Den bider ting i stykker... Den bider ting i stykker...
Hej!
Jeg har fået et problem med min ellers dejlige hund... Når den er selv hjemme bider den ting i stykker, ikke møbler, vægge og store ting, men f.eks. blækpartroner, næsespray, papire/reklamer, kuglepinde osv. det er ofte hvis vi har haft noget liggende på sofabordet, men man kan se at hun har snuden på bordet og henter det. Hun har også haft hentet en stor flot blomsterbuket på spisebordet... Er rigtig godt træt af det, og man kan se på hende at hun ved at hun har gjort noget galt, for hun kryper sammen så snart man ser det... Jeg ved ikke hvordan man skal lære hende ikke at gøre sådan, for er jo svært når man ikke er hjemme... Jeg har tænkt på at købe et bur, men hun er jo en stor hund (lab. og ruhåret) så syntes jo hun skal have mulighed for at skrække benene, når hun nu er selv i løbet af dagen. Nogen gode ideer, for er virkelig fortabt...På forhånd tak
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Hunden ved i øvrigt ikke, at den har gjort noget galt, men den kan se på dig, at du reagerer og det reagerer den på.
feb 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 307
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 163 Svar: 544
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.751
Bine har kun bryggerset at være i når hun er alene. Det har hun altid haft, og i starten fjenede vi alle sko, og hvad der eller kunne være af spændende sager.
Hun havde 1 stykke legetøj med derud, og fik et tørret kalkun-ben når vi gik.
Efter et stykke tid prøvede vi at efterlade nogle gamle sko derude, og hun rørte dem ikke. Efterhånden har vi både sko, tasker, jakker o.s.v. derude, og hun har aldrig rørt noget af det.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.963
Den keder sig jo nok, eller er angst for at være alene hjemme.
Er hun trænet i at være alene hjemme (hvor gammel er hun)?, og er hun mentalt træt?
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
Og nej, din hund ved ikke hun har gjort noget galt. Det er din reaktion ( kropssprog er rigeligt ) den reagerer på.
feb 2008
nov 2005
Ja for nogle.
Jeg har så læst 2 historier (mener det er 2) her inde, om folk der har mistet deres hunde, fordi de kom i klemme i burets låge, og var så døde da ejerne kom hjem!
Ikke en chance jeg ville tage!
nov 2005
feb 2008
Men det har jeg sku aldrig hørt om......
Men er det så ikke kun for de små bure hvor lågen ikke skal løftes???
aug 2006
Men ærligt talt, hvis det kan løses ved, at man lukker en dør og rydder op på sofabordet inden man efterlader hunden, hvorfor skulle den dog så i bur i mange timer hver dag?
For mig at se er den slags en løsning der kommer som den ALLER sidste i rækken.
feb 2008
*CH* !: Der har du ret.Jeg har også min i bur primært pga jeg har 2 han hunde og 1 tæveFpr så netop at kunne skille dem lidt ad. Jeg bruger det også hvis vi hun har været ude og svømme, og hun så er meget våd. så kommer hun i burdet og ligge 1 times tid, så der ikke kommer til at lugte af våd hun over det hele. Når hun så kommer i løbetid og vi ikke er hjemme kan hun komme i burdet så hun ikke har de 2 drenge rendene i røven konstant, så hun kan få fred.
Men jeg vil da give dig helt ret. Har man kun 1 hund eller hunde i samme køn, ja så luk en dør og ryd op efter sig selv....
feb 2008
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
hvordan vil I forklare hunde (som fx min egen) der aldrig har fået skæld ud medmindre han er blevet taget i det (selv dengang han åd et par stiletter til 1200 kr, mens jeg ikke var hjemme blev der ikke sagt en lyd)
han kryber når man kommer hjem hvis han har gjort noget galt, selv før jeg opdager at der er gjort noget (da det jo sjældent er lige i entreen han har gjort det), og også selv om han som sagt aldrig har fået skæld ud for noget han har gjort medmindre han bliver taget i gerningsøjeblikket??
vi har haft debatten herinde før og der var ingen der kunne forklare det
aug 2006
Den opfanger signaler og den sammenkæder - det er jo præcis sammenkædninger der gør, at vi overhovedet kan lære en hund noget.
Men at den skulle vide, at den har gjort noget forkert kræver samvittighed. Og det må jeg indrømme, at jeg synes er at tillægge hunden temmelig meget.
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
kropssprog!
Kan godt være at du aldrig har skældt ud, men en hund kan alligevel høre på dig om du er sur/ ked/ vred/ glad og så er hunde eksperter i at læse kropssprog.
Du siger din hund kryber når du kommer hjem, selvom du endnu ikke har opdaget at den har ødelagt noget. Tja, du har en forventning om at noget er ødelagt og idet du åbner døren, vil dit kropssrog afslører dig lige med det samme.
feb 2008
aug 2006
sep 2007
ja for du kender naturligvis min hund bedre end mig
han bliver ALTID hilst med glæde og klap og kram, men jeg kan se på ham, på den måde at kommer ud til døren når jeg låser op (der er vindue i døren) om han bare kommer glad og hilser, eller om der er sket et eller andet et sted i huset som ikke skulle være sket
CH
men hvilket mønster skulle det være, han får jo som sagt IKKE skæld ud når jeg opdager det, han bliver modtaget i døren med glæde og, jeg rydder op uden et muk.
han får kun skæld ud når han bliver taget i noget, og vi taler ikke skæld ud som råben og skrigen overhovedet.
der er tale om et kort og bestemt NEJ
jeg mener ikke jeg tillægger hunden samvittighed, som i at han har dårlig samvittighed over det, bare at han har gjort noget som han ville være blevet stoppet i hvis jeg var hjemme, det er vel også sammenkædning
sep 2007
nej jeg har bestemt ikke en forventning om at noget er ødelagt overhovedet, for det er sket så sjældent at jeg lige så godt kunne forvente at han havde ryddet op i køkkenet
og jeg er udemærket klar over at man signalere meget med kropssprog og stemme, og 99% af de gange jeg kommer ind ad døren kommer han glad stormene, og jeg siger (og mener) HEJ bassemand og nusser og klapper, så det er jo ikke sådan at han bliver mødt af en sur kælling hver gang jeg kommer ind ad døren.
og hvis jeg forventede ballade op opførte mig derefter, ville der vel heller ikke være forskel fra de få gange han har gjort noget til alle de almindelige gange hvor intet er sket?
aug 2006
Jeg har faktisk bemærket specielt med min sidste hund, at han var rasende følsom overfor irritation også selvom denne på ingen måde var rettet mod ham og intet havde gjort for at få den sindsstemning frem.
sep 2007
jeg er jo netop IKKE irriteret
Kisser
jeg er vokset op med hundekennel, og har haft hund hele livet så det er ikke fordi jeg ikke kender hundeadfærd generalt, jeg kunne bare ikke lade være med at kommentere på den kommentar fordi det lød lidt sjovt og bedrevidende (intet ondt ment), da du jo ikke ved hvordan jeg hilser på min hund
sep 2007
det ved jeg og jeg har også hørt og læst den med at de ikke husker hvad de har gjort 100000000 gange, men der er endnu ingen der har kunnet forklare for mig (i alle de år jeg udemærket har været klar over det
hvad der så kan skyldes en sådan opførsel, og jeg kan bestemt heller ikke se forklaringen i de argumenter der kommer frem her
og jeg er udemærket klar over at man ikke nødvendigvis kender til adfærd fordi man altid har haft hund, men det mener jeg bestemt at jeg gør, men lige det her kan jo ikke forklares ud fra det man mener at kende til hundes adfærd.
der er jo heller ingen her i tråden der kan komme med en forklaring, i hvert fald ikke en der duer
sep 2007
sep 2007
det er at det er at det er lidt mere kompliceret end som så
fx er der jo også nogen der påstår at hunde glemmer alt muligt andet, men fx min fars schæfer er udemærket klar over at der er stød i hegnet om hestefolden, og det har hun ikke haft behov for at bekræfte, hun kan udemærket huske det fra den ene gang hun har været rendt ind i det.
hunde glemmer jo heller ikke indlærte kommandoer, eller deres ejer når de er gået ud af døren.
så jeg tror helt sikkert på at det ikke hjælper noget at skælde ud medmindre man tager hunden i det den ikke må, men jeg tror også på at hunde altså ikke er fuldstændig uden hukommelse
ja det blev lidt indviklet forklaret, men håber det giver bare lidt mening, og det er altså skrevet med et smil på læben, for uanset hvor meget jeg har læst om og ved erfaring kender til hundes adfærd, ved jeg ikke rigtig hvad jeg mest hælder til.
det er nok et eller andet sted at de har en hukommelse, men ikke en der er så kompliceret, som vores
aug 2006
Om hundens forståelse af aktion ----> reaktion, handling ------> konsekvens.
Hunde husker glimrende. Men den kan ikke sammenkæde en adfærd den selv har haft med en reaktion fra et menneske der kommer for sent. Og for sent er som Kisser siger 3 sek. På en god dag og under optimale betingelser, måske op til 7.
sep 2007
jeg kan ikke se hvad det er du mener jeg ikke VIL forstå, jeg er jo som sådan ikke uenig, jeg spørger bare om der er nogen der kan forklare det, da de forklaringer der indtil videre ikke forklare andet end hvordan folk antager jeg opfører mig når jeg kommer hjem (og ingen af antagelserne har været korrekte)
se det du skriver nu er jo så en helt anden sag for det begynder at give noget mening i forhold til den faktiske situation.
jeg er stadig ikke klar over hvad der dog skulle have været den udløsende faktor for at han skulle være "bange", og det er som sagt ikke nødvendigvis fordi han ser genstanden, men hvis jeg kombinere denne forklaring med mit eget gæt på at hunde husker lidt mere end vi tror, begynder det at nærme sig
sep 2007
ja det er jeg med på og det siger jeg jo også at jeg ikke gør, men hans opførsel er jo stadig før jeg overhovedet ville vide at jeg skulle reagere (selv om jeg ikke reagere når der er noget at reagere på)
sep 2007
mar 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 13
aug 2006
Med hensyn til aktivering, så er gåture slet ikke nok til den type hund du har. Fysisk motion er kun en lillebitte del af en hunds aktivitetsbehov. Den skal bruge sit hoved, og den skal opnå en samhørighed med jer ved hjælp af godt samarbejde om problemløsninger.
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.315
Hun bliver rent faktisk BRUGT til jagt !
Tina - håber hun bliver bedre nu hvor du er hjemme i noget tid ved hende
Til det med at hunden aflæser en er vel rigtigt nok - men i onsdags kiggede vi efter naboens lab, hun havde så gravet i vores have og var helt brun på næsen - jeg kunne ikke lade være med at grine og var overhovedet ikke sur eller irriteret, men da jeg gik om for at se hullet krøb hun og lagde sig ned oveni hullet hvor hun "overgav" sig ! Der var ingen sure miner overhovedet men hun vidste hun havde gjort noget "galt"
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
Min er fx pavestolt når hun viser et hul hun har lavet - også selvom det ikke lige var et sted jeg kunne tænke mig det *lol* men hun bliver også rost til skyerne for at grave, da hun er meget hjælpsom med havearbejdet hehe....
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
Hun kan være alene hjemme i arbejdstiden fordi du har en rutine, som hun kender. Når I pludselig går midt i det hele - uden rutinerne - så er hun ikke klar til det og bliver derfor ked af det og usikker på situationen...
Den frustration kommer ud i destruktiv adfærd...
Er det ikke muligt at foretage jeres indkøb inden i kommer hjem fra arbejde?
mar 2009
Tror hun ved når hun gør noget hun ikke må, for ellers ville hun jo ikke reagere sådan n´r man kommer ind af døren, inden man har set balladen..
Ved godt at det bedste er at rydde helt op, men fordi at der ligger noget papir og en blyant på bordet, så er det ikke iorden hun spiser det...
Anna G - det kan godt tænkes at det er fordi at der ikke er den samme rutine... Vi vælger tit at køre hjem til hende efter arbejde, da hun ellers er mange timer selv, og så syntes vi hun skal ud ig luftes...
aug 2006
Nogle gange er det altså smartest at se på løsninger i stedet for at se på, hvad den hund burde eller ikke burde gøre eller kunne.....
Man skal gøre det, der virker - og det virker at rydde op efter sig.
mar 2009
Den bider ting i stykker...