{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.411 visninger | Oprettet:

Med eller uden "tavle"???? {{forumTopicSubject}}

Jeg er flere gange her på HG stødt på den holdning, at det kun er seriøst at avle på rene racer....med tavle....og sygdomsfrie.
Ja indimellem føler mig som lidt af en skurk.

Jeg har to gange fået blandingshvalpe med Zif. Det har været planlagte hvalpe begge gange, med den samme fader, som jeg har valgt! Han er en Spids ligesom Zif, har rigtige gode egenskaber, og hvalpene er begge gange blevet meget vellykkede!

Når jeg gennemtænker de forskellige tråde, kan jeg se flere problematikker der ofte bliver blandet sammen.
* Rene racer
* Sygdomme
* Profit

* Rene racer :
Jeg er klar over at mange mennesker går meget op i at racerne holdes rene!!! Det forstår jeg udemærket.....derved kan man på forhånd vide hvilken hund man får.....dens egenskaber, "forcer" og "ulemper"
Hundene er gennem mange års kontrolleret og seriøs avl blevet målrettet bestemte anvendelser.

* Sygdomme :
Gennem avl ( stamtavler) kan man opsamle viden om genetisk betingede sygdomme. De kan følges og undgås i kommende hvalpe.

* Profit
En hvalp man gennem systematisk avl, tavle og megen brugt tid og energi KOSTER!

MEN:

Der er en anden hundeverden ved siden af denne............

I "gamle" dage var det et MUST at racen passede til den funktion den var avlet til! Det var altafgørende om jagthunden havde sine jagtinstinkter intakte osv.
I dag er det noget andet! Vores hunde skal for det meste ikke bruges, de er for det meste familiehunde. Vi vil helst alle kunne sige at netop vores hund er venlig, god mod børn, lydige etc.

Jeg er virkelig glad for det kæmpe arbejde der ligger forud for at jeg kan sige at min hund er en Dansk Spids!!!!
Derved kan jeg på forhånd vide noget om min hund!

Jeg vil derimod også sige, at jeg til enhver tid har lige så meget ret til at avle på min hund, som den hundeejer der har gjort et stort arbejde for racen!

Jeg ser ikke de store problemer i at der findes mange forskellige hunde........blandinger af alverdens slags.........det gør verdenen mere mangfoldig!

Med hensyn til mine tre "pinde", har jeg aldrig set at hunde med stamtavle skulle være mindre sygdomsfrie end blandinger.....findes der statetikker???(der er indavl og hvad dermed følger). Ligeledes findes der også hundeavlere der profiterer på "rene racer"

Jeg vil med respekt for dem der avler på racerne sige: TAK for det store arbejde I udfører!.......
Vi er mange mennesker der benytter den viden I har samlet og også gerne vil have blandingerne af det!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Med eller uden "tavle"????
  • #1   2. maj 2006 P.S.......Det har INTET med racen (med eller uden stamtavle) at gøre, hvor god en avler man er!....:o)

• #2   2. maj 2006 Hørt hørt.. Jeg kunne da også godt tænke mig at Bella engang fik hvalpe og hun er jo selv en blandingshund, og hendes moder var en blandingshund.. Men synes bare at hun er for kær og speciel, til ikke at føre videre (hvis du forstår?).. Tror ikke rigtig der findes andre af hendes slags, udover hendes søskende.. Og hvis du ser hvor mange herinde der har blandingshunde og som er glade for dem og uden problemer.. Jeg synes det er helt i orden..

• #3   2. maj 2006 Jeg har 1 hund med tavle og 1 hund uden. Begge meget fine smiley Da vi købte Olsen, og havde Rasmus med, troede opdrætteren der, ikke på, at Rasmus ikke have tavle, for hun synes han var SÅ flot. Så det kan ikke altid ses, om de er med eller uden smiley Heldigvis for det da

• #4   2. maj 2006 have = havde

• #5   2. maj 2006 synes det er okay at avle uden tavle har selv en blandings hund.. og ved da at selv om der er tavle på hunden betyder det ikke at de altid er fri for sygdommene..

• #6   2. maj 2006 Jeg synes også det er ok smiley
    Vi kender nogle der gerne vil låne Rasmus, når deres tæve blir gammel nok, også selvom de begge er uden

• #7   2. maj 2006 MED tavle!! kort og kontant... jeg kan ikke se den store fejl i at lave hvalpe uden tavle HVIS de gennemgår de samme undersøgelser m.m. som hunde med tavle skal igennem.. men jeg vil fremover altid vælge hunde med tavle da tavlen er en extra sikkerhed på at tingene er i orden. Står man med en hund uden tavle så står man også i de fleste tilfælde med regningen selv hvis noget er galt.

• #8   2. maj 2006 ... skal så lige siges at jeg ikke kan se fornuften i at avle på blandingshunde udover at man selv synes at det kunne være sjovt at få hvalpe... men måske nogle af jer herinde kan komme med en god grund til at avle på blandingshunde? smiley

• #9   2. maj 2006 Jeg er helt klart også for tavle... synes der er alt for mange uønskede blandinger , der fylder op på div. internater ...

• #10   2. maj 2006 Må mennsker med arvelige defekter få børn ?

• #11   2. maj 2006 Det er et fint indlæg du har skrevet Lise. Dog mangler du at få en ting med i dit indlæg.
    Du mangler at få alle de der internathunde med som hvert år bliver aflivet. 1% af de hunde er måske med tavle, resten er blandinger eller "rene uden tavle"...

Jeg synes det er egoistisk at sætte et kuld hvalpe i verden for sin egen skyld. Det føler jeg lidt at man gør når man laver blandinger. Eller "ægte uden tavle"... Medmindre at vi taler 100% arbejdshunde (de fleste arbejdshunde som eks. handicaphunde bliver jo også neutraliseret)...
    Hvis du føler et behov for at avle på din hund, må det være fordi at du synes at hun er sund, rask, racetypisk, ik ? Så går da også udfra at hun er sundhedstjekket for racerelaterede sygdomme, ik ? -og at de hanhunde du har brugt også var det ?
    Det er den eneste måde jeg kan se det rimelige i at avle blandinger eller "ægte uden tavle"...

• #12   2. maj 2006 Julie - kan ikke se, hvad det har ,med mennesker at gøre ???

• #13   2. maj 2006 På trods af jeg selv engang har lavet 1 kuld ægte hvalpe uden tavle, så syntes jeg ikke det er ok - dermed ikke sagt at jeg dømmer (jo, nogen *ss*) den der laver kuld uden tavle, men jeg ville aldrig mere selv gøre det.

Og én af de grunde jeg hælder rigtig meget til - det er at jeg simpelthen syntes der er så mange hunde der er blandet sammen i en stor pærevælling, og der er rigtig mange hunde som man faktisk ikke aner hvad der er i - altså af racer.
    Og kender man ikke hundens gener (ægte eller ej) så ved man jo heller ikke hvad der "er" i den hund man får.

Dermed heller ikke sagt at man ved det fordi man køber en med tavle, for det ved man langt fra - men man kan alligevel gå ind og vælge akom fra de hunde som man nu kan finde heldbredsmæssige oplysninger på.

O jeg bliver sgu MEGET harm og skuffet - når jeg læser om en tæve der måske ligger med hvalpe i 2 eller 3 løbetider i træk pga. ups parringer - og ikke nok med det, så kan man også læse at nogen af hvalpene fra forrige kuld både har haft svær HD og nogle er aflivet pga. allergi - og alligevel vælger man at avle videre, og det er jo efter min mening ikke egenskaber at avle videre på.

Og så mangler vi vel heller ikke blandingshunde her i lille DK - syntes der er rigtig mange der står og venter på et nyt hjem på de Danske internater.
    Men på den anden side, så "mangler" vi jo heller ikke racerene hunde, og det er såmænd ligeså mange uægte hvalpe der er lavet med hjertet på rette sted som der er med racehunde.

Men det er helt og holdent MIN mening - og ikke en anklage mod nogen med andre meninger.
    For alle hunde er dejlige, blandinger eller ej.

• #14   2. maj 2006 for mit vedkommen er til mops og kunne ikke finde på at købe en mops uden stam tavle, da jeg ved hvad problemer der er med dem.

• #15   2. maj 2006 Der er MANGE mennesker som gerne vil have blandinger.. Også fordi at alle ikke gider at betale den formue som det er begyndt at koste for racehunde.. På rødovre dyreinternat er der ikke nogle hunde der bliver aflivet, medmindre de er meget syge.. Og der bliver racehundene formidlet lige så hurtigt som rene racer.. Så det er altså ikke sandt.. Måske andre steder, men sådan er det helt sikkert ikke på rødovre.. Der er da også tonsvis af mennesker som har set Bella og derfor er blevet interesseret i at købe hund fra rødovre dyreinternat og de håber alle på at finde en magen til hende.. Så jeg synes på ingen måde at det er egoistisk, hvis ens hund er blevet bekræftet af masser af mennesker.. Og blandinger er IKKE uønskede.. Har I set hvor mange der har blandingshunde herinde? Så er de nok ikke så uønskede som I tror..

• #16   2. maj 2006 Dina > Hvad er forskellen?

"Og der bliver racehundene formidlet lige så hurtigt som rene racer.. "

• #17   2. maj 2006 Dina : de sagde ikke at hundene ikke bliver formidlet ligeså hurtigt men at det kun er 1% af internatshundene der har tavle mens resten er blandinger og hunde uden tavle... og ja der er mange der vil have blandinger men vi har sørme også nok af dem i landet... efter min mening.. der er jo nok blandingshvalpe i omløb for tiden til at dække behovet og derfor kan jeg ikke se grunden til at lave flere forløbelig

• #18   2. maj 2006 Og man skal vel grovest talt heller ikke lave hvalpe på sin tæve, ægte eller ej - bare fordi den bliver bekræftet af andre mennesker?

• #19   2. maj 2006 Tove - Jo .. hvis din - eller min - mor nu havde en alvorlig sygdom , som var arvelig... men havde sprunget dig over , men du havde det stadig i generne .. Kan man så forsvare at viderføre den ?

Det er en ''grov'' sammenligning ja , men det er vel det de seriøse avlere egentlig forsøger at undgå ikk ?

Og selvom jeg har hund uden tavle kan jeg da helt klart godt se nogle af fordelene ved tavle.

• #20   2. maj 2006 Jeniki: Der skulle have stået blandede racer.. heh.. sorry..

• #21   2. maj 2006 Dina > He he, tænkte nok det var en fejl, men skulle lige være sikker :o)

• #22   2. maj 2006 Julie - hmm hunde har altså de samme følser som mennesker ? og kan klare sig selv ? osv. kan over hovedet ikke se nogen sammen ligning mellem mennesker og dyr

• #23   2. maj 2006 Sabina: okay, den misforstod jeg.. Men jeg ville heller ikke avle.. Ville bare have et kuld hvalpe, for ligesom at "føre Bella videre".. HUn har fået så meget ros for sin personlighed og sit udseende (også af mange hundetrænere).. Og så ville jeg måske beholde en af hvalpene selv..
    Jeniki: Det var heller ikke sådan ment. Men hvis man ved at folk kan lide hunden er man jo altså også lidt sikrere på at man kan få dem solgt.

• #24   2. maj 2006 JO.....men bliver der født flere blandede hvalpe end "stamtavle" hvalpe med sygdomme????

• #25   2. maj 2006 Jeniki : enig

I mine øjne skal man ikke avle på nogen hund ( tavle eller ej ) fordi man synes hunden er såååå sød.
    Man skal gøre det fordi man virkelig har sat sig ind i det og undersøgt markedet og efterspørgslen for den begældende race.. og fordi at man mener at hunden kan bringe noget nyt og godt blod ind i det danske avls-marked. Avl uden nogen form for tests og undersøgelser på fru. olsens fido fordi den har været en god hund finder jeg uacceptabel.

• #26   2. maj 2006 Jeg er sq ligeglad emd om der er tavle eller ej. Mine to hunde har ikk tavle for jeg har ikk noget at bruge den til. Og ja, måske en gang ude i fremtiden kunne jeg da måske finde på at lave hvalpe på en af dem, men det er ikk noget jeg går og planlægger. Først skal den valgte tæve checkes og den valgte han checkes inden der overhovedet skal ske noget. Og ja, det bliver måske et kuld blandinshvalpe, eller et kuld rene uden stamtavler. Hvem ved. Men en ting er sikker blandingshund eller raceren med tavle... De er lige dejlige begge to! Jeg synes det er dybt latterligt med dem der bare laver hvalpe for at tjene på dem. De tæver der har hvalpe stort set hele tiden synes jeg er dyrplageri.

• #27   2. maj 2006 ....Når man ser på procenterne????

• #28   2. maj 2006 Dina - Tallene siger noget andet. Jeg håber du forstår at jeg ikke personligt har noget meod blandinger. Men det ændrer ikke på min holdning omkring avl af blandinger. Eller "ægte uden tavle". At folk sætter deres hanhund til avl på alt hvad han overhovedet kan komme i nærheden af (dem er der et par stykker af på hg også) og dem som lader deres tæver ligge med kuld hvertandet øjeblik (også repræsenteret på hg) er fuldstændigt uacceptabelt. Lige meget hvad vil der nok altid blive avlet blandinger og der er nok at vælge mellem. Men der er altså hurtige aftagere til racehundene -dem med tavle. Det er min pointe og jeg ved godt at sandheden er ilde hørt når vi taler om "stamtavle eller ej", men sådan ligger landet nu engang.
    Forstår du ikke at det ikke har noget at gøre med at din Bella er en dejlig hund ? Det er hun da. Men det er da ikke ensbetydende med at jeg ville avle på hende, hvis hun var min hund. Som Sabina skriver, der er altså nok af blandinger i Danmark...

• #29   2. maj 2006 Nogen der kan vise en statestik?

• #30   2. maj 2006 Har hunde og mennesker samme følelser nu ?

• #31   2. maj 2006 Lise > Det ved jeg ikke, men det er ihvertfald dem der "topper" i aviserne for øjeblikket.

• #32   2. maj 2006 Hvorfor kan man ikke bare se de to "avlermåder" sammen.....sideløbende????
    Der er vel ikke nogle der har mere ret end andre????

• #33   2. maj 2006 Nææ Lise > og selvom vi har delte meninger, så er det vel også bare dem vi ytrer, der er vel ikke nogen der siger hvad man må og ikke må.

• #34   2. maj 2006 holder helt på ikke at lave flere blandninger. Og kun hunde med stambog.
    1. den kontrol med bøgerne er trods alt bedre og mennesker har åbenbart brug for kontrol.
    2. racetypiske og sunde hunde går de fleste opdrættere efter.
    3. Man ved hvad man får og jeg tror stadig på at betaler man en høj pris for hunden så er der seriøsitet bag.
    4. Man avler ikke fordi hunden er sød, men den har noget at tilbyde, helst for at bedre racen.
    Men jeg ser ingen argumenter for at avle på en hund uden bog andet end den er sød...

Og så har jeg den holdning hvis man ikke vil offer pengene på en hund med stambog, hvor meget vil man så offer på hunden...

• #35   2. maj 2006 det er an på hvad man mener med blandingshvalpe, har set flere, mops der ikke har stam tavle, nu snakker jeg igen om mopsen *gg*

og de liner racen, ikke alle af dem er lige køne øjne der pejer til hver sin side,

• #36   2. maj 2006 Lise > Håber ikke du bliver sur på mig nu, for det er kun et spørgsmål.
    Hvordan kan det være du har valgt at få hvalpe på Sif i sådan en sen alder?

• #37   2. maj 2006 Lise : det har jeg ikke lige nogle statestikker på men med en hund med tavle har du jo en slags forsikring på din hund som du ikke har på en hund uden tavle... dvs. hvis hvalpen bliver syg eller dør står kennelen til ansvar hvilket de ikke gør når det er uden tavle.. uden tavle bliver der også utroligt sjældent lavet en købskontrakt.
    Min hund er uden tavle og alle hund er lige dejlige MEN jeg kan kun råde folk til at købe hunde med tavle da chancen for at blive taget ved næsen er noget mindre der... alt afhængig af hvilken klub der er tale om smiley nå, jeg vil smutte, hunden skal ud og jeg skal lige have ryddet lidt op og noget inden vi skal til dr. dyr.

• #38   2. maj 2006 June - SÅ barnlig:
    Har også skrevet at jeg ikke vil avle på hende, men bare få et enkelt kuld hvalpe. Synes også det er synd, som du skriver, at folk lader deres tæve føde unger hele tiden (det er jeg også klart selv imod) og ja.. Kan heller ikke lide folk der bare lader deres hanhunde hoppe på alle (det har vi selv oplevet og der var en der var så tæt på at springe på Bella - og hun er altså kun 10 mdr).. Men hun var kold og ligeglad og gjorde ikke noget for at få sin han væk.. Men jeg køber lige så gerne en hund uden tavle, som jeg gør med.. Tror også meget det kommer an på om man vil udstille sin hund eller ej.. Sådan er min holdning og nu kom den vist rigtigt ud!?

• #39   2. maj 2006 Dina - Ja, jeg tror lige at det hele gik op i en højere enhed dér *Ss* !

• #40   2. maj 2006 Ja....hvis I ser hvad jeg skriver i min første tråd vil nogen af jer få svaret!
    Til dig Jeniki..............jeg har valgt at få hvalpe på Zif fordi HUN er speciel i mine øjne (og i andres!).......jeg har haft et kuld på hende sidste år med samme fader.....de blev meget fine og eftertragtede!......

• #41   2. maj 2006 Nej nej Lise - du misforstår mig :o)
    Det var mht. hendes alder jeg mente, er hun ikke 8 år?

• #42   2. maj 2006 Jeg ser nu at tråden er blevet lige så "mudret" som alle de andre......mit budskab er ikke forstået!!!!
    Jeg er ked af at det ikke kan skilles ad!!!

• #43   2. maj 2006 Michael: Du har misforstået mig FULDSTÆNDIG.. Hvis du læste det ordentligt kunne du se at jeg skriver at jeg IKKE vil avle på Bella, men kun have et kuld hvalpe, fordi folk længere oppe begyndte at bebrejde mig for at ville avle på Bella, hvilke jeg vist to gange har skrevet at jeg ikke vil.. Og har aldrig skrevet at ALLE der køber med bog vil udstille.. Jeg siger at mange af dem gør der.. De fleste af dem jeg kender med rene racer har købt med bog for at have muligheden for at kunne udstille..

• #44   2. maj 2006 Hov.. Og nu misforstod jeg dig Michael.. Avl forstår jeg ellers som at få flere kuld hvalpe? Men kan godt være at det også svarer til et kuld.. Har jeg ikke videre styr på..

• #45   2. maj 2006 Kan bare ikke se det store problem i at få blandingshvalpe hvis man bare selv sørger for at få dem i gode og fornuftige hjem.. Så længe man ikke overdriver..

• #46   2. maj 2006 Kig op.. Så kan du se at jeg har svaret..

• #47   2. maj 2006 Lise.........syntes jeg ike det virker mudret, det drejer sig da stadig om det tråden startede med........men du misforstod mit spørgsmål?

• #48   2. maj 2006 Okay.. Troede at avl var når man blev ved med at lade sin tæve få unger..

• #49   2. maj 2006 Lise : synes da heller ikke at debatten er ved at være mudret... vi har da givet vores mening til kende som du bad om og fordi vores mening ikke er den samme som din gør den bestemt ikke debatten mudret.. den beviser bare at folk har forskellige meninger og det skal der være plads til.

• #50   2. maj 2006 Jeg ville bare godt have at vi havde respekt for hinanden......det er ikkke FORBUDT at avle på en hund!!!!!!!
    Hvorfor skal nogen stå "stueret" overfor andre, fordi de gerne vil have hvalpe????
    Der er mig bekendt ikke beviser på at blandingshunde er mere syge end andre.....er mere bidske end andre....
    dårligere familiehunde end andre........
    JEG har respekt for "avl på rene racer".....men hvor se jeg det omvendte????

• #51   2. maj 2006 Lise : et andet spørgsmål som jeg ikke synes er belvet besvaret endnu som jeg stillede til at starte med er :

Hvorfor avle på sin blandingshund ? .. hvad er grunden til dette? er der nogen af jer der har en god grund udover at jeres hund altid har været sød og rar og dejljig osv. .. hvad kan jeres hunds kommende hvalpe tilføje i dk som vi ikke har eller som der er brug for?

• #52   2. maj 2006 .. Og med jeres menes alle blandingshunde-avlere og ægte uden tavle-avlere...

• #53   2. maj 2006 lise Ø
    Alle hunde er dejlige med eller uden tavel. Ægte eller uægte. Der skal være plads til dem alle. Det eneste der er forkert er at man avler løs på en tæve bare for at kunne tjene lidt penge. At man laver et kuld på sin "uægte" tæve synes jeg er helt i orden. For jeg kunne godt tænke mig at lave hvalpe på en af mine tæver en gang ude i fremtiden. Og den ene af dem er en blanding og den anden er "ægte", men uden tavle.

• #54   2. maj 2006 Lise........du lavede vel ikke denne debat for at få respekt fordi du har avlet på Zif?
    For det er da ikke derfor man avler????????

Og der er ingen her da har rakket med på hunde uden tavle, tværtimod da - syntes der bliver understreget at alle hunde er lige dejlige.

Jeg syntes måske ikke du skulle have startet denne debat hvis ikke de vil kende vores mening Lise - og der er da heller ingen der skal stå stueret, syntes faktisk denne debat er meget sober i forhold til hvad de nogen gange er.

• #55   2. maj 2006 Lise : rolig rolig... du startede selv debatten herinde om tavle eller uden tavle... og vi har givet flere eksempler på hvorfor vi har vores mening.. der er da overhovedet ingen grund til at sidde og blive blå i hovedet..... hvis du ikke vil høre vores mening om hvorfor vi synes det skal være med tavle så skulle du nok have skrevet at debatten kun var til dem med samme mening som dig smiley
    Og folk skal ikke stå stueret men det kunne være dejligt at høre grunden til at folk får hvalpe.. for tit er grunden jo kun at det er fordi deres hund er dejlig så det bliver hvalpene nok også..... som sagt tidligere har jeg intet imod hvalpe uden tavle eller blandingshvalpe HVIS der bliver gjort ligeså meget arbejde, underwsøgelser m.m. som med dem med tavle... men stadigvæk ville jeg ikke købe en ( men det er bare mig personligt )

• #56   2. maj 2006 Mine hunde er dejlige, de har et dejligt sind, (ved ikk om de er sygdomsfrie, men det skal checkes inden der skal avles på dem), de er flotte. De er bare DEJLIGE. Jeg kender mange her fra hvor jeg kommer fra som siger at når Misty rfår et kuld hvalpe så vil de købe en. Og der er allerede afsat et helt kuld og hun skal først have hvalpe om en del år.

Sabrina (Randers) N
    Hvorfor skal der avles på dem med tavle? Fordi de har papir?? Fordi de er ihh og Åhh så fantastiske. Jeg kan ikk se problemet så længe de "blandinger" og hunde uden tavler bliver checket for arvelige sygdomme. Så er de vel lige så gode at avle på som dem med tavler.

• #57   2. maj 2006 ment med at det kunne være dejligt at høre grunden for at lave hvalpe uden tavle eller blandings... er fordi at i måske har et synspunkt som vi ikke har set på...

• #58   2. maj 2006 Christina : hvis du læser mit indlæg længere oppe mener jeg heller ikke man skal avle på hunde med papir med mindre man har en god grund.. f.ek.s at hunden kan tilføje noget nyt blod til linerne i dk.
    Jeg har også nævnt op til flere gange at jeg ikke har noget imod avl på blandings/tavle løse hunde hvis de gennemgår samme tests...

• #59   2. maj 2006 Sabrina (Randers) N
    Har læst det.

• #60   2. maj 2006 Da jeg var teenager havde vi en skøn Rottweilertæve, Zita, hun var smuk, lydig, dygtig til både spor og agillity, en heeelt ekseptionel vidunderlig hund og jeg vil savne hende resten af mit liv, og i mit indre var hun den perfekte hund!!

Zita havde ingen stamtavle, så uanset hvor skøn og dejlig en hund hun var, anede vi ikke hvilke gener der lå bag hende, så hun fik ikke lov til "at prøve at få hvalpe", jeg er overbevist om at hun ville været en skøn mor og sindsmæssigt, fysisk kunne HUN have givet dem noget godt, men hvem ved hvad generatonerne bag hende lå inde med??

Jeg ville ikke turde få hvalpe på en tæve hvis ikke jeg var SIKKER på at der var sunde raske aner bag hende, og jeg ville ved gud være lige så sikker på hanhundens baggrund!!

Monique er da også en skøn hund, og hun ville sikkert få nogle kære hvalpe.... hmmm... men med hendes sind og ret usikre baggrund (boxer / ??) tør jeg ikke, vil ikke!!

Min næste hund skal uden tvivl være med DKK tavle, det er jeg ikke i tvivl om længere, elsker Monique, det er klart, men næste gang vil jeg ikke løbe den rissiko det er at anskaffe sig en uægte hund!!

• #61   2. maj 2006 Sabina-----> min hund skal ikke bidrage racen noget som helst!!! Jeg lader udelukkende Zif få hvalpe fordi jeg synes at hendes og faderens gener er RIGTIG gode!!!!
    Mine erfaringer fra hendes sidste kuld er gode.....og selvfølgelig nyder jeg at have hvalpe......(ja det er egoistisk!!!)

• #62   2. maj 2006 Tanja : også en af de grunde som jeg synes skal tages til eftertanke inden man laver hvalpe på "uægte" hunde...

• #63   2. maj 2006 Godt skrevet Tanja smiley

• #64   2. maj 2006 Øhhhh....er der nogen der kan garantere en sygdomsfri hund??????????????+

• #65   2. maj 2006 Lise : jeg træder ud af den her debat.... er ved at være rigtig godt træt af at se jeres ????????????? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tegn når man sidder og debattere på en pæn måde..... Jeg angriber jer ikke personligt og prøver bare at se det fra jeres side af og fordi jeg har en anden mening end jer kan jeg ikke se grunden til at hidse sig sådan op.... jeg sidder jo heller ikke og hidser mig op over at i laver "uægte" hvalpe.. jeg spørger bare ind til det, da det jo var det debatten skulle handle om... nemlig hvad forskellen var på ægte og uægte hvalpe..... kan ikke se hvorfor i føler jer sådan angrebet over vores meninger... folk er forskellige og folk har forskellige meninger... men jeg smutter nu.. hav en god dag folkens

• #66   2. maj 2006 ER DER NOGEN DER KAN GARANTERE FOR EN SYGDOMSFRI HUND?????

• #67   2. maj 2006 Hvorfor kan man ikke komme med den mening der bliver bedt om uden at man for skyld for både det ene og det andet.
    Syntes altså ikke det er her er måden at debattere på.

Og Lise, svaret på det spøgsmål kender du jo godt selv.

• #68   2. maj 2006 Michael....du kan ikke garantere en sygdomsfri hvalp......du kan kun garantere at vi kan snakke fornuftigt hvis der er problemer1

• #69   2. maj 2006 Christina: Har samme holdning som dig. Tror bare du beskriver dem lidt bedre.. Sover stadig lidt.. heh..

Sabina: Grunden til at jeg ville lade Bella få et kuld hvalpe er ligesom folk med rene racer og bog gerne vil viderføre de egenskaber som ens hund har (det er nok beskrevet lidt forkert, men kan ikke umiddelbart komme på en bedre formulering).. Jeg ved at der ikke er andre hunde derude som ligner Bella helt, udover hendes søskende, og det synes jeg bare ikke at jeg vil lade gå til spilde. Det er garanteret formuleret helt vildt dårligt og måske synes i at jeg virker egoistisk, men sådan er min holdning. Og det skal lige tilføjes at der også går nogle år før jeg har tænkt mig at lade Bella få unger.

• #70   2. maj 2006 Selfølgelig kan man ikke garantere sig mod sygdomme, men hvis du kender baggrunden for tæve og hanhund, har du da garderet dig ret godt skulle jeg mene.

Forstår ikke hvorfor en debat altid ender i mudderkasteri?

Jeg har ret til mine meninger og holdninger, og det har du ved gud også... (møntet på alle)

• #71   2. maj 2006 Lise, jeg må indrømme at det er et besyndeligt argument og spørgsmål at komme med i debatten om hunde avlet med og uden bog.. der er da aldrig garantier for en sygdomsfri hvalp uanset hvilken vej du kigger, men det er da ikke argumentation nok for at avle løs til højre og venstre fordi at garantier for en sygdomsfri hund ikke kan gives?

• #72   2. maj 2006 Øv Øv Øv .....nu fik jeg igen kludret mig i "sumpen".......kan vi dog ikke bare respektere at der er mange synspunkter.......måder at gøre det på......OG RESPEKTERE HINANDEN FOR DET!!!!!!
    Det vigtigste er da for hulen at der er købere der er gode hundeejere ....der er sælgere der avler omsorgsfuldt.....og at der ikke er så mange hunde der må lade livet fordi nogle mennesker ikke er nogle af delene!!!!

• #73   2. maj 2006 .....det var bare det jeg ville sige......hej....

• #74   2. maj 2006 nej Lise Ø det kan man ikke i hverfalde ikke ved mopsen,
    Tølfi skulle jo have sådanne nogen flotte papierer.

han har HD E på begge sider, men dette er jo opdrætterne skyld , dem der altså opdrætter mops, de kan sq bare sører for at fået deres avls hunde HD tjekket inden avl, inden for mops ender det sq nok med at der ikke er noget der hedder hofter på mopsen hvis de ikke, tager sig af problemet i stedet for bare at sige det er jo en lille hund, den vil ikke døje så meget som en stor hund, det er sikkeret rigtigt ved det ikke.
    men at tage 9-10,000 for en mops med HD hofter det er sq da noget kun

• #75   2. maj 2006 Lise, jeg tror altså ikke at der er andre end dig her der synes at denne debat ikke er foregået i andet end fred, ro og soberthed?!

• #76   2. maj 2006 Mopsen: Det er da godt nok ærgeligt.. Og ja.. Det er strengt at tage så mange penge for en mops som så ikke er rask..

• #77   2. maj 2006 Synes måske at den blev en smule strid ind imellem, men er alle debatter ikke sådan?

• #78   2. maj 2006 Mopsen......selvfølgelig synes jeg ikke man skal avle på "syge" hunde!!!!

Mie.....jeg synes da også at denne debat er foregået i fred og ro.....men jeg forsøgt at få debatten til IKKE at handle om sygdomme, racer og "ægthed".......bare om at vi alle har lov til at avle på hunde....det er ikke rene racer der har eneret på avl!

• #79   2. maj 2006 ja det syndes jeg også, men heldigvis er der blevet lavet nye regler i DKK for mops, men der er ingen krav fra opdrætter side om de skal HD tjekkes inden avl se her
    (link fjernet)

• #80   2. maj 2006 Men Lise, for at få en debat der skal handle om at alle har lov at avle på alle hunde og ikke kun de rene, som du siger, så kræver det jo en holdning der er modsat din egen ik? ellers er det vel ikke en debat? Og argumenterne, som jeg ser det for kun at avle på rene hunde med bog, er jo netop sygdomme og genetik.. så hvordan skal en debat med dette emne kunne foregå uden?

• #81   2. maj 2006 Jeg forstår ikke meningen...Mie....

• #82   2. maj 2006 Mie....har du overhovedet læst tråden fra start???

• #83   2. maj 2006 Lise, har skam læst det hele..
    Det jeg mener er at du siger at du gerne vil have en debat omkring det at nogle mener at man kun skal avle på hunde med bog, rene hunde hvor man kender deres genetiske mønster.. Du mener modsat at man skal have lov at avle hvis man har lyst, også på blandingshunde, ik? Og du vil gerne have en debat om at det er ok, ik?
    Det jeg mener er jo så at for at have en debat, så er det ndøvendigt at man er uenige om noget, ellers giver vi jo bare hinanden ret i det vi siger, og det er jo ingen debat, vel? Nå, men det jeg så mente i det ovenstående er at et af argumenterne for kun at avle på stambogsførte hunde er jo netop at du kender dens genetiske spor, ved hvilke sygsdomme der ihvertfald IKKE løber i denne linie. Så for mig vil det være svært at have den slags debat som du gerne ville have om emnet, uden sygdomme osv, når det er en del af argumentationen for kun at avle på hunde med satmbog.. Forstår du?

• #84   2. maj 2006 Ja Karina.....det samme spørgsmål går hele tiden igennem det pædagogiske minefelt......hvad er genetik og hvad er miljø......

• #85   2. maj 2006 ...............men vi har da et godt pejlemærke i genetikken!!!.............

• #86   2. maj 2006 Kosten afgører meget!!!

• #87   2. maj 2006 Lise, forstod du hvor jeg ville hen med mit indlæg?

• #88   2. maj 2006 lise- lige for hurtigt at fortælle foreskellen som jeg ser den.....
    Jeg kan nemmere finde ud af hvadfor forfædere der giver god maske, gode eller dårlige hofter... Hvem havde allergi osv....Hvem gir store hvalpe og hvem gir små...Jeg ved hvem i mine hundes gener der giver hvad og hvorfor og det kan jeg alene takke de seriøse opdrættere. der deler sin viden og erfaring.
    og alle hunde er søde og hver sin er speciel, men det er ikke grundlag nok for avl..

Men det er jo det samme der skrives hver gang og jeg har en mening som jeg holder ved og du har din egen... Sådan er livet.... Jeg får bestemt ingen moralske strupler når du får hvalpe, jeg forstår det bare ikke helt...

• #89   2. maj 2006 Mie.....jo.....jeg vil bare ikke ind på en diskution om sygdomme eller ej.....jeg vil gerne snakke om etikken!
    Jeg synes ikke at nogle skal dømme andre som "dårlige" fordi de ikke har samme synspunk! Der findes ikke regler i Danmark om hvilke hunde der må avle med hvilke.......der er KUN synspunkter....og argumenter!!!!
    Mit indlæg handler om etik!!!!!....hvorfor er der noget der er mere rigtigt end andet....og er det underbygget????

• #90   2. maj 2006 Jeg vil gerne svare dig, Lise.. Men skal lige runde skoven med vapsen først..

• #91   2. maj 2006 OK...Mie...

• #92   2. maj 2006 God tur

• #93   2. maj 2006 Lise - alt avl og opdræt bygger på etik i mine øjne... Ved ikke lige hvor forskellen er?????

• #94   2. maj 2006 OK....Mette hvilken etik?
    Er det kun visse hundeejere der må avle?

• #95   2. maj 2006 Hvem bestemmer om det er den "rigtige" hund der får hvalpe?

• #96   2. maj 2006 lise- ja, i hvertfald dem jeg vil købe hvalp af...Dem jeg ikke kan følge holder jeg mig fra... Men at andre køber hund der er jo for deres regning... og alle må avle men det er jo bestemt ikke ensbetydende med at jeg ville købe hund derfra..

Men der er jo heller ingen der siger at du ikke må avle, men kommer med argumenter for hvad det gode ved en stambog er...

• #97   2. maj 2006 lise- der er jo flere ting der hænger sammen... Mne en racestardard er god at følge og hvis min tæve skal parre vil jeg have en han der supplere hende på hendes svage punkter.. Plus HD, AA mentaltest og hvad der følger med... udstilling, hvor hunden bliver bedømt af flere forskellige sagkyndige

• #98   2. maj 2006 Jo...Mette.....nu snakker jeg ikke om at købe hvalpe men at avle.....
    ....og du kan jo ikke sige at min hvalp er dårligere end en med tavle....vel?

• #99   2. maj 2006 NUL....nu er vi igen inde på snavset!!!!

• #100   2. maj 2006 reese du må undskylde der er gået så langtid før jeg skriver.
    det endte med jeg gik til DKK med det, da opdrætter blev tosset over dette,
    der er jo ingen krav om at man skal HD tjekke mops inden man avler på dem.dette står her (link fjernet)

men i mit tilfælde hvor vi har gjort opmærksom på at der var noget galt med Tølfi allerede da han var lille hvalp, men blev bare grint ad, af opdrætter at det kunne da ikke passe man kan høre og mærke HD
    men det helle endte med at vi fik det halv tilbage af prisen for Tølfi. og vi må håbe på det bedste med Tølfi at det kommer til at gå godt med ham, han får glokussamin til hans smerter

• #101   2. maj 2006 Kan HD have noget med indavl at gøre???

• #102   2. maj 2006 Kan HD have noget med indavl at gøre?

• #103   2. maj 2006 aner det ikke, desværre

• #104   2. maj 2006 nogen der ved det????

• #105   2. maj 2006 jeg vil heller ikke købe en mops uden papirer næste gang, ja jeg vil da ikke købe hund ved hende igen og det også omvendt, men jeg giver hende stadig billeder osv. over hende forum ,så hun kan se han har det godt og hvad jeg /vi gør for ham og hans HD

• #106   2. maj 2006 Men....forstår jeg det ret er der nogle hunderacer der er mere "bærere" end andre....og avler man på disse vil risiconen være større?

• #107   2. maj 2006 Lise- du kan ikke komme uden om at det hører med... Om min hvalp er bedre end din kan ikke samlignes og det er på et meget lavt sted.
    Avl
    etik
    opdræt
    hører sammen uanset om du vil have det eller ej. der kan man sortere i alv opdræt og hvalpe

• #108   2. maj 2006 Hov...hov ...Mette det var ikke det jeg spurgte om...

• #109   2. maj 2006 hvad spurgte du så om....????? at jeg lige brugte min hvalp kan vel være lige meget den er med bog og det er din ikke??? var det ikke det???

• #110   2. maj 2006 prøv lige at læse mit indlæg ovenover dit svar....

• #111   2. maj 2006 Svarmulighed; ja-ja....ja-nej.....nej-nej

• #112   2. maj 2006 er det hvem der bestemmer?????
    Det gør vi jo selv, det er dig frit for at avle som du vil....
    Men med bog er der rimlig kontrol, samarbejde med andre, flere sagkyndige der vurdere din hund, erfaring der giver viden om din hunds gener..
    Det er såmen bare nogle argumenter jeg kommer med....

Hvis det ikke er det så vær sød at gentage dig selv.

• #113   2. maj 2006 lise ø Jeg forstår godt dit indlæg. og jeg føler også at vi som har lavet blandings kuld lige skal tage en dyb indånding inden vi står for skud i div. debatter. Og ja naturligvis kan man godt være en omsorgsfuld pdrætter atf blandingshvalpe.

• #114   2. maj 2006 det bliver en utrolig kedelig side hvis vi skal begynde og debatere med et ja eller nej og til fornyelse ved ikke

• #115   2. maj 2006 stave spasser

pdrætter = opdrætter

atf = af

ønsker mig en staveplade

• #116   2. maj 2006 Mette....er der nogle hunderacer der er mere "bærere af HD end andre.......og avler man på disse, vil risicoen da være større for misdannede hvalpe???

• #117   2. maj 2006 DET var mit spørgsmål...

• #118   2. maj 2006 Lise- forøvrigt kan du huske den epidisode i Norge hvor 2 hunde dræbte et barn....Det viste sig jo at det var kombinationen af de 2 racer der gjorde hunden sindsyg....
    Hvem ved hvad der sker ?????????

• #119   2. maj 2006 det er vist ingen der ikke må skrive andet end ja og nej.

men som lise ø siger kan vi så ikke bare respektere hinandens meninger, på mig virker det lidt som "kun tavle er ok" basta og så er det svært at komme med en anden mening når der er sat et stort punktum

• #120   2. maj 2006 ØHHH....Mette.......

• #121   2. maj 2006 mette p jeg har svaret dig i den anden tråd ang. langhåret schæfer

• #122   2. maj 2006 jo....elise det er en del af problemet....

• #123   2. maj 2006 Lise- troede det var til Reese ;O))

Jeg er ikke meget inde i andre racer.... Men nogle hunde er bedre til at klare HD end andre..... Hvis man tænker på alvsarbejde mht. HD så lykkes det doppermannene at avle det væk.... Men det kræver et vis antal hunde osv...

Jeg tror ikke der er nogle racer der har det mere end andre, men nogle racer har man været mere opmærksom på det længere fordi det påvirker mere og hunden lider mere..
    Er det forståligt???

• #124   2. maj 2006 Elise- har set det;O))) det er lidt pudsigt...

• #125   2. maj 2006 Helt klart med stamtavle.
    Jeg ville aldrig købe en hund uden stamtavle mere.
    Da jeg virkelig har meget dårlige erfagning med det.
    Ozzy har løse hofter de sidder helt ude af skålen , men der er ikke gigt endnu, men de siger det vil komme, han har fået fjernet det ene hoftehoved (ved ikke om det lige hedder det) og skal også på et tidspunkt havde fjernet det andet, og på fredag skal han have åbne næsebor og fjernet noget af gannen så har kan får vejret, og der er intet at komme efter da vi ikke har skrevet en købsaftale og det ved jeg man gøri dkk, og dyreforsikring har ikke dækket noget af det for de siger alt der er medfødt / arvligt, og da vi forvejen har fået aflivet to andre pga medfødte fejl/ sygdomme, ville jeg aldrig nogensiden købe en hund uden dkk stamtavle.

• #126   2. maj 2006 Linda....er du sikker på at det ikke har noget at gøre med indavl netop inden for din race at gøre????

• #127   2. maj 2006 Linda- det er godt nok braske ting... Må sige i har været meget uheldige med 3 hunde... Føler med dig og Ozzy og håber det bedste. Og hatten af for dig mht. næste køb skal være med tavle...

• #128   2. maj 2006 lise- det har intet med indavl. Det er dårlige avlshunde der giver så dårlig skavanker.... Indavl betyder hvis de har samme dårligdom så kan den risikeres at fordobles og omvendt

• #129   2. maj 2006 Ja...netop Mette.....hvis man bliver ved at avle på samme hunderace (indenfor et lilli område som Danmark er)....vil der hurtigt opstå indavl og dermed fordobling af skavanker!!!

• #130   2. maj 2006 ...........som hos Linda..........

• #131   2. maj 2006 lise- hundeejer inde ved DKK med små antal racer er opmærksomme på at der er brug for blod udefra.. Nu har jeg tilfældigvis selv franse bulldog og det er det samme med bullmastiff...

• #132   2. maj 2006 franse er altså fransk

• #133   2. maj 2006 Så er jeg tilbage..

• #134   2. maj 2006 HOV:::HOV::::NU GÅR DER PLUDSELIG EN PRÅS OP FOR MIG!!!!!
    Jeg havde slet ikke tænkt på at "rene racer" uden stambog avler indavlede hvalpe!!!

• #135   2. maj 2006 ...........Sorry.......nu kan jeg klart se et stort problem!!!!

• #136   2. maj 2006 Lise Ø
    Jo der er del Franske der ikke har været hellige..
    Men jeg ved , da vi for lidt over et år siden købte en Fransk bulldog i bulldogklubben, ( men som vi desværre måtte sælge da de ikke kunne sammen ,da de begge blev kønsmodne og begge hanner), at de i dkk er opmærksomme på de probemmer der er med dem og prøver gøre noget ved det. Ikke at det får mig til at købe racen igen det tør jeg simpel hen ikke desværre.

Mette p :
    Tak sødt af dig, ja det er sku hårdt ,vi var da også tæt på at sige Ozzy skulle aflives i fredags da vi fik af vide af hans luftveje var så lukket som de er , de sagde det skulle gøres inden det blev varmt i vejret da han nok ikke ville overleve det , men er bare ikke klar til at miste en hund til og han er bare en sej lille fyr og hans humør er stadig i top, og vi synes det er det vi skal kigge på.

• #137   2. maj 2006 lise- du er en bit ironisk.... Men du har jo lige så svært ved at se det fra min side som jeg har det fra din.....

• #138   2. maj 2006 Hellige : Heldige

• #139   2. maj 2006 Lise, hvis jeg må svare på dit spørgsmål ang. etikken.. så synes jeg, ligesom Mette, at det er svært at adskille tingene, for etisk avl, om man kan kalde det det indebærer netop at avle på sunde og raske hunde, evt indføre blod udefra (som lige talt om) osv og det mener jeg lettest og mest kontrolleret gøres indenfor de forskellige forund og hos avlere der ved hvad de har med at gøre! Dermed ikke sagt at visse folk der avler uden tavle ikke har det, for det tror jeg helt sikkert at de har, problemet ifølge mig er alle de andre, der avler på kryds og tværs uden at sætte sig inde i hvilke hunde, med tilhørende psyke og fysik, man sammensætter og hvilken cocktail der kommer ud i den anden ende! Det er der jeg for alvor synes problematikken ligger...

• #140   2. maj 2006 lise- mange af de franske der er så syge er osse importer.... ulovlige importer for det meste, fra østlandene

• #141   2. maj 2006 ................NEJ Mette jeg så det som "rene racer" uden problemer (måske nok fordi min egen er det)..........men selvfølgelig kan de være de værste bærere af sygdomme!!!!

• #142   2. maj 2006 JEG KAN GODT FORSTÅ HVAD I MENER NU!!!!..........Hjæææælp jeg ved det.....Vrææææællll

• #143   2. maj 2006 men man har stadig ret til at mene hvad man vil ;O))

• #144   2. maj 2006 Susan...er det kun mennesker med blandingshunde der går fra hinanden???

• #145   2. maj 2006 Ingen af de fransk vi har haft har været fra østlandene, de er købt hvor vi kunne se forældredyrerne og troede så blev der ikke noget, men vi blev klogere.

• #146   2. maj 2006 Susan....hvilket ærinde er du ude i nu????
    Hvis det er et personligt....så glem det!

• #147   2. maj 2006 MIE.....ja det er netop min mening.....og jeg ahr da lige erkendt min måde kun at se tingene fra een side....sorry.

• #148   2. maj 2006 OK Susan og her lige et citat fra min tekst ovenover!:

Skrevet: 02-05-2006 11:52:09

Øv Øv Øv .....nu fik jeg igen kludret mig i "sumpen".......kan vi dog ikke bare respektere at der er mange synspunkter.......måder at gøre det på......OG RESPEKTERE HINANDEN FOR DET!!!!!!
    Det vigtigste er da for hulen at der er købere der er gode hundeejere ....der er sælgere der avler omsorgsfuldt.....og at der ikke er så mange hunde der må lade livet fordi nogle mennesker ikke er nogle af delene!!!!

• #149   2. maj 2006 Linda- jeg skrev mange ikke alle..... Men hvor stammer din fra????

• #150   2. maj 2006 Det har jeg gjort....læs hele tråden....

• #151   2. maj 2006 Susan hun er ikke 8 år og min dyrlæge har givet grønt lys for hendes fysik....

• #152   2. maj 2006 Hun skal iøvrigt ikke have flere hvalpe.....

• #153   2. maj 2006 det var lige også det jeg ville skrive Lise Ø at hvis dyrlæge har sagt god for det, kan jeg ikke se noget problem i det

• #154   2. maj 2006 næææ....men det er der andre der kan....

• #155   2. maj 2006 Nej det ved jeg ,du ikke mente smiley , men synes bare det er vigtig at folk ved at fordi man ser forældredyrerne er der altså ingen sikkerhed, derfor siger jeg altid køb en dkk stamtavle.
    Den første vi havde var for en kennel med dru stamtavle.
    Og de to andre er købt samme sted hos en fyr på amager som havde både mor og mormor.
    Vi købte Ozzy søster som er fra et kuld to år tidligere end Ozzy af et par der ikke kunne havde hende mere, det er lidt en tilfældighed at vi købte Ozzy samme sted.

• #156   2. maj 2006 Hun fylder 8 i september.....

• #157   2. maj 2006 Linda- ok ;O)) men al held og lykke med ham i fremtíden, håber det kommer til at gå rigtigt godt .....

• #158   2. maj 2006 jeg vil lige indskyde en lille bemærkning om at der er visse avlere af hunde uden tavle, der spiller med åbne kort og vedkender sig fejl og skavanker. Jeg har fået lavet sundhedstjeck på mine hvalpe lige inden de flytter hjemme fra og 2 gange har jeg oplevet at en hvalp har fået en anmærkning den ene havde et megte lille navlebrok som dyrlægen ikke mente der skulle gøres noget ved og den anden havde i en alder af 7½ uge ikke begge sten i pungen. i begge tilfælde fik køber valget mellem.
    at undlade at købe hvalpen, vælge en anden (for den ene vedkommne, anden kuld var udsolgt så der kunne jeg ikke give det tilbud) eller få afslag i prisen.

nøjagtigt som man gør med en hund med tavle.

• #159   2. maj 2006 hun se jo godt ud :o)) 8 år er jo ingen alder, der er jo mange mindre hunde som bliver gammel, jeg havde nok kigget en lige en gang mere, hvis det var eks. en schæfer

• #160   2. maj 2006 Mette : mange tak det er sødt af dig.

• #161   2. maj 2006 Nej Susan...du kan heller ikke læse dig til noget med hendes alder i tråden.....jeg skrev til Jeniki på hendes profilside....så du er da tilgivet.....men jeg mener da at jeg har styr på situationen.... :o)

• #162   2. maj 2006 Tak...Mopsen...hvis det var til Zif du hentydede:o)

• #163   2. maj 2006 ............og hun er jo kun 7....hihi...

• #164   2. maj 2006 Tak Susan....

• #165   2. maj 2006 ja det er Zif jeg hentydede til :o))

• #166   2. maj 2006 i må hygge jer, vil smutte.
    fik lige taget en skide go film med Tølfi :o)))

• #167   2. maj 2006 Ilm Mopsen......................knuzzzzzzzzzz

• #168   2. maj 2006 birthe b sådan nogenlunde står vi med langhåret schæfer også,

sumptrolden nej naturligvis kan en dyrlæge ikke sige alt men man kan tjecke de ting der er mulige og så vil jeg lige sige at jeg har haft hunde med fine tavler der har fejlet almuligt så helt sikkert er det ikke at kunne gå tilbage i anerne.

• #169   2. maj 2006 sumptrol ps hvorfor må vi ikke se din hund

• #170   2. maj 2006 Umberto som vi har fået aflivet p.g.a "sygdom" var også så sød og rigtig smuk, men derfor avler jeg da ikke på ham. Helt ærligt, man avler da ikke på en hund, bare fordi den er speciel, det synes vi jo allesammen vores hunde er. Jeg er helt klart fortaler for DKK-tavle, kunne aldrig drømme om at købe andet. Kig evt. denne tråd, da jeg synes den har forbindelse til denne diskussion http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=42060 så gerne at flere som avler uden tavle ville deltage

• #171   2. maj 2006 chico altså jeg ved ikke, men avler opdrættere ikke på deres hunde fordi de er specielle eller hvad, "og helt ærligt" jo så avler man på hunde der kan give noget godt videre.

det er altså skægt hvordan folk lige kommer ind og smider en kvik bemærkning og så smutter igen tænker på en bruger længere oppe i tråden.

• #172   2. maj 2006 hmm nu må man jo ikke hænge nogen ud, men jeg vover "pelsen" sumptrolden kom lige ind med en i mine øjne kvik bemærkning og væk igen inden nogen kunne nå at få en dialog igang, underligt i mine øjne

• #173   2. maj 2006 nana c

nej! det irretere mig bare at folk komme ind som verdensmester fyre en bemærkning af og ikke vil eller tør stå til ansvar for det de siger

• #174   2. maj 2006 nana c

Ja desværre, hvorfor kan folk ikke enten lade være med at skrive noget eller også stå ved deres ord

• #175   2. maj 2006 Elise I: Har fuldstændig samme holdning som dig og er glad for at der er en der kan forklare den bedre end jeg kan. Og Nana: Også godt sagt.. Ærgeligt at I ikke var herinde tidligere da folk var så skrappe..

• #176   2. maj 2006 Dina W

Tak for de pæne ord

Kommentér på:
Med eller uden "tavle"????

Annonce