{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.639 visninger | Oprettet:

Hvornår siger man stop...? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hanhund på 4½ år, med slidgigt i den nederst del af ryggen, samt han har løshed i hofterne.
Han har besvær med at komme op og stå når han har lagt, ja svært ved at komme igang. Han krummer ryg og går meget stift på bagbenene, som er nogle af kendetegnene ved gigt i ryggen.
Men han kan nok tage nogle ture med hans lillesøster, også vilde lege til tider.
Har været på rimadyl, men jeg syntes ik det virker. Eller har haft nogen virkning.

Så er mit spørgsmål, hvornår siger man stop... ska ikke mere?

For nogle dage går det ok, andre dage er det helt galt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår siger man stop...?
  • #1   26. maj 2010 Hva er jeres mening? det glemte jeg li at skrive.

  • #2   26. maj 2010 når han siger stop, men giver du naturligt glukosamin?

  • #4   26. maj 2010 Hvis han har flere øv dage end gode dage, så er tiden inde, synes jeg.
    Jeg har jo selv den gamle tæve på 14 år, og det er også svært med hende. Hun får jo en del medicin, men kun for at forbedre hendes livskvalitet.
    Men at se hende gå spor, ja så er jeg ikke i tvivl om, at hun skal leve, hun bliver som en ung hund igen.
    Men hun lider heller ikke så meget af gigt, som din gør


  • #5   26. maj 2010 Det er svært for andre at sige -det kræver jo at man kender hunden godt:o)

    Mit bud ville være når han virker til at have ondt tit og/eller når han ikke kan være med i en alm hverdag uden at det betyder smerter/gener for ham.

    Og ja som Daisie skriver -mærk efter om det er for jeres eller hans skyld han er her endnu


  • #6   26. maj 2010 Hun D.: han får Luposan Gelenkkraft.

    Daisi med Fister & Møv: Ved godt der ik er andre end mig selv der kan sige det. Men ville bare høre hvornår i ville sige fra hvis det var jeres hund.

    Da vi fik ham fotograferet sidste år i september, sagde de den enestemulighed for ham var smertebehandling.


  • #7   26. maj 2010 Man siger stop den dag, man ikke længere kan se hunden i øjnene og sige til sig selv - "dette er for din skyld - ikke for min"..

  • #9   26. maj 2010 Har du prøvet Metacam på ham? det får begge mine hunde, både den unge og den gamle. Og det har god effekt, og så giver det ikke dårlig mave

  • #10   26. maj 2010 maj-Britt - medlem af tavlemafiaen *: nej det er svært for han kan sagtens lege osv, men jeg siger sagtens. Jeg ved jo ik hvordan han har det bagefter...

    Cat. F.: han er hd fotograferet sidste år, der kunne de ik forstå han kun havde b-hofter. Så de tog et af ryggen også, der viste gigten sig... Eller løshed i lændehvivlerne plus løshed i hofteledene.


  • #11   26. maj 2010 maj-Britt - medlem af tavlemafiaen *: nej det har vi ikke, vil ha en snak med dyrlægen om ham.

    Syntes bare det er gået stærkt, der er nogle der siger vi kan da ik se der er noget galt med ham.
    Men man kan jo heller ik se når han nu halter på begge bagben på samme tid, det er det der gør han går meget stift på bagbenene. De kan ik forstå han kan lege og være fjollet, hvis han har ondt som jeg siger han har.


  • #12   26. maj 2010 Susanne * med mundkurv *: nej det har han ikke, de anbefalte rimadyl. Jeg spurgte dyrlægen i januar da de var nede og bli vaccineret begge to, hvornår han ville mene man sagde stop. Og han sagde når han ik kunne klare sig for de 2 rimadyl om dagen, så ville han sige stop.

    Så jeg har måske allerde svaret, men det er bare svært...
    Men han ska bestemt ik lide for vores skyld, det er vi begge enige om.


  • #13   26. maj 2010 De 2 gange jeg har prøvet aflivning af mine hunde var jeg ikke i tvivl da dagen kom.

    Den sidste hund jeg fik afliver er for 2 år siden.
    Jeg havde gået og tænkt , at hun ikke længere havde det okay og så lige pludselig en søndag formiddag , da jeg var ude og gå med begge hunde , var nok nok.
    Jeg kunne ikke længere bare se på at min hund havde det dårligt og ikke havde mere kvalitet tilbage.
    Hun havde grå stær som kom i attack igennem 3 år , og efter hver attack rettede hun sig ind efter det , men det sidste attack magtede hun ikke , hun blev bange og hendes motorik var påvirket af hendes dårlige syn.
    Der gik 3 uger efter det sidste attack til jeg fik hende aflivet.
    Tvivlen om jeg gjorde det rigtige på det rigtige tidspunkt er selvfølgelig dukket op i mig efterfølgende , men den søndag var nok nok , min hund havde ikke længere nogen glæde af at leve.
    Det der slog hoved på sømmet var hendes angst som var åbenlys for alle.


  • #14   26. maj 2010 Eskild har også fået indsprøjtet Cartrophen for hans gigt i hoften, måske du også skulle prøve det ?

  • #15   26. maj 2010 Anne: tusind tak. Han havde en dag i sidste uge, hvor han haltede om morgenen og igen om eftermiddagen. Om morgenen fortalte Jesper om da han kom hjem, da jeg sagde at han haltede der om eftermiddagen.

  • #16   26. maj 2010 Anne: ja 2 rimadyl uden virkning, men hvorfor er det så li de strammer sig op når man kigger på dem... Han er ufattelig god til at skjule smerte... Når de får gigt som så ung, er det enten medfødt eller kommet ved en skade. Kan ik tilgive mig selv for hvis det er min skyld han har det sådan.

  • #17   27. maj 2010 ***Eddie og Jackie*** elsker jer vapser. M-

    Hvis du ikke har været bevist om han er kommet til skade, så skal du ikke føle skyld. Ved godt det er svært.

    Måtte selv aflive en hund i januar, han blev 11 år, men hold da k... det var svært at skulle tage den beslutning.
    Selve beslutningen blev taget nyårsaften efter han fik endnu et anfald (som jeg senere fandt ud af var en hjerneblødning)

    Han fik i de sidste ca. 2 år smertestillenden mod gigt, kunne til sidst se at han skulle have mere og mere, han nåede dog aldrig op på den dose han måtte få. jeg kunne som hundeejer ikke se mig selv i øjene, hvis han bare skulle leve for min skyld.

    Husk vi græder når vi mister dem, fordi vi har elsket dem


  • #18   27. maj 2010 Puha Anne Mette, det gør mig rigtig ondt.
    Har han mere smerte end glæde ?
    Kan han overhovedet ikke lege, gå ture eller andre ting, som en hund vil gøre ?
    Hvordan ser hans dag ud ?



  • #19   27. maj 2010 Anne Mette, jeg tænker at du måske skulle prøve at sænke hans aktiveringsniveau, så han ikke skal så meget som Jackie. Det ved jeg jo ikke lige om du gør i forvejen, derfor foreslår jeg det.

    Lad ham blive hjemme noget mere, og så find på andre måder at aktivere ham på. Giv ham guffer på græsplænen, i en flaske eller andet sjovt. Gerne opgaver han skal løse alene, så Jackie ikke forstyrrer ham. Jeg tror det vil give ham megen glæde og han vil ikke blive belastet så meget. Imens så må Jesper og Malte gå en tur med Jackie imens, eller lege med hende for sig selv.

    Det er bare et forslag, for alt hvad der mindsker hans belastning på ryggen og hofterne vil hjælpe ham.

    Jeg behøver ikke fortælle dig hvornår det er nok. For det ved du selv inderst inde, hvornår tid er.

    God bedring med ham, nu kommer varmen, det vil også være en hjælpende faktor for ham.


  • #20   27. maj 2010 Hvis han ikke er tjekket af kiropraktor, så ville jeg få det gjort.

    Har hunden ondt kan den sagtens gå og kompensere og på den måde blive "skæv" i kroppen...

    Overvejer du smertestillende, så vil jeg klart anbefale previcox fremfor metacam

    Har selv en hund med blandt andet rygproblemer og hun er på fast smertestillende, derudover har jeg sænket aktiviteten en hel del og nu får hun lov at lege 10min. med andre hunde i stedet for ½ time osv..., derudover bliver hun aktiveret via hovedet.

    Hun har stadig gnisten og ikke mindst humøret, når det forsvinder, så er det på "gensyn".....


  • #21   27. maj 2010 Bella: vores dag ser sådan her ud ca, Jesper har dem ude at tisse om morgnen ved 6.30 tiden. Jeg har dem måske ude igen ved 8 tiden, vi går som regel en tur om formiddagen på 20 min. Hvor vi går stille og roligt alle 4, og det er Malte, jeg, Eddie og Jackie.
    Og der kunne han næsten ik gå hjem det sidste stykke igår, så hænger han bagud.
    Andre dage tager vi f.eks. på stranden, der løber de uden snor, svømmer hvis de kan komme afsted med det. Kommer ik i hundeskoven osv længere, kun hvis der ik er nogle.
    Så har de søg på græsplænen og andre hjerneaktiviteter.

    Idag var jeg og mine hunde med en veninde og hendes Beagle i en skov, hendes Beagle ska aflives imorgen. Så han sku gasse af, men de var alle i snor.. Eddie går li så stille ved siden af mig. Da vi kommer ind i Slotvedskov, er der en børnehave der. De fleste af dem spørger om de må snakke med hundene. det må de da gerne, Eddie krybber sammen da de røre eller vil røre ved ham. Så det afbryder jeg hurtigt, da han nødigt sku bide i afmagt. Det har han aldrig gjort før, så jeg tror ik der er så meget at gøre.

    Gitte; jamen det er rigtig gode råd, dem tager jeg gerne imod. Han elsker faktisk at få hans mad på plænen, hans formiddagsmad for han gerne derude. Nu må vi se om varmen hjælpe lidt, det håber vi.

    Rene: Han får 2 rimadyl om dagen, og det er max han må få. Og det hjælper ikke.

    Han kan nok lege med Jackie, men han er meget svær at få med ud. Han kan alle de ting han sådan set ikke må, men det tænker han ik over han ik kan. Dyrlægen sagde også det er svært at vænne en så aktiv hund, til at den ik må det igen.


  • #22   27. maj 2010 Tak allesammen for jeres råd... Det er nemmere at skrive til jer alle på en gang.

  • #23   27. maj 2010 Hvis det smertestillende ikke virker, så ville jeg absolut prøve et andet mærke....

    Fie reagere ikke på metacam, men previcox, så jeg ændring stort set med det samme


  • #24   27. maj 2010 Reme: Ja ok.

    Jeg glemte at skrive at vi går tur om eftermiddagen også, det er lidt forkelligt hvor lang den bliver. Jackie bliver også øvet i AG i haven, det gør Eddie ikke.


Kommentér på:
Hvornår siger man stop...?

Annonce