{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.674 visninger | Oprettet:

Priser på racerene hunde {{forumTopicSubject}}

Der er umådelig stor forskel på, hvad en DKK/FCI-stamtavle-hund koster, og jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se, hvorfor det nogle gange skal være så dyrt.

En malinois er en udpræget brugshund. Der bliver arbejdet ENORMT meget med dem, og typisk har de hunde, som indgår i ordentlig brugsavl høje brugsprøver, som ejerne har trænet meget for og lagt enormt mange timer i.
Selvfølgelig skal denne race ( i hvert fald i Danmark) også godkendes på udstilling.
En sådan hund koster typisk ca. 6000 - 7000 kr.

Til sammenligning eksempelvis en bullterrier, som ikke skal have nogle prøver af nogen art, men selvfølgelig gælder samme krav mht. udstilling.
Pris kr. 15000

Kan nogen forklare mig RIMELIGHEDEN i en sådan prisforskel?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Priser på racerene hunde
  • #1   24. nov 2010 Chine har ret smiley
    Jeg har bl.a. kig på DSG, selvom der ikke ret mange DKK'ere så er prisen fra 5-7000. Den billigste er den hvor jeg føler jeg "får mest for pengene" mht. undersøgelser osv smiley
    Men om det er er fair?? tjahh...

• #2   24. nov 2010 Chine

Malinoisen er jo ikke ligefrem en almindelig og talrig race, så den der med, at de sjældne racer er meget dyrere holder ikke i den sammenhæng her.

• #3   24. nov 2010 Chine: Hunde er billigere i jylland ja, det er også minerfaring.. Hvorfor mon det?

• #5   24. nov 2010 Rollo: Det er lidt pudsigt, at du lige nævner det... Jeg skal besøge en opdrætter i weekenden, men tør sgu dårligt spørge til prisen... Vil jo nødigt kasseres på baggrund af det...;o) Jeg har set flere anerkendte avlere udtale sig om, at hvis de bliver spurgt til pris, så er det ikke det rigtige sted...

Nå, nok lidt off topic... sorry....

• #6   24. nov 2010 Jeg har selv en bullie, som vi gav 12000 for. Grunden til at den bl.a. var så dyr, er at racen ikke er særligt udbredt i Danmark, og der derfor ofte skal rejses langt for at kunne avle, netop for at sikre at bevare racen så sund som mulig, ved at undgå indavl. Udover det har det også en del at sige, hvordan stamtavlen ser ud, faren til vores er engelsk champion, og hvalpene er derfor et "godt kuld". Og som der før var nævnt handler det også meget om udbud og efterspørgsel. En labrador kan du eksempelvis sagtens finde med og uden tavle, det kan man næsten ikke med bullterrier, fordi der ikke er betragteligt mange af dem.. Som regel er unikke racer dyrere, jeg selv er på udkig efter en bullmastiff eller shar pei, og det er også nogle dyre racer.

• #8   24. nov 2010 Ulla: Ja udbud og efterspørgsel, kan huske chier kostede op til 25med tavle og 10-15 uden da det var værst smiley me tror det er justeret nu smiley

• #10   24. nov 2010 Trine L

<b> Jeg har set flere anerkendte avlere udtale sig om, at hvis de bliver spurgt til pris, så er det ikke det rigtige sted... </b>

Hold kæft, hvor er det arrogant!

• #11   24. nov 2010 Ulla: Tror desværre også at der er nogle hunde er har lhaft det svært på den bekostning..

• #13   24. nov 2010 Bullterrieren er først begyndt at blive populær efter den nye hundelov trådte i kraft, fordi det er en smuk muskelhund, men ellers har de altid ligget i det prisleje.. Men jo nogle hunde er jo dyrere at opdrætte, en lille chi spiser måske 2-3 kg. mad om måneden, en bullie spiser nok 10, og jeg vil da slet ikke tænke på hvad en grand danois eller bullmastiff spiser for, så hvis man vil avle sådanne hunde med den appetit, og skal have nogle stykker rendende, så løber det da op.. Pladsen, indhegninger og faciliteter til hundene, har også noget at skulle sige..

• #14   24. nov 2010 En cavalier koster mellem 10 og 12.000. Jeg synes prisen (for mit vedkommende) er rimelig, da jeg bruger mange penge på sundhedsundersøgelser, udstillinger ude og hjemme og henter hunde og parrer i udlandet. Her til kommer, at et kuld ligger på 3-5 hvalpe.

Tror måske det med antal i kuld kan have noget med prisen at gøre. De små racer får ofte kun 2-5 hvalpe, hvor de stor jo snildt kan ligge på 8-10.
    Også grunden til, at "en hvalps pris" for parring er mere brugt i de store racer.

• #15   24. nov 2010 Nikita

Som jeg har skrevet før, så holder den der med en relativ sjælden race ikke. Malinoisen har også en relativ lille udbredelse, men koster kun det halve.

Og mange tager skam også over grænserne for at parre.

Så stadig er det ikke for mig en god nok forklaring på de store prisforskelle.

• #17   24. nov 2010 Jeg undrer mig også.
    Min første whippet betalte jeg 6000 for for 4½ år siden
    Alfa 8000 for 2½ år siden og har set whippet til salg i år til 11000, det synes jeg er en voldsom prisstigning på godt 4 år.

• #18   24. nov 2010 Ulla: Ja i langt de fleste tilfælde er små hunde åbenbart mestpopulære smiley
    Bortset fra DSG som jeg nævnte, den er ikke moderne, den kan fås til en 500 uden tave smiley (gud ved hvad man får)

• #19   24. nov 2010 Jeg ved selvfølgelig ikke hvor du har fundet prisen på en malinois, kunne forestille mig at større kenneler med mange hunde, var lidt billigere i priserne, end privatopdrættere med maks 5-6 hunde. Vi havde før en hovawart, som heller ikke er en specielt populær race, og den gav 7500 for, men til gengæld var kennelen meget stor, og det var oftere hvalpe - dvs. større indtægtskilde..

• #20   24. nov 2010 Jeg synes det er utroligt hvor stor prisforskel der kan være fra land til land.
    I Danmark koster en DKK Australian Silky Terrier ca. 8.500 kr, Men den jeg fik hjem fra England for 2 år siden kostede 12.000 kr. Mener også at de koster omkring 12.000 i Norge.
    Er vi bagud i Danmark eller er prisopfattelsen bare anderledes ???

• #21   24. nov 2010 Kirsten H, jeg har selv kigget på whippets og synes de ligger i gennemsnit på 6000-8000, har dog ikke set nogen i mærkværdigt højere prisleje..

• #22   24. nov 2010 Hvis jeg bliver fravalgt fordi jeg spørger til prisen, så er det godt nok bare ærgeligt, jeg vil da vide hvad det koster det jeg ønsker at købe uanset og det er et levende dyr eller en død ting. Der er da ingen som køber et fjernsyn eller en cykel uden at spørge til prisen. Det var da en mærkelig holdning af have af avler.

• #23   24. nov 2010 Kender en som har Tervueren hvalpe lige nu med stamtavle, mor og far hunden er tjekket som de skal og er begge brugshunde på konkurrence plan. Hun er kørt fra det mørke jylland til nord norge en tur på over 2400 km hver vej for at få den helt rigtig far til hvalpene. De koster kun 8000 kr.

• #24   24. nov 2010 Jeg synes nu det er meget relevant at spørge til prisen. man skal da vide hvad man går ind til. Det ville da være surt for begge parter at have folk skrevet op og når hvalpene så kommer så har de ikke råd til at købe en.

• #25   24. nov 2010 Charlotte
    Det var da noget af en prisforskel. Ved dog godt at Chi'en er dyr i kilopris smiley

Men hvorfor er Danmark så langt bagud mht. priser, alt andet er jo ellers dyrt nok i vores lille land ???

• #26   24. nov 2010 Enig med Lise > den holder ikke Nikita smiley

En Finsk hyrdehund som jeg har, er absolut en af de mest sjældne racer overhovedet og oftest foregår parring i udlandet - prisen ligger i den helt lave ende smiley

• #27   24. nov 2010 Jeg finder ikke priserne på hunde urimelige og en forskel på 3-4000 kr. på små og store hunde ligger sandsynligvis i antallet af hvalpe. Samt selvføglelig efterspørgsel!
    Og selvom der er racer med og uden prøvekrav, får vel de fleste opdrættere som et minimum testet og undersøgt deres hunde for racerelaterede svagheder, samt udstillet dem en hel del gange? Og det koster som bekendt det samme for en lille, som for en stor hund.

Og i forhold til at spørge til prisen på hunden! Så drejer det sig nok nærmere om alle de der sender en mail, hvorpå der står: "Hvad koster de?"
    Og ikke spor andet. Dem får man nemlig en del af!!
    Og jeg sidder så, som opdrætter og tænker; "Er det det eneste du vil vide om mine hunde? Så er du simpelthen ikke interesseret nok!"

• #28   24. nov 2010 AboutMyDogs- M

Hvad er det for nogle terveuren, der er brugshunde på konkurrenceplan ?

Sorry ot ..

• #29   24. nov 2010 Sus: Må jeg spørge, hvad du har givet for Sakki?

• #30   24. nov 2010 JEP Trine - selvfølgeligt smiley
    Kan bare ikke huske om det var 6.000,- el 7.000,-
    Senest jeg så en pris var den 7.000,- for ½-1 år siden - der er jo langt mellem kuld her i DK.

• #31   24. nov 2010 I Tjekkiet er hundene iøvrigt billigere. Jeg gav 500 euro for min malle - men så er det så også "fuld tilfredshed eller pengene er spildt" smiley

Men heldigvis fejler mallerne jo ikke rigtigt noget, så jeg var ikke så nervøs for at tage ham med på de betingeleser ..

• #32   24. nov 2010 Sus: Ja, alt for langt... ;o) Det er jo netop en finne, jeg skal have....

• #33   24. nov 2010 Martine

Så er det jo fedt, at vi er tilfredse smiley

• #34   24. nov 2010 Trine....sender dig lige link...nok ikk aktuelt pt., men alligevel smiley

• #35   24. nov 2010 Sidse -

Vi kørte selv ned og hentede ham. Ville jo se hele kuldet. Så jo, der kom da noget benzin oveni prisen smiley

• #36   24. nov 2010 Marietta

<b> Og i forhold til at spørge til prisen på hunden! Så drejer det sig nok nærmere om alle de der sender en mail, hvorpå der står: "Hvad koster de?"
    Og ikke spor andet. Dem får man nemlig en del af!! </b>

Dét kan jeg så sagtens forstå!
    Og det er sgi da også både for uintelligent og uhøfligt.

• #37   24. nov 2010 *Charlotte DKK Snob* ; Hold da op 32000 for en hund, det ville jeg aldrig give så skulle den nok være belagt med guld.

- Martine -: Er ikke sikker på dit spørgsmål.... Både forældrene og besteforældrene er brugshunde som bruges og som konkurrere på konkurrence plan.

• #38   24. nov 2010 AboutMyDogs- M

Okay smiley

Det jeg mente var HVAD for konkurrencer de er i ?

• #39   24. nov 2010 Mille: kan man få en dsg med tavle til 5000-7000?

• #40   24. nov 2010 Det er forskelligt moren er vist agility højt plan og lidt lydighed(klikkertrænet), faren lydighed (ved ikke hvad niviauet er i danske forhold) og aner ikke hvad bedsteforældrene er, men det ved ejeren af tæven.

• #41   24. nov 2010 Sidse -

Ja, det er korrekt. Men den har kun en IPO3 prøve og kommer ikke til at blive stillet i konkurrence .. derfor jeg undrede mig lidt over, hvad det var for terver, der var aktive konkurrencehunde smiley

• #42   24. nov 2010 Du har skrevet at du gav 23.000 kr for din sidste hund.

• #43   24. nov 2010 AboutMyDogs- M

Okay, tak for svar smiley

• #44   24. nov 2010 About my dogs

Altså - med al respekt - men at man dyrker agility og lydighed har jo ikke noget med brugsarbejde at gøre, - uanset hvilket plan det er på.

• #45   24. nov 2010 Sidse -

Ja, der findes den og en eller to andre, der har bestået IPO3 prøver. Generelt dur racen bestemt ikke til IPO, og det var derfor jeg lige blev nysgerrig over det about skrev smiley

• #46   24. nov 2010 *Charlotte DKK Snob* ; sorry taste fejl

• #47   24. nov 2010 Brugs hund og brugs linier er vel ikke det samme...?! En border collie er jo også en brugshund, men den behøver jo ikke være af brugslinier.

• #48   24. nov 2010 Aboutmydogs

<b> Brugs hund og brugs linier er vel ikke det samme...?! </b>

Nej

Schæferhunden eksempelvis er en brugshunderace, dvs. en brugshund. Men der findes forskellige linier, - de - der er lavet med henblik på at se "pæne" ud, - og de, der er lavet til at arbejde.

Samme opdeling har man hos mallen. Heldigvis ert der dog ikke helt så mange vildfarne opdrættere hos mallen, som man ser det hos schæferhunden.

• #49   24. nov 2010 Okay ville bare lige være sikker, nu hvor du skrev som du gjorde.

• #51   25. nov 2010 ***Krumme og Shaker***

Det er jo ikke prisen ts undrer sig over - det er prisforskellen på en hund, hvis forældre inden avl skal stå med diverse prøver og måske konkurrenceresultater - kontra den, der bare skal futte lidt rundt i ring og se smart ud.

Det virker da helt sort, at man skal give mere for en udstillingshvalp efter forældre, der ikke kan noget som helst og ikke har været trænet eller stillet i konkurrence.

Tror det er der ts ville hen smiley

• #53   25. nov 2010 Jeg har ikke læst tråden.
    Jeg vil bare lige sige, at jeg faktisk synes at min race er billig. Jeg har lige købt hanhund - hannerne er svært eftertragtede - og har givet 8000.

Det synes jeg faktisk er for billigt i forhold til det forarbejde, der er før et salg af en hvalp.

Selvom jeg da er glad for ikke at skulle betale mere end jeg skal, så synes jeg der er rimelighed i, at sætte prisen lidt op på schæfere.

10.000 synes jeg er rimeligt - og nogle har da også justeret dertil ;o)

Men så synes jeg til gengæld heller ikke det skal være dyrere...

• #54   25. nov 2010 Min undren går ikke på, om en hund koster 4000, 5000, 6000, eller 15000.

Min undren går på prisforskellen mellem de forskellige racehunde.

Og jeg har intet imod, at opdrættere tjener en slat på en god insats i forholdet til et seriøst opdræt.

Der er fremført flere årsager til disse prisforskelle:

1) Små kuld resulterer i højere priser
    2) Udbud og efterspørgsel
    3) Sjældne racer er dyrere
    4) Forøgede udgifter til udstilling, syndhedsundersøgelser, udenlandsparringer

Mht. punkt 1 ( små kuld)
    Jeg kan sagtens følge med i, at generelle kuldstørrelser på 1-3 stk., som eksempelvis er typisk for visse miniracer så som chihuahua vil fordyre prisen på hvalpene.

Så den begrundelse køber jeg.

Mht. punkt 2 ( udbud og efterspørgsel )
    Ja, - her kan man jo ikke andet end at anerkende, at når folk er rede til at give over 10.000 for en hvalp, så skulle man da være af en helt bestemt støbning for at sælge sine hvalpe for flere tusinde mindre.

Mht. punkt 3 ( sjældne racer)
    Den køber jeg til gengæld ikke. Som nævnt ovenfor, så er malinoisen jo bestemt heller ikke en race, man ser på hvert et gadehjørne ( på linie med bullterrieren), men det i sig selv har ikke gjort, at racen er blevet dyr.

Mht. punkt 4 ( fordyrende udgifter)
    Den mener jeg bestemt heller ikke holder så meget vand, som man vil tilskrive den.
    Igen - hos malinoisen skal der lægges ENORMT mange træningstimer, prøveaflæggelser ( færdselsprøve samt brugsprøver i lydighed, spor og forsvarsarbejde), sundhedsundersøgelser osv. samt godkendelse på udstillinger.
    Jeg tvivler på, at en tilfældig "udstillingsrace" uden brugsprøve kommer tilnærmelsesvis op på det antal timer, der bliver lagt i en god brugshundeavl.

Krumme
    <b> De hunde der koster en hulens masse penge er jo mange gange også dem der ikke kan føde selv eller/og får meget små kuld.. </b>

Til en vis grad er det da rigtigt, men der er stadig mange eksempler på, at dét ikke er en helt vandtæt forklaring:

Olde english buldogge ( 10 hvalpe á 10.000 kr)
    Staff ( 6 hvalpe á 11.000 kr)
    Bullterrier ( 6 hvalpe á 15.000 kr)
    Dv. snauzer ( 7 hvalpe á 10.000 kr)
    Gr. Danios ( 8 hvalpe á 10.000 kr)

• #55   25. nov 2010 <b> En malle er ikke populær, og gudskelov for det da..
    Ellers ville der nok rende mange frustrerede hunde rundt af den type.. </b>

Ja, - du har ret. Gudskelov tænker folk sig godt om før de anskaffer sig en malle, hvilket man desværre ikke kan sige om så mange andre racer.

• #57   25. nov 2010 Krumme

Det kommer bag på mig, at du kan kalde dværgsnauzer for en moderace.

• #58   25. nov 2010 Jeg vil så også gerne smide et par tanker derud.

Jeg priser mig lykkelig for at Mallen ikke er mere populær end den er - for den kræver jo noget mere end en gennemsnits chihuahua så det ville være noget rigtigt skidt hvis alle ville have sådan en.

Hertil vil jeg så gerne sige at måske netop det faktum at mallen ikke er særligt populær har en "ned" effekt på prisen af den - uanset om den ikke er særligt udbredt eller ej - altså kan mode og sjældenhed jo sagtens modarbejde hinanden - ligesom de kan bekræfte hinanden.

Ikke mindst har jeg en fornemmelse af at malle opdrættere er noget mere grundige i deres valg af ejere til deres hvalpe end den gennemsnitlige chihuahua "opdrætter" og igen her kan det jo sagtens have en effekt på prisen - hvis en person vil købe en hvalp og denne kan få en uden at skulle igennem en masse hurlumhej men så skal betale lidt mere vs. at skulle igennem en masse hurlumhej, som måske gør at de ikke kan få hvalpen, men så ikke skal betale så meget - ja så tror jeg de fleste (hermed sagt folk der bare gerne vil have en familie-/selskabshund) ville vælge den første.

Jeg mener altså det er en blaning af opdrætsudgifter (udstilling - måske i rigtigt mange lande), popularitet af racen som skaber efterspørgselen og om udbudet af hvalpe så kan leve op til denne efterspørgsel.
    Altså sætter opdrætterudgifterne en grundpris på hvalpe, efterspørgslen hiver prisen på hvalpen op/ned og udbudet hiver så igen op/ned - alt efter om markedet er mættet eller ej.

Sidst vil jeg gerne smide udtalelsen "man (de fleste) køber ikke en rigtig brugshund med mindre man virkeligt kan lide at bruge den - og derved tror jeg at det arbejde der lægges i brugshunderesultater er mere for fornøjelsen end de fleste der udstiller (ikke alle men rigtigt mange i hvertfald gør det for at kunne avle og sælge)"

• #60   25. nov 2010 jeg har hentet en italiensk tæve til 20.000 kr - hun har de ting jeg ønsker og så en stamtavle jeg er vild med. Kender også en der i udlande har givet det samme i euro, som hunden ville have kostet i kr i Danmark. så deet kommer an på hvad man vil have og visse ting koster.... ellers er der jo intet formål for opdrætteren at sælge det bedste af sit avlsmateriale ud.

• #61   25. nov 2010 Hmm det med at der ikke bliver brugt en masse tid på træning med små hunde synes jeg ikke passer... jeg træner med Felix hver eneste dag! Er lige kommet hjem fra en tur på træningsmarken og har en hund der er dejlig træt... og han er udstillingshund.
    Så ikke skær alle over én kam :o)

• #62   25. nov 2010 Mette J -

Jamen det er da fint at du lige har været ude at træne din lille hund, al ære og respekt.

Men du kan vel godt se forskellen på at du går ud og træner lidt med din hund, og så til at en opdrætter kører sine hunde igennem "systemet", dvs får IPO3 prøver på sine avlstæver og måske stiller dem i konkurrencer.

Det kræver lidt mere end blot en "tur i træningsmarken" ... og det var krav til avlsdyrene jeg talte om .. ikke om den enkelte hvalpekøber vælger at træne med deres hund smiley

• #63   25. nov 2010 Men se lige GD'en, bullterrieren og OEB'en og mange racer dertil, som eksempelvis bullmastiffen, den franske mastiff, miniature bullterrieren, boston terrieren, engelsk bulldog, staffien, og lignende racer, er generelt racer der ligger i toppen af prislisten, og jeg vil da netop mene at mange af disse racer bestemt ikke er modehunde, da det er store og krævende hunde (økonomisk, sundehedsmæssig), og alligevel er det meget dyre racer, som du nok ikke får for under 10.000 hvis de skal have en god stamtavle.. Derfor synes jeg at det ser ud til at både modehunde, men også de sjældne racer ligger temmelig ligeligt ifh. priser. Dog skiller malinoisen sig ud, men det er der altid nogle der gør - kan ikke forklare sammenhængen, men kan heller ikke lige umiddelbart komme på andre tilfælde, hvor "sjældne" eller knap så populære racer er billige.. smiley

• #64   25. nov 2010 Line

<b> og derved tror jeg at det arbejde der lægges i brugshunderesultater er mere for fornøjelsen end de fleste der udstiller ...</b>

Meget interessant betragtning. Det medfører jo altså en påstand om, at ordentlige brugshunde-opdrættere er mere dedikerede/seriøse end udstillings-opdrættere er.

Mon ikke her er debat-stof til en hel tråd mere *s* ?

• #65   25. nov 2010 Platugle

<b> jeg har hentet en italiensk tæve til 20.000 kr ...</b>

Kostede alle hvalpe i kuldet 20.000?

• #66   25. nov 2010 Lise - En lille korrektion fra mig
    Nu er 7 hvalpe altså et temmelig stort kuld for en DV SCHNAUZER - normalen ligger på 4-6...

Og hmm prisen variere fra 6-12000 afhængig af hvor du vil have den fra.

At priserne variere tror jeg er mest et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. OG hvilken type hvalpekøber man er ude efter..

Jeg tror lidt brugshundefolkene indregner nogle af alle trænings/prøve-gebyrene osv. i det de "vil give" for en "færdig" hund. ERGO skal hvalpen være billigere. ( er min opfattelse at mange af jagtfolkene regner lidt på dette)

Hvorimod der for "hyggeracerne" måske er lidt prestige i at hvalpen har været dyr...... (jeg har jo selv små hunde så det er ikke fordi jeg har noget mod disse)

Jeg synes selv de er steget gevaldigt siden jeg begyndte at avle.

• #67   25. nov 2010 ise: det har jeg ingen anelse om og er også ligeglad.... det var prisen på den hvalp jeg ønskede og det betalte jeg.... eller retter, hun var en gave fra min kæreste smiley

• #68   25. nov 2010 Hmm jeg håber da at folk opdrætter hunde/hvalpe fordi de kan lide det og ikke fordi de vil tjene en masse penge på det. Hvis det forholder sig sådan at de gør det fordi de syntes om det, kan jeg heller ikke forstå hvorfor opdrætterne vil have deres udgifter til udstillinger tjent hjem. Det er jo deres fritidsinteresse og sådan nogle koster penge. Har da endnu ikke hørt om nogle som tjener penge eller får penge for at lave deres fritidsinteresse(så er man henne i professionelle og det er ikke deres fritidsinteresse mere men deres job) og det er uanset om det er hund eller ej. Der er da ikke nogle som kommer hen til dem som stiller op til DM i lydighed og giver dem en check på 3000 kr.(ikke at det dækker alle udgifterne til komkurrencer året rundt(der skal en del til for at blive udtaget)) det koster penge at stille op og du vinder ingen penge, ergo gør de det fordi det kan lide det. Regner/håber lidt med at det er den samme ånd udstiller har.

• #69   25. nov 2010 About: der er stadig folk der dyrker deres hobby og modtager sponsorater.... hvad erforskelligen lige ??

• #70   25. nov 2010 For mig ligger forskelligen i at det er et sponsorat, de for noget ud af det reklame mæssig. Hvis man kan finde en som gerne vil sponsorer sine hunde udstillinger er det fint. Men du beder jo heller ikke tilskuerne til et cykel løb om at betale for at se en bestemt cykel rytter komme forbi, det betaler sponsorene for.
    Ved da også at der er nogle som har sponsor på til deres hundeudstillinger, så det kan lade sig gøre hvis dit "produkt" er godt nok.

Kommentér på:
Priser på racerene hunde

Annonce