{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.169 visninger | Oprettet:

Ulven alene hjemme {{forumTopicSubject}}

Rigtigt ofte kan man her på HG læse om, at folks hunde har problemer med at være alene hjemme. De ødelægger ting, hyler og gør hele dagen og når familien kommer hjem, er hunden stresset over at ha været alene.
Så er det jeg tænker : Er det et menneskeskabt problem, eller hvad ? Jeg mener : Ulve og vilde hunde / gadehunde tager jo også væk fra deres kuld når de skal ud og finde føde. Hvalpene har ganske vist hinanden, men jeg ved da også at familier med to eller tre hunde har " alene hjemme" problemer. Man har da aldtig set et naturprogram om ulve, hvor hvalpene ødelægger hele hulen når forældrene er væk en rum tid. Og det samme gælder tiger / løver/ geparder. Her ( især vist med geparder ) " fortæller" moderen at " nu går mor lige på jagt efter noget mad, og så bliver I pænt her i det høje græs til jeg kommer hjem ".
Forstår I hvor jeg vil hen, HG ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ulven alene hjemme
  • #1   13. apr 2010 Ja jeg forstår godt hvor du vil hen, jeg har dog heller aldrig oplevet en killing splittet hjemmet ad så kattedyrs sammenligningen ville jeg blande mig udenom smiley

men tror du har ret i at det er menneskeskabt i hvert fald noget af det.
    Vi tager dem jo væk fra deres folk og placere dem et fremmed sted, klart det er stressende

• #2   13. apr 2010 Der er som regel en anden hund hjemme hos hvalpene og når så snart de er store nok kommer de med på jagt...

• #3   13. apr 2010 Jeg forstår godt hvor du vil hen med Ulvene - men kender ik så meget til deres "naturlige" opførsel. Men Tiger/løver/geparder er jo kattedyr!! De lever ikke i flok, med undtagelse af løverne. Så jeg ved ikke om man kan overføre deres opførsel på vores hunde/ulve.

• #4   13. apr 2010 Stupid - hos os er det sgu katten der splitter alt ad. Den vælter planter og skubber alt ned fra bordene smiley Og jeg ved det er den. Den har sig nogle mærkelige vaner. Min telefon må f.eks. slet ikke være på sofaen, så kommer den hen og skubber den direkte på gulvet, fuldstændigt overlagt smiley
    Men nej det skal nok ikke blandes ind i denne sammenhæng.

• #5   13. apr 2010 Ved godt at tiger, løver og geparder er kattedyr, men det var nu også bare fordi jeg endnu ikke har set et naturprogram om hvorledes ulvene efterlader deres hvalpe når de går på jagt. Men kan da godt hænde at der altid er en voksen tilbage hos hvalpene. Men hvad med gadehundene. Har set dem da vi arbejdede i Indien ( med at nutraliserer gadehunde i Himalaya ). Her tager moderen afsted for at skaffe føde til sig selv og lader hvalpene blive " hjemme ".

• #6   13. apr 2010 Camilla
    ja ok, men det hører nok til sjældenhederne, man hører trods alt sjældent om killinger der har spist 5 par sko, dørkarmen og to fjernbetjeninger smiley

• #7   13. apr 2010 Camilla : Ja, jeg har også haft katte der havde en stressadfærd når den var alene. Men det hjalp lidt da den fik en legekammerat- dog viste den så lige alle unoderne til den anden, som viderførte det men kun indtil den første kat døde, så holdt han op med det pjat.

• #8   13. apr 2010 Og så tror jeg heller ikke katte larmer så naboerne er ved at blive sindsygt smiley

• #9   13. apr 2010 Men udover det, så tror jeg at meget af de " alene hjemme " problemer vi hører/ læser om er menneskeskabt. Tror at det ofte er hvalpekøberen der planter en angst i hvalpen, for at være alene. Jeg har kun haft " alene hjemme " problemer med en tæve for mange år siden. Hende havde jeg taget med hjem fra et internat hvor jeg arbejdede. Hun var ca. 8- 9 mdr da jeg fik hende hjem. Problemerne løste jeg med guffer på gulvet når jeg gik og en tændt båndoptager ( ja, det var dengang hvor man brugte kassettebånd ), hvor jeg havde indspillet 45 minutters oplæsning ( altså jeg optog hvor jeg sad og læste ligegyldige ting op ca. 3 minutter ad gangen og så ca. 3 minutters pause ). Det hjalp med det samme.

• #10   13. apr 2010 Jeg tror problemet ligger i de kommunikative begrænsninger der er i mellem to arter.
    Der er for det første en instinktsmæssig sammenhæng mellem flokkens adfærd og individets forståelse af, hvad der skal ske nu. Og de har mulighed for kommunikation til hinanden, som vi ikke komme i nærheden af at hverken forstå eller udføre.

Så ja, det er da menneskeskabt - det bliver skabt i det sekund, vi tager hunden til os og indlemmer den i et menneskestyret liv.

• #11   13. apr 2010 Ih, CH- du kan sådan nogle lange, svære ord smiley

• #12   13. apr 2010 Ulveunger har hinanden og så vidt jeg har forstået, så forlader moderen dem ikke i den første tid overhovedet. De andre ulve lægger bytte ved hulen til hende. Når ungerne bliver ældre kommer der så babysitter på, der er en teori om at tævehundes falske drægtighed er et levn fra floklivet, for jo flere "mødre" ungerne har, desto større er deres overlevelseschancer.

Man kan så godt sige at problemet er menneskeskabt for vi har jo skabt hunden til at samarbejde og knytte sig til os. Visse hunderacer med stor førerfokus eller intensiv flokmentalitet har jo også en højere forekomst af seperationsangst end andre racer, der er avlet til at være mere individuelt selvstændige.

Gadehundene...igen her er hvalpene samlet og derudover er det jo begrænset hvad de kan ødelægge ude på gaden og hvem, der lægger mærke til det. Det er jo så heller ikke noget valg. Dertil kommer at det jo heller ikke er alle familiehunde, der har alene hjemme problemer, selv uden synderlig træning.

Naturligvis kan man smitte sin hund med sin frygt, men læser man indlæggene herinde i hundegalleri, så er det rigtig mange indlæg med alene hjemme problemer, som er opstået fordi ejeren ikke anede at problemet kunne opstå/at hunden kunne have svært ved at være alene hjemme og at man skal træne det inden man efterlader hunden en hel arbejdsdag.

Så for mig problemet hovedsageligt en kombination af hundens temperament, race og hvor godt den er blevet alene hjemme trænet.

• #13   13. apr 2010 Gode svar......

• #14   13. apr 2010 Det du siger er at geparder ville være lettere at træne til at være alene hjemme. Derfor burde folk der ikke magter alene hjemme træning købe geparder. Ikke?

*GG*

(Ej, jeg skal nok gå min vej nu)

Kommentér på:
Ulven alene hjemme

Annonce