{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.047 visninger | Oprettet:

Hvor meget skal dyrlægen blande sig... {{forumTopicSubject}}

Go'aften HG

Nu er det godt nok ved at være for meget...

Vi læser gentagne gange at dyrlægen burde have sagt det og det... I min verden er dyrlægen der for at give de muligheder vi har for vores dyr, han er her ikke for at træffe beslutningen...

Fx
#1 skal en hund have hvalpe... Så kommer svaret fra flere at dyrlægen burde have sagt nej at det skulle den pågældende hund ikke, fx pga det er en blanding eller den ikke er gammel nok...
#2 skal hunden aflives eller igennem behandling... Dyrlægen skal i min verden give mig mulighederne, ikke give mig svaret...

Er jeg den eneste der mener vi sætter for høje og urimelige krav til vores dyrlæger...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget skal dyrlægen blande sig...
  • #1   30. jun 2008 enig

vi skal selv tage ansvar og må selv vurdere mulighederne med hjælp fra dyrlægerne

• #2   30. jun 2008 Helle

Ser man bare ikke for tit i trådene at dyrlægen får skylden for en "forkert" (i nogens øjne) beslutning

• #3   30. jun 2008 dyrlægen bestemmer ikke, men der er en grund til de er dyrlæger og vi ikke er,

dyrlægen er i min verden med til at træffe beslutninger , kommer med input og konstruktiv kritik og positivtet..

jeg står dog selv for den endelige beslutning

• #4   30. jun 2008 -K-

Vil du derved mene de skal rette dig til den de mener er den rigtige beslutning ? Den rigtige beslutning, er der altid kun en rigtig beslutning ?

• #5   30. jun 2008 en dyrlæge skal rådgive og vejlede...

men en dyrlæge kan ikke stå og sige "du skal gøre sådan og sådan"...
    nej så nemt er det ikke... Man må selv træffe sine beslutninger for sin hund, når dyrlægen har listet muligheder eller fordele/ulemper, afhængig af hvad der er tale om.

F.eks.
    Nu har jeg fået aflivet 2 hunde pga. sygdom...
    I begge tilfælde har min dyrlæge sagt, at hvis du vælger at lade være så kan man gøre sådan og sådan for din hund, men det kan muligvis have den og den konsekvens... og så har han nævnt eksempler på andre hunde i samme situation, som har fortsat hvor det er gået både godt og dårligt..
    og nævnt aflivning som den anden mulighed...
    Ja det er svært lige helt at forklare...

Men han listede mulighederne for mig og så blev det min egen beslutning og i hvert fald ikke hans...

Hvis I er af den opfattelse at dyrlæger kun tænker på at tjene penge, så vil jeg da anbefale at skifte dyrlæge...
    Min dyrlæge skal da selvfølgelig også tjene sine penge, men han vejleder og rådgiver mig og lader mig selv tage beslutningerne, hvilket jeg er yderst tilfreds med

• #6   30. jun 2008 Dyrlæger skal vel fortælle os vores muligheder og fortælle fordele og ulemper ved de forskellige muligheder...

• #7   30. jun 2008 Anja

Fuldstædigt rigtigt
    men der desværre nogle der altid skal brokke sig og det kan man jo ikke hvis det er en selv der har truffet en beslutning.
    Jo, dyrlæger skal være med til at hjælpe os med at komme med input og for og imod, men det er i sidste enden os selv der skal træffe beslutningen

• #8   30. jun 2008 Helle

Helt enig

• #9   30. jun 2008 de skal ikke rette mig til den rigtige beslutning,,

det jeg mener er at hvis jeg er i tvivl , så spørger jeg dyrlægen tilråds, dyrlægen kommer med sin beslutning, - hvis jeg ikke er enig , så bliver det ikke den løsning

hvis jeg er enig, har dyrlægen og jeg truffet en beslutning i fællesskab smiley

• #10   30. jun 2008 helle, christina
    - det er det jeg mener ;:)

• #11   30. jun 2008 Connie

Jeg mener ikke dette har noget med den anden tråd at gøre... Så lad os holde det adskilt så længe jeg er i den anden tråd også...

Hvad ved ens dyrlæge om om det er hovedløs avl, det kan jeg slet ikke se dyrlægen skulle have den fjerneste idé om, men igen skal dyrlægen vide alt og tage beslutningen...

Jeg vil ikke have en nikkedukke, men heller ikke en der skal tage beslutningerne for mig... Han skal guide mig med de muligheder jeg har, og den jeg så i sidste ende vælger er min beslutning også skal han guide mig derfra...

• #12   30. jun 2008 Connie: han skal ikke sige ja eller nej til hovedløs avl, men vejlede dem i hvad de nu har valgt. Liste fordele og ulemper.... Og lade folk SELV træffe en beslutning.

og dette afspejler ikke min holdning til hovedløs avl...
    men min holdning til hvad dyrlæger efter min mening skal gøre

• #13   30. jun 2008 Christina:

Den eneste måde han kan vide om det er hovedløs avl er hvis man mener hovedløs avl er blandings hunde...

• #14   30. jun 2008 ja connie:
    netop.... han skal fortælle og liste muligheder, fordele og ulemper...
    men han skal ikke stå og sige nej det skal du ikke, eller jo det skal du

• #15   30. jun 2008 Connie

Jeg mener ikke min dyrlæge skal vise sin holdning til mine dyr vedmindre jeg spørger, for en dyrlæges holdning er ikke nødvendigvis den samme som en anden dyrlæges...

• #16   30. jun 2008 Connie

Som sagt har denne tråd INTET med den anden at gøre...

Denne tråd er med dyrlæger og os som ejere... Den har intet med avl at gøre...

• #17   30. jun 2008 Så hvis du vil være så venlig at forholde dig til den her tråd, og ikke den anden... Den anden holder vi i den anden...

• #18   30. jun 2008 anja . det passer da ikke..

hovedløs avl er da også at avle på en hund med allergi, eller hjertefejl, med øjenfejl eller andre arvelige alvorlige skavanker

• #19   30. jun 2008 kan vi ikke blande den anden tråd ud af denne, der er nogle af os der ikke har læst den og ikke kan forholde os til

• #20   30. jun 2008 anja for at holde mig til denne tråd og det du skrev :
    "for en dyrlæges holdning er ikke nødvendigvis den samme som en anden dyrlæges..."

skal man så vælge den dyrlæge som passer til ens egen holdning?
    så man er enige hele vejen igennem?

• #21   30. jun 2008 Helle R: jeg har heller ikke læst den anden tråd... så jeg synes også det kunne være rart, hvis man blev ved denne

• #22   30. jun 2008 Nåh jeg troede den anden var om insiminering af blandingshunde... Og jo har læst den.. Igen den her tråd har ikke med den anden at gøre...

-K-
    Ja det har du ret i... Men det kan dyrlægen da ikke se inden hunden er testet... Som sagt har den her tråd ikke noget at gøre med avl... Men hvorvidt dyrlæger skal tage vores beslutning i forskellige situationer eller ej...

• #23   30. jun 2008 -K-
    Nej jeg ville ikke vælge en dyrlæge der har mine holdninger... Men en der skal give mig de muligheder jeg har

• #24   30. jun 2008 Christina:
    Kæmper jeg lidt for smiley

• #25   30. jun 2008 anja - det brude alle dyrlæger gøre..

hvis man skal tage den sådan at - en dyrlæges råd kan være lige så godt som en andens -

så enten skal man skifte dyrlæge fordi man simpelthen ikke har tillid nok,
    ellers burde man selv uddanne sig, så man selv har samme baggrund

for nok kan alle dyrlæger ha deres personlige mening, som helt sikker også til tider indgår i deres arbejde..
    men de har alle samme baggrundsviden, den eneste forskel der stort set er, er den personlige holdning

er det til at forstå hvad jeg mener ? smiley

• #26   30. jun 2008 Connie

Har du læst denne tråd, det første da du nævner hovedløst avl, at dette ord er nævnt i denne tråd.
    Så jeg tror ikke den handler om avl

Hvorfor læser man ikke de tråde der bliver lavet, før mam fare frem med bål og brand

• #27   30. jun 2008 -K-
    Forstår godt hvad du skriver

• #28   30. jun 2008 Jeg smutter i seng kan i hygge jer

• #29   30. jun 2008 nat nat

• #30   30. jun 2008 okay jeg tror jeg holder mig fra specifikke emner, men til min holdning og en dyrlæges opgave generelt efter min mening...

Jeg ved selv hvad jeg finder etisk og moralsk korrekt,,, Det jeg ikke altid ved, er hvad konsekvenserne vil være eller mulighederne...hvis I forstår?

Dem vil jeg gerne ha fremlagt, så jeg på den måde træffer den beslutning jeg finder bedst.

Selvfølgelig kan man spørge dyrlægen: hvad finder du bedst for hunden og så må man jo tage det svar der kommer og forholde sig til det...
    Så på nogen måder guider han måske folk hen mod en beslutning og det er jo klart, da hans egne personlige holdning og erfaringer kommer med i det.
    Jeg vil være helt tryg ved min dyrlæge...

men jeg har hørt om eksempler fra andre om deres dyrlæger som har rådet til noget de ikke har fulgt og derved er det alligevel gået godt... ja det er ski svært uden specifikke eksempler...Men jeg håber I kan følge mig alligevel...men selvfølgelig også omvendt.

det er op til en selv hvad man gør...Det er ikke om til dyrlægen... Og det tror jeg hurtig vi alle kan blive enige om

• #31   30. jun 2008 Min dyrlæge vejleder mig.. Hun nævner alle muligheder for mig og jeg bestemmer udfaldet.
    Jeg stoler 100% på min dyrlæge og spørger gerne hvad hun ville gøre i enkelte tilfælde.
    Hun ved dog også at en aflivning (for mit vedkommende) kun er som absolut sidste udvej.
    Går hun ind og opererer fortæller hun gerne at det endelige resultat først er til at se bagefter og så må vi tage den derfra.

Min dyrlæge er på ingen måde ud på bare at tjene penge. Det sker rigtigt tit at jeg får tingene gratis eller meget billigere.

Det er klientens beslutning hvad der skal ske med dyret, og kan man ikke li sin læges svar kan man altid få en vudering hos en anden.

• #33   30. jun 2008 HVORFOR KAN MAN IKKE KRÆVE NOGET AF SIN DYRLÆGE?????

Jeg har ikke læst alle indlæggene i denne tråd, men JEG synes at man skal kræve noget af sin dyrlæge. Jeg kræver det samme som jeg kræver af min egen læge: at vedkommende tager mine spørgsmål alvorligt og svare ærligt på det jeg spørger om. Og jeg stoler på at hvis de ikke har den viden der kræves, sender hun mig videre til nogen der ved noget om det. Så jeg siger IKKE at en læge skal kunne alt, men skal kunne være ærlig omkring de ting hun ikke ved!!!!
    En dyrlæge har en LANG uddannelse, og burde kunne se se dette.
    Hvem skal man ellers stole på ifht sådan nogle ting??? Hvem skal man ellers lytte til?

Ifht det med at avle på hunde i det hele taget, synes jeg at dyrlægen skal kunne fortælle om for og imod mht sygdomme. F.eks. så burde en dyrlæge fortælle om risiko for HD ved store hunde der IKKE har fået taget røntgen eller har papirer på forældres sundhedsstatus. For mig er det at drive ærlig forretning!!!
    Selvfølgelig er det i sidste ende ejeren af hunden, der har det sidste ord, ifht behandlingen af hunden- det er klart.

• #34   30. jun 2008 Mulle pige
    Enig!!!

• #35   30. jun 2008 Jeg kender min dyrlæges holdning til avl.. Den er magen til min smiley

Men forstå osse,at de skal være proffe og guide,når nogen vælger at avle hovedløst..
    Af hensyn til tæven og de hvalpe der måtte komme..

Min dyrlæge skal vejlede,komme med deres holdning og mening,hudløst ærligt.. de skal sende mig videre,hvis ikke de kan løse problemet selv..

Sådan ved de jeg vil ha det..

Hvor andre skal ha tingene pakket lidt ind,ellers kan de ikke overskue det..

• #36   1. jul 2008 smiley

• #37   1. jul 2008 Stine

Jeg mener så ikke det er hovedløs avl... Men folk herinde er simpelthen så kloge smiley hvis du ved jeg mener

• #38   1. jul 2008 Jeg håber så sandelig at min dyrlæge sætter sin fod ned, hvis jeg har gang i at gøre noget dumt!!

En dyrlæge har etisk ansvar overfor de dyr, han behandler, og har faktisk i lovens bogstav det sidste ord i alvorlige tilfælde - heldigvis for det!!!

Min dyrlæge skal forklare mig ALT i detaljer, han skal forklare mig konsekvenser og han skal sørme også sige NEJ, hvis jeg er i gang med at træffe en beslutning, der er den forkerte for min hund/katte.

• #39   1. jul 2008 CH, kvinde, 33 år.
    ENIG!!!!

Kommentér på:
Hvor meget skal dyrlægen blande sig...

Annonce