7.343 visninger
|
Oprettet:
Pig halsbånd / Dressur halsbånd? {{forumTopicSubject}}
(link fjernet)
Er det her ikke et pig halsbånd som er ulovligt?
Eller kan det et eller andet jeg ikke lige kan gennemskue?
jun 2005
Følger: 80 Følgere: 81 Emner: 145 Svar: 1.100
Blev noget forbavset, det er meget længe siden jeg er faldet over sådan nogen og de her ser trods den manglende kvælfunktion - Yderst grumme ud...
Se den her...
(link fjernet)
Det ser ud som om at kanterne er skarpe som bare fanden
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
Får helt ondt omkring halsen ved tanken !!! stakkels stakkels dyr der får dem på
øv !
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Og jeg har såmænd set dem anvendt på en DCH træningsplads for lidt mere end et år siden
jun 2005
Forfærdeligt hvad folk kan udsætte deres dyr for!!!
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.394
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.182
For nogle år tilbage vedtog schæferhundeklubben at det var ulovligt at bruge dem på deres træningspladser - men den regel er ophævet igen.
Jeg vil iøvrigt 100 gange hellere smide en pig på min hund, end de forfærdelige haltier folk mener er OK at bruge.
jun 2005
Og som der også skrives menes det at være max. 0.8 m OG afrundet....!
Det er dem der henvises til ikke... Så er de vel ikke lovlige?
jan 2006
Følger: 34 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 749
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 618 Svar: 3.633
http://www.youtube.com/watch?v=3EcE49HyURk
Her er der en mand der prøver dem, prøv at se hans reaktion og tænk på hunden..
http://www.youtube.com/watch?v=pOn9Ux0-pjo&feature=related
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.239
Det er da ikke værre end at han fortsætter hele vejen op..
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Men jeg tar squ hatten af for de ejere der prøver "lor*et på dem selvfør de overvejer om deres hund/e skal ha det på.
Beklager hvis mit ordforråd ikke er" optimalt", jeg er B-menneske med Stort B og er langt fra helt vågen endnu ;o)
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
De skal ikke både være under 8 mm, afbøjede og afrundede for at være lovlige.
For mig at se er det sådan med halsbånd, at ligegyldigt hvilket et man tager på sin hund så man gøre den ondt med det. Det er noget man som fører/ejer selv vælger.
Ja, man kan gøre skade med pig, men det kan man også gøre med kæde, med læder, med nylon, osv.
Det handler i mindre grad om udformningen og i højere grad om brugen.
Det, der er min generelle oplevelse er bare, at det er SÅ få, der kan bruge den slags. Og langt de fleste der vælger dem, er præcis dem, der ikke kan finde ud af at bruge dem.
Og det er tragisk.
Her har vi valgt ikke at bruge den type halsbånd - og det handler netop om, at min mand, der er hundefører, ikke vil kunne bruge halsbåndet på en konstruktiv måde.
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Jeg glemte ALT om pighalsbåndet pga det stød-halløj.
Jeg selv foretrækker sele frem for halsbånd,alle mine har dog halsbånd på når de render løst, men kun så deres hundetegn har noget at hænge i.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
jeg har kæmpet en kamp uden lige med AThos.. han er ALFA han, og er yderst tung at danse med.....
jeg er da slet ikke i tvivl om, at vejen havde været noget kortere, hvis vi havde tyet til at bruge piggen.... Men for mig at se, er det absolut sidste udvej, at smide sådan et på sin hund!
det er heldigvis lykkedes (sådan da) at trænge igennem til mit bæst uden....
har dog set det brugt på en hund, der lavede meget kraftige udfald.... det blev brugt rigtigt, og aldrig har hund og ejer været så glade for at gå tur sammen ;o)
jan 2006
Mht haltien, som en spørger om .. så henviser jeg til denne artikel, som på fineste vis forklarer hvorfor jeg aldrig under nogen omstændigheder ville smide sådan en på min hund.
http://hundeskole.dk/?id=15095
CH -
Man kan faktisk også drifte hunde vældigt op med et pighalsbånd .. det er en måde at bruge det på, der IKKE er hverken korrigerende eller straffende .. så det kan skam lade sig gøre at sætte en pig på sin hund uden at ville den "ondt".
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
aug 2006
Og egentlig også den vinkel, jeg forsøger at beskrive. At det ikke er udformingningen på halsbåndet, der er afgørende, men brugen af det.
Lea, nej de er ikke spidset til, men det sidste er ikke afbøjet og det skal det være.
Dette er teksten i den relevante bekendtgørelse - her står der også, hvordan det måles:
"halsbånd må på indersiden
være forsynet med stumpe metalombøjninger
eller tappe, der dog højst må have
en længde på 8 mm fra underkanten af
efterfølgende led. (BEK nr. 1043 af 16/12
1999, § 2, stk. 3).
jan 2006
My bad .. jeg læste lige dit indlæg igen, og korrekt - du skriver at man kan gøre ondt med alle slags halsbånd, ikke kun piggen.
Sorry - det var mig, der læste forkert der.
aug 2006
jan 2007
Hvis det er tilfældet, så har jeg svært ved at se formålet, når der findes langt mere hensigtsmæsige måder at træne det på
aug 2006
Jeg ser det brugt på flere måder.
Som kontant straf specielt i øvelser hvor hunden er i høj drift og derfor er svær at "komme igennem til"
Som en pirring, irriation, der løfter driftniveauet
Som en pirring, der irriterer hunden og motiverer den til at gøre en øvelse korrekt hvorefter den belønnes først med ingen pirring siden med positiv forstærker (Tobias Oleynik's ne-po-po metode, til dem, der kender den)
Og så er der nogen, der bare river og flår tilfældigt i den, som de tidligere har gjort med kædehalsbåndet og som stadig ikke virker...
jan 2007
Ikke at jeg råber dyremishandling af 2 af de 3 først-nævnte formål -men det er stadig ikke metoder der tiltaler mig træningsmæssigt.
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
Ellers er jeg ret enig med T. Hysted.
aug 2006
Trænere er jo ikke overmennesker heller ;o)
At de bruger det selv betyder jo ikke, at det ikke er rigtigt at det er optimalt at undgå det. De har bare valgt noget, de ikke selv synes er optimalt.
Jeg ville finde det mere sært, om en træner anbefalede brug af pig på et generelt plan. Om vedkommende så selv brugte det eller ej.
For mig at se er det et værktøj man finder frem til at løse et specifikt problem og så lægges det væk igen.
maj 2005
Men at trænernes hunde er uartige, eller hvad vi nu skal kalde det, samtidig og fra de er 6-8 måneder og til de fylder 3 år...ej det holder bare IKKE!
...meeeen, dobbeltmorale er som bekendt dobbelt så godt.
aug 2006
Problemet er, at for de flestes vedkommende er det ikke nogen genvej, men bare noget, der forvirrer hunden lidt mere end den er i forvejen.
jan 2007
Jeg kommer ikke steder der er sådan ekstra "hellige" men ingen af de steder jeg kommer eller er kommet (både som tilskuer og som deltager) de sidste 4 år hvor jeg har haft hund, har tilladt brug af pig (uanset om man er træner eller kursist).
Men måske det skyldes at det brges hyppigere i nogen dele af hundesporten end andre?
maj 2005
Ja, det gør jeg faktisk (hvis det var til mig, altså )
jan 2007
Hvad træner du med din hund?
maj 2005
jan 2007
Jeg træner lydighed (og rally når muligheden er der) i DCH, og selvom jeg på ingen måde er naiv nok til at tro at den slags aldrig bruges i "min" sport, så er der faktisk langt imellem at jeg støder på det.
maj 2005
aug 2006
Det handler om, at kravet til præcision er enorm samtidig med, at driften er helt i top.
Det er en svær kombination, og svaret har mange fundet i sådan et halsbånd.
Jeg erkender, selvom jeg ville ønske det ikke var sådan, at os der træner på den bløde facon kan komme til kort. Det er ikke sikkert vi gør det, men desværre er der ikke den store erfaring med denne måde at træne på endnu og derfor ingen rollemodeller.
Desværre kan man ikke rigtig overføre det fra den ene sportsgren til den anden fordi vilkårene for træningen er fuldstændig forskellige.
jan 2007
Det sidste ville være tilfældet for mig. Som du ved er jeg ikke fuldstændigt fanatisk, og jeg er osse åben for andres metoder. Men jeg sætter grænsen der hvor det er nødvendigt at påføre hunden en eller anden grad af smerte for at kunne opnå det mål jeg har sat.
-så må jeg endten sænke kravene, eller prøve om ikke der findes en anden vej til det mål.
Men ok -hvis ens tilgang til hunden/metoder er en anden, så ser man det vel næppe som et kompromis at vælge pighalsbåndet.
aug 2006
Det er jo et valg man træffer - jeg er ikke i stand til at påføre hunde ubehag. Det er en personlig ting for mig og min mand har det ligesådan. Derfor må vi leve med, at selvom vi da har ambitioner, så kan det snildt hænde at vores evner med de midler vi bruger, ikke rækker.
Sådan er det bare.
Til gengæld bliver tilfredstillensen så meget desto større, hvis det lykkes ;o)
jan 2007
Netop:o)
Jeg står jo med Gaia som ikke altid passer ind i de bøger som trænerne har læst eller de erfaringer de har gjort sig.
Og det resulterer i at de (og jeg) engang imellem kommer til kort, når de metoder man prøver ikke virker godt nok.
For nogen ender det så med at man prøver at tænke endnu mere kreativt indenfor de rammer jeg har for hvordan jeg vil træne min hund. For andre ender det desværre i frustration og derefter forslag som overskrider mine grænser.
Jeg er ikke i tvivl om at jeg kunne nå målet ved at gøre brug af de metoder, men det kompromis er jeg ikke villig til at tage. Heller ikek selvom det så skulle betyde at vi aldrig kommer længere end C-klassen (men det tror jeg nu ikke bliver tilfældet;o))
Pig halsbånd / Dressur halsbånd?