Ved I hvordan jeres race skal se ud? {{forumTopicSubject}}
Nu spørger jeg generelt og ikke til "opdrættere" med stamtavle. For jeg forudsætter at I ved det.
Men til I andre har I nogensinde prøvet at kigge i racebeskrivelsen for racen og se om din hund "ligner" denne.
Jeg spørger faktisk seriøst fordi jeg har en formodning om at der ikke er mange der ved hvordan "min race" en dansk/svensk gårdhund skal se ud. Det kunne være sjovt at høre nogle om hvordan de tror den skal se ud. Høj, lav, tynd, tyk, fyldig eller slank. Kom med nogle bud. Ikke fordi jeg vil hænge folk ud på evt. manglende viden. Men fordi jeg gerne vil vide hvordan de ser den "perfekte" gårdhund.
Er der nogle der er friske på denne udfordring. Også gerne fra nogen der blok kender racen men ikke har en selv.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.214
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Ang. DSG så synes jeg det er lidt svært.. jeg har set en del, som siger at de har en, men synes de alle ser forskellige ud.. nogle med meget lange ben og andre med korte ben.. tror ikke mange af dem jeg har mødt er med stamtavle. Dem jeg har mødt har været meget aktive.. og ofte meget gøende.. og ikke gode eksempler på racen.. synes ofte folk bliver overrasket over, hvad de har købt.. men det gælder nok mange racer.
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.066
men DSG kender jeg helt sikkert ikke til de rigtige.
jeg har gået på hundetrænings hold med nogle, faktisk på hvert hold men alle mine 3. og undskyld jeg siger det.men kan er bare en hund hverken jeg eller mine hunde kan lide.
fyldt med energi, vild og voldsom ved de andre hunde, hører ikke efter ejeren, gør og larmer og syntes kun det er sjovt når de andre hunde skælder ud og siger fra. så bliver de først ved med at irritere.
det er sikkert ikke hunde med stamtavle jeg har mødt, men vil sige at alle dem jeg har mødt og kender, det er sådan nogle lidt sociale tilfælde (altså ejerene) så det er nok en fordom lige som det er "brian" der har muskelhund, og blondiner det har chihuahua.
nov 2008
Og forresten til TS. Min hund kashmir skulle være blanding af fox terrier og mini collie men den tror jeg ikke på længere. Tror labrador og uægte dansk svensk må gøre det. Så kun moren dengang og hun lignede det man kalder en dansk svensk. Som i mine øjne er en mellem hund der er hvid med brune og sorte pletter hvis de er uægte som de fleste jo er. Har tit tænkt over hvad der egentligt er i alle de uægte DSG'er
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Derudover synes jeg det er meget skæggere, at tage på udstilling og kigge, når man har en ide om hvordan racen skal se ud, og man selv kan stå og gætte på udfaldet.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Dgs'en kender jeg ikke særlig godt - tror aldrig jeg har mødt en med stamtavle, så har ingen anelse om hvordan den egentlig bør se ud og være... Som Louise synes jeg også, at dem man ser rundt omkring er meget forskellige... Nogle kortbenede, tætte og med tendens til fedme - andre tynde, lang-benede... Men fælles for dem er, at de har været super hyper-aktive og meget gøende... Ikke en race der umiddelbart har tiltalt mig - no offense...
Så kunne faktisk være meget sjovt en dag at møde dine :O))) Er der ikke noget med at du træner i hakkemosen med Maj-britt??
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Jeg er nok ikke den rigtige at spørge om lige den race...
belgisk hyrdehund ved jeg hvordan skal se ud :o))
feb 2009
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.239
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Det er et spændende spørgsmål... for jeg tror mange tror de ved, hvordan deres race skal se ud, men virkeligheden er nok en anden. Én ting er, at læse en racestandart - en helt anden ting er, at forstå den.
sep 2008
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.545
Jeg har et helt klart billede af hvordanen DSG skal se ud. Den skal nemlig ligne Kennel Agerhønens hunde, som jeg har gået til træning med. Meget forskellig fra en foxterrier.
En lidt kraftig, lavstammet hund. Meget adræt og udholdende. Helt klart en hund, der skal aktiveres for ikke at løbe på væggene. Men bliver den bare det er det en super skøn hund.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
I min verden er DSG en middel stor hund - mit bud er fra 10-15 kg. vel ca. 40 cm rektangulær uden at være lang, atletisk bygget. Slank uden at være svag, og med god fylde. Markant stop, mener det hedder knap øre? eller er det kip øre, når ca. halvdelen af øret hænger? snude som tilsvare ca. halvdelen af skallens længde. Forholdsvis bred skalle.. Mørke mandelformede øjne...
Lidt sjovt at prøve at beskrive en race - giv gerne rettelser
Måske jeg ser den lidt mere fyldig end den skal være??
sep 2008
Den størrelse tror jeg mange "dsg" har, jeg har set nogen der næsten var på størrelse med min schæfertæve..;o) Men der har nok ligget noget andet bag i racen, selvom ejer nægtede..
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.035
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.342
Dette baseret på de mange mennesker man møder hvor man spørger dem hvilken race de har også de så svarer en given race og man bare tænker "ok så er du godt nok blevet snydt" ...
Et godt eksempel er lab, som ufatteligt mange mennesker kalder deres sorte blandingshund...
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Der fødes knap 200 stambogsførte gårdhunde pr. år og nogle bliver solgt til udlandet, så det er ganske forståeligt, at I måske aldrig har mødt en med stamtavle.
Men i grove træk skal den eksteriørmæssigt være lille og kompakt. Højbenede og tynde modeller er ikke "rigtige" i forhold til standarden. Mentalt er det en meget selvstændig race der bedst selv ved hvordan den vil gøre tingene. Den tænker meget og gør meget på egen hånd. Det kræver sin "mand" at få det perfekte samarbejde, f.eks. ved agility, lydighed, fordi den vil selv. Men har man et fantastisk samarbejde, så er der ingen grænser for hvad man kan opnå med sin hund. De er aktive, men elsker også tilværelsen som sofa og puttehund.
Men det jeg ser, og som desværre bekymrer mig er at der bliver avlet så mange uden stamtavle og som blandingshunde. Det kan godt være med til at give et helt forkert billede af gårdhunden. For den er en dejlig familiehund, og det tror mange ikke fordi de kender dem som meget gøende, vægkravlende hunde. Et billede som jeg slet ikke har af mine.
Med stamtavle kan det også være svært at lave et perfekt kuld. Men man må i det mindste spørge sig selv om ens hund kan bidrage noget til racen. Jeg har bl.a. Cassie og hun er ikke racetypisk nok, så derfor kommer hun nok ikke i avl. Men vi opdrættere gør i hvert fald vores bedste for at lave den perfekte gårdhund.
Ville de der avler på gårdhunde uden stamtavle bare vide lidt om hvad de gør. Jeg ser tit beskrivelser med at min er "den tynde højbenede" type. Men sådan skal en gårdhund ikke se ud. Derfor er mit højeste, og urealistiske, ønske at folk kigger lidt på deres hund og tænke nej, den behøver ikke komme i avl. Er det for meget at ønske? Der er så mange "uægte" gårdhunde som desværre er med til at give et forvrænget billede af en gårdhund.
Tak for jeres svar. Jeg kan kun sige at jeg kender heller ikke ret mange racebeskrivelser på andre racer. Men får jeg interesse for en anden race, så vil det være det første jeg fordyber mig i. Man får alligevel mange svar ved at læse en racebeskrivelse.
Tak for jeres søde ord om Bianca. Men selvom hun er perfekt, så har hun også nogle fejl som jeg kender. Men de er ikke så graverende at det trækker ned i hendes eksteriørbedømmelser.
nov 2008
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.342
maj 2006
maj 2006
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.738
Hvis Oscar skal ind i en af dem bliver det jo klart brugstypen.
Jeg har egentlig kun sammenlignet ham med standarten for sjov. Det betyder ikke så meget for mig, jeg udstiller ikke. Desuden har jeg en glad hund som sindsmæssigt passer fint på sin races beskrivelse.
Jeg ved ikke særlig meget om DSG'en. Men umiddelbart ville jeg sige at den skal være 30-35 cm høj, og veje omkring 5-8 kg? Så er den hvid med brun/sorte pletter. Den er glad og livlig og kræver en del aktivering.
nov 2007
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.532
han er lige 3 cm for høj, han mangler fylde og det tror jeg ikke han for. så er hans ører heller ikke sat særlig godt og er hverkan det ene eller det andet.
Desuden krøller han på halen og vil sige halen er sat for lavt på ham.
Men han har (synes jeg selv) en god nakke og snude.
desværre mangler han så lige 4 tænder og har ulvekløer på bagbene
men sindet er der, han viser helt klart han godt vil ruske og stikker snuden i hvad som helst
og sover gerne under dynen
nov 2007
Andre der har oplevet sådan noget? Jeg går jo i privaten og tænker at min springer er noget helt særligt og alle hans mærkelige og søde udtryk afspejler ham ikke hans race. Men det er jo bare ikke helt rigtigt
feb 2009
Men af sind er der ingen tvivl ;O)
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
Dem har Jackie også, de ses bare ik så tit.
Der er himmelvis forskel af Jackie da hun var 1 år og så nu idag, hun næsten er 3 år. Hun har ændret sig rigtigt meget. Og det er til det positive.
Blev spurgt den anden dag til træning, er der ik forskellige typer af gårdhunde. Øh nej det er der ikke, ja folk skriver det men det har intet på sig som Gitte skriver. Det med det hidsige temperment og meget gøende, det kender jeg heller ikke til. Det har mine ik gjort så meget i, selvom de begge er/var uden tavle.
maj 2006
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
Ved I hvordan jeres race skal se ud?