{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.989 visninger | Oprettet:

For folk med blandinger:) {{forumTopicSubject}}

Denne tråd så jeg gerne var for folk med blandinger og KUN det.
Jeg håber at I tager godt imod dette indlæg for at fjerne lidt af snobben ang tavlehunde.

Fortæl lidt om jeres blanding og ikke mindst hvilke sygdomme som den/de har haft/har.

Mit indtryk gennem 23½ år med blandinger er at de er mindre syge. Vi har dog kun haft én hund med tavle så det er bare et skøn.

Nuga er en blanding af Lab/Bordercollie/korthåret Collie og Lab F1. Hun er sund og frisk på det hele:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For folk med blandinger:)
  • #1   9. okt 2010 "...snobben ang tavlehunde" ¨

Hvor ser du den henne?

Jeg har en blanding, hun har fejlet det meste.
    Diskvalificerer det mig så?

• #2   9. okt 2010 "snobben ang tavlehunde" er ikke en person eller andet. Det er min måde at omtale det hysteri der åbenbart følger med når man har en hund med tavle.
    Mie, du er abs ikke disket. det er jo netop det der er meningen med denne tråd. at få tingene ud i lyset, syg eller ej::))

• #3   9. okt 2010 Vi havde en hanhund Bjørn som var en blanding mellem collie og labrador(langhåret som collie og sort som labrador) han var aldrig blevet vaccineret og har aldrig fejlet noget. Han blev 14 år og 3 mdr.

• #4   9. okt 2010 Jamen hvilket hysteri taler du om?

Udover blandingen har jeg tre tavlehunde og jeg synes nu ikke jeg er det mindste hysterisk.

At blandingen har gjort at jeg ved køb af hund ønsker at gøre mit forarbejde så grundigt som muligt og dermed naturligvis vælger stamtavlen som redskab dertil, gør mig vel dårligt hysterisk?

• #5   9. okt 2010 Vi har også haft en blanding af en chihuauha og pekingeser....... han var agressiv overfor fremmede og havde dårlig adfærd overfor andre hunde. Han havde pelsproblemer og problemer med maven!! Han blev aflivet i en alder af 4½ år!!!!

Problemet her var bare at jeg ikke kunne gå tilbage og se hvad der var i hans gener!! Jeg er da 99% sikker på at der ligger en masse nervøse og agressive hunde bag samt hunde med samme problemer som ham!!!

• #6   9. okt 2010 Alfisten...
    Uha, den var sgu svær. Jeg ville svare nej da du jo kunne ha' fået tavle på hunden, eller tager jeg fejl?

• #7   9. okt 2010 Må os uden tavle så os være med her, selvom det ikk er en blanding..

For som jeg kan forstå på tavle snobberne er det jo os en blanding når der ikk er tavle..:o)

• #8   9. okt 2010 Lige nu har vi 2 tæver den ene er en blanding mellem Ausralsk sheperd og labrador den anden tæve er blanding mellem engelsk bulldog og labrador de er bar 2 fantastiske hunde. Engelsk bulldog blandingen har dog døjet lidt med ørerne, men ellers er de da sunde og raske;;--))

• #9   9. okt 2010 Vi har haft to hunde uden stamtavle - begge engelske bulldogs. Den ene måtte aflives efter 3 uger grundet en hjertefejl, og den anden blev aflivet efter 1 års tid grundet aggressiv adfærd....

Snobberiet kan jeg nu ikke se nogen steder - med mindre det er snobberi, at oplyse om at man er bedre sikret ved at købe en hund med FCI stamtavle......

Når nu du siger at din hund er sund og rask er den så nogensinde blevet tjekket på anden vis end et alm sundhedstjek??

• #10   9. okt 2010 vi har en lab/kleiner münsterländer blanding. Hun er helt igennem fantastisk og fejler intet.

• #11   9. okt 2010 Har en labrador/ruhåret hønsehund blanding. Han har mild HD, eget køns aggressiv/usikkerhed omkring hanner (dog skyldes dette også dårlige oplevelser).

• #12   9. okt 2010 **Alfisten Natasja* *

Det tror jeg da man heller ikke kan tjekke tilbage på forældre osv.

• #13   9. okt 2010 Mie..
    Uhh, det var lige netop derfor at jeg tilegnede denne tråd til os med blandinger.
    Nej, du er ikke hysterisk men for mig virker det totalt tåbeligt at teste sin hund for alt muligt, hvis ikke man skal bruge den til avl. At høre hvad I har af udgifter til øjenlysning, knogletest, puha hvad ved jeg, virker på mig som halvt pral, halvt snagen i fortiden.
    Jeg kan sagtens se det hvis I skal avle eller udstille, ellers ikke:)

• #15   9. okt 2010 Synes forresten at det er et godt emne at tage op da jeg også ofte ser at mange herinde siger/skriver at man jo bare kan købe hund med tavle så har man sikkerhed for sit valg/køb af hund, men i de 4o år hvor jeg har haft hund har der både være blandinger og "ægte" hunde, i mit liv. Vores schæfer blev foreks. syg som 7 årig med kræft og fik derefter hurtigt dårligt syn og døde inden for et halvt år. Vi har lige haft en ægte hvid schæfer som også blev syg og hun blev kun 5 år. vores bjørn som var en blanding blev 14 år og 3mdr.han er aldrig blevet vaccineret og har aldrig været syg.
    Man kan da ikke desideret sige at hunde med tavle aldrig vil fejle noget man kan da både være heædig og uheldig med tavle og med blandinger;;--))

• #16   9. okt 2010 Tja jeg har en bla og en "ægte" uden tavle og vil du vide hvad de har fejlet så håber jeg du har hele aften smiley

Fluffy Græsk gadehund, bla af saluki, cavalier og sikkert andre racer... Psykisk ustabil, cancer, multiallergi og dårlig lever.

Gizmo Cavalier uden tavle mor var uden tavle, han har kronisk tarmsygdom og har lidt af det hele livet, dårligt hjerte dvs en mislyd på 5 ud af 6 og en prolaps på 3 ud af 3, dvs han er i kronisk hjertesvigt og har været det siden maj måned.

Så bla eller ej jeg køber ALDRIG en hund uden tavle igen, man aner intet om hvad der ligger i generne af sygdomme og det gælder måde fysisk og psykisk.

• #18   9. okt 2010 Pragtblandingen : Jeg kan så ikke se hvorfor man ikke skulle teste sin hund for sygdomme, især hvis man laver hvalpe og bla hvalpe, de undgår jo ikke sygdommene ved at blande dem med en anden race... Så avler man uden at teste så er man sku dum.

• #19   9. okt 2010 *Michélle aka Fie * en tavle hund er jo heller ikke nødvendigvis tjekket for andet end alm sygdomme den ene gang om året..

Jeg har begge dele og skal da have dkk tavle igen ved næste hund.

Men har en dober uden papir på knap 3år - han har aldrig været syg.
    Har en Chi bl. på 1 1/2år (har haft hende knap 2mdr) - har aldrig været syg.
    Har en dværgpinscher på 6 1/2år med dkk tavle - har aldrig været syg

• #20   9. okt 2010 jesus krist !!!

• #21   9. okt 2010 Min cocker er egentlig købt som værende renracet, men da han vejer 7 kg mere end racestandarten foreskirver og er en del højere end amerikanske cocker normalt er, går jeg ud fra han er blandet med noget andet.

Han har allergi, ringe imunforsvar og så har han et temprement af den anden verden...På trods af at jeg elsker ham ud over alle grænser er han grunden til at jeg aldrig mere køber unden tavle, og gør det mig snoppet og hysterisk så er det bare ærgeligt. Måske nogen burde slå de to ord op i en ordbog....

TS, du er iøvrigt selv uden om det hvis tråden køre af sporet. Det er bare ikke smart at kalde folk for snopper hvis man gerne vil have en god tone i en tråd.

• #22   9. okt 2010 Jeg har haft en blandingstæve -en shar pei blanding som jeg overtog 4 år gammel.
    Hun havde allergi, og dårligt temperament -hun var agressiv overfor andre hunde, børn mm. og led af angst for fyrværkeri og andre høje lyde (begge dele noget som mindst 2 af de øvrige søskende osse havde problemer med)
    Jeg havde hende 1 år før hn blev aflivet -tidl ejer oplyste ikke om problerne, ellers havde jeg self ikke overtaget sådan en hund.

• #23   9. okt 2010 Nugga, at jeg vælger at teste mine hunde for de eventuelle racerelaterede sygdomme der måtte være, uanset om jeg skal avle eller ej, har da ikke det mindste med pral at gøre!

At jeg tester mine hunde er dels:
    - Så er jeg sikker på at de er sunde og raske og kan holde til det liv og de fysiske udfoldelser jeg byder dem.
    - Og så er mine tests af mine hunde med til at øge kvaliteten af min opdrætters avlsarbejde. Jo flere hvalpe der testes, jo større er sikkerheden for at sundheden er i orden hos de avlsdyr der bruges i opdrættet.

Og sig mig. Pral?
    Tror du at folk for sjov hælder tusindvis af kroner i deres hunde, blot for at vi kan stå hos bageren søndag formiddag og sige højt: "Min hund er øjenlyst!"

Helt ærligt, dine svar vidner mest af alt om at du slet ikke forstår kvalitetsopdræt og arbejdet bag.

• #24   9. okt 2010 nå ja, og så havde hun underbid og skæve tænder og døjede med tandsten (om det hænger sammen ved jeg jo så ikke)

• #26   9. okt 2010 Lad dog folk Købe/vælge hvad de vil det er jo deres valg alle elsker sikkert deres hund uanset hvad, der er jo en grund til at de vælger som de gør;;--))

• #27   9. okt 2010 grethe - Giver dig helt ret.

Folk er forskellige og heldigvis for det.

• #29   9. okt 2010 En blandingshund er for mig en hund som har 2 forældre af forskellig race. Hvis det er en hund som f. eks har 2 Lab som forældre men ingen tavle er det i mine øjne ikke en blanding.

Snobberi og hysteri er stærke ord som måske støder nogle men det var ikke meningen. Mit indtryk er bare at folk med tavlehunde ikke forstår at vi elsker vores blandings hunde lige så højt og skam går op i deres velbefindende men har ikke et behov for at gå 3 generationer tilbage for evt at konstatere at Fido kan risikere at få dårlige øjne.

• #31   9. okt 2010 Du vil altid være i mit hjerte skat, nej det er alle tavle-hunde nøsvendigvis ikke, men langt flere tavlehunde bliver tjekket for racerelaterede ting, da det er mere kutyme blandt "tavlefolket" end det er blandt "blandingshundene".... Og det er langt fra kun avlshundene der bliver tjekket, men også hr og fru DK's klappe-kage hund, da flere og flere opdrættere kræver dette til indsamling af data....

Dette gør det umuligt at sammenligne sundheden på tavle vs ikke tavle - man vil opdage langt flere skjulte sygdomme på hunde med tavle, da de bliver tjekket udover når de viser tegn på sygdom....

Det er højst usandsynligt at blandinger skulle være sundere end racehunde, da de jo er blandinger af racehunde, og derved blot har mulighed for at få sygdommene fra to forskellige racer.... Et eksempel: man parrer en chihuahua med en fransk bulldog - chihuahua har risiko for patella, og med den franskes vægt, så er det en ekstra risiko, derudover får hvalpene også risiko for at få den franskes lidelser, fx hd og misdannelser i ryggen... Jeg kan ikke se at sandsynligheden da skulle være større for sunde hvalpe??

• #33   9. okt 2010 Pragt jeg elsker da også min blandings hund og jeg tvivler da på at nogen herinde ikke tror at vi gør det, men jeg siger bare at jeg gør det ALDRIG igen, jeg vil hellere vide hvad der ligger bag så jeg måske kan undgå at besøge min dyrlæge flere gange hver måned for det er sku hårdt i længden at have 2 syge hunde.

• #34   9. okt 2010 Vi skal ikke ha hvalpe på vores blanding. Vi har hende som familiehund og har ikke behov for andet smiley

• #35   9. okt 2010 Jeg kan skam sagtens anerkende at folk elsker deres hunde. Det håber jeg da at størstedelen af hundeejere gør - tavle eller ej.

At have en holdning til tavleavl har jo ikke det MINDSTE at gøre med følelse, det handler om at sikre sin hund et så fornuftigt liv som muligt, med mindst mulig lidelse, i en krop den kan hold ud at bo i og med et hoved den kan fungere sammen med. Og det GØR man bare kun med en stamtavle i hånden som værktøj.

• #36   9. okt 2010 *Michélle aka Fie * det vil jeg så også give dig helt ret i. Nu løber jeg selv ag og ved da at rigtig mange af dem der virkelig løber til mange/større konkurrencer tester deres hunde for hd.

Jeg tror ikke man kan sige en blanding er sundere eller mere syg end en tavlehund. Tror helt det kommer an på hvad der ligger bag en blanding, hvilke racer man blander osv og for tavlehunde også lidt om man gør sit "arbejde" godt nok med at finde hanhund osv.
    Jeg er hverken selv for ellr imod nogle af delene, men vil dog fremover vælge med tavle, med mindre jeg engang skulle stå i en situation som jeg gjorde for kort tid siden med Goofy hvor der bare ikke var tid til at vente på "den rette tavlehund"

• #37   9. okt 2010 Folkens folkens. Det er da totalt ligegyldigt om jeres hunde er sunde eller ej hvis bare i elsker dem og de ikke skal i avl. Skidt være med at blindhed og dårlige hofter kan føre til et unødvendigt hårdt liv, bare i sparer pengene på testene og andre ikke behøver konkurrere med jer om at være dem der holder mest af deres hunde. Det er ligemeget at jeres hundes resultater kan være med til at lette kortlæggelsen af arvegangen for div sygdomme og træk - folk gider ikke høre på at i praler med de ting hundene kan fejle, for det burde kunne lade sig gøre at elske de dårlige gener væk, og det er generende at høre på at det måske ikke er tilfældet i virkeligheden.

Husk - en ikke-testet hund er en sund hund, for det modsatte er ikke bevist.

• #38   9. okt 2010 Jeg har aldrig i de par år jeg har været herinde opelvet at "tavlefolket" ikke forstår at folk med blandingshunde elsker dem. Og jeg har heller aldrig oplevet noget sige at blandinger er mindre værd, mindre søde, dårlige hunde osv. osv. Men kors hvor har folk med blandinger/ hunde uden tavle travlt med at ligge de ord i munden på folk med tavlehunde.

• #39   9. okt 2010 søster - kanon godt sagt, lige mine ord!

• #41   9. okt 2010 Mie m grækeren...
    "Helt ærligt, dine svar vidner mest af alt om at du slet ikke forstår kvalitetsopdræt og arbejdet bag". Nej, indrømmet, det siger mig ikke en fløjtende fis og derfor oprettede jeg denne tråd FOR OS MED BLANDINGER!!!!!!.
    Mai-Britt og Michelle kan åbenbart heller ikke læse.
    Jeg vil gerne høre fra dem med ægte blandinger, please:)

• #42   9. okt 2010 En af de værste blandinger jeg ind til videre er stødt på er shæfer/pappilon (staveplade) Tænk at man kan finde på at sætte sådan en blandig i verden.

• #45   9. okt 2010 Er min ikke en ægte blanding? *G*

Jeg ved ikke engang hvad hun er en blanding af, det kan ikke blive mere ægte......

• #47   9. okt 2010 Jeg har haft 3 blandinger.
    Den første var en broholmerblanding. Den fejlede som sådan ikke alverden, men som 7-årig blev den pludselig aggressiv. Det samme var sket for hendes mor da hun var i samme alder. Da hun var en stor hund, og hun gik totalt besærk, når hun mødte mennesker hun ikke kendte, blev hun aflivet.
    Den næste blanding var en golden/lab. Han havde horemonforstyrrelser som hvalp, fik senere hofteproblemer, gigt og galopperende kræft. Han blev aflivet da han var 10 år.
    Den sidste var en gevaldig rundkørsel af schæfer, skt. bernhard og flere andre racer. Hun var angst, og endte med at angribe et barn. Hun blev 3 år gammel aflivet, og hun var den sidstlevende af det kuld hun kom fra. Alle andre var blevet aflivet med samme problemer.
    Et typisk eksempel på et kuld hvalpe der aldrig sku ha været født. Mange mennesker er blevet kede af at miste deres gode ven, men der var lissom ingen anden udvej.

• #49   9. okt 2010 Jeg har da en "ægte" blanding og har givet dig min mening men nej jeg er ikke enig med dig og bliver det heller ikke....

• #50   9. okt 2010 Hunden : Oh yes! En af de blandinger jeg synes er værst er blandingen af cane corso og amstaff. Godt nok er størrelsesforskellen ikke voldsom, men egenskaberne og temprementerne passer slet ikke sammen.

• #51   9. okt 2010 Jeg har faktisk stadig svært ved at forstå formålet med tråden..

Folk med ÆGTE blandinger kan skrive og fortælle at Sofus blev 14 år og aldrig fejlede det mindste, men til hvilket formål?

Min ægte blanding er et sølle skravl, der altid skranter og i lange perioder har haft svært ved blot at eksistere. Får jeg så en præmie?

• #52   9. okt 2010 Vi elsker vel alle vores hunde? Blandinger eller tavlehunde?

Vores sidste var Blackie. Blanding. Fejlede intet før de sidste par år, hvor han fik lidt skavanker. Han blev 14½....

Ellers har jeg, med en enkelt undtagelse, kun haft DKK hunde.

"Undtagelsen" var engoldenblanding med et rigtig skidt temperament. Han fik leukæmi og blev aflivet i en alder af 8 år.

Ellers har resten af mine hunde fejlet både en masse og ingenting. Men de er alle blevet mellem 12 og 13 år. Vel at mærke golden retrievere med DKK tavler.

Men jeg har gennemtestet Kaido for at hjælpe og støtte opdrætter. Og efter at alle testene var gennemført blev hun steriliseret.

• #54   9. okt 2010 Hunden
    Jo, det er skræmmende men rigtigt.
    linda R
    Jo, det skulle jeg nok have gjort, altså udeladt den sætning men sådan føler jeg altså. Husk dog på at det går begge veje:)

• #55   9. okt 2010 Jeg er absolut FOR DKK stamtavler, men det betyder altså ikke at jeg tro man elsker en blandingshund mindre - mine hunde er ikke elsket for stamtavlen, men for de dejlige hunde de er :O)

Søster - som altid sætter du virkelig hovedet på sømmet... Det kunne ik have været sagt bedre :O)

• #56   9. okt 2010 Min skønne gamle rundkørsel på 12½ år, er super frisk, har en smuk glansfuld pels, og er bare tip-top hele vejen igennem. Han blev ved sidste årlige dyrlægetjek i september vurderet til at fungere som, og ligne, en hund på 3-4 år smiley
    Han har haft mild tarmbetændelse 2 gange, han havde ædt henholdsvist en rådden søstjerne og en død fugleunge.
    Men ingen medfødte eller aldersbetingede fysiske eller mentale skavanker har meldt sig.

• #57   9. okt 2010 Søster...
    Ja, du er virkelig fantastisk og som altid gemmer du dig bag ironien!
    Mie...
    Gør det så ondt at se at der faktisk er bla hunde som går gennem livet uden at fejle noget.

• #58   9. okt 2010 Jeg har haft en blandnings hund , han var en bladning af rottweiler/grand danois , måtte aflive ham da han var lidt over 1 år pga en meget slem hd.

• #59   9. okt 2010 Nuga, om det gør ondt??
    Skulle jeg sidde og være misundelig over at ikke alle blandingshunde lever et lige så sølle liv som min egen?
    Øhm...........................

• #61   9. okt 2010 Mie:
    Sådan som jeg ser denne tråds formål, er jo at vi alle kan fortælle, at der er lige så stor forskel på hunde med tavle og hunde uden...alle kan være lige raske og lige syge og om du får en præmie ved jeg ikke, men du tager dig jo af din hund også selvom den er syg..og til sidst ingen tvinger dig jo til at deltage i debatten så hvis du ikke forstår formålet så kan man jo altid lade være med at kommentere(høflig ment)

• #62   9. okt 2010 Nuga -jeg ser ikke en eneste af tavlefolket sige at blandinger er dårligere, dummere, grimmere e.l. end tavlehunde.
    Ej heller at alle blandinger er syge.

Tilgengæld ser jeg dig skrive tavlesnobber og en masse andet mindre pænt om de af os der har valgt kun at ville have tavlehunde fremover.
    -så hvem er det lige der skulle prøve at vise lidt åbenhed overfor andres valg?

• #63   9. okt 2010 Pragtblandingen, der findes sgu da ik noget der hedder en ægte blanding ! Så længe hunden er uden stamtavle kan dens oprindelse ikke dokumenteres, og må derfor formodes at være en blanding..... At den så ligner en bestemt race er en helt anden snak...

Med dine udtalelser igennem tråden beder du selv om at få andre svar end dem du lige ønsker - det er sgu da provokerende, at kalde folk for snobber blot fordi de foretrækker, at deres hunde har stamtavle... Hvis du nu satte dig lidt ind i opdræt af hunde, så ville du uden tvivl også kunne se ideen med stamtavler !

• #64   9. okt 2010 Uha det blev hurtigt til en lang tråd. Men uden at have læst de andre indlæg kan jeg svare:

Jeg er så heldig at have en uderst sund, velfungerende og dejlig blandingshund på 6 år.
    Jeg ville have købt en renracet med stamtavle hvis det var muligt men faldt pladask for Keesha og hendes kuldsøskende. Hendes far er dog en fin raceren og checket han og moderen sund og rask (kender for lidt til hende) - det var et ups kuld og jeg betalte derefter. (ikke mange tusinde kroner)

Der er ingen statistikker eller garantier der viser noget som helst om hvorvidt hunde med tavle eller blandinger er mere raske end det modsatte. Men en stamtavle gør at man kan checke om forældredyrene er bærere af arvelige skavanker og i visse tilfælde skal forældrene også være mentaltestede. Så den med at blandingshunde er mere sunde end tavlehunde tror jeg ikke på, selvom jeg har en ultra sund hund. Jeg har måske bare været heldig.

• #65   9. okt 2010 Grethe, jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener med:
    "at der er lige så stor forskel på hunde med tavle og hunde uden..."

Der er sikkert store forskelle og store lighedspunkter ved rigtig mange hunde, stamtavle eller ej. Der er syge af slagsen og der er raske af slagsen. Men det giver mig ikke en større idé om formålet med at tråden kun må handle om ægte blandinger?

Og ellers tak for din høfligt mente bemærkning. Nu er jeg bare af den type der spørger når der er noget jeg ikke forstår :o)

• #66   9. okt 2010 Michelle.....
    Dit profil navn siger det hele....
    Michélle...
    Jeg ønsker med denne tråd at diskutere bla hunde og deres livsforløb. Jeg vidste dog ikke at folk med tavlehunde havde svært ved at læse.
    Hvorfor fanden skal jeg sætte mig ind i hvad de tænker med deres tavlehunde da det modsatte jo er komplet umuligt for dem.

• #67   10. okt 2010 Pragtblandingen: Det lader nu til det er dig der ikke kan læse. Folk skriver jo igen og igen og igen at de GODT kan forstå hvilke følelser ejere af blandiger har osv.

• #69   10. okt 2010 Nuga -undskyld hvad??? Så du vil simpelthen ikke forholde dig til mine indlæg pga mit profilnavn?

Jamen det giver da osse mening... eller nowet...

Det er da dig der har travlt med at bruge ord som snobber og hvad har vi...
    Jeg har haft en blanding -tråden handler om blandingers sundhed, og det er vi så mange der svarer på (min første hund var faktisk årsagen til at jeg efterfølgende har fravalgt blandinger), men så er det heller ikke godt nok?

• #70   10. okt 2010 Mille, Labrador uden tavle, blev 12 år, men var multi allegikker, kunne sådan set kun tåle sig selv, fik medicin for det.

Men højt elsket familiehund alligevel smiley

Zenta, Schæfer med DKK tavle, er 4 år nu og fejler ikke en fløjtende fis :O)

• #72   10. okt 2010 Til at starte med i tråden blev der ikke skrevet ÆGTE blandinger grunden til det er kommet til er nok fordi at rigtig mange har kommet med kommentarer, fordi de måske føler sig lidt trådt på af bemærkningen "snobbet" og folk med "tavle hunde" har skrevet herinde selvom hun bad om beskeder fra folk med blandings hunde.
    Spørge må man jo altid synes også bare at når man vil kommetere et indlæg så må man da også gerne respektere det skrevne i indlægget, det ønsker vi vel alle;;--))
    Ordet snobbet er jeg ikke blevet stødt over , men føler lidt ligesom hende at rigtig mange kommer med kommentarer såsom: HVIS DU VIL AVLE SÅ KØB HUND MED TAVLE:.....
    Men skulle jeg have "ny" hund engang om mange år og valget blev en hund med tavle, så kunne det da også godt være at jeg ville falde under kategorien(SNOB) Jeg har det selv sådan med mine heste race rene og med papirer og ingen blandingsavl;;--)) men tag det nu med et smil alle klokken er mage og alle er nok ved at være trætte og kan derfor måske være lidt nærtagende???? ;;--)) Håber dog at alle kan sove godt i nat;;--))

• #73   10. okt 2010 Og enig i at er man tavlesnob fordi man støtter op om seriøs hundeopdræt med tavle så er jeg os skyldig.

• #74   10. okt 2010 Nej, nu må I sgu stoppe.
    Er vi voksne mennesker eller ej.
    Self findes der eksempler på at bla hunde er skøre, invalide eller går med stok. Det er jo slet ikke det som det drejer sig om.
    Det var såmænd bare for at høre hvad de evt ku' fejle da vi selv har været forskånet for div sygdomme med vores hunde.
    Jeg kan dog slet ikke forstå at der er nogle som føler sig ramt med ordet snob når det samme ord indgår i deres profilnavn.

• #77   10. okt 2010 Nuga -nu er der jo forskel på om man med en vis ironi skriver tavlesnob i sit brugernavn, og på om en anden på nedladende vis kalder en for snob...

Og igen -du har ikke på noget tidspunkt kommenteret eller forholdt dig til de mange indlæg der er kommet om blandingshunde. Istedet har du travlt med at komme med ikke særligt pæne svar til en stor del af os...

Så vil du gerne have at tråden bliver ved emnet, så prøv dog selv at forholde dig til det

• #78   10. okt 2010 Hun ønsker jo ikke kun at høre om sunde hunde men at vi gerne fortælle hvad de enkelte hunde evt fejler;;--))

• #80   10. okt 2010 Grethe -ja det skriver hun... Men det er jo åbenbart ikke tilfældet, for hun kommenterer alt andet end alle de indlæg der faktisk fortæller om blandingerne...

• #81   10. okt 2010 Jeg gemmer mig skam ikke. Jeg er lige her, og selvom jeg godt ved at det kan læses enormt ironisk, så er det altså det jeg fik ud af det du skrev, hvilket jeg synes er en direkte chokerende holdning til det at have ansvaret for et andet liv.

Det er i øvrigt også enormt frustrerende at det altid er de samme mærkelige holdninger man som tavle-køber skal have skudt i skoene, selvom det modsatte bliver skrevet i snart hver eneste tavletråd her på HG.

Der er slet ingenting i vejen med at ville lave en "hurra for blandinger" tråd, men så skriv dog om hundene i stedet for alle de dumme mennesker der ikke har dem, eller har haft dem men ikke har lyst til at gøre det ige - så slipper du for os.

Jeg, og temmeligt mange af de andre brugere herinde, ville ikke være dukket op i tråden hvis ikke der i indlæg 1 lige skulle lægges en sviner til dem der ikke er velkommen i tråden, for sådan fungerer forum altså ikke. Folk reagerer altså når man smider stikpiller til dem, hvilket er blevet gjort meget konsekvent hele tråden igennem med påstande om snobberi, pral og manglende kærlighed. Kan vi ikke snart få noget andet end de samme gamle trætte platituder om hvor frygtelige og kærlighedsløse vi automatisk må være fordi vi kan lide at bruge dokumentation og indholdsfortegnelser?

• #82   10. okt 2010 Maj-Britt snob
    Hvor står der at jeg kun vil høre fra folk med sunde bla hunde????

• #83   10. okt 2010 Anne

Correlation implies causality! Jeg kan f.eks ikke tåle tøj, fordi jeg altid har tømmermænd når jeg vågner med det på...

• #84   10. okt 2010 Søster : Endnu en gang har du ramt plet.

• #85   10. okt 2010 Rygklapper bare lige søster... Det kunne da vidst ikke være skrevet meget mere præcist

• #86   10. okt 2010 Thumbs Up Søster Mcfluff.

• #87   10. okt 2010 Pragt: Jamen de kan jo fejle det samme som hunde med stambog for det er HUNDE alle sammen....

• #89   10. okt 2010 Maj........
    Den er ikke rettet men du ser jo hvad du vil.
    Og hvad skal jeg så skrive ang de syge bla hunde.
    Søster....
    Jeg startede jo også med en tråd til os med bla hunde men blev så overrandt af tavletøserne som sædvanligt.

• #91   10. okt 2010 Ja, det må han jo være....

• #94   10. okt 2010 Og er du stadig her i en tråd for folk med bla hunde!!!

• #96   10. okt 2010 Nuga -prøv at læse søsters sidste indlæg, så har du svaret på hvorfor "tavletøserne" melder sig

Havde du blot lavet en tråd til blandingsfolket, var der næppe ret mange af "os andre" i tråden...

• #98   10. okt 2010 Maj-Britt -kunne forestille mig der menes whippet;o)

• #99   10. okt 2010 Maj-Britt

Jeg tænker Italiensk mynde.

• #101   10. okt 2010 Og så har jeg altså osse været blandingsejer -det har vidst de fleste af os der skriver i tråden... Osse os "snobber"

Vi har mens jeg boede hjemme haft:
    -pointer/lab-blanding. Døde af kræft 11-12 år gammel. Det er vidst en meget alm alder for den størrelse/type hund.
    -"foxterrier", som viste sig at være noget blandingsværk. Foxterrier var den i hvert fald ikke. Han blev 4-5 år gammel. Havde problemer med temperamentet, trods god socialisering og miljøtræning samt megen træning.
    -whippet-blanding. Husker ikke hvor gammel hun blev. Internathund vi overtogog havde et par år. Hun var overdreven nervøs/ængstelig og kunne slet ikke håndtere en hævet stemme, hurtige bevægelser osv, og hun endte med at blive aflivet, da hun simpelthen gik og var bange altid. Det har så sandsynligvis ikke været avlsrelateret idet hun har haft en meget hård start på livet.
    -dalmatiner/golden. Fantastisk dejlig hund med et super sind. Fik konstateret gigt da han var 3-4 år og blev aflivet 7 år gammel.

Og ja så har jeg jo selv haft Møffe som jeg kun nåede at have i et år, før jeg syntes hun var for farlig at have gående, og at træningen, selvom den hjalp noget, ikke var nok.

• #102   10. okt 2010 Anne..
    Self gør jeg det og når jeg køber mælk så sørger jeg da også for at koen havde været død en uge før de malkede.
    Det hjælper abs ikke at blande tingene sammen, vel?

• #104   10. okt 2010 Jeg vælger at tro at jeg har en sund og rask hund. Jeg skal ikke avle på hende og dør hun før tid så er det mig det går ud over og ingen anden.

• #105   10. okt 2010 Jeg ville bare finde på et eksempel som var lige så langt ude som dit.
    Mit tv er et Samsung og det fungere fint, også uden udviddet garanti:)

• #107   10. okt 2010 Ja, Anne og alligevel kan I ende med en syg hund, trods jeres enorme forarb:)

• #108   10. okt 2010 Jeg køber ikke en blandnings hund igen , ikke efter at skulle aflive ham efter kun 1,2 år. Selvfølgelig kan man komme ud for det samme med en hund der har tavle ,men risikoen er i min verden mindre.

• #110   10. okt 2010 Jeg har en bla hund og næste gang får jeg en bla hund igen. Det kan hverken du eller andre ændre på.
    Mange andre havde nok valgt at slette tråden da den som sædvanligt er blevet bombarderet af andre end tiltænkt men ikke jeg.
    Jeg tager kampen op mod dem som med lange formanende indlæg prøver at få mig til at se hvor forfærdeligt det er at Nuga har fået lov til at leve.
    Der er for og imod at vælge hund med eller uden tavle.
    Valget er helt og aldeles op til den enkelte:)

• #112   10. okt 2010 Der er ingen som skriver det direkte, men det følger jo med når man vælger en hund uden tavle. Så er dens forældre nok fyldt med alle mulige skavanker og hvalpene er selvfølgelig belastet af dette.

• #113   10. okt 2010 Hvorfor blev Nuga´s mor aflivet ?

• #114   10. okt 2010 Nuuuiii, det var I sgu længe om. Havde regnet med det spørgsmål for længe siden.
    Nuga's mor fik kuk i hormonerne og ændrede adfærd så ejer valgte i samråd med dyrlæge at aflive hende. Endnu en årsag til at Nuga aldrig skal ha' hvalpe.

• #115   10. okt 2010 Der er da ingen der siger din hund ikke skal leve, prøv nu at læs hvad vi skriver og jeg HAR altså en blkandnings hund og jeg elsker hende IKKE mindre af den grund, jeg tør bare ikke købe sådan en igen, jeg er blevet bidt af træning og der har jeg altså større garenti for at få en ordenlig træningspartner i en race hund end i en bla for der er jo ingen der siger den er motiveret for det som hvis jeg nu købte mig en border collie...

• #116   10. okt 2010 Nuga .der er da ikke nogen her der skriver eller antyder at din eller andres blandinger ikke burde have lov at leve. Hvor dælen læser du det?

Jeg er sådan set fuldstændigt ligeglad med om folk vælger at købe en tavlehund eller ej. Jeg gider bare ikke at folk som dig bliver ved og ved at skyde "os" noget i skoene som vi aldrig har sagt eller ment.
    -heriblandt at blandinger ikke skulle leve mm...

• #117   10. okt 2010 Nuga- og du synes med garanti at det var rigtigt smart at købe en hvalp efter en syg forælder, bare lige for at støtte avlen på syge hunde?

• #118   10. okt 2010 Tysk ruhår/collie bl. Aflivet som 2 årige HD
    Blanding Lunte HD
    Cocker bl. Allergi, Adfærds pro.
    Siden kun hunde med tavle, Og de har ikke fejlet noget ud over alm ting som må forventes en hund kan komme til og fejle.

• #119   10. okt 2010 "Tavler er ikke snobberi" er lig med "Din hund har ikke lov at leve fordi den er blanding"? Er der et indlæg der er slettet et-eller-andet sted, for det læser jeg hverken i- eller mellem linierne?

• #120   10. okt 2010 har haft en blandig - lille monty - han var fuldstændig tosset. ikke bare sådan underlig men tosset. havde tvangshadlinger - havde pl grad 3 - var aggresiv og bed hvis han kunne komme til det.

hans tidligere ejeres første hund var også en blanding. den ´led af knogleskørhed og blev aflivet som 1 år.

at man blander to racer fjerne ikke risikoen for at fjerne sygdomme. det er ikke sådan at + og + giver 0

der i mod risikerer man at tilføre blandingen alle de race specifikke sygdomme som de racer der er i hunden kan være bærer af..

altså regnestyk 2+2 = 4 og jeg må idrømme jeg foretrækker en hund med faktor 2 end en hund med faktor 4

nå men det var så genetik for småbørn

• #121   10. okt 2010 Vi har 4 hunde, hvoraf 3 er blandinger og 1 uden tavle. Selvfølgelig elsker vi alle 4 betingelseslødt, men fremover bliver de altså købt med tavle...

Freja, lab/cocker-blanding, har fået labbens dårlige hofter og cockerens allergi. Derudover døjer hun med epelepsi og et temmeligt iltert temperament.

Emma, mops/fransk, har allergi...

Lope, fransk uden tavle, har indtil videre ikke fejlet noget og har bestemt ingen racespecifikke problemer. Men er også kun 2 år, så det kan vi nå endnu...:0(

Malik, spids-blanding, 17 uger og en lille navlebrok...

3 ud af 3 blandinger med skavanker. Det er da meget "godt" klaret?!?

Mal

• #122   10. okt 2010 Dejlig tråd og den blev læst samtidig med at morgenkaffen røg ned...

Jeg har en tilståelse:
    JEG er en rigtig tavlesnob!!
    Har aldrig haft en hund uden tavle, heller ikke i mit barndomshjem - og jeg har haft rigtig mange hunde gennem årene.
    Mit tavlesnobberi udarter sig ved at jeg ALDRIG klapper eller snakker med mine venner og bekendtes blandingshunde...... mine hunde får ikke lov at lege med blandinger eller hilse på dem - yderst vigtigt for mine hunde at de hundeejere vi møder, træner med, dokumenterer at deres hunde har tavler!!
    En del af mine venner og bekndte har (desværre) blandingshunde.... det ser jeg som et stort problem, da det jo sætter en del begrænsninger i vores venskab og mange venner er da også røget i svinget grundet deres valg af... blandingshund....!!

Tavletøs? Hmmmm.... jeg er nok lige gammel nok til at gå under begrebet tøs men omvendt, hvorfor dog ikke?

Hvis nogen skulle være i tvivl så er ovenstående en beskrivelse af hvad ordet snob betyder og ganske enkelt fyldt med sarkasme og ironi.

Og ja, jeg ved godt at tråden ikke var en invitation til mig men ordvalget gør at jeg følte mig ramt.... Måske ts skulle overveje en gruppe for blandingshunde således og på denne måde holde os snobbede tøser væk?

• #124   10. okt 2010 Tankevækkende at læse at hovedparten af blandingshundene i omtaler ALLE har fejlet noget.............. og så synes i stadig det er snobberi at ha en hund med tavle....hmmmmm Os med tavlehunde kan jo også godt li blandingshunde vi vil bare vide hvad vores hund indeholder eller ikke indeholder altså vi tar vores forholdsregler, og samtidig ved vi også godt at hunden sagtens kan blive syg helt tossede er vi altså ikke. Har selv 2 med og 2 uden og vil da ikke undvære nogle af dem. Tavle er et holdningsspørgsmål længere er den ikke.

• #125   10. okt 2010 Stine: Hvem er I?

• #126   10. okt 2010 Dem der har skrevet om blandingerne ikke nogen specielt. Det er bare hovedparten der har været syge og det synes jeg er tankevækkende. Jeg har INTET mod blandinger.

• #127   10. okt 2010 Hej har haft og har både ægte og blandingshunde.
    Chili- ægte golden retriever - var meget syg, havde allergi hele sit liv+mange følgesygdomme, blev kun 4år
    Monty- ægte golden retriever- døjer lidt med ørerne og eksem, hvis han har haft et sår
    Tyson- mops/tibetansk spaniel er sund og rask, fejler aldrig noget

Så ud fra dette er blandingen den, der er mindst bøvl med. Så jeg er ikke bange for at vælge en blanding igen.

Men man kan jo være uheldig, uanset om hunden er ægte eller ej.

• #128   10. okt 2010 KUNNE det tænkes, at man ikke hører om ligeså mange syge blandingshunde, fordi man slet og ret ikke tester dem?

Hvem ved, hvor mange blandinger der egentligt går rundt med patella, hd, ad osv?

Det behøver jo ikke være noget man kan se med det blotte øje...

• #130   10. okt 2010 Der er jo også racer der er mere udsatte end andre, f.eks. engelske og franske bulldogs. Samt diverse andre modehunde.

Tavlen er jo som det sikkert er skevet mange gange i denne tråd ikke en garanti for en sund hund, den er et redskab.

• #131   10. okt 2010 Det er forøvrigt imponerende at denne tråd ikke er slettet for længst.

• #132   10. okt 2010 Rikke, mor & Humlebien, selvfølgelig er den en god start at man får tjekket avlshundene INDEN de benyttes, men det vil aldrig være nok, da mange arveligelidelser kan springe generationer over, hvorfor det er rigtig vigtigt også at kende sundhedsresultaterne længere bagud. Og dette har man alt andet lige kun mulighed for så længe forældre har en stamtavle.

Nu ved jeg godt, at der findes racer uden restriktioner, hvor der ofte ikke vil foreligge resultater på bedsteforældre, oldeforældre osv - men med tiden vil der være indsamlet data på racen....
    Sådanne data vil ALTID gå tabt når der er tale om hunde uden stamtavle, da der ikke er en database, hvor oplysningerne samles.

• #133   10. okt 2010 Ja, det er lidt imponerende, at tråden ikke er blevet slettet...

Det er altså først nu, jeg har nået at læse det hele, og der er da for og imod den tavle, synes jeg.

Personligt skal jeg ikke bruge den til noget, men nu har jeg gennem tiden haft 6 hunde - 2 af dem var med meget, meget fine tavler efter højt præmierede forældre, og de fejlede simpelthen ALT. Der imod har mine tavleløse hunde ikke fejlet noget som helst - jo, det passer ikke helt, for Fjotte har udviklet loppe-allergi, men det er jo såre simpelt at forebygge udbrud af det.

Mine forældre havde også en tavleløs hund i tidernes morgen, og den mødte først dyrlægen, da han kom hjem til os for at aflive den i en alder af 13 år...

Gad vide, hvad jeg vælger næste gang????

• #134   10. okt 2010 Linda N
    Tak er kun et fattigt ord::))

Jeg vidste godt at jeg ville træde en hel del over tæerne med denne tråd.
    Der vil altid være blandinger, mere eller mindre uheldige og så tavlehunde.
    Hvad vi hver især vælger er op til os selv.
    Jeg har ikke fortrudt ét sekund og kommer ALDRIG til det.

At slette tråden ville da være synd:)

• #136   10. okt 2010 Linda:

Nope........ Jeg har haft begge dele. Jeg sværger alligevel til tavlehunde. Men mine blandinger har være højt elsket:-). Jeg er bare ikke interesseret i at gå på kompromis med sundheden igen:-)

• #138   10. okt 2010 Nuga: Når vi kommer til snak om tavle, så kan vi nok ikke undgå at træde nogen over tæerne, vel? Vi har jo alle vores erfaringer med i bagagen, og vi tager det til os, som vi synes, vi kan bruge frem over.

Linda R: Jeg tror faktisk, at hovedparten af de heldige ejere af blandingshunde har valgt at holde sig ude af denne tråd...

• #139   10. okt 2010 Enig med Mette, mine forældre havde som skrevet en labrador uden tavle, højt elsket hund, savner hende stadig hver dag den dag i dag selvom det snart er 1.5 år siden hun gik over regnbuen.

Hun blev 12 år, men havde altså allegi, virkelig slemt, hun kunne kun tåle sig selv og der gik lang tid inden dyrlægen fandt en løsning og flere gange var vi ved at sige farvel til hende.
    Løsningen blev så noget virkelig dyrt medicin fra Tyskland så blev hun så godt som "rask" smiley

Og min nuværende hund er en schæfer med tavle på snart 4 år, og hun fejler intet :O)

Og der er jo ingen der siger blandnings hunde ikke dejlige, det er de bestemt, jeg tager bare ikke chancen, så min hund og fremtidige hunde er med tavle.

• #140   13. okt 2010 Jeg har haft en gravhund (blanding) hun blev 5 år. Hun havde ikke det bedste temperment men hun var mit et og alt. Hun fik i en alder af to flere diskospolapser men fik medicin. hun døde af nyre svigt.

Så har jeg også haft en tavle hund som døde af tragisk sygdom, han var DKK hund, men også inden for DKK er der fejlavl og man skal som forbruger altså tænke over hvad man køber og under hvilke forhold.
    Chewie var syg fra dag et og jeg burde have reageret mere overfor opdrætter...
    ¨
    Så! Jeg er for tavler fordi det giver mig mulighed for at kontrollere mod det arvelige aspekt men selv herinde skal man have øjnene med!
    Chunta er testet for HD og øjenlysning da jeg føler at det er min pligt overfor racen at sikre den gode avl og det kan vi kun via gode resultater og oplysning hvis der er problemer

• #142   7. nov 2010 Julie -ingen påstår at hunde uden tavle er dårlige hunde;o)

Men visse racer er uhensigtsmæssige at blande -f.eks. pga modstridende egenskaber.
    Og så er tavlen ikke bare til at kunne spore forfædrene, men osse til at kunne se deres sundhed, brugsegenskaber osv, og på den måde vælge en hvalp af linier de rindeholder de ønskede egenskaber:o)

• #145   8. nov 2010 Når hun er hvalp er det langt fra underligt at hun er gladere end din voksne hund, men hvordan ved du at hun er raskere end den anden når hun ikke er gammel nok til at blive udersøgt for racerelevante skavanker?

Kommentér på:
For folk med blandinger:)

Annonce