1.909 visninger
|
Oprettet:
Hvalp bider meget {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min hvalp bider utroligt meget også i fingre. Jeg tror måske det er fordi dens tænder klør en smule. Den piver nemlig tit imens den bider i tingene.
Hvad er det bedste råd for at få den til at stoppe med at bide i alt?
feb 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 15 Svar: 54
jan 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 311
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det, der er vigtigt med hvalpe er, at de skal lære bidehæmning. Når hvalpe leger med hinanden går det ofte hårdt for sig, men de reagerer på, når de andre hyler. På den måde lærer de, at det var lige i overkanten ;o)
Så selvom at hunden kan være i tandskifte når den er blevet over de 16 uger, så er det noget, hunden skal vænnes af med. Ikke ved at skælde ud, men ved at vise den en anden vej.
Nogle sværger til at hyle op som en hund ville gøre og på den måde kommunikere til hunden, at den overskrider grænser. Metoden er god for mange, men er hunden en lille en med hård på brystet, så vil den faktisk bare blive opildnet af det og skrue op for legen - og dermed bideriet.
Jeg synes det er mest hensigtsmæssigt at afbryde al kontakt med hunden, når den bider. Man kan forsøge sig med afledning hos den helt lille hvalp - altså tilbyde den noget andet legetøj end sine fingre. Og så er det klart, at man fuldstændig skal undlade at lege med hænderne med en hundehvalp ;o)
Virker det ikke med afledning, så er det den med at afbryde kontakten, der skal til.
Og med afbryde kontakten, mener jeg 100%
Ikke et ord, ikke et blik, man fjerner sig bare fra hunden. På den måde lærer den, at det bestemt ikke kan betale sig at bide i sine mennesker :o)
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.128
Det er klart fordi dens tænder klør og sikkert også for at undersøge alle de spændende ting, der er i verden.
Når den gør det så skynd dig at proppe noget andet (tyggeben, legetøj) i munden på den mens du roser med lys stemme, så lærer den at du bliver glad, når den bider i disse ting. Hvis den bider i andet og du ikke når at give den noget "tilladt" skal du ignorere den, vende ryggen til evt forlade rummet, så skal den nok hurtigt lære at du bliver glad og reagerer positivt når den gør det rette. Det tager noget tid at lære at blive en dygtig vovse....god træning
jan 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
Jeg har aldrig været vild med ideen om at skælde en hund ud. Kun hvis den virkelig har lavet ballede. Jeg plejer at sige et fast nej.
Jeg vil ihvertfald prøve at skynde mig og give den noget legetøj med det samme.
Men hvis jeg bare ignorere den bliver den ved.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Så det handler om at vise hunden vejen til den rigtige adfærd ;o)
Med hensyn til at ignorere hunden, når den bider - det er ikke helt nok. Man skal helt fjerne sig og afbryde al kontakt - som Lotte skriver, kan man komme ud i helt at skulle forlade rummet.
Men så lærer hunden det også...
At sige NEJ til hunden kan nogengange også være opildnende, specielt hos små hvalpe, der endnu ikke er stabil i kommandoen.
Hvalp bider meget