1.672 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Hente hund fra Rusland, regler osv? Hente hund fra Rusland, regler osv?

Jeg står og skal have hund til næste år og vil gerne have en dobermann. Men jeg har set at flere af dem fra Danmark, hvor at den ene af forældrene kan have HD-B.
Jeg har derfor kigget lidt rundt og fundet frem til denne kennel i Rusland: (link fjernet)
Deres avlshunde er HD-A.
Jeg er udemærket godt klar over at det ikke er nogen garanti for at hvalpene også har HD-A. Men det mindsker da risikoen.

Men hvad er der af regler med hensyn til chip, vacciner, optagelse i Dansk Kennel Klub osv.?

Er der eventuelt nogen som har prøvet at hente en hund hjem fra udlandet, og gerne vil forklare forløbet for mig.?

På forhånd, tak.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hente hund fra Rusland, regler osv?
  • #2   8. dec 2010 der er en herinde som hedder Linnea, hun har lige fået en chihuahua hjem fra Rusland.. hun fik den sendt. Altså sat på flyveren sammen med personalet, mellemlandet i Tyskland hvor den var ude i deres hundegård, få noget at spise og sove, og så videre til Danmark dagen efter hvor de hentede den i lufthavnen...

• #3   8. dec 2010 og vær opmærksom på der skal betales 25% af hundens købspris i moms...

• #5   8. dec 2010 Lena -sådan fungerer det bare ikke helt i praksis. Selvom man måske bruger samme skala fra A til E, så er der forskel på hvor strengt HD bedømmes i forskellige lande.

Stemmer i med Krumme -man skal altså huske at man ikke er dækket ind af købeloven mm når man handler i udlandet

• #6   8. dec 2010 Lena: alle medlemslande bedømmer ikke ens.. desværre - det er der for vi feks ikke kan bruge en hanhund der er HD tjekket i Spanien, for de bedømmer ikke efter den måde FCI foreskriver .. rigtig øv.
    man hvordan det er i Rusland skal jeg ikke kunne sige..

Lasse: fordi de har HD A, så betyder det ikke at de er bedre nedarver end dem med HD B - der skal du noget længere tilbage i linierne og kigge og det kan du på hundweb.dk med de danske hunde.

• #7   8. dec 2010 Okay. Så holder jeg mig til en fra Danmark.

• #8   8. dec 2010 der er bestemt gode opdrætter i Rusland - men du skal kigge dig rigtig godt for, for at få den samme sikkerhed og info som i DK

• #9   9. dec 2010 (link fjernet)

• #10   9. dec 2010 Der er set utallige eksempler i racerne omkring at standarden i østeuropa/Rusland overhovedet ikke lever op til nordisk standard.

• #11   9. dec 2010 Sant Kreal er en udemærket kennel, ingen tvivl om det.

Men lad være med at lade en HD vurdering ligge til grund for dit valg. En A kan lige så vel være en B, og vice versa. Husk på at det er mennesker som bedømmer, godt nok ud fra nogle skemaer, men det er en objektiv vurdering som godt kan variere fra bedømmer til bedømmer.

Kig i stedet for på stamtavlen, her kan du se hvilke linier der er blevet avlet på, og hvordan HD statistikken er for disse linier. Naturligvis skal du også kigge på forældre dyrene, men det skal ikke være en A eller B som afgør det.

Nu er nordisk standard ikke noget vi har patent på, og jeg har selv set eksempler på dansk avl som aldrig burde have fundet sted. De fleste FCI kenneler i udlandet er ganske udemærket, men der er brodne kar overalt.

Der er desuden en hel del andre sygdomme som er vigtigere for dig at undersøge for. En hel del opdrættere undersøger ikke for disse, eller offentliggører ihvertfald ikke resultatet hvis det er negativt.

Nu skriver du ikke noget om hvad du forventer af din hund. Skal det være en ren familiehund uden temperament, en brugshund, en udstillingshund eller en kombination af ovenstående. Der er meget stor forskel på typerne, og der findes en del danske kenneler som kan hjælpe dig med at finde den rigtige hund til dig. Du skal selvfølgelig også være velkommen til at kontakte mig.

Kommentér på:
Hente hund fra Rusland, regler osv?

Annonce