{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.128 visninger | Oprettet:

HJÆLP Border Collie (LANG) {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG´er
Jeg har en del spørgsmål til jer.

Jeg har ikke hund, men vil meget gerne have en, men først om 1-2 år da jeg gerne lige vil sætte mig ind i alt hvad det indebærer at havde hund. Hvis jeg føler jeg er klar om et par år, så køber jeg en med DKK tavle, så den er tjekket for HD, CEA og CL.

Jeg kunne godt tænke mig en Border Collie, grunden er at jeg gerne vil havde en aktiv hund som jeg kan bruge til agility, lange ture(løbe & cykle) en som jeg kan lære tricks og lave en masse "hjerne gymnastik" med (det kan man jo nok også lave med andre hunde, men jeg er bare faldet pladask for Borderen) Jeg bor ikke i lejlighed men i hus, og der er masser af muligheder for at motionere hunden, da jeg bor lige ud til Kystager parken og ca. 50-100m fra vandet, og Valby parken ligger ca. 200m væk. Jeg vil selvfølgelig også gå til hunde træning og agility træning med den;)

Som sagt har jeg en masse spørgsmål til jer:
(1) Kan jeg havde en Border Collie?
(2)Hvor mange timer om dagen bruger i på jeres Border Collie/anden hund
(3)Hvilke hjerne gymnastik øvelser laver i med jeres hund?
(4)Hvilke Border Collie kenneler er gode, og har de DKK tavle på deres hunde? Jeg har kigget lidt på Blueborder, hvad synes i om den?
(5)Hvad fodrer i jeres hund med?(Mærke og pris)
(6)Hvad koster det at havde hund pr. måned?
(7) Er der andre sygdomme end: HD,CEA og CL Border Collier kan få?
(8) Er det en god ide at bruge dens foder til at lave hjerne gymnastik og andre ting?
(9) Hvor tit er det de skal vaccineres?

Der er MANGE flere spørgsmål, men nu starter jeg lige med det her;)


Håber i kan hjælpe mig, hvis der er noget andet vigtigt i synes jeg skal vide, så skriv endelig også det :o)

M.v.h. Mette






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP Border Collie (LANG)
  • #1   6. maj 2010 Hatten af for dig Mette. Du er en ønske hvalpekøber, endelig en der sætter sig ind i tingene og undersøger før hoppet som hundeejer ærgelig, jeg ikke opdrætter border collier!!!
    held og lykke


  • #2   6. maj 2010 Tak, det er jeg glad for at høre:), jeg syntes også der er meget der skal undersøges. Det er rigtig synd for de hunde der bliver aflivet fordi ejeren ikke satte sig ordentligt ind i det fra starten:/

  • #3   6. maj 2010 Hold op hvor er det dejligt at se en der sætter sig SÅ meget ind i hvad racen kræver, kontra hvad man har at tilbyde..

    Kender ikke noget til racen, men var simpelthen NØDT til at kommentere og give dig et klap på skulderen!
    Er sikker på enhver opdrætter savner hvalpe købere som dig smiley

    Held og lykke med dit valg af hund og kennel smiley


  • #4   6. maj 2010 (1) Kan jeg havde en Border Collie? Ja det vil jeg uden tvivl mene du kan.

    (2)Hvor mange timer om dagen bruger i på jeres Border Collie/anden hund Jeg har ikke border, men en mynde bla der kræver det samme og der bruger jeg vel et par timer om dagen på ture, træning osv.

    (3)Hvilke hjerne gymnastik øvelser laver i med jeres hund? Jeg laver mange forskellige bla søge øvelser og div andre trænings metoder.

    (4)Hvilke Border Collie kenneler er gode, og har de DKK tavle på deres hunde? Jeg har kigget lidt på Blueborder, hvad synes i om den? Kender den desværre ikke.

    (5)Hvad fodrer i jeres hund med?(Mærke og pris) Jeg fodre med Royal canin og fordi jeg er medlem af opdrætter klubben får jeg det billigere.

    (6)Hvad koster det at havde hund pr. måned? Det svinger meget synes jeg.

    (7) Er der andre sygdomme end: HD,CEA og CL Border Collier kan få? Ved det ikke

    (8) Er det en god ide at bruge dens foder til at lave hjerne gymnastik og andre ting? Ja det er en super god ting hvis hunden gider det.

    (9) Hvor tit er det de skal vaccineres? De skal have 2 hvalpe vacciner og så igen når de bliver 1 år og derefter kan du selv vælge om den skal have en vacc der holder 1 eller 2 år.


  • #5   6. maj 2010 1. Ja, det kan du sagtens.
    2. Jeg træner ( spor, lydighed, forsvarsarbejde ), gå gode, lange ture, osv mellem tre- fem timer dagligt. Derudover bruger hundene selv tid på at finde deres mad. ( schæferhunde )
    3. Mine hunde får aldrig mad i en skål ( med undtagelse hvis de er på skånekost ). Har give dem opgaver som at få godbidder ud af en strømpe ( under opsyn ) og ud af madbolde. Hjernegymnastik er jo også almindelig træning.
    4.Pas ( men vil også gerne have en B.C selv ) Gå efter en kenne, hvor de på hjemmesiden kan se at hundene bliver brugt til noget.
    5. Royal Canin ( prisen kender jeg ikke, da jeg får det gratis )
    6.Det er svært at sige en pris pr. måned. Men mad, forsikringer ( almindelig ansvar, udvidet og sygeforsikring ), træning, udstyr og de dyrlægebesøg forsikringen ikke dækker. Nok 4-5.000 kr pr. år
    7.Pas
    8.Både og. Du kan godt bruge dens foder i fek. foderkugle-/ terning og til almindelig søg på græsplænen, men den vil synes det er ekstra lækkert hvis der bliver brugt fek. kogt kylling, fiskeboller, kogt lever og andet.
    9. Når du hvalp kommer hjem, skal den have to vacc. ( med mindre den er blevet vaccineret mens den boede hos opdrætteren) og så skal den have et år efter igen. Derefter skal den have hvert 3. år.
    7.


  • #6   6. maj 2010 Henriette: Tak:)
    Nadja: Tak for svart:)


  • #7   6. maj 2010 Lea A: Tak for svaret:)

  • #8   6. maj 2010 4) Jeg ville undgå kennel Blue Border ... vælg en kennel der bruger deres hunde aktivt, og ikke bare samler hunde sammen og avler på dem. Kig på border collie klubbens hjemmeside, tag ud til agilitystævner/lydighedsstævner og mød en masse forskellige border collier. Der er STOR forskel på dem af sind, aktivitetsniveau osv. Find den type border DU kan lide og find så en kennel, der avler dem.

  • #9   6. maj 2010 Helle J: Ok, det vil jeg gøre;)

  • #10   6. maj 2010 Enig med Helle!

    Kig også forbi hyrdehunde konkurrencerne rundt om i landet smiley

    Men hold dig fra blueborder hvis du vil lave noget aktivt med din kommende hund!


  • #11   6. maj 2010 Jeg har heller ikke en border, men vil også gerne sige til dig, at det er dejligt at se nogen der sætter sig grundigt ind i tingene inden de køber smiley

    jeg har ikke border, men løber agilitykonkurrencer og går rally med mit lille hypermonster, som er en dsg-blanding... så jeg tillader mig lige at svare på nogle af dine spørgsmål alligevel smiley

    (1) Kan jeg havde en Border Collie?
    Ja, det kan du sagtens

    (2)Hvor mange timer om dagen bruger i på jeres Border Collie/anden hund
    Jeg bruger vel mellem 3 og 4 timer på hende dagligt - ikke fordi hun nødvendigvis har brug for så meget, men fordi hund og træning er en livsstil og hun er mit barn, min hobby og min træningspartner smiley
    Nogle dage mere end andre selvfølgelig. Men vi har holdtræning 2 gange om ugen, selvtræning med andre hundenørder 1-2 gange om ugen - og så er der selvfølgelig de 3 daglige ture med indlagt træning, fodersøg og diverse. Herudover går vi spor for hyggens skyld.

    (3)Hvilke hjerne gymnastik øvelser laver i med jeres hund?
    Alting smiley problemløsning, søger te / legetøj / genstande, træning af tricks, spor på blod eller slæb.

    (4)Hvilke Border Collie kenneler er gode, og har de DKK tavle på deres hunde?
    Jeg har kigget lidt på Blueborder, hvad synes i om den? Jeg kender desværre ikke til nogle boder-kenneler, men tag en tur til en konkurrence og se på hundene. Der er 4 dages agilitystævne i Viby J i næste weekend 13-16 maj. Eller to dages agilitystævne i Odense d 15-16 maj.
    Vi nørder vil altid gerne snakke om vores hunde smiley

    (5)Hvad fodrer i jeres hund med?(Mærke og pris)
    Vi skifter mellem Olivers Fish og Royal Canin Hypo-allergenic - ikke fordi hun har allergi, men fordi hun så godt kan lide det...

    (6)Hvad koster det at havde hund pr. måned?
    Det har jeg ikke lyst til at regne på *lol* Hun er som sagt mit barn, min hobby og min træningsmakker, så der går RIGTIGT mange penge til guffer, udstyr og diverse dimser jeg mener hun ikke kan leve uden... *lol* Derudover er der selvfølgelig udgifter til træning og konkurrence-deltagelse...

    (7) Er der andre sygdomme end: HD,CEA og CL Border Collier kan få?
    Her kan jeg desværre ikke hjælpe....

    (8) Er det en god ide at bruge dens foder til at lave hjerne gymnastik og andre ting?
    absolut. Hvis den gider arbejde for det smiley Herhjemme har vi ingen madskål. Al foder kommer ind via fodersøg, træning, foderbolde og des lige.

    (9) Hvor tit er det de skal vaccineres?
    Hvalpe vaccineres 2 gange som små (8 + 12 uger eller 12+16 uger) og herefter som 1 årige. Herefter er det forskelligt hvad de forskellige dyrlæger tilbyder. Jeg vaccinerer kun hvert 3 år. Som er det minimum der kræves for at deltage i konkurrencer og på træningspladser.


  • #12   6. maj 2010 Anna G, Mange tak for dit svar:)

  • #15   6. maj 2010 Maiken T: Tak for svaret, Hvad er ringtræning? Jeg vil kigge efter en Border der er meget aktiv, villig til at lære osv. Hvilke kennler kender du?:)
    Jeg glemte at skrive noget vigtigt, jeg har også en kat der hjemme, men hun er en lille doven en, men tror du det gør noget jeg har hende?:)


  • #16   6. maj 2010 Maiken: man skal ikke vaccinere hvert år, fordi man udstiller - man skal overholde de tider, hver vaccine har.

  • #18   7. maj 2010 Maiken T: Ok, så ville det nok være klogest af mig at anskaffe mig en udstillings hund hehe. Jeg har kigget på Gawain kennelen og Holmgaard kennelen, men jeg kan ikke se om det er udstillings hunde eller om det er arbejds hunde, ved i det? Og er det nogle gode kennler? Kender i andre gode kenneler?:)

  • #19   7. maj 2010 *// En arbejdsborder er en fuldblods arbejdshund som oftest kræver MANGE timers daglig motion/arbejde/træning //*

    Det er en almindelig forkert opfattelse!

    De kræver selvfølgelig træning, men har en meget tydeligere tænd/sluk knap end de hunde der er avlet til udstilling blot. Udstillingshunde eller kombi deraf og har også tendens til mere stress og også til at hyrde på "forkerte" ting.

    Jeg vil til hver en tid anbefale arbejdslinier, de hviler mere i sig selv og deres aktivitets niveau er direkte afspejlet af din aktivitering/træningsindsats. Dvs DU kan lære dem at de hele tiden skal noget, men du kan bestemt også det modsatte.

    Hvis man ikke ønsker en hund der vil arbejde og være på når som helst du ønsker det, så køb ikke en BC.
    Hvis du ønsker en der altid er på, vil træne, kan klare sig inden for stort set alt hundesport, så køb en BC af arbejdslinier.


  • #20   7. maj 2010 Rikke: Ok, tak for svaret;)

  • #21   8. maj 2010 Vil give Rikke ret
    og Holmgaard kennelen er en rigtig god kennelen det er ren arbejdslinier og snyde hunde


  • #22   8. maj 2010 Tanja O: Tak for svaret:)

  • #23   8. maj 2010 ¤sunde hunde ikke snyde hunde¤ grrrr

  • #24   8. maj 2010 Kenneler - Lone Sommer http://www.asasara.dk/ - men kun hvis du virkelig vil arbejde... SUPER lækre bordere - og så ville jeg personligt satse på hvalpe efter Kiss me om et par år... smiley

  • #25   9. maj 2010 Sussan B: Ok, mange tak for svaret:)

  • #26   17. maj 2010 Mange tak alle sammen for svarene:)
    Man jeg har lige skrevet med Kennel Asasara, og hun råder mig til ikke at købe en border collie som første gangs hund ,øv øv, men det retter jeg mig efter, da det jo ikke er mig der har mest forstand på Border collier;)


  • #27   20. nov 2010 hej Mette D

    til dels har Lone sommer ret i at en border collie ikke er en første gangs hunde, men men du siddet dig så meget ind i border collie, at det ikke vil være noget problem for dig, der problem vil være er dem der købe den kun som familie hunde og ikke vil aktiv den, som Rikke skrive

    *// En arbejdsborder er en fuldblods arbejdshund som oftest kræver MANGE timers daglig motion/arbejde/træning //*

    Det er en almindelig forkert opfattelse!

    jeg har selv en Border collie i ren arbejdslinier. fra Erik Holmgaard,

    http://holmgaard-bordercollies.kennel.dk/ og hun er min første border collie, og er i dag Danmarksmester i Lydighed, smiley det at du vil bruge din border til agility/lange ture/løbe & cykle/træning og masse "hjerne gymnastik" jo så kan du godt købe en border Collie,,,

    Er der andre sygdomme end: HD,CEA og CL Border Collier kan få?
    ja TNS,

    ( TNS står for Trapped Neutrophil Syndrome, som er en arvelig sygdom, hvor knoglemarven producerer neutrophile granulocytter (hvide blodlegemer), men som ikke på en effektiv måde kan videregive disse til blodet. Hvalpe, som har sygdommen, har et svækket immunforsvar, og de vil med tiden dø af infektioner, som de ikke kan bekæmpe, ej heller ved hjælp af penicillin eller lignende.

    Tidligere troede man, at denne sygdom var ret sjælden, men den seneste forskning i TNS peger på, at lidelsen bare ikke bliver diagnosticeret, og det er der flere grunde til. For det første er der ikke ret mange dyrlæger, som kender til sygdommen, og derfor ikke falder over den. For det andet, hvis dyrlægen kender til sygdommen og ”leder” efter den, er det ikke altid sådan, at en blodprøve viser et lavere antal neutrophile end normalt. Desuden vil de ”angrebne” hvalpe vise flere forskellige typer af symptomer, alt afhængigt af hvilken type infektion de har fået. En del af tilfældene bliver diagnosticeret som ”Fading Puppy Syndrome” – en samlebetegnelse for svage hvalpe.

    Det, som gør diagnosticeringen endnu mere besværlig, er, at alt afhængigt af infektionstypen hvalpen/hunden bliver angrebet af, viser sygdommen sig i forskellig alder – den længst kendte overlevende border collie blev 2 år og 8 måneder. De fleste af de angrebne hvalpe dør eller bliver aflivet allerede i 6-18 ugers alderen.)





  • Cody P
    Cody P Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #28   27. jan 2013 Må lige høre jer, hvad er der galt med de blue border? Har selv en blå/hvid (som er sort (se foto)!!) og har ganske enkelt den skønneste hund.
    Tænker på om det er Blue Merle Borderen i mener- hvis vil jeg da meget gerne vide hvad der evt skulle være af specielle ting og se efter der da jeg påtænker mig at anskaffe sådan en når min bliver ca. 3 år.
    På forhånd 1000 tak. smiley


  • #29   28. jan 2013 (1) Kan jeg havde en Border Collie?
    det vil jeg mene ja smiley

    (2)Hvor mange timer om dagen bruger i på jeres Border Collie/anden hund
    jeg bruger 1 1/2 time ude og en halv time hjernegymnastik om dagen

    (3)Hvilke hjerne gymnastik øvelser laver i med jeres hund?
    vi har fået fast i sådan nogle spil fra nina ottoson, og han er lynhurtig til at lære. ellers træner vi tricks smiley

    (4)Hvilke Border Collie kenneler er gode, og har de DKK tavle på deres hunde? Jeg har kigget lidt på Blueborder, hvad synes i om den?
    jeg kender dem desværre ikke smiley vi købte vores privat (og der køber vi aldrig hund igen!)

    (5)Hvad fodrer i jeres hund med?(Mærke og pris)
    jeg kan ikke huske mærket, men vi giver 300 for 10 kg. han har fri adgang til mad, fordi han faktisk ikke spiser særlig meget.

    (6)Hvad koster det at havde hund pr. måned?
    ca 500 om måneden smiley

    (7) Er der andre sygdomme end: HD,CEA og CL Border Collier kan få?

    (8) Er det en god ide at bruge dens foder til at lave hjerne gymnastik og andre ting?
    ja! specielt hvis den spiser hurtigt smiley

    (9) Hvor tit er det de skal vaccineres?
    1 gang årligt (mener jeg, det er ikke mig der tager ham til dyrlæge)


  • Nita
    Nita Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 21
    #30   29. jan 2013 HVIS jeg skulle have en BC (så er jeg desværre bare have en ny mand først...) ville jeg uden tvivl vælge en fra Gawain. Smukke hunde, hvor der er flere rigtig gode både indenfor lydighed og rally. De er så aktive som du gør dem til, men har også "sluk-knappen", som er så vigtig, og så har de et super temperament.
    Der er da flere gode kenneler, men hold dig fra blueborder. Se f.eks. workingborder.dk

    Vi kiggede på en border, da vi fik vores første hund, men valgte den fra pga det høje aktivitetsniveau og fik sheltie i stedet. Det har vi ikke fortrudt!


  • Finn BC
    Finn BC Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 43
    #31   2. mar 2013 Hej jer BC ejere eller kommende ejere

    Kan førstegangs køber købe en Border Collie ? - JA og Nej - Det er ikke noget man bare kan svare bekræftende eller afkræftende på, da det afhænger af hundeføreren og hunden.

    Hvis man sætter sig ind i, hvad det vil sige, at have en hund og ikke bare tænker sine barnedrømme ud, så ser jeg ikke mange problemer, det er blot et spørgsmål om at undersøge racen først og derefter gå på jagt efter lige den rette hundehvalp.

    Hvilket sted? - Ja, jeg bliver næsten nød til at næven Blue Border, hold da op et sted med hjerte - Hvis de passer deres hunde blot en brøkdel af, hvad de har hjerterum, så er det stedet, hvor man kan få nogle vildt dejlige hunde, blot de har de aftegninger som Du gerne vil have - da de jo ikke ligefrem fabrikerer hvalpe efter tegning.

    Hvor meget tid ?
    Også her - er det et spørgsmål om at sætte sig ind i hvad det er for en hund du får. altså fra hvilken linje. Jeg træner spor med min border collie og jeg træner hver dag, eller dvs. når jeg træner lørdag, så har hunden fri søndag og må lave lige hvad den vil. Jeg går ture vel omkring 4-10 km med den og træner ALTID når vi går - ikke hele tiden, men undervejs mange mange mange gange. Hunden får lov at gå, lege og så hjemkald til plads eller hjemkald til sit foran. Hunden gør det altid med stor glæde og viser at den er glad for mig og har tillid.
    Der trænes lineføring (med en lille smule hjælp via en af BlueBorders venner, som de henviste mig til) og lydighed - sit, dæk, stå - hjemkald fra sit, dæk, stå - rondering, frisøg og meget meget andet. Jeg kombinerer altid gåture med træning, ikke at hunden altid er under kommando men dens liv er altid en leg og lærdom.

    Hvad det koster - Det koster penge at have en hund - jeg vil ikke gøre min hund op i penge, det har jeg aldrig gjort ved de andre 4-5 stykker jeg har haft. Hvis hunden bliver syg, så skal den behandles, lige som hvis Vi bliver syg. Hvis den er sulten, så skal den have mad, lige som vi skal have mad. Som Vi er forsikret, så skal hunden også forsikres. Som vi er vaccineret, skal hunden også vaccineres. Så nej, det er virkelig ikke gratis at have en hund, men en livsoplevelse af de helt store, for aldrig kommer man hjem til en skide sur hund, hvis man behandler den godt, bliver man selv behandlet godt af den mest hjertevarme hund jeg kender, nemlig en Border Collie.

    Jeg har nu min første "hele" Border Collie og nøjeeee hvor jeg fortryder at jeg ikke har gjort det før for over 16 år siden, sikke da en ledsager - og den som våger at påstå at en Border Collie ikke er en skødehund LYVER... smiley

    Jeg her en sorthvid tøz og hun er nu 1 år og kan virkelig mange kommandoer, jeg lærer hende bevist ikke så meget cirkus, som jeg har gjort ved en forgående hund, men lærere hende mere målrettet at gå spor, hvilket jeg regner med vi er klar til om ca. 1 år - Jeg ønsker ikke at gå andre veje eller lærer hende andre sidegrene og heller ikke rally eller agility. Når hun er brugt, så får hun lov at leve livet stille men roligt og ellers leg og lettere træning, således hun får et godt liv, ligesom mine andre hunde har haft det.

    Men hvis du køber dig en BC, så vær beredt på at du skal arbejde målrettet på at lærer hundens instinkter at kende og et af de sværeste at styre er hundens hyrdeinstinkt, det er MEGET stærkt og skal målrettet bruges eller dæmpes - jeg skal ikke bruge det, så det har jeg dæmpet og lader hende få lov ind i mellem og så dæmper jeg det igen.
    Fra at det kunne tage mig 3 kvarter at få hende ned på jorden eller få kontakt, så kan jeg nu gøre det på få sekunder 5-10. Og kun via positiv animering - ikke noget med hård stemme eller noget lignende, blot godbidder og kalden og erstatning for hyldningen (altså en anden leg). Hunden har en fænomenal næse, samt en eventyrlig god og veludviklet hjerne, så leg med dens mad eller godbidder eller legetøj (aldrig bold eller kastebold/fressbee FORBUDT), da det blot øger hundens hyrdeinstinkt og stresstærskel til stor skade for den videre træning, da det er vildt svært at få den ned på jorden igen.

    Men en Border Collie er normalt ikke aggressiv, den kan finde på at markerer, at her skal holdes lidt afstand enten til mennesker eller til andre dyr, men angriber meget sjældent - det er et positivt træk, som jeg sætter stor pris på. Derudover har en et enormt godt humør, dvs. den er meget glad og tillidsfuld og arbejdsivrig - har en vildt høj smertetærskel og en udholdenhed tæt på det absurde.

    Så, træn IKKE vildt meget med din Border Collie, så får du et monster, som nogen kalder det - som Du næppe kan honorerer hele dens liv med... Så afmål din træning til måske 2 gange daglig - ikke vildt lange ture i høj fart, så tror den bare, at sådan skal det altid være og vil trækker som en gal for at få stillet sin sult.
    Træn aldrig længer end ca. 5 minutter med samme træningsøvelse af gangen, varier så meget som muligt mellem mange forskellige øvelser og husk LEG øv LEG ØV leg leg og lad den også hvile og glem aldrig nogen sinde at ros din hund, hver gang den gør det rigtige.

    Så gå du bare i gang - køb dig en hund og få et brand godt liv med en dejlig smuk Border Collie. Om du vil have bog eller ikke - det er vel, hver sin lyst - men hvis du påtænker at avle, så køb en hund med bog og følg retningslinjerne for Border Collies, så den ikke ødelægges.

    Venlig hilsen
    Finn BC


  • Finn BC
    Finn BC Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 43
    #34   18. mar 2013 Hej
    Til mit indlæg, oven for, har jeg ved en dum fejl skrevet den forkerte kennels navn, den det drejer sig om er www.beautiful-borders.dk og ikke Blue Border som først oplyst.
    Blue Border er også rigtig gode, men den, hvor jeg fandt det megastore hjerte er beautiful-borders og det var den dame derfra Lene, som henviste mig til en super god dame der hjalp mig med lidt specialtræning af min border collie, så den var klar til konkurrence.

    Håber ikke, at nogen tager anstød af at jeg kom til at skrive forkert navn i farten.

    @Susanne
    Tak for din opbakning - det luner i dette snevejer hvor min border collie leger sneplov ude i haven i de meter høje snedriver.

    Må jeg anbefale en super god bog, til de af jer, der gene vil lære lidt mere og gå lidt mere i dybden med jeres hunde.
    "På talefod med hunden de dæmpede signaler" - Den bør flere af jer læse, og naturligvis med hver jeres sortering af, hvad I har brug for. Men fakta er, at det den beskriver er rigtigt og noget jeg har set så utroligt mange gange med de forgående hunde jeg har haft.

    Venlig hilsen
    Finn BC


Kommentér på:
HJÆLP Border Collie (LANG)

Annonce