{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.043 visninger | Oprettet:

Man skal godt nok sætte sig ind i {{forumTopicSubject}}

sit hvalpevalg FØR man køber en hvalp ellers bliver man taget med bukserne nede smiley

Som i alle ved havde jeg før Simba AKA labradelle og nu har jeg så Bertil som er en Tjekkisk rotte og DSG blanding.

Først vil jeg lige nævne , at jeg ved nøjagtig hvad jeg har købt og Bertil lever til fulde op til mine forventninger om en rotte.

Men for sammenligningens skyld vil jeg lige komme med nogle eks. på hvor forskellige disse to racer er.

Simba var stille og rolig , med et meget blødt temp. , det kunne jeg straks mærke og derfor har jeg ALDRIG skældt ham ud ,men korrigeret ham på anden vis.

Bertil er en børste , der knurre af mand og børn i hjemmet , han sætter bestemt ikke sit lys under en skæppe , men forlanger at blive taget alvorlilgt i hans ønsker , temmelig vedholdende smiley
Derfor er jeg allerede nu meget konsekvent i mine regler i hans gøren og laden. Han kræver fysisk " skubbende " til rette dvs. ned , ligge i kurv osv osv.

Med Simba trænede vi bidehæmning og han kunne apportere en pølse i munden , længste distance 1.5 km. Det gjorde vi ofte , nej hvor var han stolt når han kom hjem til sin far med byttet.

Bertil går til angreb på sit legetøj , rusker , rykker og bider i det , jagter det der kan bevæge sig ( små optræk mus osv. )

Simba elskede godbidder og ville gøre alt for at få en.

Bertil er hammerende ligeglad med godbidder og så måtte jeg finde et andet motivationselement og det blev en pivebold som han kan jagte ( den er nu kun med på turene ellers gemt væk )

Simba sov rigtig dårligt det sidste lange stykke tid pga. hans allergi der kløede. Hans verden gik altid i stå ,når jjeg ikke var til stede.Men når jeg kom hjem var han atter vågen og ville en masse sjov.

Bertils verden går i stykker når jeg ikke er hjemme og han falder først til ro når jeg så er der igen ( ved godt det er et hvalpehalløj )

Det har alligevel krævet lidt omtanke fra min side , først at have Simmer med hans behov og så skifte til modsatte hundetype og nogen gange roder jeg skisme lidt rundt i det GG

Men når alt gøres op er det nok mest rottehunden der stimulere MINE behov som hundeejer.
Jeg har tidl. haft Freia himmelhund DSG og har savnet netop dette temp. lige siden.

Da jeg havde begge hunde samtidig Freia og Simmer tilfredsstillede de ALLE mine behov som hundeejer , men nu må jeg " nøjes " med at " kæmpe " med Bertil

Så jeg kan kun anbefale fremtidige hundejejer at læse alt igennem INDEN de køber en hvalp , da man ikke bare kan bytte varen til noget andet når det viser sig , at det ikke var det man havde regnet med at få.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Man skal godt nok sætte sig ind i
  • #1   25. aug 2010 enig der ...tror det også hænger meget sammen med deres størrelser ,,,nu nila hun er oss en lille børste i forhold til peppy min gamle coker hun var stille og rolig god som dagen var lang ,,ville snakke med alle ...Nila derimod hun løber rundt som om hun har damp gør af mig når det ikke lige passer hende ,,nogen gange tænker jeg gad vide om jeg faktisk kan styre hende ,,men det kan jeg men der er bare mere arbejde med hende end der var med peppy ...Men tror det er med dyr som med mennesker men kan ikke sammenligne dem smiley

• #2   25. aug 2010 Kombinationen imellem DSG og Tjekkisk Rottehund har sikkert ikke været den bedste cocktail. Især når du sammenligner med din DSG Himmelhund.

Håber det ændrer sig med lille Bertil.

• #3   25. aug 2010
    * Gitte, Bianca Nordisk og Baloo Norsk champion *

Så tror jeg du måske har misforstået mit indlæg smiley

Bertil er 100 % som jeg forventer af ham , jeg har købt en rotte med en stor personlighed.

Jeg ønskede mig en hund der var en større udfordring end en labrador er og det har jeg fået smiley

Min himmelhund Freias temp og personlighed ligger meget tæt op ad Bertils , en kæmpe hund i en lille krop der ved havd den vil smiley

• #4   25. aug 2010 Hæ, hæ- har du fået kam til håret, Charlotte ?

Din hverdag er da vist blevet en del livliger. Så mærker man at man er i live- ikk? smiley

• #5   25. aug 2010 Jeg kan fuldt ud sætte mig ind i det du skriver. Har selv en labdelle og en dsg, de er virkelig et perfekt makkerpar, men at træne med den ene er bare noget helt andet end træningen med den anden.
    Det er da fantastisk at tænke på de har nøjagtig samme hverdag, men er alligevel sååå forskellige af sind, hvilket de selvfølgelig også skal være smiley

• #6   25. aug 2010 Lea A

Jepper , det er lige had jeg har LOL

Men han for smilet frem så mange gange i løbet af dagen ,og jeg elsker alle hans kunstner og selvstændighed.

Igår stod han på køkkenbordet , da jeg skulle give ham sele på ( der er skisme langt ned til gulvet hehe ) og vupti han sprang ned på gulvet og løb videre .Er du gal et chok jeg fik smiley

han spankulere fint rundt på stolerygge og sofaer , uden den mindste slinger i valsen.

• #7   25. aug 2010 Zpcn ¤

præcis , et perfekt macht med de to hunderacer , men der hvor jeg bor nu må vi kun have en hund og derfor blev det en rotte for at give mig lidt kulør og udfordring i hverdagen smiley

• #8   25. aug 2010 Kender det du er igennem nu, med at lære de forskellige sind at kende - og hvordan man skal tackle det.

Jeg har gået igennem det 2 gange. Fra lærenem og rolig Cavalier som min første hund, fik jeg Lilly, som er en stædig og aktiv Terrier (eller gårdhund) blanding. Hun minder meget om det du skriver med din lille Bertil. Bortset fra at hun elsker når jeg tager hjemmefra, så hun kan sove. Men hun er self også ældre nu. Kræver også en lidt hårdere tone, end fx min Cavalier.

Og så fra Lilly til Silas, som er så langt fra både hende og Cavalieren - en fimset hund, som til tider er bange for sin egen skygge. Og slet ikke nem at træne. Og som man bestemt ikke skal hæve stemmen for meget over for, for så har man pludselig en krybende hund, der intet vil.

Og det er hårdt at vænne sig - men synes ikke man må give op, som jeg ser mange gør. Det kræver tålmodighed.

Desværre kan alverdens bøger ikke forberede en 100% på den race man ønsker sig. Jeg havde læst og læst om Chinese Crested og min søster har endda en - men jeg havde jo aldrig boet sammen med en, og det kunne hverken min søsters hund eller bøger fortælle mig hvordan blev smiley

Men jeg anbefaler altid en begynderhund som fx Cavalieren til folk, fordi det var den eneste hund, som jeg ikke har været ved at få grå hår over *GG*

• #9   25. aug 2010 Min far og hans kone hentede den samme blanding som Bertil ude på et internat for 1½ år siden..

Ham er der edder sprøjtme også gang i..*GG* når vi kommer så kommer han væltende ud og gør og knurre som om han var mega stor.. og når han så ser det er os så bliver han blid som et lam og heeeelt vildt glad...

Lige så frisk han er, lige så nullergøj er han... min far er ikke hundemenneske.. men det har Fido som han hedder sørme fået lavet om på når han sidder på min fars skød hver aften og hygger.. smiley

• #10   25. aug 2010 Nej , og en DSG blandet med Tjekkisk rotte er bestemt heller ikke nogen begynder hund selvom den er lille GG

Men så må jeg bare finde svinehunden frem i mig selv og fortælle Bertil hvem der sætter dagsordenen herhjemme LOL

Tænk ,2020 gram macho hund der ved hvad den vil , det er lige før der er mere mand i Bertil på 2020 gram end der er på min mand der vejer 120 kg GG

• #11   25. aug 2010 LOOOOL

Ja jeg må sige jeg er glad for min blide flæskesteg herhjemme... mine største udfordringer er dovenskab, stædighed også at han svare igen..*G*

• #13   25. aug 2010 Det er fuldstændig ligesomvi har det herhjemme. Balto har og er altid verdens nemmeste hund, men med Meegò har vi dælme fået udfordringer. Både tilllidsmæssigt og træningsmæssigt.

Kommentér på:
Man skal godt nok sætte sig ind i

Annonce