Kamphund {{forumTopicSubject}}
Ja jeg ved godt at dette emne sikkert har været dikuteret til hudløshed - men en oplevelse den anden dag, får mig alligevel til at tage debatten op igen.
Min kæreste, vores søn og vores tæve på 7 mdr. går tur i en dejlig park. Vejret er godt og vi møder flere hundeejere. Hundene hilser kort på hinanden, og man udveksler lidt høflighedsfraser alt imens man beundrer hinandens hunde. Én mand siger på afstand "min hund kan ikke lide andre hanhunde" - nåå men vores er jo heldigvis en tæve, så de får lov til at hilse. Dejligt at vide det på forhånd.
Vi møder så det jeg vil kalde en kamphund. Jeg ved ikke hvilken race det var, men en lille meget bred hund med opretstående ører (det lignede lidt en amerikansk bulldog, men kæben var dog meget bredere).
Min kæreste siger på afstand at jeg skal holde Tinke tæt til mig, jeg tænker ahhh hold da op, jeg VIL ikke have fordomme. (Men det har jeg nu!) Hundene nærmere sig hinanden, den anden hund viser ingen tegn på at den ikke vil hilse - den viser heller ikke tegn på ubehag eller aggresivitet på nogen måde.
Det unge par siger ingenting, så vi lader hundene hilse - BANG! Ud af det blå, den anden hund går amok, bider, knurrer og gør. Heldigvis fik den ikke fat i noget, men da tænderne ramte sammen i dens bid, tror jeg det gav genlyd i hele byen.
Er du gal jeg blev bange! Ja jeg var faktisk rystet!
Jeg havde slet ikke set det komme - ingen tegn overhovedet! Og den blev ved og ved og ved, selv efter vi var et godt stykke væk!
Hvad nu hvis min søn på 4 år var kommet imellem? Hvad nu hvis det havde fået fat i Tinke, som helt sikkert var det den var ude på?
Er det sådan "de" er? Er det derfor vi har så mange fordomme? Er de svære og læse? Og stopper de aldrig igen?
Pyha en oplevelse som denne, er en af de ting der gør at jeg ikke synes det er sjovt at være hundeejer!
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 479
Gudskelov der ikke skete mere..
Hvordan reagerede ejerne af denne hund som gik amok?
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.334
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.624
Godt at der ikke skete nogen noget!
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 230
Betina R - Jeg vil nu også sige at som udgangspunkt "skubber" vi ikke vores hund hen til andre hunde. Jeg synes dog man ofte kan se på folk om de har lyst til at deres hund skal hilse. Det her unge par satte farten ned, gav hunden længere line, og smilede bredt til os - hvilket jeg følte som en invitation til at de skulle hilse - måske tog jeg fejl?
Er jeg i tvivl, plejer jeg dog at spørge om det er ok, men her var jeg ikke i tvivl.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.396
Men i dummer jer jo selv lidt: i lader 2 fremmede hunde hilse i snor. Det ER bare ikke særligt hensigtsmæssigt. Min Reiki er heller ikke særlig sød i snor -ikke at han æder andre, men han kan godt blive noget muggen, hvis den anden hund f.eks. puffer til ham e.l. Og bliver snoren stram, synes han det er vældigt ubehageligt, og kan finde på at knurre som reaktion.
Nu ved jeg ikke om det var en han eller tæve i mødte -men mange af muskelhundene er jo ikke så gode til andre hunde af samme køn. Osse noget man bør overveje inden man lader hundene hilse.
Og så fatter jeg altså ikke den idé at man ligefrem skal sige fra afstand "min hund vil ikke hilse" -hvis ikke der bliver sagt "må de hilse" og hvis du ikke selv har spurgt, så lad dog være at gå derhen og lade hunden hilse.
-det er meget muligt det går godt i mange tilfælde, men det betyder altså ikke at det altid gør det.
Og uanset hvor dygtig du så er til at afløse hundesprog, så er der SÅ meget vi mennesker IKKE kan se. Så reelt ved du ikke om din hund lige har "fortalt" noget mindre pænt til den anden hund inde mødet, eller om den anden hund allerede inden, "fortalte" din hund at den skulle holde sig væk.
JA ejerne burde kender deres hund og sige den ikke ville hilse.
Men som hundeejer er det altså tilladt at tænke sig om, og ikke lade sin hund hilse på alt der kommer forbi...
Jeg selv synes det er møgirriterende når folk pinedød vil lade deres hunde hilse. Ikke fori mine hunde er agressive, men fordi jeg prøver at lære mine hunde at der ikke skal hilses når vi går tur... Og det kan da ikke passe at man fra 500m afstand skal brøle at ens kræ ikke vil sige goddag. Det burde være en selvfølge medmindre andet er aftalt.
jan 2007
Kamphunde er lavet til at kæmpe mod andre hunde, men være ovenud venlige overfor mennesker.
Så risikoen for at ens unger bliver bidt af en kamphund, er ikke større (eller mindre) end ved så mange andre racer (hvis vi da antager at begge slags har fornuftige ejere). Skulle jeg være bange så var det på mine hundes vejne.
jan 2010
Citat fra tidligere: "Jeg vil nu også sige at som udgangspunkt "skubber" vi ikke vores hund hen til andre hunde. Jeg synes dog man ofte kan se på folk om de har lyst til at deres hund skal hilse. Det her unge par satte farten ned, gav hunden længere line, og smilede bredt til os - hvilket jeg følte som en invitation til at de skulle hilse - måske tog jeg fejl?
Er jeg i tvivl, plejer jeg dog at spørge om det er ok, men her var jeg ikke i tvivl".
Du skriver selv at din hund knurrer hvis den ikke gider hilse - det ville jeg da ønske at denne her hund havde gjort INDEN den hakkede tænderne sammen, for så havde vi da sikkert forstået en pæn hentydning og var forduftet.... Men der kom ingen advarsel overhovedet!
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 1.323
jan 2007
Den anden ting er at jeg ikke mener hunden får ret meget positivt ud af at møde andre hunde på den måde, idet snoren kan begrænse deres mulighed for at bruge deres kropssprog temmeligt meget.
Men som andre osse skriver -ikke alle hunde bryder sig om hinanden, og det er ikke sikkert at hunden i mødte, har gjort lignende før, og så kan ejerne jo reelt ikke vide der ville opstå et problem.
Oplevelsen er uheldig -særligt for jeres hund. Men den kan altså undgåes ved at udvælge hundens "kammerater" med lidt større omhu.
aug 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 29 Svar: 270
det var da en mærkelig holdning at have!
synes virkelig at det er noget fis det der!
apr 2009
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 150
aug 2008
du kan da ikk generalisere alle muskelhunde ud fra lige præcist den du har haft en træls oplevelse med?
ja der jar været mange episoder lige p.t, men det handler jo også om hvordan det bliver bragt i medierne - og hvilke overfald der bliver bragt :s
dec 2007
Ja gu er han en kamphund :O)
Bella vil gerne hilse på alle hunde, også i snor... Men hun bliver altid viklet ind i dem...
dec 2007
-M Hysted -
Sådan er der jo mange hunde der har det.. Man får en fornemmelse af at de passer på os når de er i snoren, når vi så slipper er det ok de også gør det? Måske er det bare denne tid på dagen og de dybe tanker kommer frem? :O)
dec 2007
Ha ha, altså da du sagde du skulle til bold, troede jeg du skulle spille, sgu da ikke drikke fadbamser ( selvom det er meget hyggeligt)
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.182
dec 2007
Wauw, sikke et statement... Så er der godt nok mange hunde med køns aggressivitet o.lign der skal have sprøjten...
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.033
Og i jeres situation, skal du måske lige gå den igennem igen, idet i har ladet dem hilse i snor, her kan det sagtens være en lille reaktion fra ejer, såsom at ha´strammet linen, der kan havde været skyld i det der sker...
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.033
Som du da kan... men lad os da fjerne alt over 15 cm. så.....
aug 2008
da jeg er fornuftig, og holder mine tanker for mig selv (selvom alle tydeligvis ikke har den egenskab), har jeg kun at sige : jeg håber du dejlige livsglade menneske får en fantastisk aften, og hygger dig med vores fælles passion. jeg ville ønske at mennesker som dig bare kunne nyde livet, i stedet for at genere og svine andre folks hunde til.
apr 2009
Alt har jo sin første gang.. Det kan jo være at de er ligeså chokerede som du er over hændelsen..
Måske hvis hunden HAR reageret på den måde før havde de undgået at lade hundene hilse. og gået en bue udenom eller noget..
Jeg synes ikke at man kan tillade sig at dele hundene op i kamphunde/ ikke kamphunde .. Jeg har selv mødt nogle helt særdeles fantastiske " kamphunde" som var blide som en lille fisk.
dec 2007
Vores hunde er nogen dræber maskiner og vi er nogle møg ejere, tak for kaffe siger jeg bare..
apr 2009
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 490 Svar: 3.308
Men igen, man skal vide hvad man skal kigge efter hvis man skal se deres signaler, langt fra alle der når at gøre det inden de lader hundene hilse.
Amstaffen f.eks har os en dum myte omkring de intet sprog har, men alle der har amstaffer og kigger på dem dag ud og dag ind, ved de har.
Så man kan ikke skære alle over en kam
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 1.323
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.627
Her i Ishøj hvor jeg bor er der mange, jeg har aldrig (7-9-13) oplevet noget ubehageligt med muskelhundene, snarere tværtimod, min leger ofte med nogen
jan 2010
Jeg synes det er en god debat, hvor der er kommet mange forskellige synspunkter frem.
Min hund er en hvalp, og om hendes hundesprog er godt udviklet, ved jeg ikke, men hun er kun en enkelt gang tidligere rendt ind i problemer.
Dette her er min første hund, jeg er selv bange for hunde, og har derfor ikke tidligere haft med hunde at gøre. derfor har jeg måske også selv svært ved at læse hundesprog. Jeg ved dog at min hvalp ALTID lægger sig ned når der kommer en anden hund imod hende - dette mener jeg er et meget dæmpende signal. Når så den anden hund kommer hen og snuser til hende, ja så er hun 100 % klar til at lege, og kan godt lave nogle meget hurtige besvægelser. :o)
MEN når man oplever en aggresiv hund som denne jeg mødte, bliver man bare rystet over den kraft der er bag. Og ja jeg var oprigtigt bange for hele familiens ve og vel. Mine børn er selv MEGET glade for hunde (én af grundene til vi valgte at anskaffe os sådan et lille kræ :O)), de ved at de ikke må røre en anden hund før de har spurgt ejeren om lov, men de fleste gange går de jo helt hen til hunden før de spørger om de må kæle for den. Havde min søn nu gjort det denne her gang, så tør jeg da slet slet ikke tænke på konsekvenserne....
feb 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 54
Jeg vil sige det sådan at de fleste af de hunde der bider har de forkerte ejere... Og derfor synes jeg også det er lidt synd de nu er ved at være forbudte, da det burde være menneskerne der burde have kørekort til disse slags hunde. For ja de er kamphunde, og får de ikke den rette opdragelse, ja så sker der tit det som vi høre så meget om, de angriber...
jan 2010
jan 2007
Men derfra og til at råbe "afliv alle kamphunde-dræbermaskinerne" er der vel alligevel et stykke vej(?)
Jeg kan sagtens følge folks angst, hvis man bor i de områder der har store problemer med tumpede unge mennesker med agressive kamphunde (der jo endda ofte render løse omkring).
Men man kan da som minimum udtrykke sin mening i en ordentlig tone. Nogengange var det nok en god idé lige at tælle til 10 før man skrev.
-så ville ejerne til de omtalte racer sikkert heller ikke fare sådan i flint over at folk siger sådan om deres hunde;o)
jan 2010
Først vil jeg sige jeg har stor respekt for din holdning til hvordan man bør holde hund, og jeg synes egentlig din holdning bør gælde alle racer. Som barn havde min mor en kæreste, som havde en rottweiler - jeg har altid selv været bange for hunde - men den her rottweiler var den sødeste og mest hengivende hund jeg længe har mødt. :O)
Vi fik ingen undskyldningen, men jeg synes de handlede som om de havde prøvet det før. Det var pigen der gik med hunden, men manden stod hele tiden klar til at tage over. Altså de virkede meget oppe på mærkerne, og jeg troede egentlig først det var fordi de var bange for min lille farlige hund... Ti hi... Men det var det altså desværre ikke.
sep 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 94 Svar: 380
Der har været en episode da hun var hvalp, og blev angrebet af en gravhund, men det betyder ikke at hun ikke må lege med gravhunde mere, da ingen hunde har samme sind.
Men for en månedes tid siden legede hun med 2 store hunde deriblandt en 'kamphund'.. Kamphunden kastede sig over hende og bed sig fast, mens den anden trak tov med hendes hale, så hun hylede helt vildt..
Jeg spurtede hen til hende, den der havde fat i halen løb væk da jeg kom, mens 'kamphunden' stadig havde fat i hende, jeg tog hårdt fat i den og rykkede hårdt i den for at få den væk, det hjalp ikke, så jeg slog den med knytnæve 2 gange tror jeg, og så slap den, skældte den ud bagefter og ejeren stod bare og gloede.
Jeg vil stadig lade hende lege med 'kamphunde', jeg holder bare meget mere øje, da jeg har fundet ud af hvor svære de er at få væk igen i forhold til en gravhund ..
Men som sagt ingen hund er ens, så jeg vil ikke dømme en masse racer der indgår under 'kamphunde' pågrund af en uheldig episode .
apr 2009
sep 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 94 Svar: 380
Tror jeg enhver hundeejer der elsker sin hund ville have gjort .
jan 2010
Anne - med rotterne - Du skriver at det kan have været en ubehagelig oplevelse for Tinke. I første omgang trak hun sig, men bagefter begyndte hun at gø og knurre, imens hun forsøgte at kommme hen til den anden hund igen. Vi skyndte os jo selvfølgelig at komme væk. Hun har ALDRIG tidligere knurret af en anden hund, så jeg er ikke i tvivl om at det var pga. situationen hun reagerede sådan, men er det unormal adfærd for en hvalp?
Kamphund