{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.058 visninger | Oprettet:

Kupering, hvorfor?? {{forumTopicSubject}}

Jeg spørger ikke for at fordømme nogle men af ren uvidenhed. Hvorfor vælger man som hundeejer til div. racer at ørekupere dem. Har det en funktion udover at give direkte adgang til øregangen på hunden.
Er der noget med at halekupering ikke er tilladt længere og hvis ja, så hvorfor mon ikke også ørekupering?

Kan nogle give mig en forklaring på hvorfor dette finder sted??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kupering, hvorfor??
  • #1   23. jan 2010 Ørekupering er da heller ikke tilladt længere..

• #2   23. jan 2010 Hos nogle racer finder det sted fordi det oprindeligt var sådan hunden skulle se ud i showringen.. Så som dober og GD

Hos andre racer var det for at minimere risikoen for bid i ørerne under hundekamp.. f.eks. pitbull..

• #3   23. jan 2010 Jo GD kan godt ha kuperet ører.

• #5   23. jan 2010 jo GD blev osse kuperet "i gamle dage" og bliver det stadig nogen steder.

Men ja -oprindeligt har det haft praktiske formål, som f.eks. at beskytte hunden under kamp, jagt på f.eks. vildsvin mm.

I dag gøres det af tradition/fordi man kan li' udseendet sådan.

Og det ER ulovligt i DK og en lang række andre lande. Men er hunden født og kuperet i et land hvor det er lovligt, er det osse lovligt at have den i DK

• #7   23. jan 2010 Personligt er jeg ikke til de der muskelhunde lignende racer med de er da 10 gange kønnere med ører. Nej, det gælder sgu alle hunde:)

Sienna skal være....
    Pas på med at bruge alt for mange store bogstaver. Jeg er sgu bange for at vandet skal gå ved forhøjet puls:)

• #8   23. jan 2010 Ja, der skulle ha' stået men efter racer.
    Altså...

• kenneth s
    kenneth s Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 46
    #10   23. jan 2010 Halekuperingen er der givet dispensation til 5 racer, Ruhåret Hønsehund Weimaraner, korthåret hønsehund, vizla, breton.

Men anede ikke man måtte kupere ører..

• #11   23. jan 2010 Kenneth -det må man heller ikke i DK. Men det er fuldt lovligt at eje en kuperet hund, så længe den er født og kuperet i et land hvor det er lovligt.
    En del dobere hentes i f.eks. Serbien, hvor man lovligt kan kupere dem. Det er helt lovligt at importere sådan en hund

• #12   23. jan 2010 Men det er ulovligt at købe en hund i DK for så at tage til et land hvor kupering er lovligt og få det gjordt.

• kenneth s
    kenneth s Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 46
    #17   23. jan 2010 Tak tak Michelle-

Mente også godt nok det var verboten. Det med ørekupering.

• #18   23. jan 2010 Krumme: Jeg er bare så enig med dig!
    Personligt kan jeg ikke lide kuperinger, det er dyremishandling efter min mening.

• #21   23. jan 2010 camilla R

Aj, hellt ærligt.

Samtlige tamhunde og deres udseende er da ikke et resultat af evolution, men et resultat af hvordan mennesket synes de burde se ud og være.

En Engelsk Bulldog ville da under ingen omstændigheder nogensinde kunne fremkomme hvis evolution / survival of the fittest var den måde hundene fremkom på.

• #22   23. jan 2010 Ja, det er jeg klar over ,,, men mener bare, at det vist er RIGTIGT lang tid siden, at man kunne kalde hunde for udspring af evolution. Jeg mener INTET naturlligt ville kunne fremavle en så handicappet hund som en Engelsk Bulldog - der skal vi ha mennesket indover.

Så at visse mennesker mener det er OK at avle sådan et misfoster frem, er vel ikke værre end at andre synes det er OK at klippe ørene af deres hunde ???

• #23   23. jan 2010 Jeg synes bestemt ikke dine indlæg er for hårde, så du skal ikke slette dem for min skyld.

Jeg er glad for at se at din "afsky" går begge veje - mange der kan li Engelsk Bulldog og synes det er helt OK at avle på den arme race, synes jo det er forfærdeligt at klippe ører og haler af hunde.

Den dobbeltmoral kan jeg slet ikke ha - og det er fint at du ikke er i besiddelse af den smiley

• #24   23. jan 2010 *DFFD* Egoisten.... *
    Hvordan kan du sige hunden er "skabt" til at se sådan ud? den er da netop skabt MED ørene.. Det er mennesket der ÆNDRE på det SKABTE..

Det kan godt være at du syntes det er "pænere" sådan, men du disser selv dem der giver deres hund tøj på, men i mine øjne er det, det samme.. du ændre på det naturlige..

• #25   23. jan 2010 Rainbow -

"Naturlige" ?? ... host ....

• #26   23. jan 2010 Martine..
    okay så ændre jeg talemåde, vi har igennem århundrede designet hunden til at have lange øre for derefter at klippe dem af?
    egoisten siger at hunden er skabt til at se sådan ud med korte øre og det vil jeg mene er fejlagtigt sagt da hunden netop er blevet skabt med lange øre..

Hvad hunden er født med vil jeg mene er det naturlige, hvad der ikke er naturligt i den avl du og camilla diskutere er at hunde der ikke er levedygtige bliver holdt i live og avlet videre på af mennesker..
    Alle fornuftige avlsklubber forsøger at avle sig tilbage til nogle sundere og naturligt overlevende hunde.. men hvad har det at gøre med at klippe ørene og halen af en hund?

• #29   23. jan 2010 Egoist
    Det jeg mener er at hunden er født med hængeøre, hvis hunden var skabt med strit øre ville den være født med stritøre..

Ellers kan jeg jo også bare opfinde en blå dalmatiner og bestemme at hver født dalmatiner efter min slægt skal farves blå ved fødslen..

vil da mene det er ret dårlig avl hvis man bruger 17 forskellige racer for at frembringe en race der alligevel ikke det udseende man ønsker så man er nødt til at klippe og skære i den, var det så ikke mere reelt at rette op på linierne så dyret reelt blev født som man ønskede den?

• #30   23. jan 2010 Har du aldrig tænkt på hvor smertefuldt det må være for hunden?

• #32   24. jan 2010 Camilla.. giver dig kun ret..

• #34   24. jan 2010 Jeg synes dobere er smukket med klippede øre... men det er fordi det er sådan jeg "kender" dem... sådan har de jo altid set ud på billeder og på film... da jeg kom herind og så en med øre, var det jo slet ikke den samme hund? det majstædigske og utrolige stærke udseende ved en klippet dober kan jeg sørme godt forstå man som race elsker vil have....

Jeg har ikke noget imod kupering... sålænge det bliver gjort under ordenlige forhold selvfølgelig smiley

• #40   24. jan 2010 Jeg har som sådan ikke noget imod kuperede hunde.
    Jeg vil dog aldrig selv eje en, da jeg syntes det er et unødvendigt indgreb. For mange er kuperede ører også det første man går efter, i stedet for at finde den sundeste fysisk og mentale hvalp.

Der hvor jeg ikke kan forstå, at folk vil have kuperet deres hund er, at de hunde der bliver kuperet sjældent har et godt ry. Doberman, amstaff, agentino, osv. Hvis man kuperer sådan en hund, så fremmer man det skarpe og "farlige" udtryk. Det kan godt være man ikke selv mener det, men tror de fleste folk ser en mere farlig hund, når den er kuperet, fremfor dem med ører og hale.
    Jeg kan ikke forstå, at man med vilje vil være med til at "bekræfte" det ry.
    Jeg tænker meget over, at mine hunde ikke skal gå med store læder halsbånd/seler med nitter. Ej heller ønsker jeg at gå med en bryder t-shirt med mine tatoveringer fremme, da jeg ikke ønsker at fremme et sterotyp billede af mig og mine hunde.

• #41   24. jan 2010 Tonny & Maja - jeg forstår godt hvad du mener..og tror du har helt ret i, at DET er sådan nogle folk tænker.. men omvendt synes jeg det er dybt sørgeligt at skulle leve efter "hvad mon andre tænker om mig"

Ønsker man sig brændene en kuperet hund, skulle man så droppe sin drøm og en hund med det smukkeste udseende, fordi andre mener det er et farligt/grimt udseende? så må det da virkelig være de menneskers eget problem/fordomme og ikke ejeren af hunden?

Nu har jeg selv en hund med amputeret hale, pga af "sygdom", og aldrig i livet om jeg ville tænke over om andre synes jeg var en dum person som sikkert havde støttet østlandene med en hale kupering uden bedøvelse..

Nu har jeg ikke en hund som har et dåligt ry - så vidt jeg ved... men uanset hvad, har man rent mel i posen. så synes jeg ikke man skal leve efter hvad andre mennesker på gaden sikkert mener...

Kommentér på:
Kupering, hvorfor??

Annonce