1.567 visninger
|
Oprettet:
Vil gerne have en beagle {{forumTopicSubject}}
Hej HG,
Min kæreste og jeg overvejer at anskaffe os en beagle, vi er begge studerende, men har alligevel tiden til at kan tage os af en hund, vi kunne godt tænke os at lære den agility og måske jagt også.
Alt hvad vi har læst, syntes vi passer perfekt på os..
men alligevel får vi kritik når vi spørger venner og bekendte.
vi får bla. af vide at den er madaggressiv.
Så nu kunne vi godt tænke os at høre om hvad i ved om denne hund ?
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
Det er ellers en dejlig lille hund
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.762
Den fejl folk som regel gør, er at de betragter den som en nuttet lille selskabshund - og det er det IKKE.
Det er en fuldblods-jagthund, og derfor kan langt de fleste af dem ikke gå løs.
Derudover er det rigtigt, at de er sindsygt madglade (vores kunne stå og hoppe i timevis for at forsøge at nå hundegufferne på øverste hylde) og det kan udvikle sig til mad-forsvar, hvis man ikke er obs på det. Når det gælder noget de gerne vil opnå, er det helt ekseptionelt stædige og udspekulerede.
Men de har også mange gode kvaliteter. De er forholdsvis nemme at træne, da de fleste af dem, vil gøre hvad som helst for en godbid. De er robuste og nervefaste, og selvom de er forholdvis små er de utroligt udholdende. Og så er de generelt meget meget venlige overfor såvel hunde som mennesker.
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.782
men som jeanette skriver så skal du ikke regne med at få en hund der kan gå løs
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Madaggressiv, nej ikke dem jeg kender.
Til agility ikke det bedste valg , da den jo skal gå uden snor, hvis man vil have noget ud af træningen.
Ellers en sød og venlig hund.
aug 2007
Så længe de er under kontrol, kan de som regel sagtens gå uden snor (også i lydighed)
Problemet opstår først når de er uden snor, og ikke under kommando
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 39
har det ikke bare noget at gøre med at lære den lydighed ?
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 1046 Hunde: 2 Svar: 1.885
Og da min hund var hvalp mødte vi nogen gange en ældre dame der havde en, og den var så dejlig, men også sjov, for nogen gange satte den sig bare ned, og så kunne hun stå der meget meget længe, for den nægtede bare at gå videre. Og samtidig så den jo nutte kær ud hi hi
jan 2005
Den har sin egen vilje..
Så får man en beagle, så må man også acceptere, at det ikke er en hund, man kan have løs på en almindelig gåtur.. Som Karina skriver:
"Problemet opstår først når de er uden snor, og ikke under kommando ;-)" Og en hund er jo ikke under kommando på en skovtur :o)
jan 2005
aug 2007
Og når først en støver bruger næsen, så er det ikke ond vilje, at den ikke kan kaldes ind. Den kan ganske enkelt ikke være i to "funktionskredse" på én gang, så når jagtinstinktet sætter ind, så slår flokinstinket (som du benytter dig af ved indkald) samtidig fra. Så nej. Det har intet med træning eller lydighed at gøre. Men et spørgsmål om at acceptere hvad racen er avlet til.
jan 2005
apr 2010
Jeg er superglad for jeres indlæg, det er dejligt at få lidt respons, vi skal på i lejlighed inde midt i byen, så jeg vil ikke tage snoren af hunden, pga det jo er inde i byen.
feb 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 534
jeg vil ikke sige en beagle er en foerste gangs hund, men jeg skal jo ikke bestemme hvad i skal have.. ved ikke om Basset hound maaske er bedre kender ikke rigtig til dens lydighed..
apr 2010
aug 2007
Men jeg vil sige, at hvis man bare er obs på det med at have dem i snor - og at det ikke er en selskabshund - så er det faktisk en sød og nem hund, og jeg ser ikke noget problem i, at have den som førstegangs-hund. Indrømmet, de er så nuttede, at de som regel ender med at få deres vilje, men da de ikek har tendens til at blive decideret aggresive giver det sjældent de store problemer
apr 2010
apr 2010
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 34 Svar: 258
aug 2007
Hun fik lært at acceptere, at vi kunne tage det fra hende - men det var aldrig noget hun ligefrem brød sig om.
Nu er det ikke noget med, at jeg mener, at man som overlegen leder skal tage alt af værdi fra sin hund. Men hvis hundene derhjemme, fx kaster sig over en gammel knogle midt om natten, så skal jeg altså kunne trille ud af sengen, tage det fra dem og lægge det væk, så der kan blive ro til at sove. Og så nytter det ikke noget, at jeg risikerer at få et hak i hånden undervejs
apr 2010
apr 2010
Hvis man er hidsig og lign. så bliver den vel også sådan?
aug 2007
Men derfor er der stadig forskel fra race til race. Lanka og Aqui har fx. altid elsket at ligger på skødet af os og spise deres guf. Og kommer tit selv og afleverer deres ben, når de ikke lige gider spise mere. Det tror jeg ikke man vil opleve med en beagle
apr 2010
Hvad med tid, kan sådan en race være alene ? vi går jo i skole fra 8 til 14-15 når vi har lange dage, dog går vi ALTID tur om aften, da vi er meget aktive mennesker. og gerne lange ture.
Det med at vi skal lære vores jagt, er ikke noget der er sikkert, vi har bare snakket om det. men jeg regner ikke med at få taget et jagt tegn lige i morgen. (Det er Mark der skriver).
VI har også tænkt os det skal være en tæve?
aug 2007
Og jeg tror faktisk, det er ret typisk at en beagle vil vogte sit ben, eller hvad den ellers opfatter som en ressource. Det er også min erfaring med de andre beagler, jeg har kendt. Min veninde havde to på et tidspunkt, og de kunne fx. ikke være i samme rum, hvis de fik større guffere, for så kom de op at slås. Når de var sammen, kunne man kun give dem guffere, der kunne spises i én bid. Og på træningspladsen havde vi én, som helt fra hvalp knurrede, hvis man ville tage fx. bamser, pivedyr, strømper mv. fra den.....
Mht. jagt skal I huske, at beaglen ikke er apporterende - den er primært god til at opspore vildtet, og opspore anskudt eller påkørt vildt
Jeg synes ikke, at der temperamentsmæssigt er speciel stor forskel på hanner og tæver.
apr 2010
aug 2007
Men igen skal man bare være obs på, at beaglerne er avlet til at gå sammen i store flokke, så derfor er det sværere end med en del andre racer
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
Vil bare sige at i skal tænke ove hvor meget aktivering en Beagle ha brug for - de har altså krudt i måsen:-) Så vær OBS på om i kan give den nok hvis i bor i lejlighed - bare så i ikke har en hund som pludselig "kravler på væggene" Synes det er en dejlig hund, men det er også en mundfuld - jeg ha desværre kendt flere der har købt en Beagle og efter nogle måneder måtte erkende deres nederlag. Siger ikke i ikke magter det -siger bare i virkelig skal have tiden til den....
apr 2010
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 471
Vil blot sige at beaglen tilpasser sig gerne sin families aktivitetsniveau! Ja, den finder sig ikke i at ligge inaktiv dag ud og dag ind (så finder den selv på aktivitet = ulykker), men vænner man den til at løbe en marathon hver dag, så skal det også være hver dag!
Den vil gerne være en del af familiens aktiviteter og beagleklubben er en meget aktiv specialklub, så husk at meld jer derind, hvis i ender med at anskaffe jer en beagle. Hvis i køber hos en opdrætter med DKK stamtavle giver de fleste et års gratis medlemsskab oveni!
De kan godt være alene hjemme, men det er ikke noget de synes er særlig morsomt
Jeg vil ikke kalde dem madaggressive, men madglade
Du kan IKKE lade dem løbe løse. Jo, mens de er hvalpe går det fint.... Og selvom du har en super lydig hund, så kan du aldrig stole 100% på den. Finder den en fært, så følger den sporet! Og den skal nok komme tilbage, det er bare ikke til at vide om der går et par dage
Mange løber agility med deres beagle. Man skal nok ikke forvente at gøre det på super højt proffesionelt plan, men de synes det er vildt skægt og hvis der er mad som belønning hjælper det jo også altid på motivationen!
Shweiss er noget de er rigtig gode til og det ville i sikkert også syntes om, hvis i er interesseret i jagt!
jan 2005
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 4
Men...
nej jeg tror det er meget svært at få beaglen til at få løs.. vores stikker af.. hvis han får mulighed for det, og jeg er af den indstilling, at INTET er umuligt, ,men lige prævis med beaglen tror jeg det kræver en god portion tålmodig!
Jeg tror jeg ejer en af de få beagler, der ikke er VOLDSOMT madglad! han elsker da at få ben, og stjæle fra vores spisebord (i ny og næ) men ellers er han ikke specielt interesseret i mad.. =)
Vil gerne have en beagle