spørgsmål til samojedhund?? {{forumTopicSubject}}
mig og min kæreste vil gerne have hund om et par år (mest mig )
han er helt skudt i sibiren husky (staves) og alaskan malemute. men selvom disse er utrolig dejlige hunde, er de ikke noget for mig pga. deres utrolige selvstændighed, de kan somregel ikke gå uden snor, og jeg synes efter hvad jeg har læst og hørt, at de er for dominante. (vil tager lederskabet hvis ikke de lige føler vi gør det godt nok), og så efter hvad jeg har læst og også hørt er de meget køns aggresive. (jeg vil godt kunne leve med kønsaggration, men det er helst ikke noget jeg med garanti vil have).
vi kan begge godt lide samojeden, så derfor har jeg nogle spørgsmål som jeg ikke synes jeg har fået svaret på ordentlig fra og så nogle generelle spørgsmål som også står på nettet, men jeg vil gerne høre fra nogen med personlig erfaring
1. hvordan er de med hensyn til familieforøgelse? -> bliver de jaluox (staves)
2. hvordan er de træne? både det basale men også sådan noget som agility?
3. minder de om huskyen og mutten, med hensyn til ikke at kunne gå uden snor, selvstændigheden og den dominans jeg skrev længere oppe, og kønsaggression? (de er jo trods alt inde for samme kategori, trækdyr)
4. jeg ved de skal have meget motion, men de bliver de hurtige rastløse og understimuleret hvis der går en dag eller to hvor de ikke får den daglige motion og aktivering?
5. er der noget man skal være specielt obs. på ved en samojede?
tak på forhånd
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 65 Svar: 725
*der skal stå: som jeg ikke synes jeg har fået svar på ordentlig fra nettet
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.771
Du burde komme og møde vores husky - så må du nemlig tage alle dine fordomme og tanker om racen tilbage.
Ja, nogle racer kan være stædige, aggressive mv. men det handler altså bare om at skaffe sig en hund af ordentlige linier og så opdrage den med bestemt kærlighed. Hunden opfører sig som den får lov til. En dårlig ejer/leder vil give en hund i ubalance.
Huskyer kan være svære at have, især som ung og uerfaren. De kræver nemlig en del. Det gør mange racer dog. En samojedhund skal også motioneres meget. Hvis du besøger en kennel med mange hunde, vil du heller ikke se hvordan en enkelt hund vil opføre sig som familiemedlem. Hunde i flok er nemlig helt anderledes.
I er velkomne til at besøge os hvis I vil vide mere om huskyen. Det er en fantastisk hund. Stor personlighed, villighed til at lære og træne, loyalitet og kærlighed overfor familien, og så bare en rigtig god kammerat i det daglige. Den skal bare have stimulation, mad og kærlighed.
Vi har kennelnavn og planlægger muligvis et kuld hvalpe i 2011. Vi bor i Viborg.
Mvh Malene & Nicolai
okt 2009
det er såmen ikke for at have fordomme, jeg mener stadig det er dejlige hunde, jeg tror bare ikke jeg vil kunne leve op til deres krav og hvad jeg har hørt bliver det jo så en meget understimuleret hund, som jo oftes ikke er så sjovt, hverken for hunden eller familien
jeg vil gerne indrømme at huskyen var min ynglingshund da jeg var yngre
og når tid er, skal vi self også ud og se på forskellige hunde af de racer som vi har bestemt os for spørgsmålet er jo så bare om vi kan give den det samme som jer
jeg vil indrømme jeg ikke ved hvad jeg kan give en hund til den tid. jeg er ved at uddanne mig ejendomsmægler. og ved endnu ikke præcis hvor meget tid det kræver men det er fleksibelt, og god tid om morgen hvis ikke man bor for langt væk
ved du hvordan en husky er på en agilitybane, altså generelt for jeres kan jo være et pragteksemplar (siher jeg fordi jeg er uviden og ikke ved det )
jeg mener om den er nem at styre rundt og kan koncentrere sig?
feb 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 642
okt 2009
jeg mener bestemt heller ikke jeg skippe gå turene men jeg har tænkt mig at træne agilty i haven en gang imellem og så noget motion til hjernen hver dag og self fysisk motion hver dag. bliver det en trækhund vi får, kunne jeg godt finde på at investere i en trækvogn, til hygge en gang imellem.
men jeg er ved at uddanne mig ejendomsmægler, og jeg ved der kan komme nogle presset dage, så det jeg mener er, om det bliver en understimuleret hund af den måske ikke får samme mængde fysisk/psykisk motion en dag eller to som den plejer? (kunne ALDRIG finde på bare at lukke hunden i haven og så vil det være det. det vil jeg få for dårlig samvitighed af )
okt 2009
Jenny L
tak for svaret
dec 2009
En enkelt dag eller to sker der ikke det store ved.... Balto bliver meget rastløs og kan finde på at stikke af, men det er bare indtil vi får lavet hegnet... De skal selvfølgelig nok klare det hvis det kun er en sjældent gang imellem... Men det er en race - eller i hvert fald i familie med de racer - som kræver virkelig meget aktivering.... Jeg blev lidt overrasket over hvor meget de krævede for jeg havde læst at de skulle have 1-1½ times motion om dagen, men balto skal faktisk helst have 2-3 timer for at blive rigtig træt.. Det får han dog ikke, men så skal der en del aktivering til for at køre ham træt...
okt 2009
er de 2-3 timers motion så kun incl. gå/løbe ture, eller er det også leg i haven med familien?
nov 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
Jeg vil mene at Huskien er den sværeste, derefter kommer Grønlandshunden, så malemutten og den der er bedst egnet som "almindelige familiehund" er samojeden.
Hvis man absolut vil have en af disse racer, skal man tænke sig rigtig godt om, nogle af dem kan godt lære indkald, men de fleste er svære at nå ind til eks. hvis de først har set en hare, kat eller andet vildt.
Ulempen ved dem er at de ofte fortsætter jagten, hvor en eks. labradoren kommer hjem efter 5 min. Slædehundene kan fortsætte i timevis.
Har selv både Grønlandshund og Samojede, men har altså også 1,5 ha. indhegnet jord som de kan løbe rundt på - plus jeg cykler eller kører med vogn. Der findes altid pragt eksemplare, - men tor mig det kræver som regel meget træning og tid.
Jeg synes det er rigtig godt at du gør dig disse overvejelser.
okt 2009
er der nogen der ved om det vil være nok fysisk motion, den vil også derudover få mentalt motion. ??
er der nogen der kan sætte tid på hvor meget mentalt motion de behøver?
dec 2009
Så er det forresten heller ikke en sofahund... bare lige så du er klar over det, ved ikke hvad i har i tankerne jo
Desuden er vores på ingen måde aggressiv.... Han elsker alle hunde... Han er så også kastreret nu, men har aldrig udvist aggression på nogen måde hverken overfor dyr eller mennesker....
okt 2009
tusind tak for dit svar, kan du så svare på dette:
jeg tror jeg vil kunne komme til at give min hund 1.½ times gå tur om dagen, plus det løse. derudover kommer alt det andet så, leg pg træning i haven. (her vil det så måske varigere med hvor lang tid. men nok omkring en time sammenlagt.
er der nogen der ved om det vil være nok fysisk motion, den vil også derudover få mentalt motion. ??
er der nogen der kan sætte tid på hvor meget mentalt motion de behøver?
okt 2009
jeg kan godt lide at være aktiv, og når vi får børn, skal de lære at være aktive :), men jeg kan også godt lide at slappe af om aftenen til en god film
derfor må det også godt være en hund som kan slappe af, og ikke løber op og ned af væggene når vi om aftenen slår os til ro ved du om de kan det?
hvis min plan går som forventet, smiler så vil hunden om sommeren også have direkte adgang til haven.(mener kun om sommeren da vi nok ikke vil have en dør til at stå åben når der er koldt udenfor så kunne den jo gå ud og ind som det passer den om aftenen indtil vi går i seng, hvis den ikke vil ligge og putte til en god film ;P
okt 2009
ved en af jer hvordan en somojede vil være på en agilitybane, altså kan de være løse der? og ikke få vat i ørene fordi der sidder andre hunde og kigger?
dec 2009
Det er en super sød og kærlig hund, men igen: de kræver meget!
dec 2009
Balto er rigtig god til agility, og kan sagtens følge mig uden at blive alt for distraheret hvis jeg har godbidder med til ham.... Så det er ikke noget stort problem, det tror jeg sagtens de kan lære....
Mht at gå ud og ind om sommeren men være inde om vinteren... Balto EEELSKER kulden... han var ude flere timer om vinteren... så man kan ikke bare holde dem inde... så I skal nok regne med at skulle op og lukke den ud rimelig ofte hehe...
dec 2009
okt 2009
~ Maria og Balto ~
okay, tak for det ja de kræver meget og hvis jeg boede i hus nu, ville det ikke være noget problem men som sagt ved jeg ikke hvordan min arbejdssituation ser ud til den tid
det er derfor jeg leger med tanken nu, og prøver og få det rigtige indblik i hvad sådan en hund kræver, så man til den tid kan vælge den helt rigtige hund
okt 2009
den ville self blive lukket ind når vi gik i seng.
okt 2009
~ Maria og Balto ~
håber også at somojeden vil egne sig til agility, da jeg synes det er virkelig sjovt
dec 2009
Her om sommeren derimod lukker jeg ham inden for efter kort tid, især de dage hvor det er de der 30 grader, for han holder bare slet ikke til varmen...
Jeg synes det er rigtig fint at i overvejer allerede nu hvilken race i vil have... Man oplever alt for ofte at folk giver op fordi de har valgt den forkerte race uden at tænke over konsekvenserne....
Jeg tror sagtens du kan bruge den til agility, mend et ved Grace nok lidt mere om.. jeg har trods alt ikke en samojede hehe... Kan kun sige at Balto allerede viser stor interesse for det, og har hørt fra andre buhunde-ejere at de egner sig super godt til agility...
okt 2009
det er også det jeg ønsker ikke at hunden skal sælges efter et år fordi vi valgte den forkerte hund. det er self bedere for hunden at den kommer et sted hen der passer til den, men jeg synes stadig det er synd for hunden og familien. og jeg bliver så ked af det når man ser annoncer med hunde som skal sælges fordi familien fik det forkerte race. det kan jo undgåes hvis man gider sætte sig lidt ind i det
hehe, ej, jeg tror nu heller ikke i bare skruer op for fjernsynet når han giver jer tegn til at han vil ind:) det vil vi self heller ikke.
tænke bare som jer selv, at det egentlig kunne være en god idé. så kan hunden jo egentlig også have et timeout sted i haven så den ikke nødvendigvis skal gå ind
okt 2009
jeg har været inde og kigge på nogle avlere og deres hunde. er det bare tilfældigt at tæverne har mindre fyldig pels end hannerne? eller er det bare tilfædigt??
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.610
1. hvordan er de med hensyn til familieforøgelse? -> bliver de jaluox (staves)
Nu har vi ikke børn endnu, men når hun møder familiens børn synes hun bare de er søde og dejlige. Hun elsker at lege med dem, og selvom jeg sidder med andres babyer osv. kommer hun bare hen og snuser og skal se hvad det er for noget mor sidder med, ingen tegn på jalousi overhovedet.
2. hvordan er de træne? både det basale men også sådan noget som agility?
Nala er rigtig god til træning, dog kan man på ingen måder sammenligne det med eks. labben, for de er ikke helt så alsidige. De kan sagtens blive det, men det kræver bare virkelig meget arbejdet. Nala kan f.eks. ikke apportere noget som helst, lave feltsøg (igen fordi hun ikke kan komme med en genstand) og heller ikke fremsendelse mod en genstand (samme problem igen). Derudover kan hun de andre øvelser vi laver til lydighed. Det kræver en konsekvent opdragelse, men samtidig også meget kreativitet at træne en samojede.
3. minder de om huskyen og mutten, med hensyn til ikke at kunne gå uden snor, selvstændigheden og den dominans jeg skrev længere oppe, og kønsaggression? (de er jo trods alt inde for samme kategori, trækdyr)
Nala kan ikke gå uden snor i nærheden af andre mennesker, dyr og i byen generelt. På store områder som hundeskov, strand og marker kan vi sagtens have hende fri. Nala er på ingen måder kønsagressiv, hun foretrækker faktisk tæver frem for hanner (de er for voldsomme synes hun vidst)
4. jeg ved de skal have meget motion, men de bliver de hurtige rastløse og understimuleret hvis der går en dag eller to hvor de ikke får den daglige motion og aktivering?
De er meget tilpasningsdygtige, så har du ikke lige tid til de lange gåture er det fint hvis du bare laver noget andet med dem, bare de får brugt hjernen lidt. Ellers skal du nok mærke det, og de aktiverer så sig selv, hvilket absolut ikke altid er på de mest hensigtsmæssige måder (vidner vores hullede græsplæne og bede om, samt de par gange vi har været ude og jagte hende fordi hun er stukket af)
5. er der noget man skal være specielt obs. på ved en samojede?
Det er en virkelig dejlig hund og hvis det er muligt så få efter forældre der er tjekket for glaukom. Nalas mor er lige blevet aflivet grundet det, og der er derfor risiko for at hun også har det. Så vi skal til at have hende øjenlyst og lagt en strategi for det videre forløb.
Og så lige en sidste ting: Malenes Husky Lùa er bare rigtig dejlig, og bestemt et besøg værd Og du er selvfølgelig også velkommen her hos os hvis du gerne vil møde en samojede i levende live
dec 2009
nov 2008
Den samojede jeg har overtog jeg fra en familie netop fordi de ikke havde tid nok og at den var begyndt at stikke af, selvom den var katreret. Det vil sige understimulering eller et stort jagtinstinkt kan ikke opereres væk.
Du kan sagtens træne den til agility, hvis den kan se et formål med det og her er mad jo en væsentlig faktor. Ofte kan de bedst lide noget hvor de netop skal bruge kroppen eller træning som ikke er det samme.
Jeg har en samojede på et af mine hold også det er vældig sjovt, så jo det kan du godt, men de er nok ikke blandt de hurtigste især ikke når det bliver for varmt.
Indkald skal du altid holde ved lige og du må aldrig skælde ud hvis den er stukket af og ikke kommer tilbage, for så holder de sig på god afstand, de er bestemt kloge og lærer hurtigt af deres fejl, men også hvad der kan betale sig for dem.
De elsker det kolde vejr, min nyder nu også at ligge i sofaen. Du skal træne seperation/alenehjemme med det samme, da de er meget flok dyr og nemt kan stå og gø eller hyle hvis de føler sig forladt. Ligeledes med hundegård, hvis du ønsker at den skal være ude, ofte vil de helst være hvor du er, - med mindre der er noget de kan jage:0)
De er gennerelt meget venlige overfor børn og mennekser, samt andre hunde som regel ,- de kan godt blive dominerende, men ofte hviler de så meget i sig selv at de ikke behøver at gøre noget.
okt 2009
tusind tak for dine svar
altså kan jeg forstå det sådan, at man sagtens kan træne en somojede rigtig godt, man skal bare være kreativ, tålmodig og så self få det til at handle om sjov ?
jeg vil heller ikke have min hund løs bebyggede steder, men jeg vil have mulighed for at hunden kan få en ordentlig tur i skoven, strand eller på en mark, men hvor jeg så ikke skal lede efter den bagefter fordi den er "blevet væk" og at det ikke er en hund der stikker af hvis man er på tur ved stranden eller lign. men er hegnet i stykker, så ser den sit snit?
jeg vil slet ikke have nerver til at lukke hunden ud uden opsyn hvis jeg vidste der var mulighed for en flugt vej. (om den kunne eller ej )
hvad er glaukom?
og ved du om 1½ times gåture + det løse, og så ca. 1 time plus minus på leg og træning i haven. og oven i det kommer den mentale træning. er det nok??
og ved du hvor meget mental træning sådan en hund kræver?
ja jeg spørg meget hehe, beklager ;P
nov 2008
Jeg vil sige min. 2 timer om dagen og så ca. ½ time søgearbejde og ½ time mentalaktivering.
Hvis de har fået det, så er de meget nemme at have inde og lægger sig bare. Men du skal regne med at de først er rigtig voksne omkring 3 års alderen. Indtil da er det hårdt arbejde med træningen. Du vil ikke kunne motionere sådan en hund træt. Den vil blot komme i bedre form.
Har boet på grønland og har haft 23 grønlandske slædehunde, de kan altså godt tranportere dig 60 -100. km om dagen og så være klar næste dag igen og igen og igen. De bliver for hver dag mere udholdende.
Det samme vil jeg tro gælder for samojeden. Derfor skal du lave næse arbejde og mentalaktivering især når de er unghunde..
okt 2009
takker
hunden behøver heller ikke være en pokalfræser men det kunne dog være sjovt med et par konkurrencer den behøver ikke være hurtig, da jeg ikke behøver nogan placering, dog vil jeg være træt af hvis den ikke gad det og derfor blev pldselig døv men det er vel også forskelligt fra hund til hund et eller andet sted
jeg vil helst den er sammen medmig men hvis den helst ville være ude, synes jeg da også den skal have muligheden
ville det ikke være en idé når man har en trækhund med sådan en vogn. bare til for sjov en gang imellem? ved du hvad de koster, og kan man få nogle til at spænde for kun en hund?
okt 2009
ja, jeg ved godt at jo mere fysisk arbejde man laver med en hund, jo mere skal der til at opfylde dens behov. så man skal vel finde en form for balance
søgearbejde, kan det foreksempel være at få sin mad serveret ud over hele haven. det har jeg nemlig tænkt på om det ville være god idé for min fremtidige hund. uanset race, for at den kan bruge sin næse? eller er det en dårlig idé at gøre det dagligt?
dec 2009
glaukom er grøn stær, en rigtig grim sygdom Når det går i udbrud stiger trykket helt vildt i øjet og hunden vil i løbet af ganske få døgn miste synet og har rigtig mange smerter. Det ligger desværre til racen, og derfor vil jeg råde dig til at lede efter forældredyr der er tjekket (Marguis fra kennel Galoma ved jeg er, da det er Nalas far og er i forbindelse med udbruddet hos tæven blevet tjekket og fundet fri, og han er derudover også en virkelig virkelig flot han med et skønt temperament)
Det er rigelig aktivering, i hvert tilfælde for Nala. Nala får sin mad i foderbold og skal på andre måder tænke sig til godbidder osv, og derudover træner vi bare de basale ting 5 min flere gange dagligt og det er rigeligt.
Og ja mht. til træning skal det være sjovt, og den skal kunne se en fordel i at gøre tingene, ellers gør den det bare ikke. Når Nala bliver for uopmærksom til træning løber vi lige lidt og tosser, hun elsker at lege fangeleg hvor hun (selvfølgelig) skal fange mig, så vi tosser lige i 5 min eller jeg sidder og nusser hende på jorden og så er hun bare rigtig opmærksom igen.
Vores have er hegnet ind med 120 cm højt hegn, dog kun 50 cm (og pigtråd) i hækken og hun kan derfor godt komme ud hvis hun virkelig vil, hvilket hun også har vist et par gange. Derfor er hun ALDRIG i haven uden at vi enten er med eller holder øje med hende på anden måde. De kan sagtens hoppe op til 180 cm, så højt hegn er vigtigt især til hannerne som meget gerne vil op opdagelse en gang imellem.
Det er en meget klog hund og derfor har børnegitre oppe så hun aldrig har mulighed for at komme ud til hoveddøren, for den åbner hun bare og smutter hvis der lige er noget spændende ude på vejen. Jeg har været ude og jagte hende efter en lastbil i vinters på den store vej der ligger 2 veje herfra. Hun var fuldstændig besat af den og løb bare lige i rø..n af den hele vejen derud trods mine tilråb. Hun dukkede heldigvis op af sig selv da vi nåede lidt hen af vejen, uden af blive kørt ned. PUHA!
nov 2008
Ligeledes har han taget en harekiling, men den bed han ikke ihjel og en fugleunge, - så du skal ikke være sart hvis det lykkes den at fange noget. Ligeledes mus er han kommet med.
dec 2009
Tilgengæld er de nemme at træne med mad, en lækker pølse, frolic eller noget lever er altid godt herhjemme.
Alene hjemme kan godt være et meget stort problem. Nala har stadig ikke lært det trods megen træning. Hun ødelægger heldigvis intet, men er ikke tryg ved at være alene. Det er en smule bedre efter hun har fået lov til at være sammen med hendes bedste ven, nemlig katten. Men går hun i haven og vi er på den anden side af hegnet gøer hun indtil vi kommer ind til hende. og nu vi er ved gøen, det gør de MEGET!!!
nov 2008
Apporteringstræning er jeg ved at forsøge med i forhold til klikker, men det er dælme svært. det er lykkes mig at få dem til at tage genstanden op og holde den i munden 5 sekunder. Grønlænderen (Simon) kaster den så op i luften og kigger på mig som om han siger"se hvad man også kan med den,- men nu gider jeg altså ikke det pjat mere"
Jeg forsøgte at kaste en genstand, han Simon hentede den 1 gang, da jeg kastede den igen, så han noget skuffet ud so om han sagde" helt ærligt, nu er jeg lige kommet med den og så kaster du den bare igen, nu må du altså hente den selv søster - tror du jeg er idiot?!"
okt 2009
okay godt at vide det med alene hjemme problemet
nov 2008
Jeg har sagt at de skulle skifte, men uha nej, det er da for ulækkert, så hellere lade hunden være tynd og kræsen.
Men det er jo en helt anden snak og nærmest også religion:0) - så den undgår vi lige her.
okt 2009
puha, jeg vil ikke være glad for at få døde dyr i gave men det må man vel tage med
haha, de er ikke helt dumme ;P men de skulle vist heller ikke du til apport og det, det kan de sikkert ikke se meningen med
okt 2009
forresten tak for dit søde tilbud med at må se din hund
og så lige, de avlers hjemmesider jeg har kigget på, står der øjne: OK. er de så tjekket for grøn skær?
dec 2009
Jeg skal selv igang med at sy sådan et tæppe til Nala efter vi har været på ferie, tror det vil være rigtig godt til hende, har også overvejet aktivitets spillene af forskellig art, de er bare så dyre!! Så vi bruger meget hvad vi har herhjemme i stedet. og så går vi også nogle spor osv, det er godt til alle hunde
Grace - den med apporten lyser præcis som Nala. Vi er også ved at forsøge baglænskædning v.hj.a klikkeren. Men det går meget langsomt.
okt 2009
så det er måske et spørgsmål om at finde det mad der smager hunden bedst
tak for råd ang. spor. når nu de ikke sådan er til apport som leg, har du så andre idéer til leg med legetøj? er de til træk? eller?
dec 2009
dec 2009
okt 2009
ved du om man kan tjekke hunden for det allerede ved 8-10 ugers alderen?
ja, jeg tænker også hvad man kan købe af legetøj når den ikke gider hente hehe. men der er det jo nok mere de aktiverings bold/tæpper/spil osv der skal til her
dec 2009
Det eneste jeg ved er at sygdommen som regel bryder ud mellem 2 og 5 år alderen og at Nalas søster allerede var blevet undersøgt og fundet fri (hun er udstationeret hos opdrætterens kæreste, så hun vidste det jo lidt før os andre), så måske man godt kan tjekke så tidligt.
okt 2009
vil godt synes det skulle være hårdt at tilbagelevere sådan en lille pjevs, men jeg vil heller ikke have en hund som vi skal aflive i en alt for ung alder, fordi det ville synd at tilbagelevere.
hvis man kan teste for det så tidligt, mon så ikke at de rigtig seriøse avlere vil gå med til sådan en aftale?
okt 2009
tak for svarene
dec 2009
Men ellers er samojeden og buhunden vist meget ens i sind.... forskellen er bare størrelsen og farven
Forresten så nævnte Grace at du skal begynde alenehjemme træning med det samme du får den for ellers gør og hyler den, når den pludselig skal være alene.... Vi var lidt hurtige med alenehjemme-træningen, dvs vi tog ikke et minut ad gangen og sådan, vi gik lidt hurtigt frem, men han har slet ingen problemer med at være alene....
Til gengæld mht gøen, skal du vide at de racer, i hvert fald buhunden, har tendens til at gø meget af folk og hunde der går forbi din have.... Balto gør meget lidt i forhold til hvad racen normalt gør har jeg hørt, men han gør hver gang der går nogen forbi.... Så vil man have en hund der aldrig gør, så er det ikke de racer man skal vælge... Jeg er så af den indstilling at så længe det bare er advarsels-gø som Balto gør i stil med "her bor jeg, det er min have og du skal spørge før du kommer ind" så synes jeg det er helt ok.. jeg kan godt lide ideen med en hund der giver advarsler hvis der sker noget den ikke er helt med på... Har oplevet indbrud mens vi lå og sov og der havde det været rart med en hund der advarede os....
okt 2009
det var camilla der nævnte at moren til hendes hvalp lige er blevet aflivet fordi den havde glaukom. (Jeg kaldte grøn skær fordi jeg ikke kunne huske hvad det hed). men det skulle være meget smertefuldt og hunden skulle blive blind i løbet af et par dage når et gik i udbrud.
det har jeg ikke lyst til
~ Maria og Balto ~
altså løber den hen til hegnet og skaber sig helt vildt så man næsten bliver bange for at gå forbi, eller giver den bare lyd fra sig? der er stor forskel synes jeg
dec 2009
okt 2009
dec 2009
okt 2009
spørgsmål til samojedhund??