{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.222 visninger | Oprettet:

Vores hund sluger sin mad {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Vi har en lækker sebirian husky hvalp på 12 uger som vi er rigtig glade for. Vi er dog stødt ind i et problem. Når hun får mad, så sluger hun det. Det er lige meget om vi giver hende det i skålen, strør det ud over græsplænen eller giver det hende i hendes terning så hun skal arbejde lidt for at få nogen ud. Om der er mange eller få, så sluger hun det altså. Hun får i øjeblikket 'wolfsblut' og pillerne der er 1cm*1cm store. Det er også et problem når vi bruger forskellige slags godbidder i forbindelse med træning. De er oftest lidt mindre. Hun tygger ikke på det en eneste gang, og har kastet op to enkelt gang.
Er det nogen der har et bud på hvad vi kan gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vores hund sluger sin mad
  • #1   10. nov 2010 Der er flere muligheder. Enten kan I dække foderet med MEGET vand. Så bliver spisehastigheden automatisk lavere. Alternativt kan man købe nogle specielle skåle med "forhindringer" i, som gør at de heller ikke bare kan kaste maden i sig.

Men det er et sjovt atypisk problem. De fleste huskies er meget småt spisende, og det kan være et kæmpeproblem at få dem til at spise nok til at holde dem i fornuftig foderstand smiley

• #4   10. nov 2010 Hundes tænder virker ikke på samme måde som mennesketænder gør. Det er ikke meningen at hunde skal findele maden i munden, derimod sker kun en grovtygning der og resten af processen foregår i maven.

Hos mennesker bliver det både fintdelt og raspet i munden, ydermere foregår der en del af fordøjelsen der også, da der er fordøjelesesenzym i vores spyt. Det er der ikke i hundes.

Så at den sluger sin mad er ganske naturligt. At den kaster det op igen kan være fordi det er tørt, ganske enkelt.

Vi gør det med vores forslugne hund, at vi giver noget vand i skålen ovenpå tørkosten - ikke bløder det op, hælder bare koldt vand ved og giver det med det samme.
    Dette forhindrer, at det kommer tilbage.

Det meste mad får hunden på plænen - og kommer der en eller to retur der, så gør vi ikke noget ved det overhovedet.
    Vi er bare glade over at have en rigtig madglad hund ;o)

• #5   10. nov 2010 Tak for alle de gode og hurtige svar . Rådet med vandet kan vi allerede bruge ved hendes middagsmad ! (:

Karina: Haha, ja vi har i hvert fald ikke problemer med at få hende til at spise - tværtimod! Hun er simpelthen så madglad og der er ikke noget hun ikke kan lide! Men det er måske også fordi hun ikke smager på maden ...
    Det er ikke så meget det med at hun spiser hurtigt, men mere det at hun ikke tygger på det. At spise for hurtigt kan løses men, men at hun bare sluger de der store piller synes vi er lidt et problem.

CH: Vi prøver rådet med vand og håber det hjælper (: Vi er godt klar over det du siger - men tak alligevel . Problemer er bare, at hun ikke engang grovtygger det. Hun tygger slet ikke. Man ser maden forsvinde og hører en *slurk* fordi de er store og sluge. Vi ville ønske hun bare spiste hurtigt og grovtyggede det, så det også kunne modvirke tandsten lidt ..

Som ekstra bonus er vi stoppet med at give hende de der tynde hudben man kan få alle steder. Af samme grund, fordi, at når hun har tygget dem halv størrelse, så sluger hun dem! Det har vi haft mistanke om at hun gjorde et par gange , men da hun sidste gang kastede det halve ben op igen, var det slut med de ben.

- Tak for links ! (:

• #6   10. nov 2010 Prøv at give hende store gulerødder:-)

• #7   10. nov 2010 Mette: God ide, endnu en ting vi vil prøve senere i dag (:

• #8   10. nov 2010 Sofie - når en hund grovtykker, så er det store stykker, de sluger. Hvis det er kød, så er det klumper på størrelser mellem valnødder og golfbolde. (altså for store hundes vedkommende).

Min hvalp tygger heller ikke sin tørkost - heller ikke når han får dem en ad gangen, de ryger LIGE ned i løgnhalsen ;o)

Jeg kan godt forstå I stopper med at give hende hudben.
    Mettes forslag om gulerødder er rigtig godt, synes jeg - og rigtige okseben kunne også være godt. Bare ikke når hunden er alene, naturligvis ;o)

Er der helt styr på, om den mængde mad hun får bør kunne mætte hende nogenlunde? Hvad får hun?

• #9   10. nov 2010 CH: Hun får 'Wolfsblut' lige nu, og der får hun 200 g. hver dag - fordelt på tre måltider. På pakken står der:
    Fra 5-15 kg = 100-225 g. Og hun vejer 8,5 kg. Hun ser rigtig fin ud, hvilket dyrlægen også sagde da vi var henne og blive vaccineret i mandags.

• #10   10. nov 2010 Jah H: Tak for råd ! Når hun bliver lidt større er det nok sådan en vi anskaffer os så .. Det har min rigtig gode kammerrat faktisk også forslået os, men det var mere med hensyn til behagelighed for hunden, når den spiser.

• #11   10. nov 2010 Sofie, det kan godt være der, hunden ligger begravet. Selvom den mængde mad hun får nærer hende korrekt, så mætter det hende nok ikke nok.
    Det er ikke så stor en mængde, hun skal have.

• #12   10. nov 2010 Nej, jeg må indrømme, at Aqui fik en hel del mere i den alder. Han fik ca 100gr. tre gange om dagen, så vidt jeg husker smiley

• #13   10. nov 2010 CH og Karina: Det tror jeg faktisk at i har ret i ! Vi har lige givet hende middagsmad og der fik hun 100 g og med vand på til de flød i skålen . Og tænk engang - vi hørte det første *knas* fra hende i flere uger nærmest , inkl. en bøvs til sidst .
    Vi har snakket lidt .. Og for to år siden boede jeg hjemme og var med til at opdrage og give vores - på det tidspunkt - schæferhvalp mad . Den fik havregrød med lidt tørkost på til morgenmad og så bare almindelig tørkost til middag og aften . Det fungerede rigtig godt, og den har aldrig slugt maden . Synes i at det ville være en god ide at gøre det samme med Akela? Så hun får en skål havregrød om morgenen med lidt tørkost på og så 100 g tørkost middag og aften også ?

• #14   10. nov 2010 Det er meget normalt at en hund sluger sin mad, det ligger i den natur..:)

Kommentér på:
Vores hund sluger sin mad

Annonce