Ren-racet, blanding eller designerhund {{forumTopicSubject}}
Jeg undrer mig til stadighed over, at der sidder en gruppe mennesker på HG, som åbenbart ser det som deres opgave at anfægte ALT, hvad der ikke står DKK/FCI-stambog på.
Hunden har alle tider været et PRODUKT af menneskers ideer til, hvad den kunne bruges til og hvordan den skulle se ud.
Hvorfor tror man, at denne udvikling stopper, fordi vi skriver 2010 på kalenderen?
De fleste racer har på et tidspunkt været blandingshunde, som er frembragt på baggrund af avl af andre hunde.
Nogle har vundet inpas, hæder og anerkendelse, - andre ikke.
Her lige et par eksempler på blandingshunde/designerhunde, som har opnået race-anerkendelse:
Cesky Terrier
Cesky Terrieren er resultatet af en målbevidst krydsning mellem en Sealyham Terrier han og en Skotsk Terrier tæve.
Toller:
Den mest udbredte teori fortæller, at en mand ved navn James Allen omkring 1870 krydsede en leverfarvet retriever med en labrador-lignende hund. Afkommet blev senere krydset med spaniel. Også racer som chesapeake bay retriever og collie menes at have bidraget til at give tolleren det udseende og temperament, den
har i dag, ligesom den menes at være beslægtet med de hollandske kooikerhondje
Tjekoslovakisk ulvehund
I året 1955 fandt et biologisk eksperiment sted i det daværende Tjekkoslovakiet,
nemlig krydsning af en tysk Schäferhund med en karpatisk ulv. Forsøget gav som
resultat, at afkom efter såvel hanhund / tæveulv som hanulv / tævehund var i stand
til at forplante sig videre. Det overvejende flertal af disse krydsningsprodukter besad
de genetiske forudsætninger for videre avl. Efter forsøgenes afslutning i 1965 blev
der udarbejdet et projekt for opdræt af den nye race, hvorved ulvens brugbare
egenskaber skulle kombineres med hundens fordelagtige egenskaber. I 1982 blev
racen anerkendt af bestyrelsen for opdrættersammenslutningen i det daværende
Tjekkoslovakiet som en national race, Tjekkoslovakisk Ulvehund.
Japansk terrier
Denne race er blevet til ved at krydse glathArede Fox Terriers, der kom til Nagasaki fra Holland, med smA Pointere eller smA, indfsdte hunde. Japanske Terriers blev
hovedsageligh oldts om sksdehundei havnebyers om Kobeo g Yokohama.
Amerikansk Akita
Historisk har American Akita samme oprindelse som den japanske Akita. Siden
1603 blev Akita Matagi-racen (middelstore hunde til bjørnejagt) i Akita-distriktet
brugt som kamphunde. Fra 1868 krydsede man Akita Matagi med Tosa og Mastiff.
Som følge heraf blev racens størrelse forøget, men de træk, der er karakteristiske for
spidshunde-typen, gik tabt. I 1908 blev hundekampe forbudt, men racen blev
alligevel bevaret og forbedret som en stor, japansk race. Resultatet heraf blev, at 9
fremragende eksemplarer af denne race blev betegnet som ”Natur-monumenter” i
1931.
Under Anden Verdenskrig (1939-1945) var det almindeligt at bruge pelsen fra
hunde i militær udrustning. Politiet beordrede indfangning og konfiskation af alle
andre hunde end Schæferhundene, der blev brugt til militære formål. Nogle Akita
beundrere søgte at slippe uden om denne ordre ved at krydse deres hunde med
Schæferhunde.
Eurasier
I 1960 skabtes ved krydsning af Chow-Chow og Wolfspitz en hunderace, der først fik navnet "Wolf-Chow", og senere efter indkrydsning af Samojedhund i 1973 blev omdøbt til "Eurasier" og anerkendt af FCI.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.214
nov 2008
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Og ja, det vil altid blive ud af krydsninger mellem andre racer, naturligvis.
Det har i mine øjne ikke det store at gøre med, om der skal stå FCI eller ej på papirene.
Der findes masser af racer uden for FCI, som også er lavet med omtanke - og så findes der ligeså mange der bestemt ikke er.
JEG ønsker ikke selv en hund af min race der er registreret uden for FCI. Men det gælder min race, ikke nødvendigvis alle.
aug 2006
Jeg selv vælger ikke at få børn blandt andet fordi jeg er elendigt avlsmateriale....
Men ud over det - så er der jo, som du ved, siden du erkender forsøget på provokationen - væsentlig forskel på mennesker der finder sammen af følelsesmæssige årsager og dyr, som mennesker sætter sammen ud fra helt andre ræssonementer.
nov 2008
aug 2006
Når en race er en race handler det ene og alene om, at den er blevet beskrevet som sådan.
Det, der humlen er, at der skal være nogen, som kan anerkendes som værende en myndighed i forhold til disse racebeskrivelser/standarder.
Og der har vi jo forskellige krav...
Og også forskellige muligheder fra land til land.
nov 2008
aug 2006
aug 2006
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 245 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 147 Svar: 5.616
Men et årligt dyrlæge tjek, er altså ikke okay for mig.
Synes vi ser alt for mange dyrlæger med røntgenblik
Samtidig er der heller ikke alle der tænker over hvilke racer de putter sammen.. Nogle kan blive rigtig trælse/farlige ... forlængere
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
For mig går al avl ud på at forbedre noget, eller avle efter nogen egenskaber. Jeg er som sådan ligeglad om man avler med eller uden tavle, bare avlen har et formål.
Jeg har været så uheldig med mine hunde, at jeg bare er lykkelig hvis jeg får en sund og rask hund.
Hund 1: schæfer/husky blanding. Angsbider og kørt ihjel som 5 årig.
Hund 2: Staffordshirebullterrier med tavle: Angstanfald , og bange for alt. Hans gang slider hans negle ned til nerverne. Har brugt over 40.000 på dyrlæger på ham
Hund 3 Miniature bullterrier: Med tavle. Fik konstateret HD som 1,5 årig. D/E hofter. Fået opereret flækkede negle 2 gange, Fået kiropraktik og andet. Bliver snart aflivet
Hund 4: Shar pei, uden tavle. 2 oprationer med sine øjne, 2 oprationer for rullelæbe, har lige fået konstateret en cyste i den ene lymfe og skal opereres på onsdag,
Hvis bare jeg får en rask hund næste gang, så er jeg ligeglad om det er en FCI, blanding eller designer hund
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
Selvom det da selvfølgelig er avlers ansvar, så burde sådanne udtalelser heller ikke finde sted fra såkaldt "fagfolk"
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Andre vil hellere have en hund hvor slutresultatet er nogenlunde forudsigeligt. Naturligvis er hunde forskellige osse selvom de er af samme race, men der er alligevel en god chance for at hunden vil holde sig indenfor de rammer der nu er typiske for den race.
Mit problem opstår først når man krydser diverse racer uden omtanke for andet end at hvalpene sikkert vil se søde ud.
Hvis man har en plan -altså har overvejet de mulige udfald, om racerne matcher og tænkt på hvor sådanne hunde kunne passe ind, så er det da fint med mig at man vælger at lave et blandingskuld.
For både blandinger og racehunde gælder det dog at jeg synes avl er tåbeligt hvis ikke man vægter sundhed (både mentalt og fysisk) og optimale betingelser under opvæksten.
jan 2007
Men skulle der være nogen der avler med lige så stor omtanke som jeg vilel forvente af en seriøs DKK-opdrætter, ja så skal jeg osse nok lade være at skræppe op;o)
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 279
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
Racen har både schæfer, Malamute, Husky, Northern Inuit (som vist har ændret navn), Utonagan og andre finske slædehunde i sig.
Men avlsarbejdet er gennemntænkt og hvert avlsdyr skal testes for visse sygdomme (som er kendetegnet iblandt de racer der er brugt til grundlæggelsen af racen) og for at en hvalp med forældre i racen kan registeres i racens hovedregister SKAL forældrene tjekkes for de arvelige sygdomme og DNA testes - og derved vil en ikke registeret hvalp jo "bare" være en blanding da den jo ikke er noget værd uden papiere.
Jeg synes det er en god race (selvfølgeligt for ellers ville jeg jo ikke skulle have en hvalp af den) og jeg vil ikke mene at det er en blandingshund da dette oftere end ikke kendetegner hovedløse parringer.
jan 2010
jan 2007
aug 2006
Det gør mig sgu ærgerlig..
jan 2010
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.342
Renracet med DKK tavle: med et mål for øje, forhåbentlig velovervejet, at bevare en race og forbedre den ...
Kan ikke se at det at en race er fremavlet af blandinger eller andre racer med et bestemt mål for øje, gør det mere legitimt med al den hovedløse blandingavl der foregår...
aug 2006
Den eneste statistik, jeg har set, der sammenligner racerne siger ellers det modsatte.
Og - tror du, at jeg ville anbefale nogen, at lave en ny race baseret på schæferen?
aug 2006
Altså bringer schæferens status ind i det, når det nu var Rotten det handlede om?
Nå, nevermind...
Index laver ikke sammenligninger mellem race - det er RACENS gennemsnit, ikke artens.
Jeg kan ikke linke til et sted, hvor der står at rottweileren døjer mere med sundheden end schæferen, men jeg kan måske genfinde den statistik, jeg omtalte.
aug 2006
aug 2006
Fordi jeg har en race, der døjer med HD betyder det jo ikke, at jeg ikke kan udtale mig om andre racer, der døjer med det samme ;o)
Og lige i denne tråd er schæferens HD status jo komplet irrelevant - og især sammenligningen mellem rotte og schæfer.
Begge lider af HD - det er noget lort for dem begge, ganske enkelt. Og ingen af dem burde bruges til at lave nye racer med.
aug 2006
De fleste betragter Schæferens problemer som værende enorme, men er faktisk ikke klar over, at der er ret mange racer - heriblandt rotten og Golden retriever, som faktisk lige præcis overhaler.
Den statistik er rigtig god fordi, den sætter tingene i perspektiv. Den oplyser om, at Schæferens problemer er der, men at den forestilling der er om, at den er Worst Case Scenario er forkert - og at andre racer, som man overhovedet ikke tænker på i forbindelse med HD, rent faktisk er mere plaget...
Ja, det er en god side, den.. ;o)
nov 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 613
nov 2008
nov 2008
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.859
Ren-racet, blanding eller designerhund