Dyrlæger der udtaler sig om adfærd. {{forumTopicSubject}}
Jeg må indrømme at jeg har det noget svært med dyrlæger der udtaler sig om adfærd, uden egetlig at have ret meget (ny) viden om det. Dyrlægerne uddannes sådan set "kun" til at vide noget om hundes fysiologi, sygdomme osv. Ikke til at vide noget om adfærd. Self. sker det det at dyrlæger uddanner sig videre inden for adfærd, og så er det en anden sag.
Det vil så sige at mange dyrlæger ikke har mere viden om hundeadfærd end andre. Problemet er så at folk generalt stadig er meget (!) autoitetstro og derved ikke stiller sig særlig kritiske når dr. dyr lukker en masse varm luft ud. Hvor ofte har man ikke hørt (læst) folk herinde sige "Min dyrlæge siger at min hund er dominant, bør få hvalpe fordi den bliver indbildt drægtig, osv osv."
Hvad mener i og har jeres dyrlæge noget reel viden om hundeadfærd?
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Dog har der været en enkelt mente, at min første hund var nervøst anlagt og at han skulle aflives - noget af en fejlvurdering hun fik lavet der, som vi naturligvis ikke handlede på. Denne dyrlæge var kun kortvarigt ansat på den pågældende dyreklinik og vi brugte hende ikke igen.
Jeg synes det er fint, at en dyrlæge giver sit besyv med, men det ville være dejligt, hvis vedkommende understregede, at det ikke er her, han/hun har sin spidskompetence og derfor IKKE er en autoritet på området.
Mange stiller sig ikke kritisk overfor sin dyrlæges ord. Og det er en fejl. Helt generelt, IMO.
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
maj 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 348
Jeg har været utrolig glad for mine dyrlæger. De har som regel selv haft hund, og masser af erfaring.
Jeg tror problemet opstår, når vi synes de kun er ude efter at tjene penge.
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.340
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
"Lulu er en pitbull."
"Ejere skal selv dokumentere racen for de hunde der er født FØR hundeloven trådte i kraft. "
"Du må ikke lege med en muskuløs hund, da den så bliver agressiv og vil overtage styringen."
Bare nogle af de ting han har brilleret med i løbet af de sidste par år.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Dette er en del af studiet, der også indeholder anatomi, patologi, farmakologi, mikrobiologi, genetik - og rigtig meget andet. Herunder etologi.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
Dyrlæger der udtaler sig om adfærd.