{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

Synd for hunden ... {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en tråd om en Amstaff fra Ukraine, som man på en video kunne se spæne rundt og hoppe op og ned af diverse ting .. kom jeg til at tænke lidt over at en del af kommentarerne lød på at det var "synd" for hunden ..

En veninde jeg har, skånede også sin schæferhund da den fik konstateret spondylose - så var det slut med at den måtte løbe efter bolde - noget den absolut elskede, men det ville hun ikke lade den gøre mere, for nu havde den jo dårlig ryg.

Jeg er virkelig uenig i, at man ved at "skåne" hunden, fratager den muligheden for at lege på den måde den nu engang kan lide - så hellere lade den give den gas, og tage herfra et par år tidligere.

Jeg synes at det er forkert at afholde hunden fra at udfolde sig som den har lyst til - imø er det bedre at aflive den så, istedet for hele tiden at skulle lave restriktioner.

Jeg synes altså med andre ord IKKE at det var synd eller forkert for den Amstaff - jeg synes det er langt værre for de hunde, der altid holdes i snor og aldrig får lov til at løbe vildt omkring.

Men hvad synes I ? Holder I liv i jeres hunde når de har fået en skade, og holder dem så meget i ro, at I rent faktisk fratager dem for nogle af de ting de holder af ?
Eller gør I på den måde, at I accepterer at hunden ikke holder så længe som beregnet - men at den ihvertfald skal have et godt liv i den tid den er her ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Synd for hunden ...
  • #1   27. okt 2010 Two Face har med stor sandsynlighed slidgigt i ryggen.
    Derfor får hun nu alligevel lov til at lege med bold i min venindes have.

Jeg har præcis samme holdning som dig - hellere have hunden et par år kortere - og at den så har et aktivt indholdsrigt liv.

Ved en skade, forstået som en tidsbegrænset skade, følger jeg dog dyrlægens anvisninger og holder hunden i ro.

• #2   27. okt 2010 helt enig med de andre,,tænk på hunden isteden for en selv

• #3   27. okt 2010 Jeg har en hund af en race som jeg kunne vælge at køre helt ud i drifterne ligesom den hund der er på den video....men hvorfor skulle jeg dog det?
    Det vigtigste for mig er at min hund kan begå sin på gade og stræder og opfører sig korrekt. Jeg skånede ham fra trapper til han var 1½ og jeg startede først med at cykle for sjov med ham da han var 3 år gammel og det er et bevidst valg jeg har gjort for min hund for at passe mest muligt på ham da jeg ikke ved hvilke gener han kommer fraa og evt ville kunne gøre skader på dårlige hofter eller albuer.
    Min hund får også lov til at drøne rundt men som for igen at læne mig op ad hvad det er jeg vil have ud af en hund, en rolig og afbalanceret hund der kan finde ud af at slappe af og som ikke løber på væggene. Og nej jeg udsætter ikke min hund for at kunne falde ned fra høje ting, løbe ud foran en bil ellerslide trædepuderne af ned af en ru stenskråning.....og det gør mig ikke til en hundeejer der pakker min hund ind i vat.

• #5   27. okt 2010 Hmm det er svært... Elmo har været meget syg og jeg er blevet et værre pyldrehoved med tiden.. men han får lov til at tonse rundt.. og det gør han så også.. så jeg får chok konstant.

Hvis han har haft en forvridning eller lign, så er han blevet holdt i ro, men ellers så har jeg det som TS.. de skal have lov til at leve et ordentlig liv, så længe det er muligt og derefter aflivning, hvis det ikke er værdigt mere.

• #6   27. okt 2010 <b>Ved en skade, forstået som en tidsbegrænset skade, følger jeg dog dyrlægens anvisninger og holder hunden i ro.</b>

Helt enig - alt andet ville jo være for åndssvagt - den skal jo lige have ro til at komme sig igen efter en pludselig opstået skade.

• #7   27. okt 2010 * Vivi - Now as Evil Housewife *

Du spørger : <b>Jeg har en hund af en race som jeg kunne vælge at køre helt ud i drifterne ligesom den hund der er på den video....men hvorfor skulle jeg dog det?</b>

Måske fordi hunden kan lide at give den gas ?

Jeg synes iøvrigt ikke jeg har talt om at fordi en hund skal ha lov til at give den gas, at den skal have lov til at falde ned fra høje ting eller løbe ud foran biler ?

• #8   27. okt 2010 Vores tidligere hund var kryptorchid. Dette gjorde, at han selvsagt aldrig skulle i avl, og dermed var en HD-fotografering for mig at se overflødig.
    Det var den fordi, at jeg havde den tanke, at vi måske ville passe på hunden, hvis det viste sig, at den havde HD - og dermed fratage den en masse af dens livskvalitet.

Det var et bevidst valg, og nej, jeg synes det omvendte er synd. Jeg mener ikke en hund skal passes på og begrænses. Den skal ikke have ondt, men den skal heller ikke gå glip af det godt hundeliv fordi ejeren er bange for at miste den.

• #9   27. okt 2010 Lige én mere til dig, Vivi -

<b>eller albuer.
    Min hund får også lov til at drøne rundt men som for igen at læne mig op ad hvad det er jeg vil have ud af en hund, en rolig og afbalanceret hund der kan finde ud af at slappe af og som ikke løber på væggene.</b>

Mine hunde giver den max gas når de er ude - det er sådan en vane racen har - men når de er indenfor ligger de bare og sover. Det er da ikke korrekt, at fordi en hund får lov til at spæne rundt som en tosse, at den fortsætter indendørs .. det er ihvertfald ikke mine erfaring.

• #10   27. okt 2010 Jeg har jo en hund der skånes

Fie får ikke lov at løbe tosset rundt, hun kan som alle andre hunde ikke selv sætte sine begrænsninger, så det gør jeg for hende....

Derudover er hun også på fast smertestillende, så ved godt mange vil have aflivet sådan en hund, men hendes altid glade humør og sindet, gør at jeg ikke har aflivet hende, plus hendes dyrlæger absolut ingen grund ser til det.

Fie får så lov at komme i skoven stort set hver eneste dag i flexén, samt hun får lov at løbe løs og apportere flere gange om ugen, dog i afmålt tid, hver dag står den så også på div. næsetræning

• #11   27. okt 2010 Altså, hendes kiropraktor siger at hun ikke bør løbe efter eksempelvis bolde, idet det giver nogle "unødvendige" vrid i ryggen. Det har jeg dog valgt at ignorere...
    Hun ELSKER det simpelthen for meget til at jeg kan lade være - jeg nyder at se hende i fuld firspring med det her fjollede grin i hovedet.
    Ja, så har jeg hende nok ikke så længe - men hvad sjov er der i en hund som ingenting må?

Jeg kan godt leve med at jeg ikke har hende så længe, og at hun kræver oftere kiropraktorbesøg, så længe hun har det godt *S*

• #12   27. okt 2010 - Martine -
    Nu er min hund heldigvis rigtig doven og har ikke de voldsomme drifter som den race kan have. Han fræser i haven eller hvor vi kan komme til det af private steder og det er så rigeligt til ham.
    Jeg siger heller ikke nogen steder at jeg har skrevet at du har talt om at en hund skal have lov til at falde ned osv...det er bare min mening jeg skriver.

• #13   27. okt 2010 CH -

Meget enig i dit indlæg - jeg havde også store overvejelser om hvorvidt jeg skulle fotografere Flax, netop af den grund du også skriver .. hvad nu hvis ...

• #14   27. okt 2010 - Martine -
    Nej slappe af foregår ikke kun indendøre.

• #15   27. okt 2010 Martine
    "Det er da ikke korrekt, at fordi en hund får lov til at spæne rundt som en tosse, at den fortsætter indendørs .. det er ihvertfald ikke mine erfaring."

Heller ikke min erfaring - Tuffe lægger sig pænt ned og bobler når vi kommer hjem - oss selvom den har stået på sjov og spass inden

• #16   27. okt 2010 Nå jo - han blev jo i sig selv et eksempel på ovenstående, da han jo som toårig kom galt afsted med sit knæ og gennemgik et langt forløb efter en operation.

Vi genoptrænede hunden planmæssigt, tog det stille og roligt, men et år efter skaden gjorde hunden de samme ting som før. Og vi stoppede ham ikke.
    Hans liv stoppede til gengæld da det skete igen og skaden ikke kunne repareres.

• #17   27. okt 2010 Pia,,det gør mig ondt at høre,,er der også en tervuern??
    jeg har jo selv haft 2 og savner dem hver dag selvom det er altså en speciel hund
    En dag skal jeg have en igen,,kan ikke leve uden

• #18   27. okt 2010 Vivi -

Okay, så har jeg ikke forstået dig helt rigtigt. Du starter med at skrive at du kunne køre ham helt ud i drifterne, og nu skriver du at han er doven og ikke har de voldsomme drifter ...

Jeg er iøvrigt helt enig med dig i, at der ikke er nogen som helst grund til at gamble med hundens sikkerhed .. mine får heller ikke lov til at løbe tæt på hegnet når vi er på Møns Klint - jeg er SÅ bange for, at de lige pludselig ser en hare eller noget, og måske spæner ud over kanten .. så det er med LANG afstand til afgrunden, når vi er dernede smiley

• #19   27. okt 2010 Vivi -

Okay - jeg er så anderledes der. Når mine hunde er ude i skoven eller på stranden må de fyre den så meget af som de lyster - det er for deres skyld vi går tur - ikke min smiley

• #20   27. okt 2010 Camiilla -

Ja, de er som regel trætte og gider ikke rigtigt fise rundt når vi kommer hjem smiley

• #21   27. okt 2010 Martine
    Jep - det er fantastisk med hunde der bare er trætte - både fysisk og mentalt.
    Og så handler det meget om at med større hunde, mener jeg det er vigtigt at lære dem tidligt, at leg foregår udendørs.
    Den lille (powder puff) er oss godt i gang med at lære, at indenfor slapper vi af - udendørs må man godt være en tosse smiley
    Jeg GIDER ikke have hunde der kravler på væggene, det er simpelthen for træls!

• #22   27. okt 2010 - Martine -
    Har jo en listehund med diverse begrænsninger nu så derfor at jeg er meget glad for at han er indrettet som han er. Terrieren kan man aldrig drive, avle eller opdrage ud af disse hunde og derfor har de jo et vist drive....men opdragelsen har rigtig meget at sige også, tænkt på den måde at er man den type der lader sin muskelskumfidus vælte rundt is kovene/standen i 2 timer og lader den gå i overdrive konstant og ikke lærer den at det er ganske ok og ønskeligt at hunden bare forholder sig roligt og behageligt, så står man pludselig med håret i postkassen nu når man skal følge den nye lov.
    Øhm det jeg prøver at skrive er at jeg føler at jeg som ejer af den race jeg ejer har et langt større ansvar for at min hund er rolig og nem, end ejeren af naboens blandings pudel ting (uden at svine pudel til).
    Jeg bruger også min hund på en anden måde en dem der træner på drifter og som virkelig har brug for at hunden arbejder...min er jo "bare" klappe kage hund. Vi er mange forskellige ejertyper på hg, med hunde for vores egne forskellige grunde og derfor synes jeg ikke man kan generalisere.

• #23   27. okt 2010 Vivi -

Okay, tak for din forklaring smiley

Jeg havde lige overset at din hund var listehund, så et eller andet sted kan jeg godt følge at du ønsker at holde "lav profil" med ham .. puha, jeg føler sq med jer med listehundene. Det er ikke helt fair det I skal udsættes for.

Camilla - Enig-enig. Indenfor er ikke en legeplads smiley

• #24   27. okt 2010 - Martine -
    Det eneste jeg ikke kan som jeg ellers plejer er at komme på stranden og slippe ham løs om efteråret, det vil jeg savne utrolig meget. Men har heldigvis rigtig gode kontakter til folk med private skove og marker så self får min hund lov til at løbe frit.

• #25   27. okt 2010 Martine
    Nej, det er det ikke - men der er jo ikke så meget at gøre ved det...
    Det skærer i mit hjerte når jeg går ud af min hoveddør og lige forbi vores fælles græsplæne, hvor alle Tuffes tidligere legekammerater blæser rundt og hygger sig - og jeg må trække Damen med mig iført hendes 2m lange line og mundkurv. ØV...

Jeg vil dog sige som Vivi - hvor er det rart at have en hund der ikke "kører højt" nu hvor vi er underlagt den nye lov! Tuffe er fint tilfreds med at komme over i venindens have ca. 1 gang om ugen og løbe frit og tosse med en bold.
    Godt hun ikke er 2 år længere!

• #26   27. okt 2010 Vivi -

Det kan jeg virkelig godt forstå - der er ikke noget bedre end en lang tur på stranden med en hund som løber og hygger sig ..men ihvertfald godt at du kender nogle steder, hvor han kan få lov til at spæne lidt rundt uden snor smiley

• #27   27. okt 2010 Camilla -

Jeg synes det må være hårdt ! Jeg kan slet ikke forestille mig, hvis mine hunde ikke kunne få lov til at løbe frit. Den ene af dem har fået en skade og skal holdes i snor i 2 uger !!! Gosh !!! Det er ren krise for mig .. hader at gå tur i skoven med en hund i flexline ...

Føler altså med jer - uanset hvad I siger smiley

• #28   27. okt 2010 Martine
    Vi må jo ikke engang bruge flex...

• #29   27. okt 2010 Jeg mener ikke at hunde skal pakkes ind i vat -hvis min hund blev så syg at den fremover ikke måtte leve et almindeligt hundeliv (evt uden HÅRD belastning, men trods alt med en alm hverdag inkl at lege osv) ja så blev der sagt farvel.

Men derfra og til at gøre ting som er direkte farlige er der jo osse et stykke;o)

Mine forældre/min bror havde en hund som fik konstateret gigt som ganske ung. Han fik lov at leve et helt almindeligt hundeliv, dog forskånet for meget fysisk krævende aktiviteter. Han kom med på jagt, var med min bror på ture med spejderne og alt hvad sådan et aktivt hundeliv nu ellers kan byde på.
    Og sandsynligvis havde han da kunnet leve et par år mere hvis han var blevet skånet -men havde det været år der var værd at leve set med hundens øjne?

Så nej, her pakkes hundende ikke ind... men de får heller ikke lvo at lave ting som indebærer en meget stor risiko for skader, såsom spring ned fra flere meters højde o.l.

• #30   27. okt 2010 Jeg har en skadet hund der skånes... Jesse kommer ikke på lange gåture længere....... og han jagter ikke en bold dagen lang (selvom han garanteret gerne ville)
    for det meste er det korte ture i flex (kender efterhånden længden på en tur, før det er for meget)

til gengæld forsøger vi at give ham mentale oplevelser....
    o ca hver 2. gang vi er ude at træne de 2 andre er han med i traileren..... så kommer han på en kortere tur, og får lov at hente sin elskede bold nogle gange.....
    og hvis han er med når vi træner i klubben, kommer han med ud og hilser på folk og snuser både inden vi starter og i pausen....

men han har heller ikke lang tid tilbage desværre....
    han blev ikke skånet i sine yngre dage, men efterhånden som han er blevet ældre og mere stivbenet, er begrænsningerne kommet.....

• #31   27. okt 2010 Hvis en hund ikke kan leve et normalt hundeliv, farer rundt og lave hundeting osv., så skal den i mine øjne ikke leve.. Det skal sku ikke være for menneskets skyld den skal leve.

Kommentér på:
Synd for hunden ...

Annonce