{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.336 visninger | Oprettet:

Zia har Chiari-syndrom :0( {{forumTopicSubject}}

Jeg var ved dyrlæge med Zia for lidt over en uge siden (uge 5), bare det alm. årlige tjek og vacc.
Jeg ville gerne have dyrlægen til at tjekke hende for patella, da hun går underligt på bagbenene og var begyndt at hyle op, "uden grund".
Derudover klør hun sig meget på den højre side omkring hals, skulder og nakke.
Han tjekker pels og hud, der er intet....
Han tjekker knæ....der er intet....så langt, så godt :0)
Han tjekker så hendes reflekser på knæene, og de er forøget, hvilket de ikke må være.
Det sammen med at hun hyler op og klør sig gør at han mener at hun måske har en diskusprolaps i nakken (Han siger ikke at hun har, for han skal først røntgenfotografere hende før han kan sige mere...).

Jeg vælger så at atge til en anden dyrlæge for at få en second opinion.
Denne dyrlæge er udd. kiropraktor og noget andet (som jeg ikke lige kan huske hvad hedder), og er knald dygtig!!
Jeg skal mønstre Zia, så hun kan se hendes gang. Derefter går vi ind og vi snakkker om de forskellige symptomer og hun undersøger Zia.
Der er ingen smerter i nakke, skuldre, ryg, lænd osv., dog er hun låst i den venstre side omkring hoften. Dette løsner hun, så hun er fin løs igen.
Hun undersøger hende grundigt og kan intet finde der skulle antyde at hun har en diskusprolaps, det er jo dejligt :0)
Hvad der er knap så dejligt er at dyrlægen kan konstatere at hun har Chiari.syndrom, også kendt som Chiari-like malformation (CLM) eller Chiari malformation (CM)!!

Chiari-syndrom er en medfødt misdannelse, hvor en del af lillehjernen er presset ned gennem bunden af kraniet og ned i rygmarven.
Nogle forskere anslår, at så mange som 95% af CKCSs har Chiari-lignende misdannelse (CM eller CLM), den kranie misdannelse menes at være en del af årsag til syringomyelia, og at op til 50% af Cavaliers har SM.

P.t. har hun ingen smerter og er en glad hund. Dyrlægen sagde at det ikke er livsfarligt og at hun ikke ville få brug for smertestillende. Det er selvfølgelig rart, men som jeg læser det jeg har fundet på nettet, så er der stor risici for at det udvikler sig til syringomyelia :0( Og det er absolut dødeligt!!!

Men alt dette forklarer så også hvorfor hun er lidt underlig en gang i mellem. F.eks. at hun flere gange har været ved at drikke sig ihjel, at hun har et mystisk forhold til mad, at hun går mærkeligt på bagbenene og hvorfor hun klør sig så eksremt på højre side.
Jeg har faktisk spurgt den første dyrlæge om det kunne være syringomyelia, men det mente han ikke.
Er glad for at jeg tog til en anden dyrlæge og langt om længe fået svar på hvorfor hun er som hun er.....

Skulle lige ud med det, undskylder at det blev så langt...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Zia har Chiari-syndrom :0(
  • #1   16. feb 2010 Øv det var da noget af em omgang smiley

    Er der noget du kan gøre for at gøre hende stærkere?


  • #2   16. feb 2010 Ja, det er noget forfærdeligt noget med alle de indavlede ting. Nogen gange tænker man at det ville være fedt hvis man kunne starte avlen fra 0 igen. Håber det løser sig for hende.

  • #3   16. feb 2010 Jeanette: Nej, desværre :0( Jeg spurgte om det ville hjæpe at svømme med hende, men det mente dyrlægen ikke var en god ide, da hun jo skal holde hovedet højt, for at holde det oven vande.

    Henriette: Jeg ved ikke om det har noget med indavl at gøre, jeg har i hvert fald ikke fundet noget hvor der står at det er det. Det er åbenbart en gen hundene kan være bærer af uden selv at have det, og det er ikke noget man kan teste for at se :0(
    Her er noget af det jeg har fundet om det:
    Det er verdensomspændende og ikke begrænset til et land, avls-linje, eller kennel, det menes at være arvelig i Cavalier King Charles Spaniel. Alvoren og omfanget af syringomyelia synes også at blive værre i hver ny generation af Cavaliers. Andre kendte racer vil blive berørt i mindre omfang, det omfatter bl.a. Boston terrier, Brussels Griffon (Griffon Bruxellois), Bull Terrier, Chihuahua, King Charles Spaniel (den engelske toy spaniel), maltesisk terrier, Pomeranian, toy puddelhund, og Yorkshire terrier.


  • #4   16. feb 2010 Den udsendelse der engang blev sendt med alle indavls sygdomme og rædsler.. Var det ikke omtalt hos denne race i dette program??

  • #5   16. feb 2010 Det var dog frygteligt.

    Som Cavalier ejer er det jo en sygdom man frygter meget.

    Jeg vil opfordrer dig til at kontakte KVL - Landbohøjskolen - KU Life - dyrlæge Mette Berendt for at få en sikker diagnose.
    Mette forsker i sygdommen og vil meget gerne kontaktes af alle der har en cavalier med sygdommen.

    Det er også meget vigtigt at du kontakter din opdrætter og informerer om det, da det er en meget alvorlig sygdom, som formodes at være arvelig.

    Jeg håber at din hund kan leve et godt liv på trods af det.



  • #6   16. feb 2010 Riley ; puha sikke noget l... , godt du fik en second opinion.
    Håber det bedste for dig og hunnien


  • #7   16. feb 2010 Nu med klasse: Jo, det syringomyelia, der har hunden frygtlige smerter. Chiari-like malformation/Chiari malformation har de samme symptomer, men heldigvis ingen smerter.

    Nicola: Ja, vi håber også at det ikke udvikler sig til syringomyelia, og at vi har hende i en del år, men vi skal jo nok ikke forvente at hun bliver gammel (men jeg ved ikke noget om det??)

    Charlotte: Ja, det er noget værre møg :0( Men heldigvis har hun ikke ondt. Er også glad ved at vi kom derop, det er min nye dyrlæge (efter dette besøg). Sjældent er jeg blevet modtaget så godt, lyttet så meget til, masser af tid og overskud fra dyrlægens side, selv fra en anden dyrlæge der lige kom ind :0) Der var slikkepinde til ungerne og simpelthen den bedste service, mage til service skal man lede længe efter!!!


Kommentér på:
Zia har Chiari-syndrom :0(

Annonce