{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
19.887 visninger | Oprettet:

Min hvalp går "amok" om aftenen. {{forumTopicSubject}}

Ja det er nærmest det Kayla gør smiley på trods af timer og timers aktivering og leg + gåture i området og haveture - så har Kayla præsteret at gå helt "amok" de sidste par aftenen.

Her omkring en halv 9-9 tiden, vågner hun nærmest op og løber rundt i hele stuen, om bag sofaen, hele vejen ned gennem stuen med 100 km/t, og så hele vejen tilbage igen, og det gør hun så flere gange.
Og når jeg så tager hende op på mit værelse, når jeg går i seng (fordi hun sover der), så hopper hun rundt, og løber stadig som hun gjorde i stuen - og alt dette er på trods af, som skrevet: mange timers leg og aktivering i løbet af dagen.
Det tager mig mellem 1-2 timer at få hende til at falde til ro - og får fortalt hende, at nu skal vi sove, men så sover hun tilgengæld også! smiley

Men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre. For jeg syntes bare at jeg aktivere hende så meget, at det virker underligt - For hun bliver træt af at lege i løbet af dagen, og sover også meget, men så efter det er vi har leget. men så vågner hun der omkring klokken 9 og har så meget energi!
Men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre når det er hun bliver sådan - Jeg har prøvet at lege med hende her om aftenen når det er hun gire sådan op - men jeg kan ikke helt finde ud af hvad der er bedst, at lege lidt med hende, eller bare ingorere hendes opførsel? Og om det bare skyldes at jeg har en hvalp med meget krudt bagi eller? smiley

- For hun skulle jo helst lære, at når jeg går op oven på omkring en 9-10 tiden, så skal vi sove og ikke lege?
Ja, gode råd søges..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hvalp går "amok" om aftenen.
  • #1   6. apr 2010 Måske over stimulans??

• #2   6. apr 2010 Hvad med at gå tur med hende senere på dagen/om aftenen? Måske efter aftensmaden så hun er træt til I skal i seng...

• #3   6. apr 2010 Altså i stedet for den tur hun får i løbet af dagen... Som Christine siger så kan hun jo også få for meget aktivering...

• #4   6. apr 2010 Når mine får de flip går jeg ud i haven med dem kaster tennisbolde i ca. 10 min. konstant - gerne to tennisbolde af gangen så der ingen pause bliver for dem... så bliver de meget forpustet, og de vil så gerne ind og have vand - derefter stopper jeg dem hvis de påbegynder leg igen indenfor! Det giver ro ret hurtigt, forhold til hvis jeg fra "flipstarten" bare stopper dem!

• #5   6. apr 2010 Min Paya var også en hvalp med meget krudt i rumpen, meget krudt (hvilket hun jo stadig er)! : )
    Men jeg synes du skal ignorere hende når hun begynder på sit flip på dit værelse når I skal sove og du ligger i sengen, så synes hun pludseligt ikke at det er så interssant når hun ikke får opmærksomhed.
    Hun skal lære at når du ligger i sengen og I skal sove, er det tid til at slappe af.
    Min Paya har stadig nogle små flip i ny og næ - og hver aften inden vi skal sove skal hun altid have en bamse/pivedyr med i seng som man lige leger med i 3-5 minutter, derefter bliver bamsen/pivedyret lagt væk og der bliver sagt ''Nu skal vi sove'', så lægger hun sig ned og sover.
    Sådan har vi løst ''problemet'' ihvertfald : )

• #6   6. apr 2010 Måske er hun over aktiveret og kan derfor ikke finde ro når hun skal. At lege med hende om aften gør i hvert fald at hun nok ikke finder ro. Prøv ikke at aktivere hende alt for meget og så skal du måske ignore hende når hun køre sig selv op. Når min bliver over aktiv ber jeg hende om at gå i kurven og ligge sig også da hun var hvalp da det var det sted hvor hun skulle falde til ro.

• #7   6. apr 2010 Kender det godt! Tror det kan være fordi hun er lidt overtræt... Hvis hun har gået en god tur, spist, og leget, tror jeg at det er derfor.... (min gør det samme (ikke så ofte med alderes) så skal han "hjælpes" til at falde ned igen)

• #8   6. apr 2010 Jeg har også overvejet det at hun går hen og bliver overtræt - men det skal siges, jeg har prøvet ikke at lege/aktivere hende efter aftensmad (omkring klokken 6) og det accptere hun fint nok, og viser ikke rigtigt regn på at hun gerne vil lege.
    Hun ligger for det meste bare og sover, og leger lidt med sit legetøj engang i mellem - men nu skal det selvfølgelig heller ikke forstås som om hun bliver aktiveret 4 timer i træk, det er bare sådan sammenlagt i løbet af en dag, så tror jeg det løber op i 1-2 timers aktivering, men det er mest fordi hun er en hvalp med krudt i røven, at vi leger med hende.

- Men jeg vil prøve at ingorere hende, og jeg prøver også. For hun er igang igen ligenu. For jeg kan godt se at aktivering om aftenen, bare gør hun har flere spilopper i røven, og derfor ikke kan finde ro.

• #10   6. apr 2010 Hvilken form for aktivering får hun? Balto bliver fx overgearet af leg, men bliver til gengæld træt af fx at snuse (søge godbidder i haven, en snuse-gåtur i skoven m.m.)...

• #11   6. apr 2010 Helt almindelig hundetosset: Det er lige præcis sådan nogle "spasserture" hun får, hurtigere end de små ben nogle gnage kan følge med smiley Men det er dejligt at høre, at andre også kender til det - så det ikke er min lille hvalp der er tosset..

Maria S: Altså det er lidt forskelligt - vi aktivere hende både via leg "kast og hent" agtigt, og så også at hun skal bruge sin næse og snuse efter godbidder, og så gåture (selvfølgelig sker dette ikke på samme dag, det er forskelligt fra dag til dag)

• #12   6. apr 2010 Ok... Ja måske hun bare har overdrevet meget krudt bagi :-)... Mon ikke det går over? Jeg har bare erfaret at lidt hjerneaktivitet som at snuse gør dem trætte, mene r jo forskelligt fra hund til hund hvad der virker....

• #14   6. apr 2010 Hejsa smiley det var vi også igennem med coco! Troede også at det var fordi, at hun havde brug for at komme ud, men har efterfølgende fået afvide at det er fordi at hvalpen ikke,kan finde ro. Dvs. At den er overtræt. Prøv at tage din hund til dig, og snakke blidt til den osv. Det har ihvertfald hjulpet os smiley

• #15   6. apr 2010 Hun skal i løbet af en dag helst have stimuleret alle sanser, dvs næsearbejde(søge gemte godbidder), problemløsning (aktivitetsting fra nina ottosen er gode eller gem godbidder i et viskestykke) og alm træning (sit, dæk, tricks osv) og selvfølgelig motion. Pas på med kastelege, det kan stresse hunden endnu mere op.
    Jeg vil sige 10 min af hver ting 3xdagen. Så bliver hun naturligt træt og skulle gerne have sine behov dækket. God træning med den lille.

• #16   6. apr 2010 Jeg er enig med JamillaB smiley

• #17   6. apr 2010 Mange hvalpe flipper ud om aftenen. Jeg tror som andre, at hun kan være overstimuleret. Prøv at fylde et kalkben med leverpostej og put det i fryseren. Når det så er ved at være tid til de store udskejelser, skal hun så have benet. Det gør hende koncentreret og opmærksom på benet. Andre aktiviteter, som gåtur, kaste bolde m. m. kan sagtens forværre hendes aktivitetsniveau fordi det forstærker i stedet for at dæmpe. Så stille aktivitet om aftenen.Kunne være lækkert, hvis du lige følger op på dit/jeres problemstilling.

• #18   18. maj 2010 Suzy
    Jeg har prøvet det med at gå en tur om aftenen, og det gør bare Molly bliver endnu mere gejlet op, end hvis vi går i en hundepark mellem 3-5 ...

Men er da glad for det ikke kun er min hvalp der opfører sig tosset og er damp smiley

• #19   19. dec 2019 Efter gå tur for min hund en 20 min pause ude i gangen med hans hundeseng. Så han kan falde til ro. Især om aften. Det hjælper på at han falder til ro når jeg åbner døren igen. Det har jeg gjort 5 dage indtil videre og det hjælper. Det er kun når han kommer op i gear og ikke kan falde ned igen. Og når han ikke høre hvad jeg siger til ham.

• #21   20. dec 2019 Annika, tråden er 10 år gammel smiley Jeg tror at den chi er faldet til ro nu..... smiley

Kommentér på:
Min hvalp går "amok" om aftenen.

Annonce