Hvad mener i ? Køb af Hvalp {{forumTopicSubject}}
Jeg bliver idag kontaktet af nogle bekendte, der har købt en chihuahua hvalp... Jeg tager selvfølgelig på besøg, for at se det lille vidunder ;oD
Dog ser jeg som det første at hvalpen, ifølge mig har et temmeligt stort overbid.. Det hul de har oppe på hovedet, kan ikke lige huske hvad det hedder, men ved at det er bedst at det er lukket, men det er temmeligt stort ca på størrelse med mit yderste led på pegefingeren... Den er 10 uger gammel, men fortænderne er først ved at være næsten igennem tandkødet, ( Er det ikke sent ) ?
Hunden er med ddh tavle og de har underskrevet en kontrakt, hvor der står at hunden er købt uden garanti og som beset, er det ok ? Dertil står der at den er købt som familie/ hygge hund ?? Det har de slet ikke snakket med sælger om hvorvidt den skulle bruges til avl eller ej...
Er der noget at være nervøs for her og hvordan står de, hvis tænder osv ikke retter sig til, da de har snakket om at de gerne ville prøve at gå til udstilling med den ??
Ser frem til jeres meninger ;oD
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.870
Men har de ikke læst kontrakten igennem inden de underskrev den - Så havde de jo set der var tale om en hyggehund og ikke en udstillings/avls hund og at der ikke er garanti på hunden?
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
nej kontrakten er ikke ok.......man kan aldrig blive stillet dårligere end købeloven uanset hvad man har skrevet under på
det er helt almindeligt at sælge hund som familiehund, de færreste opdrætter vil sælge som avls/udstillingshund, da man jo ikke kan se på en 8 uger gammel hvalp om den bliver udstillingsegnet.
hvis tænderne ikke retter sig, så får de ikke meget ud af at gå på udstilling
aug 2006
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.715
Men udover det, så lyder det virkelig ikke særlig godt. Hvorfor er der ikke garanti på hunden? (Det kan man iøvrigt ikke, sælger kan ikke sælge en vare på ringere vilkår end alm. købelov).
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
kan heller ikke forstå at de ikke har læst kontrakten igennem.
Lyder mærkeligt med tænderne ... kan den evt være ældre og dermed er ved at skifte tænder ??
apr 2009
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
jeg har aldrig solgt en hund som andet end familiehund, selvom det har været til kenneler, der skulle bruge dem i avl...ligesom jeg aldrig har købt en hund hvor det står
apr 2009
Jeg selv ville nemlig blive ''urolig'' hvis der stod at det var en familiehund.
For købte jeg en DKK hund til fuld pris med henblik på udstilling og avl, så ville jeg forvente at noget af købtprisen blev refunderet hvis hunden udvikler fejl så den ubrugelig til avl og udstilling.. Og hvis der står i købskontrakten at det er en familiehund, havde jeg jo intet at hente ved opdrætter. Derfor min tanke!
Men det er åbenbart et for stort krav : )
feb 2006
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 70
De har ikke før købt en hund med tavle, så har derfor nok ikke helt tænkt over hvad det betød, og jeg er desværre heller ikke så meget inde i det, og ville derfor spørge herinde...
Ifølge papir fra dyrlægen er hvalpen de 10 uger, jeg synes bare at det er meget sent, at tænderne først er næsten igennem nu...
Den kontrakt de har underskrevet er en håndskret kontrakt, som sælger selv har skrevet... Og ang prisen, så har hvalpen været dyrere men tror pga alderen at de har sat prisen lidt ned ??
Og det med overbiddet, det var de slet ikke blevet gjort opmærksom på, det var først noget jeg fortalte dem, da jeg så hvalpen...
Nu har jeg dog læst mig til at et overbid kan rettes fordi deres kæber stadig vokser, så det kan man jo håbe på, men er det ellers helt håbløst at gå på udstilling med den ?? Hvis problemet med tænderne ender med at være så slemt at det ender med operation eller ligende, har sælger så nogle forpligtelser ( tænker på regningen ) ??
aug 2006
apr 2009
Og jeg ville naturligvis informere opdrætter om at det var en udstillings/avlshund jeg søgte, for så ville jeg også forvente at opdrætter vejledte mig bedst muligt - Så mine forventninger stemmede overens med hvad opdrætter kunne tilbyde mig.
- Men det er rart at vide at opdrættere sætter kryds ved familiehund uanset hvad, for så ville mit hjerte ikke sidde i halsen når kontrakten skulle onderskrives. : )
Hænger det sammen hvad jeg skriver? Er på vej i seng, af gode grunde *SS*
aug 2006
apr 2009
feb 2006
Det meste af det du lister op, er jo fejl som til enhver tid kan give refusion hos opdrætteren. Men der er andre ting, som kun vil have kosmetisk betydning for hunden - feks et over eller underbid... det vil sjældent genere hunden, men vil give problemer på udstilling. Så er det op til opdrætterens samvittighed, da det ikke bør resultere i refusion, da det ikke er til gene for hunden. Men har i talt om at du gerne vil udstille, så vil de fleste opdrætter give noget i refusion.
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
En 8-10 ugers hvalper ikke så udviklet at man kan se om den er egnet til udstilling eller avl, så derfor sælges de fleste hvalpe som familiehund.
Skal de sælges som udstillings-, brugs,- eller avlshund, så er prisen som regel også højere, da opdrætter skal dække flere fejl,
Et uheldigt udseende har ikke nogen betydning for en familiehund, så det skal opdrætter ikke dække, Men er det en udstillingshund, så må man forvente at hunde ser ud på en bestemt måde, f.eks. hvis underbid er uønsket. Det har ikke betydning for en familiehund, men for en udstillingshund der ikke må have underbid.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 70
Og jeg vil give alle jeres råd videre...
Hvad mener i ? Køb af Hvalp