{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.051 visninger | Oprettet:

Hoftedysplasi ? {{forumTopicSubject}}

Godmorgen!

Jeg har nu gået i et par uger med en nagende fornemmelse omkring Codas hofter og vil lige skrive nogle af grundene:

- Vi ved ikke hvilke racer der er i hende og derfor ikke hvad hun kan være disponibel for.
- Hun har altid været en lille 'bjergged' og hoppet rundt på træstammer mm af egen fri vilje.
- Fra hun var ca 4 måneder har hun boet i et hus med trapper.
- Hun er en smule overvægtig (vejer nok 1½ kg for meget og hun ligger på ca 19,5 kg).
- Hun 'bider' når man nusser hende på hofterne (har altid gjort. Andre mener det er en leg for hende).

Alle disse grunde har gjort at jeg har spurgt hos dyrlægen hvad røngten ville koste osv. Hun mente ikke at der var nogen større grund til at fotografere en let hund som Coda.. Er det rigtigt?

Her den ene dag var hun med ude at løbe på rulleskøjter sammen med mig, min veninde og hendes hund. Og hundene fik virkelig sprintet (de var løse).
Dagen efter oplevede jeg at hun kortvarigt haltede voldsomt / var stiv i det ene bagben og tjekkede poten men den var ikke øm.

Hvad ville i gøre?
Dækker hundes forsikring noget når man vælger at tage billeder af hofte og evt albuer?

Og til sidst:
Har hørt nogen sige at blandingshunde ikke kan få HD og fortalte dem at det var da det væste sludder.. Det er mig der har ret ikke?

På forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hoftedysplasi ?
  • #2   22. jul 2010 Alle kan få HD store som små, og sygeforsikringen dækker ikke HD fotografering. Jeg vil da personligt heller vide, hvordan det står til med min hund. Og så tage stilling til hva der ska ske derefter, det gjorde vi med vores dansk/svensk hanhund.

• #3   22. jul 2010 Siger som Daisie med F & M. Havde en dejlig blanding i 11 uger. Hun måtte så aflives pga slem HD(knap 7 mdr gammel. Fik mistanke da det kun var mig, der kunne røre hende.
    Og jo, små hunde kan bestemt også være ramt af HD. Der her været et par tråde om Jack Russel, der har HD.
    Synes det er godt, du er obs. på, at der kan være et problem. Men håber for dig, at det er noget andet.

• #4   22. jul 2010 Tror også jeg bliver nødt til at få dem lavet. Spørgsmålet omkring forsikring var også kun for at være på den sikre side - det er jo dumt ikke at bruge når man nu har den smiley
    Ville i vælge også at få fotograferet albuer eller er det mindre vigtigt?
    Var jeres hund i fuld narkose da den fik taget billeder?

• #5   22. jul 2010 Malou var i fuld nakose og jeg synes bestemt, at du skal få taget af albuer også. Det koster ikke så meget extra med de par billeder.
    Pøj pøj. Mvh Pia

• #7   22. jul 2010 Mange tak smiley

• #8   22. jul 2010 Jeg ville også få taget billederne. Bare så man ved hvad der er/ikke er. Det med at gå og være nervøs og i tvivl er slet ikke rart.
    Og jo det er dig der har ret når du mener at alle hunde kan få HD.
    Held og lykke med det. Jeg krydser fingre for at der ikke er noget.

• #9   22. jul 2010 Er enig med Krumme...

Min forsikring dækkede fotografering af Freja, hvor det viste sig, at hun havde forandringer i hoften. Jeg kom jo bare med en hund, som tilsyneladende havde ondt i sit bagben....

• #10   22. jul 2010 tja hvis det var min hund så havde jeg ikke brugt penge på at røngten den før det var nødvendigt.
    At den halter efter en dag med hård motion/leg er vel ikke helt unormalt - vi andre er da lidt stivbenede når vi har været ude at løbe :-))

Hvis hun generalt havde problemer med at komme op og stå og igang eller haltede meget - ja så ville jeg være nervøs
    Men du har da ret i at alle hunde kan få HD - blanding eller ej smiley

• #11   22. jul 2010 Vores Westie har HD, det ses ved han halter når han har ligget ned, ikke ved fysisk udfoldelse.
    Vores dyrlæge mener de skal have motion da muskler bærer bedre end alt andet, og vi ser ikke forandringer ved motion.
    Den generelle regel er de halter når de har ligget da det er gigt og den vil forekomme mest efter lang hvile, præcis som hos mennesker.
    Tilgengæld vil du aldrig være i tvivl om den har noget HD hvis den hver eneste gang halter når den har ligget ned.
    Vores har haft det i to år nu, men afbrudt af en periode på 9 mdr, hvor han har haft det helt normalt, så man behøver ikke gå i spåner pga HD. den kan stoppe op for en tid, eller år for derefter at komme igen.
    Vi døjer dog også med allergi og han får prednisol piller, men de gør så faktisk han ikke har ondt da de påvirker muskler og led.
    Håber det gav lidt svar:)

• #12   22. jul 2010 PS: Alle hunde kan få HD, om de så er blandet af 10 forskellige hunde.
    HD er arveligt, eller kan komme pga overvægt, for meget motion under opvækst og lign, så ingen kan vide sig sikker.

• #13   22. jul 2010 Tak for de mange gode svar..
    Tror jeg prøver at tage en tur på rulleskøjter en gang mere for at se om hun så halter igen.. så kan jeg jo fortælle dyrlægen det.
    Synes ikke hendes symptomer passer så godt på det jeg læser når jeg googler men er bare så træt af at være bekymret for hende.. og som man kan se i denne tråd er det jo rimelig almindeligt at en hund må aflives før tid pga denne sygdom smiley
    Jeg vil også gerne løbe agility med hende så der er vist kun en løsning på det her! Tak endnu engang!

• #14   22. jul 2010 Katrine P.: ja det kan være mange ting, godt du har besluttet dig til at få dem taget. Så må du se om forsikringen ik æder den, det håber jeg da for dig. God bedring med Coda.

• #15   22. jul 2010 Tak smiley
    Er desværre først hjemme igen den 8/8 så må ringe til dr. dyr der og spørge hvad de mener.. Men tror heldigvis ikke hun har nogen smerter sådan generelt.. Har et spring stående i haven og hun hopper gladeligt over det selvom jeg er et helt andet sted og ikke beder hende om det!

• #17   22. jul 2010 Ville i prøve at fremprovokere en halten igen for at være mere sikker eller er det dumt?

• #18   22. jul 2010 Vores han som vi li har fået aflivet, sprang selv op på have bordet den morgen hvor han blev aflivet om eftermiddagen. Der var dage hvor han viste mig at det gjorde ondt, alle andre strammede han sig an overfor. Så det kan man ikke regne med... Og fremprovokere noget ville jeg personligt ikke gøre. Så er der nok nogle der spørger hvorfor min så fik lov til at hoppe op på bordet, men det gik så stærkt det ku man ik nå at stoppe... Vi sagde nej osv, men han var veldøv på det punkt...

• #19   22. jul 2010 Okay.. tager springet ned..
    Hmm.. er bare så meget itvivl for nogen siger at billedet bør tages (også hvis der ikke er nogle symptomer) og andre siger det er alt for pylret når hun ikke viser større symptomer...

• #20   22. jul 2010 Katrine: for mit vedkommende, ville jeg heller tage dem engang for meget eller en gang for lidt. Min fik undersøgt sine knæ, da vi troede først det var patella. Men de var super fine, og rigtig gode muskler omkring.. Hmm hva ku det så være, spurgte jeg dyrlægen om. Ja det ku være hofterne, det tænkte jeg på i måske 14 dage. Men så ringede jeg og bestilte tid til hd fotografering, og de ku ik forstå han "kun" havde b-hofter så stift han gik på bagbenen. Så de tog samtidigt et af ryggen, der viste det sig så han havde gigt i den nederst del af ryggen, plus løshed i hofterne... Så kom han på Rimadyl, og det virkede måske i en uge. Så fik han en større dosis, og det kom aldrig til at virke... Det sidste vi prøvede var en prednisión(staves) kur, det hjalp ik på ryg eller bagben, men på hans allergi i 3 dage så kom det tilbage. Men vi ku aldrig smerte dække ham nok, eller hvis vi nogensinde har kunne det... Så valgte vi han sku ha fred, da vi ikke ville byde ham en operation. Da den ingen garanti havde for han ville få det bedre, måske endda blive værre... Og det ville hans sygdom uanset hvad, men 4½ år blev han. Undskyld det blev langt...

• #21   22. jul 2010 Jeg har en gårdhund med HD, jeg blev opmærksom på det, ved at han ændrede adfærd. Han bed efter mig en dag, hvilket han ellers aldrig kunne finde på. Så nu er han dagligt på Metacam og er ganske velfungerende. Han har gået i Water Walker for at styrke muskulaturen, været til kiroprakter for at blive løsnet og fik i en periode j/d, hvilket også hjalp gevaldigt, men nu har han fået konstateret allergi og derfor på allergifoder.
    Han er stadig lidt stiv en gang i mellem, men jeg har fået min hund igen! smiley
    Han er forresten 4 år....

• #22   23. jul 2010 Endnu engang tak for svar smiley
    Håber det er ok jeg spørger så meget men har jo ikke haft andre hunde og derfor ikke tidligere sat mig ind i sygdommen!
    Kan en hund med fx A hofter godt senere i livet have B hofter? Eller hvordan fungerer det?

• #23   23. jul 2010 ja sagtens, det kan skyldes for meget motion, forkert foder og overvægt

• #24   23. jul 2010 Okay smiley Men kan man sige noget ud fra billederne om hvorvidt hunden vil have tendens til at få det? Kan en schæfers billeder fx kendes fra en race uden tendens til HD?

• #25   24. jul 2010 Uha det aner jeg ikke, men jeg tror ikke man kan se tendens med mindre en HD allerede er under udvikling, det ville jo være lidt som at se et brækket ben før det er der.:)
    Men igen jeg skal ikke kunne sige noget med sikkerhed, blot tror de fleste det kun er arveligt og det er ikke sandheden.

• #26   24. jul 2010 Mange tak... Snakker det lige igennem med min mor i morgen og så må hun finde ud af om hun vil tage Coda til dyrlægen her i ferien eller vente til jeg kommer hjem efter ferien!

• #27   24. jul 2010 Der kommer lige endnu et spørgsmål:
    Hvordan (hvis de har) har jeres hunde med HD ændret sig ved ændringer i vejret/temperatur, fx fra den meget kolde vinter til varm sommer? For Coda har jo haft en lille gå-tur-fobi som jeg egentlig var sikker på skyldes noget angst men det kan da godt være det var smerter for nu hvor vejret er meget varmt vil hun rigtig gerne gå!

• #28   24. jul 2010 Skiftende vejr kan være li så slemt som koldt vejr, det var det ihvertfald for min. Men det var så også gigt.

• #29   25. jul 2010 Vores har både HD og slidgigt men vi ser ikke ændringer ved vejrskift, det er nok meget forskelligt hvordan det viser sig.
    Vi har så lange perioder hvor han slet ikke viser tegn på han er syg, de kan de faktisk sagtens have.

• #30   25. jul 2010 Amanda: det er meget forskelligt hvordan det viser sig...

• #31   25. jul 2010 smiley det var også hvad jeg skrev.

• #32   25. jul 2010 Det var også bare en konstatering...

• #33   25. jul 2010 ss helt iorden, troede bare du havde læst mit indlæg anderledes:)

• #34   25. jul 2010 Nej nej.

• #35   25. jul 2010 (hihi)
    Mange tak endnu engang smiley Så er det nok ikke grunden!

Kommentér på:
Hoftedysplasi ?

Annonce