{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
633 visninger | Oprettet:

Får yorkies ikke patella? {{forumTopicSubject}}

Godaften:o)

Håber at der er nogle herinde der kan hjælpe... Er ved at kigge lidt efter en lille yorkshire terrie til min veninde, og var i den forbindelse inde på en yorkie opdrætters hjemmeside hvor der stod noget om patella osv. Der stod vist at det gælder for alle de små racer.
Men nu faldt jeg så over en annonce et sted, hvor der står at yorkies ikke får patella, så derfor er forældrene ikke tjekket.

Men hvad er rigtigt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Får yorkies ikke patella?
  • #1   11. dec 2010 alle racer og blandinger har videregive arvelige sygdomme såsom PL, HD osv

• #2   11. dec 2010 ...og fordi forældredyrene ikke har ex PL så kan bedstforældrene godt have også kan den videre gives fra dem....

• #3   11. dec 2010 har = kan

• #4   11. dec 2010 Yorkier får Patella.
    Det er et krav for at få avlgodkendelse hos DKK pr.1. januar 2011
    at hundene er undersøgt.
    Der er mange seriøse opdrættere, der undersøger deres hunde, men desværre også nogle der ikke gør.

• #5   11. dec 2010 Ja det mente jeg jo nok... Det var faktisk herinde jeg så annoncen, men den er slettet eller udløbet nu. Mener at det var med tavle i DRU.
    Er godt nok ærgeligt at en opdrætter skriver at de ikke får det:o/

• #6   11. dec 2010 Mor til bassedrengen - Ja der er søgeligt, og "lugter" langt væk af useriøsitet.

• #7   11. dec 2010 Annoncen er der for øvrigt endnu!

• #8   11. dec 2010 Har en kollega, der har haft 3 yorkies(har stadig 2)..ud af de 3 havde 2 patella(den ene er nu aflivet), og hun har, hvad jeg ved af, købt hos en virkelig god opdrætter(hendes eget udsagn).

Så jo, yorkies kan også få patella, og jeg vil derfor anbefale, at man ser sig godt for og beder om skriftlige beviser for at forældredyrene er patella-fri smiley

• #9   11. dec 2010 Ja fandt den også lige igen... Må ha søgt forkert før.
    Ku lige se at det da er dig der har spurgt om de er tjekket:o)

• #10   11. dec 2010 Nu har jeg også kigget på annoncen. Ikke for at forsvare sælgeren, men der står ikke noget om at Yorkier ikke kan få patella, men at de ikke skal tjekkes for det. Det er dog trods alt en lidt anden ordlyd. At man i DKK så skal tjekke Yorkier for patella fra 2011, komme sådan set ikke en DRU-avler ved, teoretisk set kan en DKK-avler også sælge sine hvalpe i dag, uden at forældrene er tjekket.

Når det så er sagt, synes jeg personligt, at man bør tjekke sine hunde for alle de sygdomme og skavanker, som man jo udemærket godt ved de kan få.

• #11   11. dec 2010 Kan godt se hvad du mener, men synes alligevel det lyder misvisende når der bliver skrevet at de ikke skal tjekkes... Tænker at man tjekker vel, hvis det er noget de kan få...?
    Kan godt være at jeg var lidt for hurtig og misforstod det. Da jeg læste det, blev det bare til det inde i mit hoved:o) Især efter at jeg læste på en opdrætters hjemmeside at man tjekkede for det...

• #12   11. dec 2010 For mig er det fjøjtende ligegyldigt, hvor man opdrætter henne.
    Men "Patella" er en forfærdelig sygdom, som er arvelig, så hvis man er seriøs, får man tjekket sine hunde inden avl.

• #13   11. dec 2010 Men hvordan kan det være at de ikke SKAL tjekkes før de bliver godkendt til avl? Det er da drønærgeligt synes jeg... Så er der vel større risiko for at en uerfaren hvapekøber, køber "katten i sækken" fordi man ikke regner med at de har patella?

• #14   11. dec 2010 Jamen vi er da helt enige, alle der avler på deres hunde bør få hundene tjekket for minimum alle sygdomme, som man ved ligger til racen.

• #15   12. dec 2010 Mor til bassedrengen - Det SKAL de jo også hos DKK efter nytår.
    Kanon godt tiltag - bedre sent end aldrig.
    Jeg er da også overbevist om, at en del Yorkier stopper deres avlskarriere nu.
    Man skal jo også lige huske på, at det er en "nem" undersøgelse, som hos langt de fleste dyrlæger oven i købet er gratis i forbindelse med vaccination eller andet.
    Så at henholde sig til, at undersøgelsen ikke er et krav fra DRU side, er at springe over, hvor gærdet er lavest

Kommentér på:
Får yorkies ikke patella?

Annonce