{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.377 visninger | Oprettet:

Foreslå en race... {{forumTopicSubject}}

Krav til hunden:

*skal gerne kunne bruges til brugstræning, fx IPO
*skal være relativt nem at træne, da det er første brugshund
*minimum af pelspleje
*sund race

Det kan ejer tilbyde:
*selvfølgelig en masse træning
*gåture i grønne områder - tager ofte i skoven, på stranden el.lign
*bor pt i lejlighed, men leder efter hus med have
*ingen børn, men andre hunde

Er der andre muligheder end schæfer, malinois, rottweiler og dobermann???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foreslå en race...
  • #1   19. nov 2010 Jeg ved ikke hvad IPO er, men jeg ved at labrador også bruges som brugshund.

• #2   19. nov 2010 Shæfer af (sunde)brugslinjer, Hollandsk hyrdehund.

• #3   19. nov 2010 Riesen Schnauzer bruges til IPO. smiley

• #5   19. nov 2010 Border collie efter de rigtige linier, eller aussie

• #6   19. nov 2010 Ville ikke bruge en RR til IPO smiley Mere Shweiss og agillety.

Hvad med:

Lakenois
    Tervueren
    Groendale
    Beauceron
    Boxer

• #8   19. nov 2010 Pia - hvor meget kræver en malle?? Skal den trænes flere timer dagligt for at trives, eller kan den godt tåle en dag på sofaen i ny og næ?? Og er det en god race at starte op med hvis man er helt grøn indenfor brugshunde?? Vedkommende har kun haft hund 1 års tid og har stadig meget at lære ;O)

• #9   19. nov 2010 michelle - en malle kan godt tåle en dag eller flere på sofaen med korte ture hvis man vænner den til det.
    Min har ofte sådanne dage.
    Jeg træner 2-3 gange lydighed om ugen, 2 gange forsvars (samme dage som lydighed) og spor 1-3 gange om ugen, og så meget behøver man ikke med dem.

Det der er vigigt med en malle, det er at du lærer den at være i ro. Ingen bolde den første lange tid og heller ingen forsvarstræning før den er mere moden oven i bolden, ellers kan det hurtigt tage overhånd og gå over i stress.

Jeg startede først med bold da min var 6 mdr og forsvars som 8mdr.

Min erfaring med maller er at de har en tendens til at udfordre lederen i puberteten, men der skal den bare vide og bekræftes i at det er altså dig der bestemmer, og så er det fandme en dejlig hund smiley

Jeg skal helt klart ha flere af racen i mit liv.

Men det vigtigste er næsten at den har tendens til stress, så ro er meget meget vigtigt. Og jeg vil sige at med en malle skal man mere dæmpe drifter end at vække dem, for de er der, og de sparker røv smiley I hvert fald hos min.

• #10   19. nov 2010 og til hvis det er en god race at starte op med, så vil jeg sige at jeg havde en schæfer på 1½år inden jeg fik min schæfer og ikke trænet mere end det med IPO, og ja jeg vil sige at man sagtens kan tage en malle som første hund, HVIS man er inde i racen og ved hvad man køber.

Jeg vil indrømme at jeg skulle vænne mig til racen i starten, da der er SÅ meget knald på. Jeg troede jeg skulle dø af stress ha ha.. Men jeg havde også en meget rolig og nem schæfer inden.

Men helt klart en kanon lækker race, bare vigtigt med den ro.

• #11   19. nov 2010 Vi skal faktisk have rotte en dag - forhåbentlig om ikke alt for længe :O)) Så helt nem-nem behøver den ikke at være - har dog valgt opdrætter og parring udfra at forældrene har drifter uden at det bliver for voldsomt :O)

Jeg prøver dog at finde ud af hva der passer aller bedst til min kæreste - det er altså nemmere at finde racer til sig selv ;O)

• #12   20. nov 2010 Anne- en schæfer af brugslinje kan skam være nem, hvis man stimulerer den ordentligt. Og jeg ville faktisk hellere foreslå sådan en end af udstilling når man nu vil træne ipo. Hvorfor købe en Fiat når man kan få en ferrari? Der er en del udstillingslinje schæfere som ingen drift har og er ustabile i psyken. Så hvis man vil træne ipo, så er det sgu da dumt at købe en ud fra udstillingslinjer og så risikerer at du får en hund som ikke gider ipo.

• #14   20. nov 2010 Anne - det er lige netop det der er min frygt; at han får en hund med meget stærke drifter, og at det vil være en for stor mundfuld... Derfor er jeg gået igang med at kigge racer allerede nu, så vi er sikre på at få det HLET rigtige :O)

Har også snakket med vores opdrætter om netop det samme vedr rotten, så vi ikke kommer ud hvor vi ikke kan bunde... Men samtidig vil vi begge gerne have en god træningspartner, og som kan passe lidt på hjemmet.. Vi håber at få en hvalp efter Heitah's Piña smiley

• #15   20. nov 2010 Hvis man er bange for at en schæfer af brugslinjer bliver for meget, så slet malinois fra listen, de kører højere i drift. Og jeg er ikke enig med Anne. En af brugslinjer behøver ikke at være en stor mundfuld. De skal bare aktiveres både mentalt og fysisk. Og lære dem ro. Min første ipo hund var schæfer af brugslinje. Mange nede fra kredsen hvor jeg træner har brugslinje som deres første og går super. Det er også om at se linjer, om det er efter hunde som er gode til ro eller om det er nogle som er oppe og kører 24/7.

Jeg vil stadig ikke anbefale af udstillingslinjer. Godt være at brugslinjerne kører højerer i drift, men der er mange udstillingslinjer, hvor psyken er ustabil.

• #16   20. nov 2010 Hovawart, men sørg for der er en DKK stamtavle på og ikke fra en opdrætter med andre mere eller mindre opfindsomme stamtavler smiley
    Eller ring til nogen fra Hovawarts klubbens bestyrelse og hør om de kan hjælpe dig med at finde en god Tysk Hovawart, der avler de nemlig en desideret brugs linie.
    Hovawart er forøvrigt godkendt som brugshund i Ploitihundeforeningen, så det er altså en god hund der kan finde ud af at arbejde smiley

• #18   20. nov 2010 Sigurrós - jeg er mest bange for at Mallen bliver for meget, men dine og Pias beretninger gør mig mere rolig smiley Netop det du beskriver med at finde et kuld efter forældre der er gode til at slappe af er jo hvad vi har gjort mht rotten smiley
    Jeg er ikke så hooked på en schæfer, da jeg er møg bange for dem... Omend fuldstændig uden grund...

Mange tak for jeres forslag og erfaringer med racerne :O)

Udfra jeres kendskab til racerne, hvilken er så lettest at starte op med; mallen eller rotten?

• #19   20. nov 2010 Helt klart en Dobermann!!!

Hvis du er interesseret så har jeg en annonce med mit næste kuld, du kan se her forældrenes titler, test for dvs sygdomme og brugsprøver, og selvfølgelig billeder af forældrene..

Hvis du er interesseret, så er du meget velkommen til at komme og se vores hunde og ikke mindst moren, som hvis jeg selv skal sige det er har verdens mest fantastiske sind og ligger os dette sind i hendes hvalpe ;o)))

http://www.hundegalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=57153

• #20   21. nov 2010 Sidse

Har de tre belgiere: Terveruen, groendalen og lakenois ikke et mindre drive end mallen? Men stadig gode trænningshunde?

• #21   21. nov 2010 Sidse:

Takker for svar smiley

• #23   21. nov 2010 Anne - ja Helle er rigtig sød, og har været fantastisk til at svare ærligt på alle vores spørgsmål smiley Så håber at det lykkedes for dem denne gang smiley

Kommentér på:
Foreslå en race...

Annonce