Vænne hunden til kat??+ {{forumTopicSubject}}
Jeg har en kastreret dobermann på 2½ år. Vi har haft ham lidt over 1½ år nu.
Da vi fik ham havde vi allerede kat og har det stadigvæk.
Hunden har ikke været vant til kat, der hvor den voksede op.
Den har aldrig været vild med vores katte og efter den fik trængt den store hankat i et hjørne ude i stalden, og fik nogle bank, så skal kattene bare jages væk.
Det er vi selvfølgelig lidt trætte af efterhånden. Vi kan ikke have kattene med inde og jeg kan ikke have hunden med i stalden, for så jager den straks kattene.
Nu har vi så fået et par meget kælne killinger, der er vant til stor hund, og jeg tænker, om det kan vejen frem lige så stille at vænne ham til små katte, der ikke er bange for ham?
Hvilke tip kan I komme med?
Vi har i forvejen en børnelåge, der skiller huset på midten, så kattene i princippet kan være inde uden at hunden kommer til dem, men vores gamle kat har så bare valgt at bo udelukkende i stalden.
okt 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 64 Svar: 383
Har du en fornemmelse af, at han kunne finde på, at slå dem ihjel?
Jeg har lige overtaget en voksen GD som ikke var vant til katte eller andre smådyr og jeg har en del killinger, samt et par voksne katte i stalden.
Killingerne er vant til min tæve og er derfor ikke bange for hund.
Jeg tog simpelthen chancen og lukkede ham ud til alle kattene (som jo ikke løb deres vej) og det gik ganske fint:)
Tager man først hunden i snor og holder den fast fordi man er bange for, at der skal ske noget - så går det direkte over i hunden som så er på vagt og tror der er noget galt....
Men igen så er det ikke rart, at bruge "min" metode, hvis man har en fornemmelse af, at det vil/kan gå galt.
Min gamle hund ville jagte katte da jeg fik ham, men jeg havde en gammel hankat som jeg vidste ville kunne kunne klare det - og Jason lærte at acceptere denne kat - men katte der løb....de blev jagtet.
Det bedste er en total hundesikker kat, når hunden skal tilvænnes - en kat som på ingen måder lader sig skræmme. Heller ikke af en hoppende, gøende hund som puster den lige ind i hovedet
Vænne hunden til kat??+