{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pig halsbånd / Dressur halsbånd?
  • #1   23. sep 2010 Det kan godt være du har ret i at de kun er ulovlige at bruge....

Blev noget forbavset, det er meget længe siden jeg er faldet over sådan nogen og de her ser trods den manglende kvælfunktion - Yderst grumme ud...

Se den her...

(link fjernet)

Det ser ud som om at kanterne er skarpe som bare fanden smiley

• #2   23. sep 2010 Eeeiii hvor er det grimt smiley :( smiley
    Får helt ondt omkring halsen ved tanken !!! stakkels stakkels dyr der får dem på smiley

øv !

• #3   23. sep 2010 Nej, de er desværre ikke ulovlige at bruge, men der stilles visse krav til længden af piggene og de skal være afrundede - spørg mig ikke nærmere om hvilke mål osv, for det aner jeg ikke..

Og jeg har såmænd set dem anvendt på en DCH træningsplads for lidt mere end et år siden smiley

• #4   23. sep 2010 De her kan man vist ikke kalde afrundet...!

Forfærdeligt hvad folk kan udsætte deres dyr for!!!

• #5   23. sep 2010 Så vidt jeg husker er det 0.8cm piggene må være, og så skal de self være afrundede.

• #6   23. sep 2010 De er da ikke ulovlige ...

For nogle år tilbage vedtog schæferhundeklubben at det var ulovligt at bruge dem på deres træningspladser - men den regel er ophævet igen.

Jeg vil iøvrigt 100 gange hellere smide en pig på min hund, end de forfærdelige haltier folk mener er OK at bruge.

• #7   23. sep 2010 -Martine- Som skrevet længere oppe af en anden kvik bruger, så var det kravene for halsbåndene der blev ændret... ( My bad :o))

Og som der også skrives menes det at være max. 0.8 m OG afrundet....!

Det er dem der henvises til ikke... Så er de vel ikke lovlige?

• #8   23. sep 2010 Martine - Jeg er lige nysgerrig.. hvorfor er haltier forfærdelige?

• #9   23. sep 2010 Jeg ville klart også vælge pighalsbånd, hvis valget stod mellem halti og pig. Men nu har jeg heldigvis ikke brug for nogle af delene (endnu...)

• #10   23. sep 2010 Jeg synes at pigge halsbånd er bedre end de der.. no barking halsbånd smiley

http://www.youtube.com/watch?v=3EcE49HyURk

Her er der en mand der prøver dem, prøv at se hans reaktion og tænk på hunden..

http://www.youtube.com/watch?v=pOn9Ux0-pjo&feature=related

• #11   23. sep 2010 B-B <
    Det er da ikke værre end at han fortsætter hele vejen op..

• #12   23. sep 2010 Jeg syntes at det er nedværdigende for en hundeejer at måtte ty til sådanne metoder for at lære sin hund noget, som alle andre kan lære deres hund/e ved brug af positiv forstærkning..

Men jeg tar squ hatten af for de ejere der prøver "lor*et på dem selvfør de overvejer om deres hund/e skal ha det på.

Beklager hvis mit ordforråd ikke er" optimalt", jeg er B-menneske med Stort B og er langt fra helt vågen endnu ;o)

• #13   23. sep 2010 Jeg kan ikke forestille mig, at nr, to halsbånd er lovligt.
    De skal ikke både være under 8 mm, afbøjede og afrundede for at være lovlige.

For mig at se er det sådan med halsbånd, at ligegyldigt hvilket et man tager på sin hund så man gøre den ondt med det. Det er noget man som fører/ejer selv vælger.
    Ja, man kan gøre skade med pig, men det kan man også gøre med kæde, med læder, med nylon, osv.

Det handler i mindre grad om udformningen og i højere grad om brugen.

Det, der er min generelle oplevelse er bare, at det er SÅ få, der kan bruge den slags. Og langt de fleste der vælger dem, er præcis dem, der ikke kan finde ud af at bruge dem.
    Og det er tragisk.

Her har vi valgt ikke at bruge den type halsbånd - og det handler netop om, at min mand, der er hundefører, ikke vil kunne bruge halsbåndet på en konstruktiv måde.

• #14   23. sep 2010 CH. Som sædvanligt så forklarer du bare tingene som de skal siges. ;o)

Jeg glemte ALT om pighalsbåndet pga det stød-halløj.
    Jeg selv foretrækker sele frem for halsbånd,alle mine har dog halsbånd på når de render løst, men kun så deres hundetegn har noget at hænge i.

• #15   23. sep 2010 positiv forstærkning er langt at foretrække, og også det vi bruger.... når det så er sagt.... findes der ekstreme tilfælde, hvor intet trænger igennem...

jeg har kæmpet en kamp uden lige med AThos.. han er ALFA han, og er yderst tung at danse med.....
    jeg er da slet ikke i tvivl om, at vejen havde været noget kortere, hvis vi havde tyet til at bruge piggen.... Men for mig at se, er det absolut sidste udvej, at smide sådan et på sin hund!
    det er heldigvis lykkedes (sådan da) at trænge igennem til mit bæst uden....

har dog set det brugt på en hund, der lavede meget kraftige udfald.... det blev brugt rigtigt, og aldrig har hund og ejer været så glade for at gå tur sammen ;o)

• #16   23. sep 2010 Mig bekendt er der INGEN, der præcist kan sige hvor man måler fra ? Men det er der måske nogen herinde der kan oplyse om ??

Mht haltien, som en spørger om .. så henviser jeg til denne artikel, som på fineste vis forklarer hvorfor jeg aldrig under nogen omstændigheder ville smide sådan en på min hund.

http://hundeskole.dk/?id=15095

CH -

Man kan faktisk også drifte hunde vældigt op med et pighalsbånd .. det er en måde at bruge det på, der IKKE er hverken korrigerende eller straffende .. så det kan skam lade sig gøre at sætte en pig på sin hund uden at ville den "ondt".

• #17   23. sep 2010 Både nr. 1 og nr. 2 "pig" halsbånd er lovlige i danmark. Ingen af dem er spidset til.

• #18   23. sep 2010 Martine det er jeg helt klar over....
    Og egentlig også den vinkel, jeg forsøger at beskrive. At det ikke er udformingningen på halsbåndet, der er afgørende, men brugen af det.

Lea, nej de er ikke spidset til, men det sidste er ikke afbøjet og det skal det være.

Dette er teksten i den relevante bekendtgørelse - her står der også, hvordan det måles:
    "halsbånd må på indersiden
    være forsynet med stumpe metalombøjninger
    eller tappe, der dog højst må have
    en længde på 8 mm fra underkanten af
    efterfølgende led. (BEK nr. 1043 af 16/12
    1999, § 2, stk. 3).

• #19   23. sep 2010 CH -

My bad .. jeg læste lige dit indlæg igen, og korrekt - du skriver at man kan gøre ondt med alle slags halsbånd, ikke kun piggen.

Sorry - det var mig, der læste forkert der.

• #20   23. sep 2010 Michael, bare lige for nysgerrighedens skyld - kan du ikke beskrive, hvordan du synes det bruges, når det bruges rigtigt?

• #21   23. sep 2010 Nu spørger jeg så lidt dumt -hvad er formålet med pig-halsbåndet? At få hunden til at gå pænt? eller...?

Hvis det er tilfældet, så har jeg svært ved at se formålet, når der findes langt mere hensigtsmæsige måder at træne det på

• #22   23. sep 2010 Michelle, der kan jo være mange forskellige formål ;o)

Jeg ser det brugt på flere måder.
    Som kontant straf specielt i øvelser hvor hunden er i høj drift og derfor er svær at "komme igennem til"
    Som en pirring, irriation, der løfter driftniveauet
    Som en pirring, der irriterer hunden og motiverer den til at gøre en øvelse korrekt hvorefter den belønnes først med ingen pirring siden med positiv forstærker (Tobias Oleynik's ne-po-po metode, til dem, der kender den)

Og så er der nogen, der bare river og flår tilfældigt i den, som de tidligere har gjort med kædehalsbåndet og som stadig ikke virker...

• #23   23. sep 2010 CH -ok... må indrømme at jeg ikke synes nogen af de måder lyder hensigtsmæssigt. Eller i hvert fald ikke som noget jeg selv får lyst til at afprøve (antaget at jeg nu rent faktisk trænede et eller andet hvor det var relevant).

Ikke at jeg råber dyremishandling af 2 af de 3 først-nævnte formål -men det er stadig ikke metoder der tiltaler mig træningsmæssigt.

• #24   23. sep 2010 Jeg synes det er FORFÆRDELIGT at man på MANGE træningspladser oplever trænere, der siger man helst skal undgå det, for derefter selv at gå ud på SAMME træningsbane med sådan et på deres hund. Dét kan jeg ikke tolerere!!
    Ellers er jeg ret enig med T. Hysted.

• #25   23. sep 2010 Rænne, jeg kan sagtens leve med, at trænere anbefaler at træne uden selvom de selv ender med at vælge at bruge det som hjælpemiddel.
    Trænere er jo ikke overmennesker heller ;o)

At de bruger det selv betyder jo ikke, at det ikke er rigtigt at det er optimalt at undgå det. De har bare valgt noget, de ikke selv synes er optimalt.

Jeg ville finde det mere sært, om en træner anbefalede brug af pig på et generelt plan. Om vedkommende så selv brugte det eller ej.

For mig at se er det et værktøj man finder frem til at løse et specifikt problem og så lægges det væk igen.

• #26   23. sep 2010 Jeg ser dem nu bruge det på alle deres hunde - de fleste har jo ti eller tre. Kan godt undre mig over at de ikke kan træne deres hunde uden, jeg står her og har trænet to hunde og aldrig brugt andet end alm. kædehalsbånd. Og jeg var 13 da jeg startede og vejede måske en 40 kilo...
    Men at trænernes hunde er uartige, eller hvad vi nu skal kalde det, samtidig og fra de er 6-8 måneder og til de fylder 3 år...ej det holder bare IKKE! smiley

...meeeen, dobbeltmorale er som bekendt dobbelt så godt. smiley

• #27   23. sep 2010 Mon ikke, det handler om at skyde genvej. Det vil jeg tro.

Problemet er, at for de flestes vedkommende er det ikke nogen genvej, men bare noget, der forvirrer hunden lidt mere end den er i forvejen.

• #28   23. sep 2010 Oplever du det på MANGE træningspladser ligefrem?

Jeg kommer ikke steder der er sådan ekstra "hellige" men ingen af de steder jeg kommer eller er kommet (både som tilskuer og som deltager) de sidste 4 år hvor jeg har haft hund, har tilladt brug af pig (uanset om man er træner eller kursist).

Men måske det skyldes at det brges hyppigere i nogen dele af hundesporten end andre?

• #29   23. sep 2010 Michelle
    Ja, det gør jeg faktisk (hvis det var til mig, altså smiley )

• #30   23. sep 2010 Hov ja -glemte da vidst at få sat navn på, men ja det var til dig:o)

Hvad træner du med din hund?

• #31   23. sep 2010 Jeg træner BHP, eller IPO.. Med alm. kæde smiley

• #32   23. sep 2010 Ok -kan det være at man ganske enkelt hyppigere ser det brugt i din sport?

Jeg træner lydighed (og rally når muligheden er der) i DCH, og selvom jeg på ingen måde er naiv nok til at tro at den slags aldrig bruges i "min" sport, så er der faktisk langt imellem at jeg støder på det.

• #33   23. sep 2010 Så længe de ikke misbruger det er det også fint med mig at folk gør det, det er slet ikke det.. smiley Men synes det er lige lovlig dobbeltmoralsk smiley Og jeg kunne faktisk slet ikke selv finde på det, overhovedet smiley

• #34   23. sep 2010 Det er meget brugt i brugshundesporten, og det handler ganske givet om, at der ikke er fundet nogen metode, der kan sikre øvelserne bedre - endnu.

Det handler om, at kravet til præcision er enorm samtidig med, at driften er helt i top.
    Det er en svær kombination, og svaret har mange fundet i sådan et halsbånd.

Jeg erkender, selvom jeg ville ønske det ikke var sådan, at os der træner på den bløde facon kan komme til kort. Det er ikke sikkert vi gør det, men desværre er der ikke den store erfaring med denne måde at træne på endnu og derfor ingen rollemodeller.
    Desværre kan man ikke rigtig overføre det fra den ene sportsgren til den anden fordi vilkårene for træningen er fuldstændig forskellige.

• #35   24. sep 2010 CH -men så er det jo man må spørge sig selv om man først og fremmest vil have præmierne, eller om man først og fremmest ikke vil gå på kompromis med ens overbevisning hvad angår træningsmetoder.

Det sidste ville være tilfældet for mig. Som du ved er jeg ikke fuldstændigt fanatisk, og jeg er osse åben for andres metoder. Men jeg sætter grænsen der hvor det er nødvendigt at påføre hunden en eller anden grad af smerte for at kunne opnå det mål jeg har sat.

-så må jeg endten sænke kravene, eller prøve om ikke der findes en anden vej til det mål.

Men ok -hvis ens tilgang til hunden/metoder er en anden, så ser man det vel næppe som et kompromis at vælge pighalsbåndet.

• #36   24. sep 2010 Lige præcis Michelle. Folks grænser er forskellige. Min grænse går også der, så selvom jeg ikke mener at et pighalsbånd nødvendigvis betyder dyremishandling (ikke i højere grad end dem der hele tiden går og rykker i deres hund om de så har et lille webbinghalsbånd på).

Det er jo et valg man træffer - jeg er ikke i stand til at påføre hunde ubehag. Det er en personlig ting for mig og min mand har det ligesådan. Derfor må vi leve med, at selvom vi da har ambitioner, så kan det snildt hænde at vores evner med de midler vi bruger, ikke rækker.
    Sådan er det bare.
    Til gengæld bliver tilfredstillensen så meget desto større, hvis det lykkes ;o)

• #37   24. sep 2010 "Til gengæld bliver tilfredstillensen så meget desto større, hvis det lykkes ;o)"

Netop:o)

Jeg står jo med Gaia som ikke altid passer ind i de bøger som trænerne har læst eller de erfaringer de har gjort sig.
    Og det resulterer i at de (og jeg) engang imellem kommer til kort, når de metoder man prøver ikke virker godt nok.
    For nogen ender det så med at man prøver at tænke endnu mere kreativt indenfor de rammer jeg har for hvordan jeg vil træne min hund. For andre ender det desværre i frustration og derefter forslag som overskrider mine grænser.
    Jeg er ikke i tvivl om at jeg kunne nå målet ved at gøre brug af de metoder, men det kompromis er jeg ikke villig til at tage. Heller ikek selvom det så skulle betyde at vi aldrig kommer længere end C-klassen (men det tror jeg nu ikke bliver tilfældet;o))

Kommentér på:
Pig halsbånd / Dressur halsbånd?

Annonce