Forstand på orm!? {{forumTopicSubject}}
Hej HG..
Inden jeg ringer til dyrlægen en søndag - vil jeg lige høre om nogen her kan hjælpe..
Jeg TROR (tror - fordi jeg aner det ikke) at Leopold har fået orm.. Han var meget aktiv igår - der var familiefest og han spurtede jo rundt og var meget selskabelig - så naturligt nok var han træt imorges.. Men han har virket så mat og har flere gange pevet.. Jeg troede han måske havde ondt et sted - i benet eller lign.. Men han kunne sagtens gå uden og pive.. Jeg tog ham med ud - han løb 1 meter - og kom så hen til mig og pev igen (pev = ikke den slags når han "ynker" men den slags når han har ondt) og jeg tog ham op.. Og så pev og pev han som en stukken gris.. :S Jeg satte ham ned - og så gik han hen for at besørge.. Der kom en lille klump ud - og så pev han.. Og så kom der ellers afføring sprøjtende ud af ham.. 1 dl eller sådan noget.. Og bagefter var han helt sig selv.. Han hoppede op og var glad - gik ind og spiste lidt af hans hundemad og drak noget vand - og var ellers som han plejer - glad og livlig..
Så gik jeg på lorte ekspedition.. Og kunne konstatere at det han han havde skidt ud var helt gult - meget meget slimet - og "strenget".. Jeg tænker orm! MEN.. Det var ikke "levende" - det bevægede sig ikke.. Og det var ikke "hylstre" eller hvad pokker man nu kalder det.. Det var bare ligesom slim i strenge! :S (Meget svært at forklare - fortryder jeg ikke tog et billede)
NÅ.. Men mit spørgsmål er jo sådan set bare - nu har jeg set billeder af alle de forskellige slags orm hunde kan have - og det ligner ikke nogen af dem..
Og Leopold har det godt igen (tilsyneladende) så hvad skal jeg gøre - afvente at det blir mandag og ringe til dyrlægen og få en ormekur JUST in case - eller skal jeg ringe nu og få den!?
Der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg vil gøre alt for Leopold IKKE skal have det dårligt - men jeg synes bare det er dumt at give 500 kr for et dyrlægebesøg en søndag fremfor 100kr for en ormekur mandag.. HVIS det kan vente..
Puha - langt indlæg om orme og afførring! Lækkert lækkert!
Ps. Jeg er, efter at han har fået det godt igen, mere og mere overbevist om at det "bare" er ondt i maven han har haft - han er på ferie ved min familie med børn og gamle mennesker der ikke helt kan sætte grænser med hensyn til mængden af hundeguffere.. Hvad er godt for hunde med ondt i maven!? Man gir dem vel ikke revet æble og tørt brød ligesom mennesker!?
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.585
strengene har sandsynligvis været slim / slimhinde.
hvis hunden har det ok igen så ville jeg se tiden an til i morgen
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
God bedring til ham.
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.013
Hvis det bliver ved i flere dage, ville jeg søge dyrelæge, men normalt går det over af sig selv og afførringen bliver normal i løbet af en dag eller 2 ...
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.936
Til skånekost bruger vi 2/3 ris eller havregryn, der har kogt en times tid i RIGELIGT vand blandet med 1/3 torskerogn fra dåse eller Kylling-/ fiskefilet, der også har kogt længe. Mange små portioner i løbet af dagen og når det begynder at gå bedre, knuser vi lidt tørfoder ud i blandingen for på den måde at vænne mavsen tilbage til det almindelige mad.
Ville kontakte dyrlægen, hvis ikke der ret hurtigt sker fremskridt
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 248
mar 2009
Følger: 47 Følgere: 42 Hunde: 5 Emner: 84 Svar: 1.001
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 691
Jeg har lige været ude og gå en lang tur med ham - og han har ikke haft afførring siden dengang med "ormene" - så jeg holder lige lidt ekstra øje med ham når han skal ud næste gang.. Han drikker fint - som han plejer - så den del tror jeg ikke der blir problemer med..
Men jeg prøver noget skånekost - ris og kogt kylling.. Og så er der INGEN godbidder de næste par dage.. Jeg har mine bedsteforældre under skarp observation!
Men skal han have skånekost nu!? Jeg mener - han får normalt sit tørfoder om morgenen - og om aftenen - og har så ikke adgang til mad ellers.. Men læste lige om skånekost - og der står han skal have det i mange små portioner - så dvs. hver trejde time eller noget lignende!?
jan 2007
Følger: 44 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 330 Svar: 3.070
Har han ellers hård mave en gang i mellem?? eller er det ofte tyndt?
Tyson døjer med hans annalkitler derfor for han rå ben/kraft ben en gang om ugen da det kan give lidt hård mave og derved tømme dem god bedring jeg ville se tiden an, efter som han har det godt nu.
dec 2008
Hvis han allerede har fået sin morgenmad, ville jeg bare vente med skånekosten. Giv ham evt. en lille portion engang i eftermiddag. Jeg vil tro, vi giver 5-6 meget små portioner om dagen, når vi giver skånekost, men det afhænger også lidt af, hvor slemt det står til. Kan jo være, han når at have helt normal afføring igen, før du overhovedet når til skånekosten og så ville jeg bare droppe det.
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
Pøj pøj med ham :o)
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 691
Leopold har spist sit aftensmad og det skånekost jeg har haft serveret for ham (ris kogt til ukendelighed - med torskerogn blandet i) - så appetitten er vist helt som den plejer.. Han drikker som han plejer - og har ikke pevet siden han kom af med den særprægede afførring imorges..
Han har så heller ikke haft afførring før nu her for en times tid siden - det bestod af 3 små knolde.. Men han har normalvis en meget "tør" afførring (ikke hård - men bare fast) så det lader ikke til der er noget galt.. Han har slet ikke haft fået nogle hundeguffere idag (har været lidt svært - han er jo så dejlig og sød og alt muligt andet :D) så tror, og håber, det bare var en gang dårlig mave..
Jeg takker for de gode råd og kommentarer fra jer alle..
dec 2008
Forstand på orm!?