{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øre kupering?
  • #1   16. sep 2010 Det har været ulovligt i Dk i mange, mange år.
    Man er vel startet med det, ligesom man starter med så mange andre underlige ting på sin hund.
    I Dk kan man ikke udstille og deltage i prøver/ konkurrencer med hale-/ørekuperet hunde

• #2   16. sep 2010 var det ikke pga. hundekampe man kuperede øre og hale for at modstanderen ikke kunne bide fat i dem..

• #3   16. sep 2010 Jo det er under hundekampe man kuperede dem, så de ikke kunne bides af..

• #4   16. sep 2010 Bid i ørerne er bare med til at gøre kamphundene endnu mere gale og flere af de racer man kuperede og stadig gør i nogen lande er ikke kamphunde racer og har aldrig været det.
    Kuperingen er gammel standart og det var sådan at de mente at hunden fremstod smukkest og mest standart.

• #5   16. sep 2010 Der er også flere jagt hunde hvor der bliver gjort at praktiske årsager. Vist noget med at de ikke skulle være til gene når de løber igennem tætte krat og buske.

Uden at være helt sikkert, så er det vist stadig lovligt hvis der er et praktisk formål med det. Men måsker jeg husker forkert.

• #6   16. sep 2010 hmm ja bretoner må ihvertfald stadig godt få ordnet halen. Hvorfor ved lige denne race ved jeg ikke, da den ikke har en længere eller mere aderledes hale end en springer spaniel.

• #8   16. sep 2010 Lea - Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken ,men jeg mener, at man godt må udstille ørekuperede hunde men ikke halekuperede.

• #10   16. sep 2010 altså jeg har læst mig til at man gjorde det på vagthunde for at gøre det lettere for dem at lokalisere en lyd kilde og samtidigt virke mere skræmmende (syns så personligt det bare ser sødt ud med opretstående øre)

• #11   16. sep 2010 nogle hunde får fjernet halen efter den er blevet slået istykker nok gange... min gamle nabos retriver fik fjernet sin hale af dyrelægen fordi han blev ved med at banke den ind i ting så den brækkede og fik sår... det var kun for at hunden skulle slippe for konstante smerter

• #12   16. sep 2010 Ulla
    Det er ikke korrekt at man ikke må udstille ørekuperet hunde, først sidste år ændrede de at det heller ikke længere er muligt at udstille hunde der er født og kuperet i et land hvor det stadig er lovligt, men altså kun gældene for hunde født efter skæringsdatoen i 2009 mener det var i Juni eller Juli... (Gider ikke lige finde den præcise dato:o))

• #13   16. sep 2010 Byt selv rundt og tilsæt bogstaver:o))

• #14   16. sep 2010 Halekuperede hunde må kun udstilles eller på anden måde fremvises med henblik på bedømmelse af hundenes ydre, deres brugsegenskaber eller færdigheder, hvis de tilhører en af disse racer (ruhåret hønsehund, korthåret hønsehund, weimaraner, vizsla og breton) (LBK nr. 1343 af 4/12 2007).
    Derimod er der ikke noget forbud mod f.eks at udstille ørekuperede hunde.
    Dette er "sakset" fra dyrenes beskyttelses pjece "lovgivning vedr. hund" fra marts 2008.

• #16   16. sep 2010 M&R - Så blev vi alle lidt klogere.
    Tak for det.
    Og min fine bog er allerede forældet!

• #17   16. sep 2010 Jeps, sålænge de er født og kuperet i et land hvor det var lovligt på givende tids....

Lige nu er der feks ramaskrig over hunde fra Polen, nye oplysninger fra den Polske Kennelklub siger at det faktisk har været ulovligt siden 1997 i Polen, men de har ikke sendt noget officelt ud til klubber i andre lande og dermed har man troet at det stadig var lovligt, men det har det altså ikke været og det medfører så at der faktisk er blevet og bliver vist hunde herhjemme der rent faktisk ikke må...

Kommentér på:
Øre kupering?

Annonce