{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.617 visninger | Oprettet:

den røde tråd i listen ? {{forumTopicSubject}}

ja som de fleste jo nok ved er der kommet en liste, med forslag om forbud mod disse hunde:
- Pitbull terrier
- Fila brasileiro
- Dogo argentino
- Amstaff
- Tosa inu
- Boerboel
- Kangal
- Centralasiatisk ovtcharka
- Kaukasisk ovtcharka
- Sydrussisk ovtcharka
- Tornjak
- Sarplaninac
- Staffordshire bull terrier
- Amerikansk bulldog
Kilde tv2.dk

men jeg må indrømme at jeg er et stort spørgsmålstegn når det gælder den rødetråd i listen. Det virker som de går efter at forbyde to kategorier, de klasiske kamp/muskelhunde, og de store vogtende hyrdehunde... men i begge grupper er der jo stadig tons vis af "farlige" hunde som ikke vil blive berørt af et forbud, for at nævne nogen:
Muskelhunde/kamphunde der ikke vil blive berørt:
cane corso
Presa Canario
Akita
Rhodesian Ridgebacks
Bullmastiffs


Vogtende:
rotweiler
dobbermann
anatolsk hyrdehund
kuvasz
kommondor
pyreneerhund

samt er der jo også mange andre hunderacer som både har store tænder og kan være aggresive f.eks schæfer

dette er ikke et oplæg for og imod forbud mod visse hunde racer. det er mere for at høre om nogen andre kan se grunden til netop disse racer skal have forbud

og om nogen er enig/uenig med min teori....

ps. hundene på min "egen" liste er blot ramset hurtigt op og der er sikkert mange der kan sige at lige den eller den race ikke høre hjemme under; muskel / kamp / vogterhunde....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  den røde tråd i listen ?
  • #1   20. jan 2010 Jeg er også forvirret.. Nogle af racerner forstår jeg udemærket godt, og at de store vogtende hunde som ovtcharka og kangal er på, passer mig godt.

    Men hvad jeg kan læse om f.eks Sarplaninac undrer mig meget? Det lader til at være en god og passende hund.. Faktisk en hund, jeg efter at have læst om, godt kunne overveje at eje..

    Der er ingen rød tråd overhovedet, og jeg er ærlig talt i chok over at så pudsig og mærkværdig en liste, har taget så lang tid..


  • #2   20. jan 2010 Jeg kan nu godt se en rød tråd. Som du selv skriver -de store vogtende og muskel/kamphundetyper.
    Og det synes jeg da giver udemærket mening.

    At der findes andre "farlige racer" kan vi hurtigt blive enige om. Men de findes endten ikke i et antal så de udgør problemer, eller har ikek formået at blive eftertragtet af de ejere som giver problemer.

    F.eks. er kangal jo (endnu) en forholdsvis sjælden race her i landet. Men der hvor den (især) har vundet indpas, er jo faktisk hos den type mennesker hvor de typisk vil give problemer senere


  • #3   20. jan 2010 Lige netop et hovsa forbud mod et lille udpluk af racer hjælper ikke en disse.. Så går der et par år så er problemet der igen med nye racer/blandinger. De uansvarlige hundeejere skal nok "luske" sig gennem et evt forbud, hvorimod de seriøse vil blive ramt.
    Det er værd, at bide mærke i at udvalget IKKE går ind for et forbud. At det er med i betænkningen skyldes udelukkende, at Brian Mikkelsen havde pålagt dem, at de SKULLE komme med modeller for mulige forbud. De hundekyndige personer i udvalget er ALLE imod et forbud.


  • #4   20. jan 2010 Flere politikkere har idag udtalt at listen slet ikke er lang nok og at den vil komme til at indeholde flere racer... Så der får du nok din fuldendte røde tråd...

  • #5   20. jan 2010 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !

    jojo men, jeg tror nu også at f.eks canecorso kan blive populær i de kredse.
    lige med kangal, vi er 100% enige om at det ikke er en hund der har noget at gøre i det danske land, da det er de færste der ville have plads/formål til den.... men jeg tror faktisk ikke at det er en hund der ville blive populær hos brian og mohamed da den er alt for krævende og aldrig ville være til at bo sammen med i en lejlighed på nørebro...


  • #6   20. jan 2010 Michelle: der er da flere racer på den liste, som der er ganske få af i DK, men der er da også mange potentielt farlige racer, som der er flere af i DK, men som ikke er på listen.

  • #7   20. jan 2010 Kasper -den ER allerede populær hos muhammed;o)

    Jeg har allerede set i hvert fald 10 annoncer bare herinde, hvor "muhammed" gik af med sin ca 10-15mdr gamle kangal. Og selvom jeg da osse har set enkelte eksempler på fornuftige ejere, så har jeg faktisk set flere eksempler på det modsatte, og det på trods af racen er så lille i DK som den er:o(

    Ang den anatolske hyrdehund, så er den og kangal jo praktisk salt samme race, så den forstår jeg heller ikke, ikke er røget med i svinget (det er jo lidt som med pit og amstaff -man kan ikek forbyde den ene og så ike den anden, da ingen vil kunne se/bevise forskellen)



  • #8   20. jan 2010 Tue -cae corsoen kunne jeg osse godt forestille mig blev populær. Nu har jeg jo ikke sagt at listen er perfekt eller fuldendt, bare at jeg sagtens kan se den røde tråd;o)



  • #9   20. jan 2010 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !

    ja det er det jeg mener, at de vil af med dem da det ikke er en hund som er bare lige til at leve med ligesom AST... og jeg tror altså hurtigt at det miljø vil lære at man ikke kan holde en sådan hund i DK medmindre man også ejer en bondgård og bor på landet..


  • #10   20. jan 2010 er pyreneerhund virkelig farlig.. tjekkede den lige ud her inde, og må nok sige den liner ikke en hund jeg ville forbinde med volsomme, kan nogen kommer med et eks, ville meget gerne høre om det smiley


  • #11   20. jan 2010 Kasper -har du set hvor mange der omplacerer deres AST? Har det fået andre til ikke at købe racen?



  • #12   20. jan 2010 Malene -kender ikke så meget til racen, men det er en af de vogtende hyrdehunde, og de er jo lavet til at bskytte deres flok (om så det er kvæg, får eller mennesker) mod f.eks. ulve, bjørne o.l. Så de er både meget vogtende, meget store og kan gøre alvorlig skade. De er bestemt ikke ufarlige bamser, selvom de fleste af de store vogtende hyrder, ser sådan ud;o)

  • #13   20. jan 2010 ok, ja man kan blive forbavset mange gange. man skal bestemt sætte sig ind i hver race, inden man får den. så også lige kuvasz der ser heller ikke farlig ud..


  • #14   20. jan 2010 det tror jeg ikke du kan samemligne ASTer er der jo nok i DK til man kan se det på vores CO2 niveu...

    og med hendsyn til pyreneerhunden, så har den et utroligt veludviklet vogtergen, da den er blevet brugt til at vogt dyr ligesom rotweiler kangal, osv..


  • #15   20. jan 2010 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !
    men michelle, det er en ligegyldig hypotetisk detalje vi diskutere her, vi er begge enige om at det ville være yderst aveligt hvis kangal blev til "mode" hund iDK især hvis den er/bliver det i mohamed,brian krase..


  • #16   20. jan 2010 Kasper -der er jo fortsat tumper der anskaffer sig kangals fra tyrkiet, selvom de ifølge tyrkisk lovgivning, ikke må fjernes fra landet (mener der er en undtagelse hvis man er tyrkisk statsborger, men er ikke 100% sikker).

    Så alene det at man har taget hunden til DK kræver jo nogen uansvarlighed, og smatidig kender jeg et par eksempler på at hvalpen kun har været 5-6 uger da den kom her til.

    -hvor nøje tror du hundens nye familie bliver udvalgt når den omplaceres? Og hvor farlig mon hunden er, u hvor den så er blevet voksen, og har fået sig en ny familie der er valgt ligeså tilfældigt som den første?


  • #17   20. jan 2010 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !

    vi er enige, det enste jeg siger er bare at jeg tror at det er en for stor/besværlig hund til at den ville kunne blive den nye "AST"...


  • #18   20. jan 2010 Jeg tror såmænd heller ikke den bliver den nye AST. Bl.a. fordi den jo ikke er helt nem at få fat i.
    Men derfor forstår jeg nu stadig man har sat den på listen;o)



  • #19   20. jan 2010 jeg går ikke ind for et forbu, men hvis man snakker om en liste over farlige hunde kan man ikke lave den uden kangal, og jeg vil også mene at kangal skal ligge i top 3...

  • #20   20. jan 2010 Iben´s Kennel Ebony Moor
    hmm, ja men det bliver jo bare rigtig, rigtig, rigtig mange racer og rigtig, svært at holde kontrol med så, jeg tror jeg kan nævne 50 racer som jeg ville blive mere nervøs for at møde på gaden med en dårlig ejer, end brians mode hund ASTen


  • #21   20. jan 2010 50 er måske ioverkanten men virkelig mange smiley

  • #22   20. jan 2010 ingen hund uden stamtavle, det tror jeg vil hjælpe meget,

  • #23   20. jan 2010 Jeg går nu heller ikke ind for et forbud, og for de der faktisk har styr på deres hunde og brænder for deres racer, ville jeg synes det var SÅ ærgerligt hvis et forbud bliver enden på det.

    Men med det sagt, så forstår jeg godt de hunde der er på listen, er endt der, og jeg kan godt komme i tanker om en håndfuld mere som jeg kunne forestille mig kommer på.

    HVIS vi får et forbud, håber jeg blot det bliver fulgt op med noget retningslinier for hvordan dælen det skal håndhæves.

    For det må jo nødvendigvis osse gælde blandinger af disse racer, og de kan være svære at spotte


  • #24   21. jan 2010 Shar pie er jo også en kamphund.

  • #26   21. jan 2010 Kasper N. En Rhodesian Ridgeback tilhører ikke gruppen af kamphunde. Det er en drivende jagthund, tilhører FCI's gruppei 6 (drivende jagthunde og schweiss hunde) og har aldrig været brugt til kamp

  • #28   21. jan 2010 Nada N
    hej nej ved jeg godt, ved ikke hvorfor jeg skriv den på tror jeg var lidt træt, da jeg skriv det, har haft tænkt på en anden hund.. men som jeg skriv var det jo også bare raser jeg kastede ud af ærmet, men jo du har helt ret med Rhodesian Ridgeback, det er en fejl den står der, har haft tænkt på en anden race da jeg skriv det..


  • #29   21. jan 2010 antihero:
    tror det er fordi den detsvære er blevet populær i dårlige kredse, samt den episode der var sidste år med 2AB som måtte aflives..


Kommentér på:
den røde tråd i listen ?

Annonce