martine - (til at svare på det du skrev "heeelt oppe i toppen" *G* )

Det er også en omstændighed jeg godt kan forstå - Der ved du hunden kommer et godt sted hen, TÆT på, et sted du kan besøge den ofte og et sted du kender og ved ville sige hvis der var noget smiley

• #39   25. dec 2010 ˜”°*º• Polski Owczarek podhalanski •º*°”˜ .
    Hjælpe-Administrator

Jeg er ikke enig smiley

Jeg har overtaget to tæver, der begge havde været stillet til VM i IPO3, og ingen af de to trænede jeg med, da jeg fik dem hjem til mig. De vænnede sig til det liv som min kæreste og jeg tilbød dem - at være "sparrings-partner" til min konkurrencehund, at ligge i sofaen, at gå lange ture i skov og på stranden .. de stressede begge voldsomt meget ned, efter deres omplacering. De forventede jo ikke noget af deres nye tilværelse - det hele var nyt for dem, så de tog bare imod det de blev tilbudt uden forventninger til ting, der skulle ske.

Det betyder virkelig meget for en hund at blive omplaceret .. jeg så det på min hanhund, der fortsatte sit liv hos min far - og jeg så det på de to VM-tæver, der fortsatte deres liv hos mig.

Hsr du nogensinde selv overtaget en omplaceringshund iøvrigt ?

• #40   25. dec 2010 Freja -

Ja, det betød da en verden, at det var min far der overtog ham .. helt sikkert smiley

Men det var nu en lidt øv-fornemmelse, da jeg efter at han havde boet hos min far i en måneds tid så ham igen .. og han hellere ville med min far smiley

Den samme reaktion så jeg så også hos de to tæver jeg overtog for at give et godt otium ... så det hjalp lidt på humøret smiley

• #42   25. dec 2010 Jeg er ambivalent når det kommer til brugshunde/avlshunde.

Men jeg er MEGET fast når det kommer til "hyggehunde" (uden kritik, for mine egne er sq også hyggehunde!!). Jeg FATTER ikke at man ikke kan behold den "gamle" hund?? Man må sq kæmpe for at få flokken til at enes.

Og jeg taler ikke om "mistrivsel" i en flok som Karin har været ude for.

Jeg taler om generelt.

Arghhh, det er skide svært at forklare.

Jeg kan bare sige at INGEN af mine tøser kommer herfra uden mig!!!

• #43   25. dec 2010 Ulla M -

Præcis smiley

Mette (anløben DKK`er med de to lig-slæbere) .

Jeg tror temmeligt sikkert, at jeg godt ved hvad du mener smiley

• #44   25. dec 2010 Jeg er jo en af"de avlere",,og jeg har før fået på hatpulen for det her.
    Da jeg for del år siden havde 2 hunde og nogen havde fortalt mig man gjorde sådan var jeg flippet helt ud.
    Mine hunde var mit et og alt,,,aldrig om de skulle andre steder og det kom de heller ikk
    Men nu avler jeg og har solgt nogen når de ikk trives i min store flok har jeg solgt dem igen,,for hunden skyld sørme ikk for min egen.
    Jeg har stået med "drømmetæver" som bare ikk trives så finder jeg heller et nyt hjem end lade dem lide

Jeg har sagt til mig selv at når mine tæver har fået 3 kuld er det slut og et hjem som max 2 hunde vil de få det meget bedre,,og jeg har solgt nogen,,nogen er kommet hjem igen fordi det ikk gik det nye sted og andre har det perfekt.

Som tiden går for mig bliver det sværre og sværre,,mange af dem jeg har har jeg haft fra hvalp af og pt ku ikk forstille mig at sælge dem om nogen år
    Håber ikk næste sætning for grim men når man nu har så mange vil der altid være nogen helt klare favoritter

Jeg gør det ikk kun for min egen skyld men også for hundens

• #45   25. dec 2010 iøvrigt tænker jeg selv når jeg ser folk sælger gamle hunde,,ku ikk sælge en gammel hund,,men en ung hund som stadig har livet og jeg føler sindet kan klare det,,er det ok for mig

• #46   25. dec 2010 ej en medløber,,hvis du hentyder til mig ..så er der jo nogen der trives i en stor flok og andre ikk

• #47   25. dec 2010 Vi har alle dage levet efter princippet "sidst ind, først ud".......
    hvis flokken ikke længere fungerer efter man har fået ny hund, kan det da ALDRIG retfærdiggøres at det er den "gamle" der skal ud af vagten!!!

(jeg taler familiehunde her - det andet vil jeg ikke gå ind i, da jeg er meget splittet)

• #48   25. dec 2010 Du er blevet så fornuftigt søde Tine:-))

ISkal vi to ikk snart have en fight igen? syntes her er så kedeligt
    God jul til dig og michael

• #49   25. dec 2010 Ej en medløber jo det burde man hvis det var de gamle der måske ikk ku indordne sig
    Men det kan være en tæve som fks man bare kan mærke den ikk har det godt den behøver ikk slås,,,men den næste i rækken igen har det fint...

Men er det den ene gang efter den adnen så vil man jo ku se man har nok

• #50   25. dec 2010 Martine...

Vi behøver jo heller ikke være enige heldigvis... Men jeg er sikker på at man sagtens kan vænne sin hund til et mindre aktivt liv også i de vante omgivelser, og man kan jo lave rigtig mange andre ting med hunden end at dyrke udstilling eller sport, hvis man af en eller anden grund ikke længere kan dyrke sin interesse.

Ja jeg har haft genbrugshund mere en en gang hvis et skulle have relevans for tråden?

hunde vænner sig meget hurtigt til nyt så jeg er sikker på at man sagtens også vil kunne vænne sin hund til, at den ikke skal med på træningsbanen eller udstilling uden den sidder tilbage med forringet livskvalitet... men det kræver jo bare at man stimulerer hunden på andre måder, og det kan sagtens være besværligt hvis man har en passion for at træne, udstille eller andre aktiviteret som hunden ikke længere kan deltage i...

Dybest set er det et spørgsmål om prioritering, men igen hvis det fungerer for andre så er det helt fint med mig - jeg ville bare ikke omplacere nogle af mine dyr, hvis jeg kan undgå det...

/ Trine

• #51   25. dec 2010 Ja, det har da relevans for tråden at du har haft en omplaceringshund. Så må du jo også have set, at det fungerer endda rigtigt fint med en brugt hund i et nyt hjem, og har belæg for at udtale dig .. det synes jeg personligt er mere interessant, end alle de, der bare gætter på hvordan det "måske" hænger sammen.

Men nej, vi behøver bestemt ikke være enige - undrer mig bare lidt over, at du er så sikker på at man "sagtens" kan vænne sin tidligere aktive konkurrencehund til ikke at skulle på banen mere - især hvis man samtidig har en ny, som godt må komme med derhen, når mine erfaringer med ikke bare én, men hele tre siger noget andet.

• #53   25. dec 2010 Jeg har også haft en omplaceringshund. Det gør jeg aldrig mere, men det er en helt anden sag.

Lotus ville sikkert også "snildt" kunne klare en omplacering. Kaido er jeg mere i tvivl om.

Men min tristhed går, i denne konkrete sag, på t man vælger at afskaffe den ældste hund fordi: "Den er for rolig, bliver væltet af en af de yngre og ikke kan lide at blive taget op".

Ja, det er argumenterne!!!

DET gør mig sq trist!!!

• #54   25. dec 2010 Hunden,,tak, det tager jeg som en kompliment,,,faktisk mente jeg den som skrevet det ved Tine og mig,,,vi har vores interne på sidelinjen:-))

• #55   25. dec 2010 Ingenting er vel så sort hvidt?

Men hvis vi siger at en hund har forventninger til at nu skal den ud og dyrke sprot, udstyrer vi den så ikke med en form for fornuft, hvor hunden er istand til at "ræssonere" ?

Vil det ikke være muligt, at omkode en hund og give den andre forventninger hvis de basale behov er opfyldt og hunden iøvrigt bliver stimuleret på andre måder end ved den vante træningsform?

Skal ud med hundene så i må have en fortsat god dialog!

God aften.

• #56   25. dec 2010 Rikke iøvrigt så kan det vel godt lugte langt væk af penge?,,,så længe man gør det godt for hundene og tænker på de fortjener en ny familie med dobbelt kærlighed er det ikk bedre at beholde så man er en blandt mange?
    Så er det spørgsmålet omdet er for hundens eller ens egen skyld man gør det?

• #57   25. dec 2010 Alt kan lade sig gøre i teorien - men den omvæltning jeg så på henh min egen hund hos min far, og de to tæver jeg selv overtog var så markant, og deres stress-niveau så lille i forhold til hvordan de teede sig hos deres "normale" ejere, at jeg føler mig helt overbevist om, at den omkodning ikke havde været ligeså effektiv, havde de blevet hos deres hundeførere.

Og så kan man jo igen spørge sig selv om, hvorvidt det var for hundens eller ens egen skyld, at man valgte ikke at omplacere. Jeg er ikke i tvivl ihvertfald - får jeg en dag en unghund, der grundet sygdom ikke kan bruges aktivt til træning, bliver den sendt til en ny familie. Det har jeg set alt for mange positive eksempler på, til at lade være.

• #58   25. dec 2010 Hvad er forskellen på om det er brugs/avlshunde eller "sofahunde"?

Jeg ville aldrig selv gøre det, men hvis jeg stod i en situation(nu har jeg 1 hund, så det blir næppe en situation for mig) hvor mine to hunde ikke kunne sammen mere, f.eks. så ville jeg vurdere hvilken af de to hunde der ville kunne klare en omplacering bedst.

• #60   25. dec 2010 <b>Hvad er forskellen på om det er brugs/avlshunde eller "sofahunde"?</b>

En sofahund bruger man ikke til noget specifikt - en brugshund bruger man til at træne med.

Jeg kunne ikke drømme om at købe en hund / race, jeg ikke kunne træne IPO med, og heller ikke en, der grundet race ikke ville være i stand til at blive kvalificeret til VM.

Dvs - har jeg en hund, der grundet skade, sygdom, evner eller andet, ikke kan træne som jeg vil ha, vil jeg omplacere den.
    Dette ville jeg ikke gøre, hvis jeg "bare" havde en sofahund - da den ene (groft sagt) kan være ligeså god som den anden.

Det er ihvertfald sådan jeg ser det.

• #61   25. dec 2010 Det er vel først og fremmest et spørgsmål om ikke og anskaffe sig flere hunde end man kan give alle hundede det de fortjener.
    Ikke og have 50 hunde, ikke og anskaffe sig hvalpe af stor race og glemme det kan blive for volsomt en lille hund og være sammen med.
    Min gamle hanhund var stadig med til træning. Jeg undgik bare de ting i træningen han ikke kunne klare længere. Så var han glad, og jeg kunne forsætte med den nye.

.

• #62   25. dec 2010 Et eller andet sted ville jeg da gerne have hund nr. 3. Med et håb om en god udstillingshund.

Vi har pladsen og økonomien til det.

MEN jeg har 2´tæver som fungerer og passer sammen som hånd i handske.... De har deres lille "flok".... Hvorfor risikere at sætte det over styr?

Hvorfor ikke tænke sig om INDEN man vælger en hund mere? INDEN man står i en situation at skulle sælge en 6 år gammel hund fordi den nye unge hund vælter den gamle??

Ja, JEG fatter det ikke:-(

• #64   25. dec 2010 Ulla:

Ja, jeg ved det...... Jeg har også i mange mange år haft 3 hunde sammen....... Og jeg har udstillet rigtig meget.......

Men nu har jeg den mest homogene "flok" jeg nogensinde har haft. De to tøser respekterer hinanden og hinandens grænser 100%........ Og de har SÅ meget glæde af hinanden.

TÆNK hvis der kom en ny og skabte "splid"........

Så jeg gemmer mine udstillingsdrømme og hygger mig med mine 2 tøser:-))

• #65   25. dec 2010 Martine: Jeg forstår slet ikke din holdning til at have hund. Så når hunden får en skade, så ryger den ud til højre for så kan den ikke bruges mere???

Men det ikke i orden hvis den yngre er sjovere end den ældre (som i princippet er det samme som du gør)?

Jeg synes det er dybt forkert at smide en hund til genbrugen fordi den ikke kan trænes/avles på mere. Jeg forstår simpelthen ikke konceptet i at det er okay at omplacere disse hunde men ikke hunde som man ikke kan/vil have mere.

• #66   25. dec 2010 Jeanette - jeg er altid klar... det ved du ;o) (det er bare ikke det samme uden M .....

Hunden - sku du ikke i seng???????????????

-----

jeg vil nok sige... at Martines tankegang er en anelse for "kold" til mig også..... på trods af at jeg også går op i træning, og altid stræber efter at blive nr 1......!
    Hvis min dreng står i stampe og aldrig kommer videre, må jeg træne på hyggeplan til den dag han ikke kan længere...... han ryger ALDRIG ....! og da slet ikke "bare" fordi man ikke kan komme til tops, eller bliver skadet...... så må jeg vente til næste hund.....!

jeg kunne følge det, hvis man var betjent, og det var ens levevej..... der spiller nogle helt andre ting ind......
    men konkurrencer i træning, uanset niveau, kan aldrig blive andet end en hobby...... igen... uanset hvor passioneret man er......

• #67   25. dec 2010 Helt enig med dig T Hysted.

Jeg ved at rigtig mange gør som -martine- men jeg forstår ikke hvad forskellen er på det og så at skille sig af med en ældre hund fordi den ikke erligeså god/spændende osv som den nye

• #69   25. dec 2010 Hunden - i det scenarie du opstiller.... ville jeg stadig ikke gå af med min hund.....
    jeg har valgt at han skulle ind i mit liv....
    hvis den jeg havde ikke kunne bruges, ville jeg lave de nødvendige ændringer i mit liv, der betød at den stadig kunne beholdes..... hunden ville blive "pensioneret" men ikke flytte!

det er jo det vi har gjort nu..... Jesse er "pensioneret"... han kunne ikke trænes med.... ja... han kan faktisk ikke ret meget.... men derfor skal han ikke væk.....

vi har rokeret om på vores liv, så her nu er plads, tid og hjerterum til alle 3.....
    og ingen af dem kommer herfra, før det er deres "tid".....

jeg er godt klar over, at der er mange forskellige holdninger til dette emne..... og hører tit den med at man ikke skal sige aldrig... men det siger jeg, og det mener jeg...

• #71   25. dec 2010 Hunden - ahhaaaaa... det var DET du mente smiley det var jo det jeg skrev længere oppe smiley

at det er noget andet hvis man er hundefører, og det er ens levevej..... smiley

men ja smiley byt du grisen ud med en ordentlig hund :oP :oP

(du kan tåle det) ;o)

• #74   25. dec 2010 Hunden - nej der kan du selv se smiley
    mine skal heller ingen steder smiley
    hverken fordi der er kommet nye til, fordi de har haft skader, eller fordi de ikke kommer til tops ;o)

• #75   25. dec 2010 Uh ja har godt set den annonce og kan slet ikke forstå at man bare kan sælge sin hund på den måde...

• #76   25. dec 2010 Indfør forbud mod sex med dyr nu !

Hvor ser du at jeg skriver at hunden ryger ud til højre ? Jeg skriver ingen steder, at jeg bare kører den til dr Dyr og en tur med det blå eller lilla vand - jeg finder et sted hvor den kan få et liv der er bedre end det jeg kan give den - eller vil give den.

Jeg har en hund for at træne med den - period ! Hvis jeg ikke kan træne med den, gider jeg ikke have den - længere er den ikke. Men derfra og så til at smide den væk - nej da ! Jeg giver den til en person, der har lyst og mulighed til at give den det, den fortjener - den bliver ikke foræret til Statens Serum Institut til forsøg.

Hvor ser du at jeg har skrevet at det ikke er iorden at afhænde en ældre hund, fordi en yngre er sjovere ? Ingen steder !
    Jeg forstår ikke at folk afhænder en familiehund, blot for at få en anden, da en famliehund er en familiehujnd er en famliiehund for mig.
    At andre har det på anden måde - jamen fair nok - jeg forstår det bare ikke, men hvis det er sådan man har det, ja, så kan jeg da kun krydse for at man er ligeså omhyggelig som jeg, når man skal finde et nyt hjem til hunden.

At du ikke kan forstå at jeg lever og ånder for min sport - jamen, så er der jo ingen grund til at jeg forsøger at forklare dig det.

• #77   25. dec 2010 Hysted -

Dit og mit ambitionsniveau er bare ikke ens .. fint nok, at du ser min metode som kold, og at DU ikke ville afnænde en hund, der blev skadet og derfor ikke kunne træne.

Men lad være med at påstå, at dit incitament og engagement for at blive etter er ens .. det kan jeg læse mig til ikke er tilfældet.

Og lige for at imødekomme eventuelle misforståelser - jeg synes IKKE at det er forkert at træne uden amibitioner. Det er bare ikke sådan jeg bærer mig ad.

• #78   25. dec 2010 Martine - (oprigtigt spørgsmål) jeg er helt med på, at du er meget passioneret omkring din træning.....
    men.... knytter du dig ikke kraftigt til dine hunde?
    JEG gør.... og især da, fordi jeg bruger så mange timer med dem til træning..... og bruger så meget energi på at opbygge et solidt samarbejde og bånd med min hund........

• #79   25. dec 2010 Martine - jeg har aldrig påstået at vi to er ens på det punkt.... tror jeg aldrig vi bliver......
    jeg vil vove at påstå (ud fra dine udtalelser) at jeg har mere "hjerte" med i det.....

mine hunde er ikke bare et stykke værkstøj.... de er mine "venner".... Athos er min ven, min makker og den jeg tilbringer mest tid med..... han stoler på mig og omvendt...... ikke om jeg kunne finde på at sende ham videre, hvis det viser sig, at han aldrig kommer til tops.....

• #80   25. dec 2010 Hysted -

Jeg er fuldstændig vild og pjattet med mine hunde - de gør mig glad, de er altid på min side, uanset hvad .. de sover begge i min seng, de får det bedste af det bedste foder - jeg kører til dyrlæge med dem, hvis jeg er i tvivl om de fejler noget - hellere en gang for meget end en gang for lidt .. jeg elsker de to gule tosser .. vær ikke i tvivl om det.

Iroc - ham på 5 - bliver tiden ud .. han er min soul-mate og skal ikke væk herfra når han en dag ikke kan træne mere. Jeg er blevet kvalificeret til VM med ham - han har gjort det han skulle, og jeg har et helt specielt forhold til ham.

Flax - er 2½ og en hund med en vanvittigt højt aktivitetsbehov - så helt ærligt, jeg tror faktisk ikke at jeg ville afhænde ham, for sådan som han opfører sig overfor andre, er han bestemt ikke egnet til livet som familiehund tror jeg.
    Han ville blive aflivet, hvis han fik en skade på nuværende tidspunkt der gjorde, at han ikke kunne udfolde sig som han har lyst til ... og ikke kunne træne så meget som er tilfældet nu.

• #81   25. dec 2010 Martine - det er det jeg mener.... sådan som du beskriver dit forhold til Iroc..... sådan her jeg det med min dreng....... men sådan som du beskriver ovenfor, havde du "skiftet" ham ud, hvis han ike havde kvalificeret sig?
    det er sådan jeg forstår dine indlæg.....?
    og man har immervæk smidt nogle timer i hunden inden man når så langt..... og båndet skulle gerne være der længe inden.....?

• #82   25. dec 2010 Hysted -

Lige en rettelse til det du skriver.

Jeg kunne ALDRIG finde på at afhænde en hund jeg ikke kunne komme til tops med ! Aldrig !

Jeg skrev at jeg ikke gad at købe en RACE, der fra starten af gjorde, at jeg havde skudt mig selv i foden mht at have muligheden for at komme til tops.

Derfor bliver det - sålænge det er IPO, der har min interesse - kun schæfer og malle, der kommer indenfor mine døre.

Men Iroc kommer jeg sq aldrig til tops med - tror heller ikke Flax har det, der helt skal til. Jeg er bare rigtigt glad for at træne med især Flax - så at han mangler "det sidste" er der bare ikke rigtigt noget at gøre ved smiley

• #83   25. dec 2010 Mht dit sidste indlæg - håber jeg at jeg med MIT sidste indlæg har svaret på dit spørgsmål ?

Ellers må du lige spørge igen smiley

• #86   25. dec 2010 Martine - godt så smiley så er jeg med smiley
    blir desværre nød til at hoppe i kanen nu, blev bare lige nød til at grave lidt inden ;o)

• #87   25. dec 2010 Hunden -

Ja, at blive mellem de 5 bedste til VM .. det er for mig at komme til tops smiley

• #88   25. dec 2010 Hysted - Helt iorden smiley

• #90   25. dec 2010 Hunden -

Nej for pokker da !!!

Der er godt nok kvalitetsforskel på dem i toppen og så Iroc og mig smiley

Men vi er blevet udtaget - og det er jeg helt vildt glad og stolt af min hund over .. vi skal da gøre vores til at give dem kamp til stregen i Belgien i 2011 smiley

• #92   25. dec 2010 Tak smiley

Du kan følge med på min hjemmeside, om ikke andet smiley

• #93   26. dec 2010 - Martine -
    Hvis jeg stod i samme situation som dig ville jeg nok også finde et andet hjem til hunden. Hos dig vil den konstant se de andre hunde tage af sted til træning uden selv at være med. Så hellere at den får et nyt hjem, hvor den ikke bliver mindet om det den har lært at elske og nu ikke kan mere.

Jeg har selv overvejet meget kraftigt at udstationere en af mine unge tæver, fordi hun ikke passer helt ind i flokken. Er så hård i sin leg at den anden ofte skriger i forsøget på at få hende til at slippe, stiller sig op og provokerer den gamle de fleste gange kun den ene har været med til noget.
    Mine hunde bor MEGET tæt så de SKAL bare kunne enes. Men jeg kunne aldrig drømme om at udskifte den gamle på 11 år, bare fordi en af de unge har problemer med hende.
    Nu har hun så også fået konstateret PL, så al avl er udelukket. Det gør beslutningen LIDT nemmere, men stadig ikke NEM. Jeg kommer nok også til at være MEGET kritisk med det nye hjem, for det er endnu sværere end at sige farvel til en hvalp.

• #94   26. dec 2010 Rikke...mht dit spørgsmål til mig
    nej sådan ser jeg det ikk jeg vil avle og beholder jeg alle vil jeg ikke kunne blive ved med det...
    Spørgsmålet er ikk om man kan lide det eller ej,,men sådan er virkeligheden for mig,,men stadig er det ikkalle jeg skifter ud,,og jeg beholder dem som jeg kan se ikk vil trives andre steder selvom de ikk bliver avlet på
    Men føler jeg hunden kan få et bedre hjem andet sted giver jeg den det

• #95   26. dec 2010 Jeg har det sådan lidt... at hvis man ikke knytter et bånd til sin hund (som martine og jeg skriver om længere oppe) burde man slet ikke have hund....
    hvis man sælger den "gamle" hund, fordi en nyere og mere spændende kommer til... er man bestemt ikke "voksen" nok til det ansvar der følger med, en lille firebenet ledsager.....!

• #96   27. dec 2010 Martine: Så har jeg misforstået dig... Hvis jeg læser dit indlæg 22:31:25 så forstår jeg det sådan at du ikke ville give en hund videre, hvis den ikke kan trænes med af din race.

Men hvis jeg læser indlægget du har skrevet klokken 20:21:50 skriver du dette:

"Dvs - har jeg en hund, der grundet skade, sygdom, evner eller andet, ikke kan træne som jeg vil ha, vil jeg omplacere den."

Jeg forstår vidst ikke helt sammenhængen så?

Fordi at hunden ikke opfylder dine behov, så skal den videre, og det er derfor jeg skriver at den skal ud til højre.

• #97   27. dec 2010 Indfør forbud mod sex med dyr nu !

Hmm .. jeg tror du misforstår det lidt - eller også er det bare mig, der er en tosse til at forklare.
    Jeg prøver lige igen.

Det jeg skriver kl. 22-31-25 er flgn:

<i>Jeg kunne ALDRIG finde på at afhænde en hund jeg ikke kunne komme til tops med ! Aldrig !</i>

- og som jeg skriver som svar på Hundens spørgsmål - for mig er "til tops" at blive mellem de 5 bedste til VM.
    Ingen af de to hunde jeg har nu, tror jeg nogensinde ville kunne komme derop og ligge. Altså ikke bare en enkelt gang, men en 3-4-5 år i træk. De mangler begge to liiige det sidste .. hvis du forstår .. og iøvrigt, så er verdens bedste hund jo ikke bedre end den person, der går med den og de hjælpere som står bag ekvipagen.
    Så nej, at skrotte en af mine hunde med deres "indskrækninger" - never ! Jeg er helt vild med at træne med især den lille af dem - så nej da -de ryger ingen steder på den konto.

MEN !

Hvis den lille på 2½ fik en skade, som gjorde at han ikke kunne træne mere, men "bare" skulle fungere som familiehund ville jeg ikke beholde ham. Den første tanke ville naturligvis være at give ham et nyt hjem, men qva hans måde at opføre sig på ville jeg ikke med god samvittighed overgive ham til en familie, der "bare" skulle have en god hund at gå ture med og hygge sig med.
    Det ville han ikke egne sig til.
    Så han ville blive aflivet - han er konstrueret til at træne og give den max gas - han har et aktivitetsniveau som ligger LANGT over nogle af de hunde jeg har haft i tidens løb - han skal IKKE ligge stille.

Hvis det nu var den store - så ville en omplacering af ham gå helt smertefrit - han er genial til at omstille sig, han er god som dagen er lang, og har slet ikke det behov, som den lille har.
    Ham ville jeg uden problemer kunne omplacere - der er så bare nogle andre aspekter, der gør at det aldrig kommer på tale.

Men når jeg får en ny hund (hvalp), og jeg efter at have trænet den i en periode på eksempelvis et år eller deromkring, finder ud af, at dens evner ikke rækker, eller at dens fysik ikke slår til, men den derudover er en fin, omgængelig hund, der uden problemer kunne leve godt hos en kærlig familie .. så ville jeg omplacere den.

Hvis det i din bog er "ud til højre" .. jamen, så er det sådan du ser det, og det kan jeg ikke rigtigt stille noget op smiley

• #98   27. dec 2010 Martine: Okay så holder vi hund på to meget forskellige måder smiley Jeg har forstået det nu smiley

• #99   27. dec 2010 Ja, det gør vi garanteret .. men fint at jeg fik gjort mig forståelig denne gang smiley

Kommentér på:
Sælge den ældste hund?

Annonce