{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man går væk?
  • #1   18. dec 2010 Nej. Din hund skal trænes i at være alene hjemme. Det er ikke alle hunde der kan finde ud af det fra starten.

• #2   18. dec 2010 Det er en hård fase du skal igennem smiley
    Du skal igang med alenehjemme træningen....det skal lære at være alene, det lærer den ikke bare selv ved at blive forladt.

• #3   18. dec 2010 Nej, det er ikke en fase den skal igennem.
    Den skal lære at være alene, ligesom den skal lære alle andre mulige andre ting.

Og hvis du LÆRER den at være alene, så behøver du ikke være ved den hele tiden...

• #4   18. dec 2010 (link fjernet)

(link fjernet)

http://www.scribd.com/doc/3976393/Alene-hjemme-trning-af-hunde-

Her er nogle gode links du kan læse.. alene hjemme træning kan betale sig at gøre ordentligt, så du ikke ender med en hund, som ikke kan lide at være alene.

Held og lykke.

• #5   18. dec 2010 Kan kun tilslutte mig de andre.....den skal lære at være alene hjemme, og der er kun én ting, og det er træning......

• #6   18. dec 2010 Den skal også lige være tryg i dens nye omgivelser, den er jo fjernet fra alt hvad der før har givet den tryghed.
    Så stille og roligt igang med træningen

• #7   18. dec 2010 nej det er som andre også skriver bestemt ikke bare en fase den skal igennem der skal træning til - her er en artikel for beskriver en god måde at gøre det på

Lær din hvalp at være alene hjemme
    Alene-hjemme-problemer med hunde, der gør, ødelægger inventar eller er urenlige, er vel nok det mest udbredte adfærdsproblem. En af de største fejl, folk begår, er ikke at lære hvalpen at være alene med målrettet træning fra starten. For selvom det ikke er hundens natur at være alene, så kan de lære det. Men det skal gribes rigtigt an. Mange går alt for hurtigt frem og starter måske med at stå 5 minutter uden for døren - det er ALT for lang tid i starten. Og mange tager ikke den ferie, det kræver at få en hvalp i huset. Når jeg hører om folk, der får hvalp om fredagen og går på arbejde om mandagen, bliver jeg faktisk ret forarget. Skal man have en hvalp, bør man tage mindst tre ugers ferie - helst fire eller mere. Det lyder af meget, men det er trods alt en ven, som skal følge en 10-15 år af livet - og det kræver et solidt fundament.

Hvalpen bør ikke lades alene de første par dage. Den skal heller ikke under nogen omstændigheder sove andre steder end sammen med resten af familien. Enten i soveværelse - i en kurv ved siden af sengen - eller et andet sted i huset sammen med et voksent familiemedlem. Jeg anbefaler, at hvalpen er i soveværelset i en kurv, fordi det er så vigtigt at få gjort hvalpen tryg og tillidsfuld fra starten. Faktisk mener jeg, at hunden skal sove sammen med familiemedlemmerne hele dens liv - det er det mest naturlige og med til at skabe den vigtige sociale relation mellem hund og ejer.

Når hvalpen er faldet til efter 3-5 dage, begynder du alene-hjemme-træningen. I starten, når hvalpen lades alene, skal den være træt og ligge og sove. Du starter med bare at gå ind i et andet rum og tilbage igen, ud i køkkenet og tilbage igen, på toilettet og tilbage igen. Dette gøres noget 30-50 gange i løbet af dagen, så hvalpen hurtigt lærer at forbinde det, at du går, med at du altid kommer tilbage. Derfor er det så vigtigt, at hvalpen kun er alene i kort tid - i starten bare 1-5 sekunder. Herpå går du ud med skraldet og tilbage igen. Går i bad og tilbage igen. Det er også nu, at du begynder at åbne hoveddøren og lukke igen, gå ud af hoveddøren og ind igen med det samme. Denne træning skal finde sted MANGE gange i løbet af dagen, så hvalpen er helt tryg ved, at du af og til forsvinder. Du skal ikke gøre et stort nummer ud af, at du går. Lad enten helt være med at sige noget, eller lær hunden et signal for, at du går. Sig for eksempel "kommer straks" og hold håndfladen frem foran dig. Det fortæller hunden, at du går, men kommer igen - det har den erfaret gennem træningen, hvor der i starten er meget kort imellem, at du giver signalet og kommer tilbage igen. Derfor er det vigtigt, at du gør det hver gang, fra du starter træningen, så hunden kan lave forbindelsen mellem "kommer straks", at du går og kommer igen. Undgå også store velkomstscener, når du kommer ind igen. Sig højst hej til hvalpen, og fortag dig noget neutralt.

Langsomt og gradvist trapper du tiden uden for hoveddøren op. 2, sekunder, 5 sekunder, 7 sekunder, 10 sekunder, 7 sekunder, 15 sekunder, 10 sekunder, 20 sekunder, 15 sekunder, 25 sekunder osv. LANGSOMT og GRADVIST er nøgleordene her. Gå, mens hvalpen sover eller er beskæftiget med en rolig aktivitet, for eksempel at gnave et lækkert, råt, kødfyldt ben, slikke frossen leverpostej, smørreost el. ud af en kong eller et marvben. Du skal ikke bruge aktivitetsbolde eller kaste foder i huset, når du går fra hvalpen. Når den er færdig med det, drøner der en masse adrenalin rundt i kroppen, og den har svært ved at finde ro. Og så er det for alvor rædselsfuldt at være alene. Jeg er efterhånden af den opfattelse, at man i det hele taget skal holde sig LANGT væk fra aktivitetsbolde. De stresser tit hunden mere, end de gavner. De er oprindeligt lave til grise og skal dække grisens behov for at rode i jorden, hvilket ikke er en adfærd eller et behov, hunde har. Derimod skal du ikke afholde dig fra at lade hunden søge efter sin mad. Det skal bare foregå på gåturen, eller mens du selv er hjemme.

Lad være med at gå for hurtigt frem her - det er grundtræning, og det skal bare være i orden. Hvis du hører, at din hvalp bliver utryg og piber, må du gå tilbage i træningen til et sted, hvor din hvalp er tryg og fortsætte derfra i et tempo, hvor din hvalp kan følge med. Efter en uges tid med den gradvise optrapning er du oppe på ca. 10 - 15 minutter. Du kan nu begynde at øge tiden ved lægge et par minutter på ad gangen og tage små ture til kiosken, bageren osv. I løbet af de tre uger kan du komme op på, at hvalpen kan være alene 5-6 timer, som bør være det maksimale, den er alene. Jeg har selv gode erfaringer med at få en til at komme og være sammen med hvalpen nogle timer om dagen de efterfølgende 2-3 måneder. Det kan være skolebørn eller en ældre person, der måske ikke selv magter at have hund, men som gerne vil være sammen med hunde. De behøver ikke foretage sig noget med hunden. De skal bare være der. De bør komme, så de kan blive der, til du kommer hjem igen, så hvalpen ikke oplever to adskillelser i løbet af dagen.

Der er ting, du skal tage højde for resten af hundens liv. Læg gåturen om morgenen (helst en god, aktiv og lang gåtur, hvor hunden får både fysisk og mental motion), så hunden har ca. en ½ time til at falde ned, inden den forlades. I den tid skal du ikke beskæftige dig med hunden. Den skal bare ligge stille og roligt og gnave ben el. Vær også opmærksom på, at nogle hunde godt kan klare at blive forladt en gang om dagen, men de kan ikke takle, når de forlades anden gang samme dag. Jeg har den regel, at jeg aldrig forlader mine hunde to gange i løbet af en dag, uden der er nogle hos dem.

Du bør også være opmærksom på ferie, weekends, overnattende gæster og sygdom. Hvis der gennem en periode er nogle hos hunden hele tiden, kan den pludselig udvikle alene-hjemme-problemer, når den efterlades igen. Sørg derfor for at forlade hunden lidt hver dag, når I har ferie, i weekend m.m. Det behøver ikke være flere timer, bare mens I er ude og købe ind. Vær også opmærksom på, at fordi hunden kan være alene hjemme i kendte omgivelser, kan den det ikke nødvendigvis fremmed steder, for eksempel i sommerhus, hos venner og bekendte, eller hvis I flytter. På nye steder skal hunden igennem træningsprogrammet igen - men så kan du gå væsentligt hurtigere frem. Endelig kan det være en fordel at 'blinde' hunden, når den er alene. Træk gardinerne for, og lad radioen spille. Nogle hunde stresser op over aktivitet på gaden eller lyde udefra og har svært ved at falde til ro bagefter.

Hvis du finder ud af, at din hund har ødelagt noget, mens den har været alene, må du ALRIG skælde den ud eller straffe den. Dels kan den ikke forbinde en handling, der er foregået for flere timer siden, med straffen, når du kommer hjem. Dels vil det ikke hjælpe på problemet - det er umuligt at straffe bange hunde - eller mennesker for den sags skyld - til at holde op med at være bange. Straf i sig selv skaber jo angst. Det siges ofte, at hunden 'godt ved, at den har gjort noget galt - at den skammer sig'. Men det er meget usandsynligt. Det sker snarere det, at hunden læser det vrede kropssprog og viser underlegenhed, der forveksles med skam, eller at den har erfaringer fra tidligere med at blive skældt ud, når ejeren kommer hjem. Det gælder i stedet om at analysere situationen - hvad kan der være sket i løbet af dagen eller i dagene inden - og handle der ud fra.

En sidste ting, jeg vil tage op, er diskussionen om, hvorvidt hunden skal være alene i hele huset eller blot i nogle få rum. Jeg synes, at hunden skal have hele huset, så situationen ligner dagligdagen så meget som muligt, og man undgår det maseri, som unægtelig følger med at få lukket hunden væk. Det medvirker til at gøre det at gå til en helt særlig og måske stressende og usikker situation, frem for at man bare stille og roligt går fra hunden.

Dette program og de forskellige tips kan bruges på hunde, der har udviklet et alene-hjemme-problem. Her skal man bare være opmærksom på, at hunden ikke må efterlades alene, mens træningen står på. Find nogle, som hunden kan være hos, når I bliver nødt til at forlade den - et ældre menneske, et familiemedlem el. Generelt vil jeg dog anbefale, at man får en adfærdsbehandler ud til at afdække årsagen, hvis ens hund har et alene-hjemme-problem. Læs mere om alene-hjemme-træning og -problemer på www.hundeliv.dk under "Alene hjemme" og på www.hundepsykologen.dk .

• #8   18. dec 2010 CMP: Jeg synes det er forkert at råde folk til at lade hunden være i hele huset når den er alene hjemme. Du glemmer vist at netop det, kan gøre hunden utryg. Det er op til hver enkelt person at vurdere hvad der er bedst.
    Jeg kunne ikke drømme om at have hunden i hele lejligheden, for jeg gider ikke fjerne alt hvad han kan ødelægge og/eller komme til skade med, hver eneste gang jeg forlader ham.

• #9   18. dec 2010 A&D - Enzo SBT

det er rigtigt at ngle hunde kan finde mere ro hvis de begrænses til et enkelt rum - men fx at have hunde i bur fordi den ellers splitter alt er mener jeg er kraftig smptombehandling som på ingen måde hjælper hunden af med årsage til at den ødelægger ting af men bare skjuler problemet

• #10   18. dec 2010 CMP: Enig.

• #11   18. dec 2010 og som sagt beskriver artiklen en god måde at gre det på - der er sselvfølgelig forskellige måder at gribe det an og ja om hunden er mest tryg i et enkelt rum eller hele huset er forskelligt fra hund til hund - det er dog min klarer opfattelse at flertallet af hunde klarer sig fint i hele huset - men at nogle hunde har fordel af at være i et enkelt rum - f hunde som ermeget vogtende osv. Men ikke som løsning på at hunden ellers ødelægger alt muligt - den holder ikke

• #12   18. dec 2010 A&D - Enzo SBT -

dejligt med enighed :o)

• #13   19. dec 2010 Chine.
    CMP - The Pink Maltese
    Enig. Vores har også altid hele huser, også mens de var hvalpe.
    Også her uden problemer.

Kommentér på:
Når man går væk?

Annonce