{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.198 visninger | Oprettet:

Er hunden et flokdyr ? {{forumTopicSubject}}

Der er i denne tidligere tråd et link, som påstår at hunden alligevel ikke er et flokdyr.Det er godt nok på engelsk og jeg har ikke fået læst det.
Men jeg kunne godt tænke mig at høre om der andre, som har hørt om den påstand?

http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=434843

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er hunden et flokdyr ?
  • #1   6. dec 2010 øh. nej har jeg aldrig hørt om. Hunde er og bliver altså et flokdyr. Men det betyder jo ikke at den kan med alle andre hunde eller overhovedet kan med nogen andre hunde kommer jo an på så meget

• #2   6. dec 2010 Ja, det er også det jeg tænker. Der er selvfølgelig hunde og måske racer, som ikke er særlig sociale, ligesom mennesker. Men jeg kan slet ikke fatte, at man kan påstå det modsatte.....

• #3   6. dec 2010 Den der med at hunde der ender med at leve på gaden ikke er i flok passer ikke. Har selv set flokke af vilde hunde. Og så er der jo Dingoen som også er en vildhund de lever i flokke. Og der findes også en asiatisk vildhund som så vidt jeg husker også lever i flokke. Og har set gadehvalpehunde som havde det fint og overlevede på egen hånd. Så jeg tror ikke på det.

• #4   6. dec 2010 jo hunde er et flokdyr MEN hunde er ikke et flokdyr som fx ulve er det. Hunde er nærmere et flokdyr som ulveunger er det (hvis det giver nogen mening). Og de er ikke så udprægede flokorienterede som fx ulve eller visse racer er det. Man har lavet en del undersøgelser som fx viser at vilde hunde ikke etablerer deciderede flokke som er stabile, jager sammen osv.
    desuden er hele tanken om at hunde lever i et fastømret hiraki vel ved at være menet til jorden

• #5   6. dec 2010 selvfølgelig er det da et flokdyr ...

:o)

• #6   6. dec 2010 hunde er mere som ulveunger end som voksne ulve og det er derfor ikke på samme måde naturligt for dem at etablerer en stabil flok, men kan bestemt være meget naturligt for dem at leve i en flok (oftest med kraftig menneskelig indblanding)

• #7   6. dec 2010 Jeg vil mene der er stor forskel..

Som udgangspunkt fungerer de fleste hunde bedst i en flok, men der er de individer der bedst kører deres eget løb..

Ligesom nogle hunde fortsat ønsker kontakt med andre selvom de er voksne, hvor nogle slet ikke er interesseret i omgang med fremmede hunde..

Med alle de forskellige racer der er, og de forskellige formål de er avlet efter, tror jeg også de efterhånden har forskellige sociale behov.

• #8   6. dec 2010 Henrik P.: Er det også på engelsk? Og er de enige i påstanden?

• #9   6. dec 2010 Men er det ikke derfor, at de kan have svært ved at være alene, netop fordi de er flokdyr....?
    Så har jeg hørt, at grunden til, at tæver bliver falsk drægtige, er fordi de skal kunne hjælpe førertævens hvalpe med at die, hvis der skulle ske hende noget.

Jeg synes der er for mange løse ender. Og alle adfærdsbehandlerer, siger noget andet. Det er også utroligt, at der ikke er udgivet noget på dansk....og det link jeg henviser til, er bestemt ikke nyt.

• #10   6. dec 2010 Jeg har aldrig hørt at hunde ikke er et flokdyr!

Hmm... På nogle af mine rejser har jeg tit set store "flokke" af vilde hunde, men har da også set dem gå i mindre flokke på 2-3 til 5 stk. men jeg har aldrig set dem helt alene!
    Jeg siger dermed ikke at hunde er udpræget flokdyr, for det har jeg ikke forstand på, jeg læser bare nogle bøger og håber på at det der står er sant...! Fx. i bøgerne: Alfasyndromet og Hundes og ulves adfærd, står der meget om hvor sociale de er, men kan ikke lige huske om der står noget om at de ér flokdyr!
    Men personligt jeg tror de fleste hunde fungerer bedst i en flok, de er jo meget sociale dyr!

• #12   7. dec 2010 Henrik - har kun lige skimmet den, men nu bliver jeg nødt til at kaste mig over bogen igen! Det lyder skide spændende og umiddelbart meget logisk!

• #14   7. dec 2010 Jeg er nået dertil, at jeg stille og roligt er begyndt at omdefinere mit syn på hundes indbyrdes relationer og kan måske nok godt overbevises om, at hunde ikke er flokdyr...

• #16   7. dec 2010 Der er gået lang tid siden tamhunden havde behov for at danne flok indbyrdes.
    Jeg tror på, at arten har forandret sig markant og dermed også deres måde at leve på.

Tamhunde har lige præcist sjældent behov for at nedlægge bytte - og da overhovedet ikke stort bytte, der kræver flere individer.

Tamhunden har fulgt mennesket i 15.000 år og har det meste af den tid levet af menneskers rester eller affald.

Jeg mener dog på ingen måde, at tamhunde ikke er sociale - men jeg tror ikke de danner flokstruktur som eksempelvis kan ses hos andre grene af familien canis.

• #18   8. dec 2010 Netop CH. Jeg er også nået dertil, hvor jeg sagtens kan overbevises om en flydende eller ikke eksisterende flokstruktur his hunde.
    Glæder mig til at nærlæse bogen!

Kommentér på:
Er hunden et flokdyr ?

Annonce