{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Corgi pembroke vs cardigan.
  • #1   29. nov 2010 Den ene har hale, den anden har ikke smiley

• Alexander V
    Alexander V Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Emner: 47 Svar: 189
    #3   29. nov 2010 Det er da ærgerligt at de har sådan en lang ryg og jo derfor kan få rygproblemer + at jeg ikke bryde mig om meget lange hunde med korte ben.
    Hvis de ikke havde det sådan var jeg fuldstændig skudt i deres udseende!!
    De har bare sådan et sødt ansigt.

• #4   29. nov 2010 Nogle siger at Pembroken kan være lidt mere hys end Cardiganen.
    Og nogle siger at cardiganen kan være lidt mere stædig end Pembroken.
    Jeg har kun mødt cardiganer, så kan ikke sige om det er sandt.

• #5   29. nov 2010 Det er da ikke ærgerligt. Sådan ser de nu engang ud og det er da en charme hos dem, synes jeg. Selvfølgelig vil man gerne være foruden sygdomme, men de fleste racer har nogle skavanker efterhånden.

• Alexander V
    Alexander V Tilmeldt:
    maj 2010

#8   29. nov 2010 Jo jeg syntes det er ærgerligt fordi at de har sådan en smukt udseende og det ligner bare at de forbliver hvalpe for altid især pembroke.
    Men så dens lange ryg syntes jeg fjerner dens nuttede charme.
    Men det er jo bare min mening.

• #13   29. nov 2010 Maj-Britt: tror du manglede at skrive at det var pembroken du skrev om - for cardiganen kan bestemt få problemer .... min viste sig at have hele 4 diskusprolaps, af forskellige aldre. Men cardiganen har også en længere ryg end en pembrok, så mon ikke noget af forklaringen ligger der ?

• #15   29. nov 2010 Maj-Britt: men først efter du havde sagt at de ikke har rygproblemer og det fik mig til at tro at du mente begge racer og jeg kiggede ikke på dit link

• #17   29. nov 2010 Må vist heller melde mig på banen her cardiganen har ikke store rygproblemer mig bekendt.
    Platugler hvor har du det fra?

• #18   29. nov 2010 (link fjernet)

• #19   29. nov 2010 Det fik vi at vide af dyrlægen at de var disponeret for, pga den lange ryg - ligesom gravhunden. Min havde hele 4 diskusprolaps

• #20   29. nov 2010 Jamen vil da gerne tror at nogle kan få problemer med ryggen, men at generalisere ud fra en hund er vel lige voldsomt nok.
    Jeg kender heldigvis endnu ikke en corgi med rygproblemer og tror bestemt ikke det er kendetegnene for racen.

• #21   29. nov 2010 nu tror jeg bestemt ikke at dyrlægen generaliserede fordi han behandlede min hund - mon ikke han gjorde det ud fra hvad han oplevede i sin konsultation og ellers har lært??

de diskusprolaps min havde, havde vi heller ikke opdaget - de var af ældre dato og blev kun opdaget fordi hun blev rigtig syg af noget andet. Så det kan jo være at en del går med det uden ejeren ved det ??

• Alexander V
    Alexander V Tilmeldt:
    maj 2010

#22   29. nov 2010 Begge er meget kendt for at have rygproblemer.
    Det siger de også i Animal Planet Dogs 101.
    Jeg ved selvfølgelig ikke kun om det er i USA.
    Men lur mig om de ikke har gjort deres research ordenligt.

• #23   30. nov 2010 Animal Planet DOgs 101 skal tages med et STORT gran salt! De kommer nogle gange med nogle udtalelser på de programmer der minder mig om hvorfor mange ikke helt forstår deres hund ovre i USA...

Dokumentarer og andre programmer er ofte meget subjektive, selvom de prøver at fremstå som reelle og objektive udsendelser med styr på deres kilder...

FYI

• #24   30. nov 2010 ang rygproblemer... Ja, de KAN udvikle rygproblemer pga den lange ryg.
    Men det kan nu forebygges gennem ganske almindelig hensyntagen i deres opvækst.
    For det første skal de fodres meget lidt eller slet ikke med hvalpefoder, men kun voksenfoder, da det høje proteinindhold i hvalpefoder kan få dem til at vokse for hurtigt. Og de har bedst af at vokse langsomt, det gør deres knogler stærkere.
    For det andet skal de ikke overanstrenges med lange gåture og meget langvarig leg særligt i hvalpetiden, men det gælder jo for øvrigt alle hvalpe....
    For det tredie skal de så vidt muligt forhindres i at hoppe op og ned af ting (møbler osv) specielt i hvalpetiden, da det også er belastende for ryggen. men det gælder jo også alle hvalpe.....
    De må ikke bruges til agility eller lign før de er 1-1½ år gamle. men det gælder vel også alle andre racer.....
    ... men jo, overholdes ovenstående ikke, så KAN de godt få rygproblemer.....

• #25   30. nov 2010 og med hensyn til forskellen på pembroke og cardigan....

pembroke har mindre og mere spidse ører end cardigan, pembroke har mere busket pels og kortere snude end cardigan. pembroke kan fødes stumphalet, det kan cardigan ikke. pembroke har mere lige forben end cardigan og vejer generelt ca 5 kg mindre.

temperamentsmæssigt er de temmelig ens, og så alligevel.... som jeg har forstået det (og har kun forstand på cardigans) er cardigans mere "pleasere" og mere hyrdende end pembrokes. men begge har en meget stor personlighed, er meget udtryksfulde og glade for deres familie.

men grundlæggende stammer de to typer slet ikke fra samme grundracer, men har været blandet sammen i england/wales i forrige århundrede, men er blevet "skilt" igen.

• #26   30. nov 2010 er det ikke Vestgötaspidsen der har været blandet i - mener disse 3 racer i gammel tid har været den samme. Men man ikke ved om det er vikingerne der tog vestgötaspidsen med over eller corgien med tilbage...

• #27   30. nov 2010 hmm, åbenbart ikke - kan ikke huske hvor jeg dengang læste det.... men det passer åbenbart ikke. Her er hvad jeg fandt:

Oprindelse: Selv om welsh corgies umiddelbart ligner hinanden, mener historikerne, at de har forskellige oprindelse. Cardigan menes at stamme fra Wales, hvor racen blev indført af kelterne og krydset med bl.a. hyrdehunde. Pembroke kom til England med flamske vævere i middelalderen. De to variationer blev så igen krydset med hinanden i det 19. århundrede for at gøre racen mere ensartet. Siden 1934 har cardigan og pembroke haft hver deres racestandard.

• #28   30. nov 2010 men her tyder det på en type, der har udviklet sig til 2 forskellige

Den mest kendte er, at welsh corgi cardigan er den ældste af racerne og fulgte med kelterne, da de kom til Wales for mere end 3000 år siden.

"De skulle i hvert fald have medbragt hunde med korte ben og lange rygge. Omkring år 1100 kom flanderne til Wales og medbragte deres små hunde - schipperke. Det formodes, at de blev krydset med hundene i Pembrokeshire, hvorfor der muligvis her begynder at udvikle sig to forskellige typer," forklarer Erik Faarup.

Kommentér på:
Corgi pembroke vs cardigan.

Annonce