hundeoverfald {{forumTopicSubject}}
I dagens avis fandt jeg en stor artikel omkring 2 buhunde der er blevet overfaldet af et spand slædehunde (der skydes på 8-12 stk). Nu er overfald nok lidt voldsomt beskrevet -hvis 8-12 hunde i flok vil gøre det af med en buhund, er jeg ret sikker på den ikke går derfra uden skader.
Men uanset har det jo bestemt været en grim oplevelse for ægteparret der var ude at lufte hunde.
Og så kom jeg sådan til at tænke på -når man træner med sådan et spand hunde, hvor godt kan man så reelt have styr på dem?
Altså de er self i seler og fastgjort til "slæden", men når man suser afsted derudaf, hvor meget kan man så reelt gøre, hvis hundene pludselig vil i den ene eller anden retning fordi de ser noget spændende?
Nu er det ikke fordi jeg har noget imod slædehunde eller det at de bruges til det de er skabt til -det er blot en undren fra en uvidende:o)
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Det er dog slet ikke naturligt for slædehunde at ville andre hunde ondt. Til gengæld kan de godt finde på at jage katte - og også slå dem ihjel - når de er ophidset til det.
Normalt når en gruppe slædehunde løber mod en anden hund, så er det fordi de er nysgerrige - de vil undersøge den her anden skabning og gerne lege med den.
Det er frygteligt hvad der er sket. Gad vide hvad der gik galt?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Nej jeg kan heller ikke helt forestille mig hvordan man holder styr på så stor en flok -er der bremser på sådan en vogn? Det er der jo på de fleste moderne hestevogne, og selvom hesten self stadig vil være i stand til at slæbe vognen, så vil det oftes få hesten til at sænke farten gevaldigt og så kan den typisk stoppes (nu er bremserne ikke så meget til at stoppe en løbsk hest, men de er gavnlige hvis det alligevel skulle ske)
Hvordan lærer man sådan en flok slædehunde at arbejde uden at lade sig rive med at omgivelserne? Netop det at det er en stor flok må jo gøre det vanskeligt.
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 967 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Ved konkurrencer afspærre man ruten og annoncere at det sker, for netop at undgå nedkørsel. Men i den daglige træning er det de færeste der afspærre. Men man søger selvfølgelig om tilladelse hos skov/markejer/kommunen.
Det lyder ikke til slædehundene har villet noget ondt, men kommer så mange opbundede hunde ud af kontrol, så kan jeg sgu godt forstå hvis der bliver tumult og ejeren af buhundene får sig en ordentlig forskrækkelse... Godt der ikke skedte mere!
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.873
jeg kom gående med hende i snor (statsskov) og de kom løbende løs.
Min Dina begyndte at skrige og smed sig ned, hvorefter de tog fat i hendes bagben og nakke. Jeg sparkede og slog løs på dem, og de slap hende, men blev stående og snerrede af mig.
Vi slap begge to med skrammer og blå mærker.
jeg var selvfølgelig meget chokeret bagefter, og skældte ud på ejeren, som bare sagde til mig, at det var deres natur, at tro min hund var et bytte, når den begyndte, at skrige.
Ejeren kaldte ikke på dem på noget tidspunkt, men stod bare og kiggede på 10-20 meters afstand. Hun havde ikke snore med, og hundene havde ikke halsbånd på.
Det er da muligt, at de kun ville hilse, og de så ændrede mening, da hun blev bange. De var jo også temmelig store i forhold til Dina, der vejer under 7 kg. Men jeg tror mere, at hun blev bange, fordi de kom så uventet springende rundt om et hjørne på skovstien.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Der er bremser på vores vogn i hvert fald. Jeg kan ikke forestille mig hvordan man kunne køre uden.
jan 2007
Jeg tror det ville være gået meget værre hvis de ville noget ondt -og heldigvis slap alle uden skader.
Desværre havde mande med slædehundene ikke søgt om tilladelse til at køre der, og åbebart havde han osse opført sig mindre pænt pænt.
-bl.a. bare råbt til dem da han kom kørende, at de skulle se at komme væk fra vejen, og så i øvrigt ikke interesseret sig for at han var ved at køre dem ned.
"ovarfaldet" er så sket da han er på vej forbi, hvor hundene beslutter sog for at løbe hen til buhundene, istedet for at fortsætte forbi.
Jeg synes det er utroligt den slags kan ske i "min" skov -for det første er området ENORMT, og for det andet er det ikke svært at få lov at bruge den til diverse aktiviteter. Skovdistriktet gør meget for at få flere til at bruge området, så ringer ma og fremlægger en plan, er det næsten sin sag at få et nej;o)
Der har været slædehundeløb før, og jeg er sikker på man osse kan få lov at aftale træning.
I øvrigt har skovfogeden (tror jeg det var) udtalt sig til avisen -han ville se på hvor mange slædehundefolk der er i området, og hvis det ellers kan godkendes og gennemføres, ville han se på om der skullelaves nogen slædehunde-stier (helt som der osse er ridestier) hvor folk så kan træne på bestemte tidspunkter.
-det er dælme da service, og jeg synes det er en super idé:o)
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Hanne> Det lyder som en rigtig træls oplevelse, og er overhovedet ikke i orden! Alle seriøse ejere af de racer VED de ikke er indkaldssikre! Og derfor lufter man dem kun uden snor afsides steder eller i indhegnede områder. Det lyder ikke til ejeren der har været særlig ansvarlig!
jan 2007
-men ok, det er et tyndt befolket område, og det sker måske et par gange om måneden at jeg møder en anden hundelufter når jeg er på tur med mine.
Så der er vidst god plads til diverse aktiviteter.
Men synes da ideen er super, og mon ikke folk osse er villige til at køre en smule for det, hvis det bliver nogen gode stier de får lavet.
hundeoverfald