{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.652 visninger | Oprettet:

faste måltider eller tilgang til mad ? {{forumTopicSubject}}

jeg har tidligere haft hunde (2 lab + gravhunde) og dem fodrede vi altid med et fast (eller flere) måltider på rimeligt bestemte tidspunkter. Altså hundene fik deres fuldkost blandet med grøntsager og vand på faste tidspunkter og fik ellers kun kødben og vand som de selv kunne hygge med når det passede dem.

Alternativt kan hundene have adgang til fuldkost hele tiden og spise som de vil, når de vil. Det er også en udemærket løsning, som efter min mening også har sine ulemper. Når hunden bliver fodret samtidigt med husets øvrige beboere, et tingene i faste rammer og f.eks. tikkeri ved bordet (som også = dårlig opdragelse) er helt udelukket. Hundeluftning og besørgelse passer også ind i mønsteret osv..

faste rammer mener jeg er = god opdragelse smiley det gælder også mine børn

hvad er jeres holdning og hvordan gør i ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  faste måltider eller tilgang til mad ?
  • #1   27. jun 2010 Mine hunde får to faste måltider om dagen ( spredt ud i haven eller i huset- vi ejer med vilje ikke en madskål til dem ). Derudover får de lidt guf på sporet og når vi træner. Ind i mellem får de et oksehudsben de kan hygge sig med. Vand har de- selvfølgelig- hele dagen.

• #2   27. jun 2010 er der egentlig forskelle på hvilke hunde der kan "styre" at have adgang til fuldkost tøtrfoder hele dagen ?
    min næste hund er en SBT

• #3   27. jun 2010 Først vil jeg sige at jeg altid har givet mine hunde faste måltider og foretrækker dette mest for hundens fordøjelses skyld. Jeg fodrer 2 gange dagligt.

Og så vil jeg også sige at har hundene tilgang til mad altid så KAN det give adfærdsproblemer da de KAN opfatte at de så MÅ være den ledende del da de jo evner at nedlægge bytte hele tiden.. Det kan føre til en masse andre problemer som feks at hunden ikke lystrer v indkald eller andre uhensigtsmæssig adfærd..

Og en anden ting er så at jeg tvivler på at man KAN have mad stående til en lab feks, da de er meget madglade og spiser alt de kan.. ligesom beagler.. så visse racer kan det bare ikke lade sig gøre med;-)

Og nu du nævner at du blander maden med grøntsager så håber jeg du ved at hunde ikke optager grøntsager med mindre det er knust fuldstændigt? (i naturen er det jo andre dyrs maveindhold de får grøntsager fra og her har andre så fordøjet dette først)

• #4   27. jun 2010 Mine får foder 2 gange dagligt, morgen og aften.

Jeg har 3 hunde 2 collier og 1 pomeranian. Den gamle collie og pomeranianen ville absolut ikke kunne styre fri adgang til foderet, men de sidste collie kunne sagtens..

• #5   27. jun 2010 grønssags blandningen var kun en gang imellem og kun til mine gamle LABer. nu skal vi have SBT og jeg bemærkede at i den kennel jeg købte hos, har alle deres hunde adgang til mad hele tiden. Jeg ved så ikke om en SBT er en "ædedolk", men har også passet en Amstaff en sommer og der skulle vi ihvertfald sikre at måltiderne var afstemt af OS og ikek hunden smiley

jeg foretrækker også faste måltider og mener den måde kan man bla sikre sig at måltiderne er korrekt afstemt, hundeluftning passer fint ind, vi kan alle spise samtidigt osv. jeg tror også det styrker rollefordelingen hvilket jeg mener er sundt for alle.

• #6   27. jun 2010 Mine hunde får mad morgen og aften.

Da vores hverdag er ret fastlagt, bliver det på nogenlunde samme tidspunkt hver dag undtagen i weekenderne.

Jeg har en atypisk labrador (Kaido) som ikke gider spise sin morgenmad i øjeblikket. Hun får den tilbudt i sin foderbold hver morgen, men når der er gået ca. 15 minutter og hun stadig ikke har rørt den, sætter jeg den væk.

Jeg har heller ikke foderskåle, for mine hunde skal arbejde for deres mad:-)

Vand har de ubegrænset adgang til 24 timer i døgnet.

Oksehudsben, okseknogler og lignende falder af ind imellem.

Ligeså vel som de får rå og kogte grøntsager:-)

• #7   27. jun 2010 Min hund Choko har altid mad i skålen, og jeg syntes at han styre det rigtig godt, han spiser ca 2 gange om dagen, og jeg syntes helt bestemt at det er den bedste løsning da mine arbejdstider ligger meget forskelligt smiley

• #10   27. jun 2010 Anton får mad 2 gange om dagen, morgen og aften. Derudover får han godbidder, tyggeben osv. Vand har han selvfølgelig altid adgang til.

• #11   27. jun 2010 Både vores hund og vores kat har mad hele dagen...
    det står ved siden af hinanden og der er ingen problemer...
    hunden spiser sin mad og katten holder sig til sin.
    vi har heller ikke problemer men indkald m.m.
    Kommer der andre hunde på besøg fjerner vi det dog altid. ikke kun for at undgå problemer, men også for at den anden ikke skal føle sig fristet hvis den ikke er vand til mad dagen lang...

• #12   27. jun 2010 Jeg tror, det er individuelt, om de kan styre det. Vores får sin mad om morgenen, hvor hun kun spiser et par stykker og så står den der, til vi kommer hjem fra den lange eftermiddagstur, hvor hun så gerne tømmer skålen og så er den tom til næste morgen.

Af og til får hun i haven, men der er det lidt vanskeligt at forklare katten, at maden ikke er til den.

• #13   27. jun 2010 Jeg giver en voksen hund en afmålt mængde mad to gange om dagen. Dels fordelt på gulv og græs til madsøg og dels i skål...

Der er ikke faste tidspunkter - det afhænger helt af den enkelte dags rytme.

• #14   27. jun 2010 Jeg barfer og min hund får mad 2 gange, aftenmåltidet ml 17-19.
    Hvis hun havde mad stående ville hunførst stoppe når hun kunne trille.

• #15   27. jun 2010 Vi har 2 faste måltider hver dag. Morgen og aften.

synes hurtigt man mister overblikket over hvor meget hunden får, hvis der er fri adgang.

Kommentér på:
faste måltider eller tilgang til mad ?

Annonce