Hente hund fra Rusland, regler osv? Hente hund fra Rusland, regler osv?
Jeg står og skal have hund til næste år og vil gerne have en dobermann. Men jeg har set at flere af dem fra Danmark, hvor at den ene af forældrene kan have HD-B.
Jeg har derfor kigget lidt rundt og fundet frem til denne kennel i Rusland: (link fjernet)
Deres avlshunde er HD-A.
Jeg er udemærket godt klar over at det ikke er nogen garanti for at hvalpene også har HD-A. Men det mindsker da risikoen.
Men hvad er der af regler med hensyn til chip, vacciner, optagelse i Dansk Kennel Klub osv.?
Er der eventuelt nogen som har prøvet at hente en hund hjem fra udlandet, og gerne vil forklare forløbet for mig.?
På forhånd, tak.
aug 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Hunde: 4 Emner: 480 Svar: 3.848
aug 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Hunde: 4 Emner: 480 Svar: 3.848
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.057
Stemmer i med Krumme -man skal altså huske at man ikke er dækket ind af købeloven mm når man handler i udlandet
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
man hvordan det er i Rusland skal jeg ikke kunne sige..
Lasse: fordi de har HD A, så betyder det ikke at de er bedre nedarver end dem med HD B - der skal du noget længere tilbage i linierne og kigge og det kan du på hundweb.dk med de danske hunde.
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 3
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
feb 2008
Følger: 73 Følgere: 68 Hunde: 9 Emner: 73 Svar: 1.459
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.826
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 154
Men lad være med at lade en HD vurdering ligge til grund for dit valg. En A kan lige så vel være en B, og vice versa. Husk på at det er mennesker som bedømmer, godt nok ud fra nogle skemaer, men det er en objektiv vurdering som godt kan variere fra bedømmer til bedømmer.
Kig i stedet for på stamtavlen, her kan du se hvilke linier der er blevet avlet på, og hvordan HD statistikken er for disse linier. Naturligvis skal du også kigge på forældre dyrene, men det skal ikke være en A eller B som afgør det.
Nu er nordisk standard ikke noget vi har patent på, og jeg har selv set eksempler på dansk avl som aldrig burde have fundet sted. De fleste FCI kenneler i udlandet er ganske udemærket, men der er brodne kar overalt.
Der er desuden en hel del andre sygdomme som er vigtigere for dig at undersøge for. En hel del opdrættere undersøger ikke for disse, eller offentliggører ihvertfald ikke resultatet hvis det er negativt.
Nu skriver du ikke noget om hvad du forventer af din hund. Skal det være en ren familiehund uden temperament, en brugshund, en udstillingshund eller en kombination af ovenstående. Der er meget stor forskel på typerne, og der findes en del danske kenneler som kan hjælpe dig med at finde den rigtige hund til dig. Du skal selvfølgelig også være velkommen til at kontakte mig.
Hente hund fra Rusland, regler osv?