{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.443 visninger | Oprettet:

Skal vi blande os i andres valg? {{forumTopicSubject}}

Her på HG bliver der spurgt, svaret, debatteret og peget fingre af dagligt; et debatforum på godt og ondt kan man sige..

Annoncer med han/tæve søges til avl er ganske ofte til stor debat fyldt med ironi og spydigheder, folk bliver sårede og andre tøsefornærmede over ikke alle synes Trunte og King skal være forældre..

"Hvad blander folk sig for?" - "Hvorfor har folk så travlt?"

Jeg tænker at folkene der virker voldsomme i trådene (ja piger, i ved godt hvem i er) er vanvittigt frustrerede over det modefænomen "min-hund-skal-have-hvalpe" ser ud til at være..
- Og pædagog-hatten er ved at være slidt op efter utallige tråde med samme indhold "Jeg er 18 med en modehund der vil være mor" (undskyld jeg generaliserer)

Der skal ikke mange klik med musen til før man ser side op og side ned med hvalpe, unghunde, voksne og udtjente avlshunde (ikke meningen noget negativt skal lægges i ordet) der søger et kærligt og blivende hjem.
- Er det ikke en smule forståeligt at der er nogen der råber op om et fyldt marked?

De gode råd ses ofte som negative og spydige; hvilket de også hurtigt bliver når TS virker som den koldeste vaffel i jernet, men hensigten er for mig at se ganske fin..

Hvis der - i det mindste her på HG - kan plantes lidt fornuftig omgang med avlen i hovederne på de kønne hoveder med verdens bedste hund der utrolig gerne vil være mor/far..

Jeg forstår til fulde de frustrerede muskelhundeejere, der forgæves prøver at råbe de tåbelige fritidsavlere op; de rådne gener der bliver spredt for alle vinde har de seneste 5 år ikke vist sig som en god gerning for musklhundene i Danmark, men hvorfor stoppe før loven er vedtaget?
.. og når den bliver vedtaget; stopper i så der??! ...?

Det handler ikke om avl på muskelhunde, det handler ikke om avl på præmiedyr fra fine foreninger - det handler om at have et større overblik end at Trunte og King kan sidde fint og hente en bold med ungerne.

Tråden her er min mening, jeg laver ikke reglerne for hvad andre må, bør og skal (øv for mig, hva?) - men jeg siger gerne igen og igen :

Jeg blander mig fordi jeg synes det er vigtigt at folk tænker sig om inden avl.

Avl ikke bare for at opleve at have hvalpe; avl fordi du tror på at dine hvalpe vil gøre gavn og godt for racen og familierne der køber dem som værende en bedste ven og familiemedlem.

Kan man ikke med rimeligvis sikkerhed garantere sunde hvalpe med godt sind og racerepræsentanter der byder noget nyttigt og godt til avlen.. Hvad skal man så avle for?

Har jeg ret til at blande mig i andres valg? Tja... Opretter man et forumoplag, må man vel forvente andres meninger og holdninger?

.. Og man kan jo kun håbe at budskabet på et tidspunkt vil virke som andet end tomme ord fra bedrevidende gimper på et Internetforum ; )

Til jer der har gidet læse med så langt:

Mener du at vi her på HG har lov at blande os i andres valg? Skal vi blande os udenom og lade folk gøre deres egne erfaringer?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal vi blande os i andres valg?
  • #1   25. maj 2010 "Mener du at vi her på HG har lov at blande os i andres valg? Skal vi blande os udenom og lade folk gøre deres egne erfaringer?"

Nej, Selvfølgelig skal folk have lov til at begå fejl og selv lære af dem - Men hvis vi kan være behjælpelige med at undgå at de laver fejl (evt. fatale fejl) så ser jeg ingen grund til ikke at dele ud af viden man har - På en pæn måde - Også selvom det ikke direkte er det emnet handler om.

Dog kunne jeg også godt nogle gange bruge en lyd hver gang man skrev et bandeord eller en ond sætning så folk blev klar over hvor tit det sker smiley Det er ikke rart at læse

• #2   25. maj 2010 AMEN!!!

*Skal vi blande os udenom og lade folk gøre deres egne erfaringer?*

Jamen hvis man skal det, så bliver det jo kun small talk på HG?? For ingen vil nogensinde få svar på deres spørgsmål.... Ellers lærer man jo ikke af sine egne fejl? Og hvoprfor begå samme fejl igen og igen og igen? Fejl, som meget nemt kan koste en del hunde livet i den sidste ende?

Så bliver det rygklapperforum....... Er det det vi vil?

• #3   25. maj 2010 Ja, jeg mener, man er i sin gode ret til at blande sig, dog siger reglerne jo, at i annoncer må man ikke. Jeg synes, det er at sætte sig selv over reglerne, når man i en annoce f.eks. spørger til, hvad hunden er undersøgt for UDEN at have interesse i at købe eventuelle hvalpe og det bryder jeg mig principielt ikke om. Jeg ved godt, at den manglende købeinteresse ikke kan bevises, men vi er vist alle stødt på annoncer, hvor vi slet ikke var i tvivl :). Ergo mener jeg, at man skal nøjes med at blande sig i debatterne.

• #4   25. maj 2010 Jeg tror godt at jeg kan kan gætte mig frem til hvorfor du netop har skrevet denne tråd..desuden synes jeg det er rigtig godt skrevet, respekt for det smiley .

Når man kigger på alle de hunde der søger nyt hjem grundet underlige omstændigheder, og det forbud der muligvis er på vej mht til bestemte racer, så kan jeg udmærket godt forstå at folk råber op.

Der er alt andet end mangel på hunde, og der er alt for meget useriøs avl.
    Sådan ville hundeverdenen ikke se ud idag hvis ikke visse mennesker tænkte med hovedet istedet for pengepungen.

Så jo, selvfølgelig har vi ret til at blande os i noget der i sidste ende kan gå ud over os selv. Selvom netop dét kuld hvalpe virker uskyldigt.

• #5   25. maj 2010 Lad mig vende spørgsmålet om smiley

Hvad ville nytteværdien være med et indlæg på sitet hvis ikke man ønsker andres syn på sagen ?

Så Nina , jeg kan kun give dig ret , selvfølgelig skal emnet debatteres af brugerne.
    At svarene måske ikke altid passer ind i den enkelts holdninger , er jo bare en del af livet spil generelt.

Engang imellem kan tonen godt blive ganske skarp , men så kan man jo altid vælge at trække sig fra yderligere debatering , det er kun et klik på musen , sværer er det ikke smiley

• #6   25. maj 2010 Og HVIS man ikke skal blande sig, hvad så med de mennesker som, trods alt, har lyttet og fået gode råd herinde?

Igår var der er EB hvalp som faldt om og havde fråde om munden....... Vi råbte alle sammen: DYRLÆGE NU!!!!

Heldigvis blev der lyttet og hvalpen blev indlagt inat og er kommet hjem her i eftermiddag... Den havde MEGET hævede mandler (og havde derved problemer med at få luft).

HVAD hvis vi skulle gå efter devisen: "Vi blander os ikke. Man må selv lære af sine fejl"?? Hvor havde denne hvalp så været henne idag?

For vi skal vel ikke til at have regler om hvilke tråde man gerne må råde i og hvilke man ikke må??

• #7   25. maj 2010 Der var jeg vist lidt for hurtig til at trykke send ..

"Sådan ville hundeverdenen ikke se ud idag hvis ikke visse mennesker tænkte med hovedet istedet for pengepungen. "

rettelse:

Sådan ville hundeverdenen ikke se ud idag hvis mennesker tænkte med hovedet i stedet for pengepungen.

• #8   25. maj 2010 Gud er det rigtigt? dejligt at høre.. jeg troede at hunden ville dø, det lød simpelthen så voldsomt.. Dagens lille solskinhistorie smiley

• #9   25. maj 2010 By Frey - Jeg synes nemlig også det er en ret så dyr fejl at lære af, når det i virkeligheden er tæve og hvalpe (og måske kommende familier) der egentlig bøder for den fejltagelse.. Så vi bliver enige om, at NOGLE fejl er frit for folk selv at begå, andre fejl er det vigtigt at pointere hvor fejlagtigt det virker..

Mette - Ja det vil jeg, glem aldrig det ; )

Jens og Marianne - Debatter i markedet opnår man intet godt ved; men det var ønskværdigt at man SKULLE skrive sundhedsoplysninger på avlsdyrene.. Men det er en anden debat med det marked ; )

Miss Andre - Det er på ingen måde ment som udhængning af nogen bestemt; det er blot en reaktion på de 3 fløje der altid befinder sig i lignende tråde:

1 - TS med hvalpekriller
    2 - Blandemaskiner der pointerer alle områderne for "Tænk dig nu om"
    3 - Folkene der pointerer at folk blander sig for meget.

• #10   25. maj 2010 Nogle her inde der har gjort til deres fritidsinteresse at fortælle hvad folk burde og ikke burde.
    Jeg ville gerne have 1 kuld hvalpe når min tæve kommer til runde de 3, hun har ingen tavle, og derved er der mange der ikke mener jeg burde ha rettigheder til at lave hvalpe på min hund. I min verden kan jeg ikke se hvad et stykke papir (som man ikke kan andet at tørre sig selv med, min mening) kan sige om min hund kan avle den super skønt sind som hun ejer vider til nogle hvalpe der ville gøre en familie glade og få et ekstra ''familie-medlem''
    Jeg vil først få et dyrlæge tjek før dette projekt kommer i gang. Og jeg ville ligge en del penge til siden hvis uheldet er ude.
    En af de grunde også til jeg ville sætte 1 kuld i denne verden er fx at min hund ikke kommer til få livmoderkræft. Også den får lov til få den mest normale ting i denne verden er få lov til blive mor, og jeg er sikke på hun ville blive en fantastisk mor, og give hendes hvalpe den utrolig dejlig sind hun ejer.
    Og det bliver LANG fra hvilken som helst han der kommer til blive far til disse hvalpe, og skal selvfølgelig være en dansk/svensk gårdhund.
    Hvis dette gør mig til en dårlig ejer så vaskego komme med jeres kommentar.
    Jeg synets intet galt i mit valg, og også selv om jeg er 20 smiley

• #11   25. maj 2010 Mette - Præcis !
    Og ejeren der havde problemer med sin 8 måneders Amstaff - Dog er problemet ikke løst men gode råd er givet videre, accepteret og taget til eftertragtning smiley

• #13   25. maj 2010 Jeg er meget enig med dig Nina. Når man læser noget og man bare tænker, stakkels hund og mage til fjols som ejer, der er det ene dårlige argument efter det andet for avlen mm. Ja så forstår jeg sgu godt der er nogen der bliver lidt højtråbende.
    Jeg avler ikke selv og skal heller ikke, men derfor kan man godt se når noget er totalt tåbeligt og have svært ved ikke at kommentere det og jeg kan virkelig godt forstå de seriøse avlere, der tænker sundhed og gode hunde, det må fandme ikke være sjovt at være vidne til ar ens race bliver splittet ad fordi Trunte har sådan en fin hvid plet på poten og den skal da med i avlen.
    Ja kort sagt, spørger man så må man også tage svarene der kommer uanset om folk er enige.

• #14   25. maj 2010 Rigtig godt skrevet, og jeg synes bestemt godt man må blande sig.. Hvorfor ellers oprette en tråd hvis man ikke øsnker svar.. Vi jo ikke en flok nigge dukker der bare siger hva andre ønsker vi skal sige-..

Så hvis bare man svare i en ordentlig tone ser jeg intet problem i at blande sig-... I sidste ende skal dem der blev sure over svaret nok se at der faktisk var noget om det... Fx hvis man ikk kan komme af med de hvalpe man planlagde at få, men som man blev rådet til at lade være med...

• #15   25. maj 2010 Ginnie smiley

nu handler tråden jo ikke om , om du skal have hvalpe på din dsg , men om man skal blande sig når nogen starter en tråd smiley

• #16   25. maj 2010 Nina - Helt enig - Og hvis man kan lærer fra sig af fejl man selv har lavet så de næste ikke laver en dum fejl - så BURDE alle vel være glade.

Tror problemet ligger i at der sidder nogle herinde som er LIDT for hurtige og LIDT for grove i munden a og til ( og nej, jeg er ikke hellig - bare rolig)

• #17   25. maj 2010 Ja, hvad skal man ellers bruge furum på HG til. Være en flok nikkedukker , der bare siger ja og ammen til det hele.
    Nogle lærer med garenti noget af div svar. Og dem der ikke bryder sig om svaret kan ikke hjælpes alligevel.

• #18   25. maj 2010 Ginnie

Det er jo ikke fordi der er nogen der siger du ikke har ret til at lave et kuld på din hund og at alle der vil lave hvalpe er dårlige hundeejere.
    Det handler bl.a. om at der er nogen der beslutter at lave hvalpe, som virkelig ikke har begreb om hvad de laver ej eller har overvejet hvalpe ordenligt. Som markedet er nu, risikerer man jo at man ikke kan komme af med flere af dem som en af tingene og er man så klar til at beholde de tilbageværende hvalpe Når der så er nogen der kommenterer og spørger til disse ting, ser man tit at den kommende avler bliver godt og grundigt fornærmet.

• #19   25. maj 2010 Ginne - Jeg vil som sagt ikke være dommeren der afgør hvem der må hvad og hvornår =)

Men ud fra din beskrivelse lyder du da til at have lagt lidt mere tankevirksomhed i det end bare "årrrhh hun bløder, så kan hun føde hvalpe til mig" (undskyld jeg generaliserer).

• #20   25. maj 2010 Jeg synes så, at måden "man" blander sig på i forum ofte har karakter af, at "man" kender den eneste sandhed og at folk af en anden mening/overbevisning er dybt åndssvage og det kunne jeg godt undvære. Man er velkommen til at komme med sin holdning og gode råd, men det er jo ikke det plan, vi snakker, når det f.eks. drejer sig om tavleløs avl

• #21   25. maj 2010 Jens og Marianne - Enig.
    Og blander man sig ikke fordi man har gode råd / erfaringer eller meninger som man mener at folk burde lytte til / diskutere om ?
    Men når man gør det med en tone der er Bedrevidende og overlegen - Så er det sjældent at folk lytter - men ofte at folk går i baglås og gør det næsten modsatte smiley

• #22   25. maj 2010 Apropos tavleløs avl...... Når jeg kigger i mange af trådene, hvor bølgerne går højt, så er problemet ikke at der avles uden tavle. Problemet er, oftest i alle tilfælde, at der avles på hunde som ikke er testet for en fløjtende.

Skal man så holde sin mund der?

Og skal man holde sin mund med at markedet er mættet? Så med mindre man VED at man kan tilføre racen noget godt, så skal man holde inde med at avle? Og skal man holde sin mund med at høre ind til, hvad tæveejeren har tænkt sig at gøre med de resterende 10 hvalpe (for "familien" vil jo altid gerne købe en eller to) når det viser sig at man ikke kan sælge dem?

Nej, jeg tænker ikke noget specifikt. Det er bare nogle af de tanker jeg gør mig i de tråde.

Og så kan jeg da blive så led og ked af at der avles med alt med puls indenfor "min race"..... ALT hvad der er sort og ligner en lab ER en lab. Og alt hvad der er sort og IKKE ligner en lab, er en F1`er!!

• #24   25. maj 2010 og jeg gad da forresten heller ikke tørre mås med Kaysers tavle, den er lamineret *ad*

• #25   25. maj 2010 Mette
    Jeg synes, det er helt fint at gøre opmærksom på, at det er smart at få testet i det mindste for nogle racetypiske skavanker, men ofte bliver det jo decideret en tale om, hvor uansvarligt og latterligt det er at avle uden tavle.

Det med, at markedet er mættet og hvad man vil gøre med resterende hvalpe, mener jeg nu ikke har noget med tavle/ikke tavle at gøre. Jeg ser også folk "brænde inde" med rene hvalpe, så jeg synes, det er fint at stille spørgsmålet, om ejeren har overvejet det, men det irriterer mig, når det bliver et argument mod tavleløs avl.

Men vi har jo alle vores holdninger og grænser. Min holdning er bare et udtryk for, hvor lige præcis min grænse går og min pointe er vel bare, at hvis det rent faktisk er gode råd og ikke hetz/belæren, så er det sikkert også nemmere at tage imod, fra folk, der har andre grænser end man selv har.

• #26   25. maj 2010 Anne
    Men hvis der hele tiden dukker nye op, der ikke fatter en skid og man ikke orker at forklare dem tingene pænt og venligt, synes jeg, man skal holde en pause fra at blande sig :). Jeg har arbejdet som pædagog i mange år og til tider KAN det da blive lidt trættende at forklare nye børn de samme ting år efter år. Men den dag, jeg ikke kan sætte mig udover gentagelsen for mig selv og være obs på, at de børn jo ikke ved det, ja så finder jeg mig nok et andet arbejde i stedet for at gå og vrisse over, at de er lige så dumme og uvidende som de forrige børn var smiley

• #27   25. maj 2010 *men ofte bliver det jo decideret en tale om, hvor uansvarligt og latterligt det er at avle uden tavle.*

Jamen, her ser jeg, meget ofte i alle tilfælde, at tavlen eller mangel på samme bliver nævnt, fordi tæveejer ikke mener at det er nødvendigt at teste for noget, for dyrlægen har sagt god for hunden og "iøvrigt har den aldrig fejlet noget"....... DEN går ikke hos stambogsførte hunde. Der er nogle avlskriterier, som skal opfyldes uanset om hunden har gener eller ej. Så derfor kommer diskussionen ofte op i disse tråde med "ikketavle"hunde.

• #28   25. maj 2010 Jens & Marianne K

Jeg er uddannet pædagog og har været det, og arbejdet i faget, i 25 år.....

Men dette er IKKE børn på HG....... Det er mennesker som, på papiret i alle tilfælde, er voksne mennesker. Der er forskel.

• #29   25. maj 2010 Mette
    Mon ikke den mere kommer op, fordi folk mener, at det rent faktisk er uacceptabelt at avle uden tavle? Ellers var det vel lige så nemt at forklare formålet med at få foretaget visse test i stedet for at hoppe helt over i kun-med-tavle-grøften. Mange ville måske endda lytte mere, hvis man "bare" skulle have dem overbevist om at få foretaget nogle test end om slet ikke at få hvalpe

• #31   25. maj 2010 Mette
    Jeg synes nu ikke, der er den store forskel, når det handler om at oplyse uvidende mennesker - det være sig børn som voksne. Jeg har det på samme måde med forældrene, som (det må du også være ude for) spørger om de mest utrolige ting. Der nutter det jo heller ikke noget, at lade det gå ud over dem, at 1 million andre har spurgt om det samme de foregående år. For dem er det måske deres første barn og første gang, de stifter bekendtskab med en skole, siden de selv gik der.

• #32   25. maj 2010 Anne
    Ok, man skal sgu også have lov at have en dårlig dag smiley

• #33   25. maj 2010 *Mon ikke den mere kommer op, fordi folk mener, at det rent faktisk er uacceptabelt at avle uden tavle?*

Som JEG opfatter det? Nej.......... JEG opfatter at det er "ikketavle"hunde ejernes opfattelse. Og at det er DEM, der kører situationen op ved pludselig at begynde at skrive at det er bare fordi folk ikke kan li`hunde uden tavle og at "deres hund er lige så god, om ikke bedre, end en hund med tavle"......

Jamen, det var slet ikke det, der var spørgsmålet.......... Spørgsmålet var om parringen er gennemtænkt. Og hundene er testet. Om man har gjort sig klart hvad man vil gøre med de eventuelt overskydende hvalpe, som der ikke er salg i lige nu.

Jo, jeg står også ofte overfor forældre......... Forskellen er, som JEG ser den, at når forældrene spørger, så er de reelt interesseret i at vide noget. Og nej, jeg giver dem LANGT fra altid ret. Jeg kommer med mine ideer og råd og de tager, oftest, imod med glæde.

• #34   25. maj 2010 Selvfølgelig er vi i vores fulde ret til at blande os, når folk opretter den slags tråde omkring hovedløs avl.
    Vi kan ikke diktere hvad Trunte og King's ejere skal gøre, men vi kan råde, råde og råde dem, til at tænke sig om en ekstra gang, om der nu er fornuft i det kuld hvalpe.
    Og så kan man bare håbe på, at det siver ind hos de fleste, så siderne med "brugte" hunde og hvalpe af mystiske blandinger kan blive stærkt reduceret i antal.

Jeg kan også kun sige AMEN til dit indlæg Nina

• #35   25. maj 2010 For mig har det heller ikke noget at gøre med tavle eller ikke tavle, det har vi alle en holding til og vi bliver sikkert aldrig enige.
    Det som der får mig til at fare i flint er folk der avler for tidligt på deres hunde, når der ikke testes for en skid, man aner intet om hvad det vil sige at avle og gider egentlig heller ikke høre på dem der kommer med råd omkring og får man spørgsmål om ovenstående bliver trådstarter børnesur. Så er det nemlig man tænker, "det der kan kun gå galt" og det er enormt frustrerende.

• #36   25. maj 2010 Anne - hold da kæft en spade han var, stakkels hund og hvalpe, de kan jo ikke gøre for det.

• #37   25. maj 2010 Tja.. jeg gider egentlig ikke blande mig ret meget mere herinde..

Har før i tiden,skrevet en del omkring muskelhunde og det stigende problem,der har været de sidste 5 år..

Taler alligevel for døve øre,overfor Trunte trutmund og brian bøf,der ikke fatter deres hundes egenskaber..

Ej heller vil ta ansvar herfor,men stadig tåger rundt og ikke kan se andre end deres eget image

Nu står vi så med problemet og nu hyler folk..

En tand for sent og det piner da mig og andre,der brænder for vores race og ikke ser den som et modetilbehør..

Jeg kommer med et udbrud en gang imellem..

Men sidder ikke længere med hovedpine,over at knalde hovedet i bordet,for ikke at gå sidelæns over folks dumhed..

Den lader jeg andre ta.. Jeg gider simpelthen ikke forsøge mere

• #39   25. maj 2010 passion,anne og Hunden.. det er trist,når folk opgir.. Herinde tænker jeg efterhånden..

Tak Røvhul,for du endnu en gang bekræfter folks fordomme og gør at vi kommer tættere på,at visse racer blir forbudt..

Men du finder nok en anden race,at hævde dig selv med..

Sur mås,for os der har haft samme race i mange år og som sætter pris på lige netop,vores liv med racen på godt og ondt..

• #40   25. maj 2010 Amen smiley

• #41   25. maj 2010 Mette
    Aarh, jeg kan da ikke være alene om at have set de tråde, hvor det bestemt ikke foregår fint og ordentligt fra dem, der "kommer med gode råd". Jeg siger hverken, at det er alle tråde om emnet eller alle, der deltager i dem. Som udgangspunkt mener jeg jo også, at man har lov til at blande sig, men der er altså noget af det, jeg godt synes, vi kunne undvære smiley

• #43   25. maj 2010 Anne.. nemlig smiley

• #44   26. maj 2010
    Mener du at vi her på HG har lov at blande os i andres valg?
    Skal vi blande os udenom og lade folk gøre deres egne erfaringer?

Selvfølgelig må vi da blande os!

Men godt spørgsmål, iøvrigt!
    For hvor går grænsen egentlig, rent etisk?

Jeg mener i og med det er et debatforum, hvor folk selv udstiller deres uvidenhed (eller viden) -så er det da helt naturligt, at "man" er "behjælplig" og "korrigerer" smiley
    (selvom det ikke altid opfattes eller udtrykkes, som sådan *s*)

• #45   26. maj 2010 Mette M:
    Der desværre mangle der ikke mener fordi ens hund ikke har tavle at lave tavleløse hvalpe et helt hen i hækken.
    tror enlig ikke mange der starter med at lave hvalpe ved hvad direkte går ind til, tror bestemt ikke lud og lagkage. Og der mange ting man skal sætte sig ind i, også hvilke ''fejl'' der ligger i sin egen hund for se hvad der kan gøres beder.

Nina:
    Kunne ikke falde mig ind (=

Men de folk der ligefrem bombeder folk om hvilke hofter og ellers fejl der ligge i de forskellige race, som enlig ikke er interesseret i en parring. Og gør på en pæn måde at sige det på, synets jeg bestemt ikke er rimeligt. Man skal køre en pæn tone hvis man ville ligge sig ud i det, og når alt kommer til alt er det hundejrens ejet valg.

• #46   26. maj 2010 Hehe jah jeg kunne ikk bare alde være med og tænkte på hvad er en mode hund? altså havd er det for en man mener er på mode.. de små søde ting ting hunde som jeg aldrig kan stave til chi også et elelr andet ?

Sys godt man må blande dig men folk er tit hurtigt ude og dømme folk før de ved noget og det sys jeg ikk er iorden.
    Og mange kan ikk holde en ordenlig tone og ser sys jeg ikk det er iorden..

derud over skal man holde sig ude af annoncer hvad jo også stå i reglerne så den er vel ikk meget længere

Kommentér på:
Skal vi blande os i andres valg?

Annonce