efter 1.juli efter 1.juli
Hvad skal klubberne fortage sig med dette forbud, eftersom hunde skal bære mundkurv, kan man vel ikke udstlle dem i DK mere eller man kan vel heller ikke træne med dem på træningspladserne når de har mundkurv, det ville da være synd for hunden hvis en anden hund overfalder den??
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
aug 2007
Følger: 51 Følgere: 50 Emner: 376 Svar: 3.641
aug 2007
Hmm nej men en dommer kan ikke se tænder på en udstillingshund, samt der er svært med halsgivning med kurv på!
aug 2007
dec 2008
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 40 Svar: 679
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
Godbidder kan de osse sagtens spise.
Så hvorfor dropper træningen helt? Overfald af andre hunde -jamen for dælen, om min hund har mundkurv på eller ej, skal den ikke overfaldes på træningspladsen, så jeg forventer da bestemt at der er taget hånd om evt problem-hunde (uanset race), så min hund ikke udsættes for den slags når vi træner.
Tilgengæld er det RIGTIGT ærgerligt at konkurrencer er udelukket fremover -apport, spor, feltsøg mm er jo udelukket med mundkurv.
Rally-O må dog være muligt osse for MH
mar 2006
Jeg synes egentlig også at det er trist at der er så få der fra begyndelsen gik til træning med de her hunde, så var forbuddet måske ikke kommet op til at starte med.
aug 2007
Nu har jeg ikke erfaring med mundkurv, det bruger vi ikke, men jeg kunne da egentlig godt forstille mig mange hunde vil føle en gene ved at have mundkurv på, og det er da et problem?
Lydighed, jeg kan ikke se hvordan man kan træne med en hund som har mundkurv på, jeg tror ikke det er for hundens skyld hvis man vil det, hunden er jo netop begrænset med den kurv på...
Jeg syntes det er smadder synd for dem som vil deres hunde.... Hunden skal jo også have det sjovt på træningspladsen, og hvordan skal man belønne en hund med mundkurv med sit yndlingslegetøj?
aug 2007
'Problemet er jo nok netop at folk ikke må træne nogle som helst steder med deres hunde, her på nordfyn fik vi et muskelhunde hold, men deltagelsen er lille, der er ikke mange der kommer, og så undres man jo netop, men folk er jo nok vant til der bliver set skævt til dem..
til gengæld har vi jo en ambull som er i B-klasse, det tager jeg hatten af for
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.807
Og nu ikke misforstå mig, er MEGET imod de nye regler her, men kan bare ikke forstå hvordan det har indvirkning på lydighed, hvis altså man kan træne på godbidder
mar 2006
For neutraliserede hunde gælder at man medbringer en attest fra dylle at hanhunde havde to testikler i pungen ved fjernelse. For tæver er der vist ikke regler.
Er det besluttet ved lov at de også skal neutraliseres? For så forstår jeg næsten ikke hvad man vil bruge udstillingerne til. Altså, jo det er hyggeligt, men hvis hunden alligevel ikke kan komme i avl behøver man ikke en vurdering på den. Hvis de ikke blev neutraliseret kunne hannerne i princippet godt bruges på tæver i udlandet.
Citron
Alle hunde synes jo også at halsbånd, sele og snor er frygtelige de første gange de prøver det, men det vænner de sig jo til - det samme gør sig gældende for meget af de forskellige ting hunde påduttes at gå med (vogne, tøj, sko o.l). Mundkurv kan ikke være meget anderledes på det punkt.
Vi ved sådan set hellere ikke om der kommer til at gælde andre regler på de indhegnede træningspladser, så jeg synes at i tager sorgerne lidt på forskud.
jan 2007
Men for os med hunde der på ingen måde er boldspassere og slet ikke gide trækkelege, ville det ikke være en omvæltning. Man kan sagtens belønne med godbidder, kæl, leg mm, uden at det behøver være noget med bolde og trækkelege:o)
Man kan altså sagtens træne hunden, selvom den har mundkurv på.
Men som sagt er det da super ærgerligt at der så er en række øvelser der ikek kan lade sig gøre, og dermed er konkurrencer jo desværre ikke muligt.
Men almen lydighed skulle nu ikke være et problem. Og som sagt kan rally-O osse lade sig gøre (osse konkurrencer).
Og hvad hunden mener om mundkurven, afhænger vel i høj grad af hvordan den tilvænnes.
Je har trænet på hold med en hvis hund brugte mundkurv, og for den var mundkurv = gåtur og træning, så den blev mindst ligeså glad når mundkurven blev hevet frem, som mine hunde bliver når jeg henter deres snore frem.
aug 2007
ja det skal jeg ikke gære mig klog på da jeg ikke har erfaring på området
mar 2006
Og hjerneopgaver SKAL foregå på offentligt areal, eller hur?
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
momsregistreret opdrætter må jo indtil 2015, bare ikke sælge i dk
jan 2007
Jeg har stadig tilgode at se mere end 3-4 muskelhunde på de træningspladser jeg er kommet på (hvor de altså er mere end velkomne).
Min veninde er træner i en DCH ved århus. Der har de 1-2 muskelhunde (ikke bare på holdet men i hele klubben)
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 947
man kan sagtens lære hunden og havde mundkurv på også, man skal selvfølg ikke bare smække den på hunden d. 1 juli det skal trænes først.
jeg syntes heller ikke den her lov er specielt smart men det finder de forhåbentlig ud af.
aug 2007
NU er jeg selv hundetræner (ikke for at lyder overklog) men jeg vil utroligt gerne have mine hundeføre engang imellem tager noget frem som hunden elsker, for at få lidt sjovt imellem HF og Hunden, ja du kan sagtens bruge godbidder, men det skal jo også være sjovt for hunden at være med sin føre.,...
aug 2007
vi har ca. 10-15 Muskelhunde i vores DcH
jan 2007
Jeg overvejer såmænd blot hvor mange der egentlig rammes. Det betyder ikke at det er mindre træls for de der faktisk rammes. Jeg selv ville da synes det var vildt frustrerende (forudsat at træningspladser rent faktisk osse bliver betragtet som offentlige).
Men der er MANGE steder hvor muskelhunde er velkomne, men hvor man alligevel aldrig ser dem. Og sågar steder hvor man har forsøgt at lave muskelhundehold, men hvor tilslutningen var forsvindende lille.
Så åbenbart har der jo ikke været et overvældende ønske om at træne den slags hunde. Måske det er en del af grunden til at man står hvor man gør nu.
Havde der nu været mange der havde indtaget træningspladserne, vist deres dygtige hunde frem til konkurrencer mm. havde "Hundedanmark" jo osse haft mulighed for at se hundene fra en anden side.
mar 2006
Det kan jeg sagtens, men helt ærligt, så er problemerne slet slet ikke så omfattende som jeg synes at i prøver at gøre dem til. Er du ikke på offentligt areal kan du stadig træne spor - så kan du måske finde nogen du kan låne have hos, brug en aflukket hundeløbegård hvor du har fuldt overblik, eller finde på et alternativ i lejligheden (jeg laver selv søgefelt i hele min lejlighed uden probs).
Har du spurgt din klub hvordan det kommer til at foregå?
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.029
I Tyskland må man ikke udstille neutraliserede hunde! Og nu udstiller vi ikke bare med avl for øje... Der udstilles også på grund af opdrætter, fordi vi elsker det og fordi vi har mange gode venner igennem det liv som vi tager på hyggelige ture med..
Og så kan man altså ikke udstille en hund med mundkurv, hvordan vil du have dommeren skal bedømme hundens hoved samt tjekke tænderne korrekt...
Og jeg er ganske enkelt kommet dertil.. Har i ikke selv brugt en mundkurv på jeres hunde, så lad dog være med at gøre jer kloge på hvad det ikke forhindrer og om det giver hunden ubehag..
Vi har trænet mundkurven i meget lang tid nu,på en langsom og nænsom måde!! OG det forringer vores hundes livstil OG de føler ubehag og er bestemt ikke sig selv når de er iført mit nu nr 1 hade objekt.
Forbud, ja ja, det kunne man sg leve med, snoren, fuldstændig ligeglad med, ingen ændring fra nu....Men jeg græder over at man skider så højt og flot på dyreværnsloven, når det gælder visse typer hunde!!
jan 2007
Jeg synes bolde og andet sjov er SUPER i træningen, og jeg skal gerne indrømme at mange ting bliver nemmere med Gaia, fordi hun gider lege med diverse ting.
Men Reiki er osse dygtig, har det sjovt til træning og lærer hurtigt, selvom jeg har måttet finde på andre ting end boldleg, trækkelege mm.
Han belønnes med godbidder og når vi trænger til lidt sjov, får han en rigtig god kløtur, og vi leger lidt "fangeleg" o.l.
På "min" træningsplads, er vi kun 4-5 på holdet der bruger bolde o.l. som belønning. Der er en del spidshunde på holdet som faktisk ikke ser den slags som sjov. Og tænder de ikke på det, er der jo ikke meget belønning i det;o)
mar 2006
Pga opdrætter er vel for at vurdere opdrætters avl, ikke? Det behøver sådan set ikke være for den udstilledes hunds avlegenskaber, men for at få en vurdering af den kombi den er lavet af - men det holder jo også snart op med at være relevant når opdrætterne hellere ikke må avle.
Hyggen har jeg vist allerede nævnt, og det kan jeg godt sætte mig ind i da det er af samme årsag jeg udstiller min - men det kan man altså også med en masse andre racer hvis det virkelig vægtes så højt. Dog er det hellere ikke et problem hvis det bliver som en anden skrev; at udstillinger er privat areal, for så kan de jo være der uden mundkurv.
aug 2007
hvordan kan en udstillings være privat areal? jeg spørger bare da de fleste udstillinger jo er sportshaller og sportspladser osv....
mar 2006
Der er mange ting min hund er begejstret for som han ikke må - i øvrigt føres han til dagligt i en snor på 2 m. Er det mere synd for din hund end min? Det tvivler jeg virkeligt på.
aug 2007
nu er der altså også en stor forskel på din race og en muskelhund *ss* har du nogensinde ført en amstaff eller en ambull/mastiff m.m?
mar 2006
Ja, sportspladser der er lejet til formålet. En lejer er en privat person/organisation. Men altså, jeg laver ikke reglerne så jeg er ikke stensikker på hvordan det hænger sammen.
Er der nogen her der har skrevet til klubberne (både trænings og kennel) og spurgt hvordan det bliver inden de brokkede sig?
aug 2007
Øhmmm inden de brokkede sig, jeg kan ikke forstille mig lovgivninger er sat sådan sammen at man forsat skal udstille en ulovlig race!
mar 2006
ja, jeg har haft golden retriever, hovawart og amerikansk staffordshire terrier. AST'en havde jeg endda samtidigt med sheltien så jeg har nemt ved at opstille sammenligninger imellem de to (idet de er behandlet nogenlunde ens men alligevel var meget forskellige hunde)
aug 2007
Jeg har en sheltie på mit old, der er himmel stor forskel på den og en stor selvsikker race som f.eks. amstaffen
mar 2006
Nej, men hvis du ikke har undersøgt det ved du jo hellere ikke hvordan det reelt er. Du må jo gerne både eje og træne, så hvorfor ikke udstille?
mar 2006
Jeg har haft både sheltie og AST - sheltien var den selvsikre. Men ja, himmelvid forskel.
mar 2006
Min hund er hellere ikke sofakartoffel. Vi træner hellere ikke med snor, men vi træner på privat areal, så på den måde er vi udenom reglen uanset hvilken race jeg havde stået med.
aug 2007
ja det ved jeg godt, du gerne må eje *SS*
Men mit sørgsmål er jo om man forsat må/kan træne/udstile sin hund
apr 2005
Nu har vi kun èn hund der er fra en dansk opdrætter! Så nej, deres muligheder for at opdrætte stopper ikke med den danske lov..
Udstille ja, det kan vi da med mange andre racer... Men nu er vores hunde ikke så gamle at der lige kan komme nye hunde ind forløbelig! Dem vi har, er rigeligt, da vi ikke ønsker hunde der er puttet ind i et hjørne og ikke har et aktivt liv......
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Deraf har jeg til dato ikke mødt en eneste der ikke blev overstadigt glad ved synet af "torturinstrumentet" og forventningen om et raskt race!
apr 2005
aug 2007
"Deraf har jeg til dato ikke mødt en eneste der ikke blev overstadigt glad ved synet af "torturinstrumentet" og forventningen om et raskt race!"
Jeg er ikke helt med, mener du at racen er rask hvis den kan bære mundkurv??
apr 2005
mar 2006
Aha, den vinkel havde jeg selfølgelig ikke lige luret, men de må jo så hellere ikke sælge flere i DK, så det bliver hellere ikke relevant for dem efter de pågældende kombier ikke længere er aktuelle.
Citronmåne
Det kommer jo an på om arealerne tæller som private eller offentlige, og derefter om de private udelukker ulovlige hunde eller om det offentlige dispenserer for udstilling/træning. Spørg DKK. Det kommer du unægteligt længere med end med folks personlige meninger.
aug 2007
tak for svaret på mit spørgsmål
jan 2007
aug 2007
nu spørger jeg ikke om folks personlige meninger, jeg spørger om hvad klubberne fortager sig *ss*
mar 2006
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.595
Læste først de andre indlæg efter jeg havde skrevet
jan 2007
aug 2007
Det er nogle som dig jeg har ondt af, du vil gerne din hund, du gør en forskel, men du er desværre kommet med i puljen, og du er dermed også ramt nu af dette forbud.
apr 2005
Nu er det jo ikke kun den enkelte kombi.. men tæven/faderens individuelle vidergivende egenskaber der også kikkes på.. Og så det at opdrætteren nu engang bliver bemærket ved at have afkom ude og afkom ude, der gør det godt.. Og om de må sælge i DK, er på sin vis underordnet, da vi også taler køber i udlandet.. Tyskland er stort, og skal vores hunde neutraliseres må de ikke længere udstilles der, så her rammer vi vores tyske opdrætter... (Som forøvrigt skulle have et kuld på sit opdræt, samt en hvalp derfra som skulle være deres fremtidige avlstæve) Så der bliver hendes avlsplaner for fremtiden også lige smadret....
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 376
aug 2007
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.585
Her kommer det til at ramme .- her træner denne type hunde, både på B og C hold.
Jeg har det præcist som Lonny, jeg træner min hund primært for det formål at nå lydigheds konkurrencer. Jeg træner for heletiden at mærke udvikling på mig selv og på min hund, og have noget at arbejde imod. Det er på ingen måde muligt at udføre øvelserne i mundkurv og 2m line. Ja man kunne være med på et begrænset plan, men hvordan er det lige når målet er ødelagt. Jeg håber inderligt at de der har trænet for det fortsat kan få lov at være med.
mar 2006
En kombi er jo netop hannens og tævens egenskaber der gives videre, og idet de ikke længere må sælges til danmark er det ikke et tab for <i>fremtidige kombier</i> i forhold til hvor godt afkommet klarer sig - idet fremtidigt afkom ikke kommer til DK. Købere i andre lande er vel ikke afhængige af at komme til DK og udstille, så det er hellere ikke et uoverskueligt problem. Og her snakker vi altså kun HVIS det bliver ulovligt at udstille (hvilket jeg har svært ved at tro bliver aktuelt så længe vi kan dokumentere at udstillingshundene var i DK inden lovens ikraftdato - man har også kunnet udstille kuperet hunde temmeligt længe efter det blev forbudt at kupere).
VDH tillader vel testikel-attest på lige fod med DKK? Ellers kan man vel bide i det sure æble og vimse en tur til sverige og udstille.
Det sociale ryger selfølgelig hvis det bliver aktuelt - men der må klubberne finde på noget alternativt. DTK dropper vel ikke bare alle AST-ejerne nu.
apr 2005
Nu er det ude i den ganske verden det batter at udstille og ikke kun i DK, og slet ikke med i forbud, for at der kan vurderes om det du har er godt, kræver det jo bla. også konkurrence og få 5 gange BIR, når man er den eneste hund i racen, (som jo meget muligt kan blive tilfældet) er jo ikke nødvendigvis fordi du har den bedste hund... Antallet af vores racer på de danske udstillinger er allerede faldet dratisk efter 1. behandling af lovforslaget
Man skal da ud og udstille hvor der er mulighed for hunde fra flere lande og flere kenneler, og også købere..
eks.. vores blev BIR i Tyskland i denne weekend.. opdrætter har lige brugt samme han på en anden tæve, og ikke mindre end 5 hvalpekøbere fik hun kontakt til på den udstilling...EFTER vores BIR.
Lidt kringlet at forklare men forstår du hvad jeg mener?
Og nej, de tillader det ikke, det er ganske enkelt ikke tilladt at udstille en neutraliseret hund, han som tæve....
Vi udstiller også i Sverige, men det vil vi da ikke nøjes med, vi vil ha´ titler på vores hunde, opdrætter vil have titler på deres afkom, det er jo ligesom også en ret stor del af udstilling:o)
Men nok svært at forstå for folk der ikke er bidt af en gal udstilling og alt der følger:o)
Men det korte af det lange det ødelægger meget for os, og rigtig meget for opdrættere at udenlandske hunde bosat i DK.. Mange har jo lavet planer med deres opdrættere af den ene eller den anden form...
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
mar 2006
Jo, jeg forstår det jo netop fordi jeg selv udstiller, men det bliver stadig ikke et problem for andet end den nuværende generation fordi der simpelthen ikke kommer flere til DK. Vi er så vidt jeg kan se enige, men jeg påpeger bare at for opdrætteren bliver det ikke et problem fremover idet man ikke kan sælge flere hunde til danmark alligevel. Når han/hun laver en ny kombi kommer 0 af dem til DK, så derfor ikke flere problemer på den front - de kan vel udstilles i de andre lande der er rundt omkring i verden.
Men altså, jeg kunne ikke finde noget om neutraliseringstvang i loven, så den må nogen finde til mig hvis det skal være relevant at snakke om.
apr 2005
Du misser jo fuldstændig..... Jeg taler ikke købere i DK, men købere til OPDRÆTTEREN fra lle andre steder... Hun vil gerne have hendes opdræt bliver vist i Tyskland, ikke mindst det gode hun laver, nu er det almen kendt at man nok ikke laver et helt kuld champions...
Lige nu er jeg fløjtende ligeglad med fremtidig generation, jeg taler nu og de hunde vi har nu.. opdrætter har lavet en super hund, og der var håb om at den skulle blive vist så meget som muligt ikke mindst i Tyskland, Tyskere køber af tyskere idet, de ikke må indføre hunde fra andre lande, opdrætter skulle have et kuld på den hund, fra det kuld skulle hun have en tæve, der skulle være hendes næste generation..
Planer hun har haft i mange år, det gør opdrættere jo, ligger planer mange år ud i tiden..Opdrættere har visioner med deres opdræt, og vælger ikke bare tilfældigt, det ved du..
Kræver DK´s regering at hundene neutraliseres er disse planer fuldstændig kørt i smadder.. Og hun står og skal starte forfra ..
mar 2006
apr 2005
Søster nu er det jer der længere oppe bringer det på bane og snakker om at det kan være lige meget om de skal neutraliseres, og jeg vælger at påpege at det kan ikke være lige meget for alle...
Og nu går jeg iseng, så nok om det:o)
efter 1.juli