23. sep 2008 Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.765
Hund og job {{forumTopicSubject}}
Jeg har tit tænkt på at der er mange her inde, der syntes at det er synd hvis hunden skal være alene i mere end 8 timer om dagen. Men alle jer der syntes det, hvad lever i af? Bor i alene eller bor i sammen med nogen? Jeg tænker bare, at hvis man bor alene, er det altså de færreste der kan klare alle udgifter med et deltidsjob på under 37 timer om ugen, ergo er hunde nødt til at være alene i minimum 8-9 timer om dagen.
Selv arbejder jeg i fleksjob, så Bella er aldrig så lang tid alene, men jeg kan altså godt se det fra dem der bor alenes side og ikke har muligheden for at arbejde mindre end 37 timer om ugen... Dog ville jeg aldrig selv havde anskaffet mig Bella, hvis det var at jeg havde fortsat i mit gamle job, hvor jeg nogle gange var nødt til at være på arbejde i op imod 11 timer om dagen, hvis vi fik en sygemelding.
Hvordan ser i på det?
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.425
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.884
Jeg er alene, er pt arbejdsløs, men i de første små 6 år af Luna's levetid arbejdede jeg på Amager (bor i Køge), så var væk 10 timer hver dag. Luna har det fint og trives. Og så er hun bare ikke alene resten af tiden, er heller ikke alene i weekender og ferier osv..
Det skulle ikke holde mig fra at få hund. Og hun ligger jo bare og sover. Det gør hun også nu her, hvor jeg er hjemme, selvfølgelig er hun mere vågen nu, men meget af tiden sover hun..
Så det ville jeg ikke lytte til..
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
jan 2005
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Men jeg bor alene og er igang med uddannelse, så hundene er normalt alene mellem 6 og 8 timer de fleste dage.
Jeg kommer sandsynligvis aldrig til at arbejde fuld tid.
Jeg synes ikke det er synd for hunden at være alene en hel arbejdsdag, hvis bare man så foretager sig noget med den når man er hjemme.
Hvis den både skal være alene om dagen, og så igen om aftenen fordi man skal til sport/i byen osv flere gange ugentligt, ja så bliver det altså efter min mening et problem.
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.765
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår hvad man vil med en hund hvis man er væk 9 timer hver dag + har aktiviteter om aftenen og i weekenden, hvor hunden ikke kan være med. I mine øjne er det synd for hunden.
jan 2005
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Nina H. Mine har tidsfornemmelse. De kommer hver aften ret præsis kl 23, for så er det sengetid. Også de dage hvor tiden er ved og løbe fra mig. Og jeg ikke gør nogen tegn på sengetid.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 795
Jeg er så privilegeret at jeg kan have dem med på arbejde for det meste og det er vældig hyggeligt!
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Hun kan i dag være op til 12 timer alene (sker stort set aldrig) - men det handler om træning.. Og selvfølgelig om at få en selvstændig og harmonisk hund med god selvtillid.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Jeg er så én af dem, der er nødt til at være hjemmefra 9 timer om dagen for at få tingene til at hænge sammen økonomisk - det er så incl. transport. Jeg er enlig mor og har ikke nogen som helst mulighed for at gå ned i tid. Men jeg går så heller ikke fra hunden igen, når jeg først er kommet hjem + jeg selvfølgelig beskæftiger mig med hende i min fritid. Min hund virker til at trives fint, og jeg får såmænd samme velkomst, om jeg har været væk 9 timer eller har været ude at handle i en halv time ;o)
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.226
Da jeg arbejdede og boede alene, var Louie alene små 10 timer om dagen. Og det havde han det fint med. Om han sover 6 eller 10 timer er vist lige meget for ham.
Og jeg kan sagtens finde på at gå fra ham to gange på en dag- dog ikke, hvis han har været alene hele dagen. Hvis jeg f.eks. har været væk om formiddagen og kommer hjem og er med ham indtil aftenen, så kan jeg sagtens gå fra ham i et par timer om aftenen. Han ligger alligevel for sig selv og sover i sengen, når vi er hjemme og der ikke sker noget.
feb 2006
Følger: 21 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 106 Svar: 759
Jeg har altid dem bække med til hundetræning selv om de har vær ders hold med vi kan lige nå at gå en god tur ende træning starter og igen efter
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
Hun kaldes besøgsven og har sit eget ID-kort.
(link fjernet) 21:56:01
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.778
jeg tænker tit det samme.. jeg er os alene og Diva er derfor alene i ca 8-9timer når jeg er på job. jeg kører primært aftenvagter og når jeg så kommer hjem i weekenden kl.23 og folk ringer og spørg om manvil med i byen, siger jeg pænt nej tak.. Vil gerne men går aldrig fra hende når jeg kommer hjem om aftenen..
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
men jeg tror desværre slet ikke at Coda ville kunne være alene 10 timer uden at tisse på gulvet og begynde at spise tingene. Hun er virkelig en hyrdende hund og er bedst tilpas når hele flokken er samlet.
Det første år har hun ikke været alene i mere end 5-6 timer en sjælden gang imellem men i den sidste måned har det været lidt længere i et par dage og hun har da klaret den Så måske når hun bliver ældre.
Men forstår godt at folk der arbejder fultid også gerne vil have en hund. Dog tror jeg at jeg ville få en hundelufter hvis jeg arbejdede 10 timer.. eller måske lave en pasningsordning med andre med fuldtidsjobs.
jan 2005
Luna lavede ikke noget ballade fra jeg gik til lufter kom. Efter luftetur lavede hun ballade. Hun kunne simpelthen ikke kapere at blive efterladt 2 gange.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.696
Vores er alene imellem 6 og 8 timer hver dag, og når vi kommer hjem er hun dejligt veludhvilet.. Hun bruger såmænd bare alenetiden på at slappe af og sove.. Jeg syns det fungerer fint..
Tilgengæld så er vi også 100% hjemme når vi er hjemme. Hvis vi en sjælden gang tager afsted igen om eftermiddagen/aftenen på en hverdag, så er det kun fordi vi kan tage hunden med - ellers bliver vi hjemme..
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
jeg går i skole her i byen og har fri senest kl 14 og det er kun to dage om ugen så nej link er ikke meget alene, har dog. Tre børn så så meget tid er der heller ikke til hund alene
synes dog sagtens det kan blive for hys med at hunden ikke må være alene, jeg kan altså sagtens ind imellem finde på at tage op til svigerforældrene g spise eller i bio med manden en fredagaften selv om link har været alene tidligere på dagen, ikke tit men det sker
aug 2008
Men jeg har så heldigvis en hund, der bestemt ikke har adfærdsproblemer, så mon ikke hun klarer sig med at have mit selskab 15 timer i døgnet og hele weekenden......
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 795
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
aug 2008
jan 2005
Men sådan er vi så forskellige..
Jeg bruger så ikke tid på fritidsinteresser eller andet.. Luna er med mig, hvor jeg står og går.. Ja, også når jeg handler (medmindre det er storkøb)
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
Som udgangspunkt kan man kigge på hvor mange timer ens hund er aktiv om dagen - og her mener jeg at hunden bevæger sig, enten i have, på tur eller hunden bliver trænet. Hvis dette ligger under 2-3 timer er hunden ikke stimuleret ordentligt. Det betyder ikke at man skal gå 2-3 timer med hunden, men betyder at man skal stimulere og aktivere hunden i den periode.
Det er fedt at nogle folk har tid (og råd) til at gå hjemme, men hvis hunden alligevel ligger og stener 23 timer i døgnet tror jeg bestemt ikke den har en bedre livskvalitet end hunden der er alene hjemme 9 timer og bliver stimuleret 3 timer.
Der er jo desuden påvist en direkte forbindelse mellem adfærdsproblemer og hunde der hviler mere end 22 timer i døgnet.
feb 2006
jan 2007
Mine hunde trives ikke bedre nu hvor jeg er sygemeldt, end de gør når jeg arbejder/går i skole.
Den eneste forskel er at vi sover lidt længere om morgenen.
Det nytter jo ikke noget at man kun er hjemmefra max 5 timer, hvis man de resterende timer ikke rigtig laver noget med hunden. Hvis man er fuldt beskræftiget med børn, rengøring og hvad dælen der ellers måtte være, og hundens liv derfor indeholder et par gåture, at spise og at sove, så har hunden jo ikke en dyt ud af at man går hjemme, og så kan hunden der er alene 8 timer, men som bliver aktiveret og motioneret meget, altså have et væsentligt bedre liv.
Jeg mener IKKE DB har ret i at en hund ikke kan få den fornødne kontakt, motion og aktivering, hvis man er mere væk end 5 timer. Det hele handler om hvor meget af ens tid man så vil bruge på hunden år man ER hjemme
jan 2007
Hunde mistrives altså ikke af at man ikke er op og ned af dem 24/7... men hvis man vil være væk fra dem om dagen, kræver det noget mere af en som hundeejer når man er hjemme.
feb 2006
ved at aktivere hunden er man jo også sammen med den. mere end hvis den bare skal ligge og sove og man ikke har tid til at aktivere hunden
feb 2006
jan 2007
Dengang arbejdede jeg nat, og var væk i ca 9 timer. Nogen dage kunne hunden være med, men ikke altid. Jeg arbejdede 7 dage og så 7 dage fri.
Jeg havde absolut ikke dårlig samvittighed over at være væk i de 9 timer. Når jeg kom hjem blev der gået en god lang tur, trænet osv, sådan at det ikke bare lige blev sove, gå en runde, sove (for hunden altså), så blev der sovet, og hele eftermiddagen/aftenen stod der så osse hund på.
Jeg tror bestemt at nogen racer er bedre egnet til at være mere alene end andre, men det betyder altså ikke at jeg mener at visse racer for guds skyld ikke må være mere alene end 5 timer.
Hvis hunden skal være alene hjemme, så skal den self have lært at være alene, den skal være tilpas stimuleret og træt, så det ikke er urealistisk at forlange at den kan slappe af/sove når man er væk.
Og det kræver tid når man er hjemme.
Men hvis man er villig til at sørge for disse ting, kan jeg ikke se hvorfor man skulle have dårlig samvittighed over at være væk en arbejdsdag
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 343
Vi har heller ikke dårlig samvittighed over at lade hunden være alene 8 - 11 timer for han får jo opmærksomhed, gå ture, træning og leg når vi kommer hjem. Ligeledes om morgenen en gå-tur og stille aktivering.
Vi vil helst arbejde fuldtid som vi gør og have råd til de goder vi foretrækker. Dette får hunden også glæde af.
Glade og tilfredse hundeejere giver en glad og tilfreds hund - hjemme hos os ihvertfald.
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.870
Dét gør at vi er hjemmefra på forskellige tidspunkter og min kæreste har mellem 2-5 fridage om ugen.
Dette resultere i at hundene er alene hjemme ca. 4-6 timer dagligt, med mindre min kæreste har fri.
Jeg tager altid direkte hjem fra skoe, og laver ingen aktiviteter med mindre min kæreste har fr. Men er generelt en peron der foretrækker at være derhjemme, så er sjældent nogle steder, ihvertfald ikke uden hundene.
Mine hunde tager meget let på at være alene, og hygger sig fint i hinanden selvskab - Eller rettere i dynernes selvskab, for de snorksover.
Jeg har én gang været hjemmefra i 10 timer hvor jeg var ved at knække sammen af dårlig samvittighed, og da jeg kom hjem lå de begge i sofaen og sov - Og havde intet ''forbudt'' lavet.
Så tror det kommer meget an på hundens temperament, hvor mange timer den kan klare alene.
Men det hjælper bestemt med 2 hunde, HVIS de altså begge har det fint med at være foruden sin ejer i X antal timer. Ellers er der bare to hunde til at gø og lave ulykker
jan 2007
Og om man arbejder nat eller dag er vel et fedt. Endten er hunden alene x timer om dagen, og "uden kontakt" de timer man sover, eller osse er den alene om natten og "uden kontakt" de timer man sover om dagen.
I sidste ende er det jo samme antal timer man sover/den er alene.
Og når nu du selv siger at det handler om tilvænning, hvad er der så galt i at lade hunden være alene, når det er noget den er vænnet til?
Den får jo (forhåbentligt da) masser af kæl og klap, gåture, træning osv når man er hjemme
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Det er ikke altid den ideelle verden stemmer overens med virkelighedens verden. Hundene klarer sig alligevel, som I nok alle sammen har konstateret at de gør.
Et er ønsketænkning, og det er for så vidt også en god ting, men virkeligheden halter ofte meget bagefter.
jan 2007
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
aug 2008
Det er muligvis egoistisk, at jeg vil have hund, men det VIL jeg, og det fungerer altså fint. Jeg ville da også gerne være så privilegeret, at jeg kunne nøjes med færre timer, men sådan er virkeligheden ikke for mig.
aug 2008
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
jan 2007
jan 2007
Men arbejder jeg om natten, så er hunden jo i sidste ende alene ligeså mange tmer som hvis jeg arbejdede om dagen...
Jeg skrev det fordi du skrev at det måske kunne fungere når nu jeg var hjemme ved hunden hele dagen. Men hunden er jo stadig alene i 9 timer i døgnet uanset om timerne er om dagen eller om natten.
jan 2007
De trives uanset -så længe de får deres tid sammen med mig når jeg er hjemme.
Gaia har det faktisk bedre med at være alene hjemme, end med at skulle passes.
Jeg har nogen søde forældre der vældig gerne passer hund hvis dte skulle være nødvendigt, og da min mor har nogen ret skiftende arbejdstider, er hun jo tit hjemme mens jeg er afsted, og spurgte altid efter om jeg da ikke ville smide hundene af hos hende, istedet for at efterlade dem hjemme.
Det har jeg gjort nogen gange, og Reiki synes det er helt fin. Gaia derimod, sidder ved døren og piver hele dagen, hvis ikke hun holdes travlt beskæftiget og er i øvrigt helt oppe under loftet når jeg så kommer og henter hende (hun er ellers vandt til at komme der og glad for mine forældre). Når hun er alene hjemme (uanset om reiki er der eller ej), så sover hun, og når jeg kommer hjem er hun da glad, men ikke stresset og opkørt.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Når jeg går hjemme i ferier eller lign, så bliver specielt Lilly lidt småskør fordi jeg ikke tager af sted. Hun har brug for de timer jeg er væk til at få sovet rigtig. Så har ikke dårlig samvittighed over at være væk fra dem.
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Er det så flere dage ad gangen, så ser de på mig og siger "se så at fis af mor. Vi er vant til at sove, og det kan vi ikke når du sådan tager vores tid, når du er hjemme".
Så hunde har altså deres daglige rytmer lige som vi andre.
Hund og job