{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.192 visninger | Oprettet:

Hvad kan en adfærdsbehandler/træner ? {{forumTopicSubject}}

Tillade sig ?

Der var en tråd herinde for dage siden, hvor en udtrykte bekymring for en del omplaceringshunde pt.

Kan en hundetræner/adfærdsbehandler tillade sig at tage emner op herinde, hvor de i forvejen finder en hel del kunder ?

Tænker, mange kan føle sig rigtig godt og grundigt stødt, tit og ofte har man jo følelserne helt ude på tøjet, hvis man skal omplacere, og med god grund.

Ved ikke om tavshedspligt gør sig gældene i sådanne tilfælde, eller om man overhovedet bruger sådan noget indenfor træning/adfærd

Personligt mener jeg ikke der skal komme indlæg der kan få kunder til at sidde og tænke "hov, det er da mig der bliver skrevet om"

Hvad mener i andre ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad kan en adfærdsbehandler/træner ?
  • #1   30. nov 2009 Hmm, så længe der ikke nævnes nogen navne på hverken mennsker eller dyr, og heller ikke adresse, by, og andre private oplysninger, synes jeg ikke det gør noget. Vi har jo ytringsfrihed.
    Men hvis de har tavshedspligt ja så er det da noget helt helt andet. Så er det jo forbudt at udtale sig.

• #2   30. nov 2009 Jeg synes ikke man skal gøre det... der er tit blevet lavet tråde herinde, hvor der heller ikke skrives navne osv, men man ikke er i tvivl om hvem det omhandler hvis man har fulgt lidt med...

• #3   30. nov 2009 Hvis en adfærds behandler har været ude hos en kunde og oplevet noget, og derefter skriver om det herinde, kan vi jo ikke sige ORV, det må være ham eller hende personen snakker om. Medmindre ejeren af hunden det handler om selv har skrevet om det herinde. Men det kan ejeren af hunden jo bare lade være med.

• #4   30. nov 2009 selvfølgelig kan de tillade sig, at oprette tråde som alle andre, men vi er da helt enige om, at de bør træde varsomt... Så evt. brugere ikke føler sig stødt.

Jeg husker godt pågældende tråd og synes faktisk, at den var ok. Jeg er ret sikker på, at vedkommende som oprettede den også har sagt sin uforbeholdne mening til dem det kunne dreje sig om. Men jeg synes nu heller ikke, at der blev skrevet om enkelt-tilfælde hvor nogle skulle kunne kende sig selv...

• #5   30. nov 2009 Nu har jeg ikke set den omtalte tråd... men hvis det har været i en negativ tone, så synes jeg det er meget upassende hvis personen har fået indleveret hunde fra brugere herfra.

• #6   30. nov 2009 Tråden handlede bare om, at der var frustrerende mange, som skulle af med deres hunde, uden der var en egentlig årsag til det... Altså at man bare ikke har tænkt sig om!

Og det er der vel ikke rigtig nogen, som kan være uenige i. Men det er da rigtigt, at de ikke skal referere fra træning og hjælp i hjemmet...

• #7   30. nov 2009 Hver gang der er en annonce hvor hunde skal omplaceres efter ejeren kun har haft den i kort tid, så hagles der ned på ejerne. Det findes der rigtig mange tråde om.

Når der så er en adfærdsbehandler der i en tråd, uden at nævne navne, eksempler eller andet, opfordrer folk til at tænke sig om, så er det at gå over stregen.

Hvad kan man så kalde det?

• #8   30. nov 2009 den omtalte tråd fandt jeg ikke noget galt i.

men der er da bestemt grænser for hvad man kan tillade sig.

Jeg går jo som føl ude i min klub, og efter jeg startede derude trækker jeg mig lidt på nogle punkter herinde.
    For det første skynder jeg mig ikke at anbefale klubben herinde til alle, da jeg ikke vil "markedsføre" den eller virke som om jeg forsøger at lokke folk ud, når ikke det er relevant..

Og ja, jeg har set ting herinde hvor jeg har haft lyst til at ytre mig, men ikka kan. Fordi jeg personligt synes det overskrider en grænse for den kursist.. Og så synes jeg egentlig ikke jeg kan udtale mig mere, da det allerede er på grænsen..

• #9   30. nov 2009 Nu har jeg ikke set den tråd der startede det hele. Men generelt mener jeg ikke det er ok, at en adf.behandler opretter et emne om en af sine kunder, uden at denne er godkendt dette.

Der er self forskel på om tråden beskriver en generel problemstilling i forbindelse med træning, og adfærdsbehandleren så bruger en situation fra træningen til at forklare en pointe (og dette i øvrigt uden at svine hundeejer osv), eller om adfærdsbehandleren tager udgangspunkt i en kundes handlinger og ord, og dette på en måde så hundeejer har grund til at føle sig stødt.

• #10   30. nov 2009 Jeg synes det er en hårfin grænse...

Lidt ligesom hvis jeg tog et aktuelt problem op på vores forældreintra og på den måde fik et par forældre til at føle sig meget "ramt".

Nej tråden omhandlede ikke en kunde som sådan, men der var folk der spugte om det var dem, som der blev hentydet til.

Desuden kan en grund til omplacering, virke fuldstændig håbløs på mig, hvor det på den det drejer sig om, er et kæmpe problem.

• #11   30. nov 2009 For dem som ikke har læst indlægget fra den pågældende adfærdsbehandler, synes jeg det er svært at udtale sig i denne her tråd. Der blev talt generelt, og det er der vel ikke noget i vejen for, eller?

• #12   30. nov 2009 Gitte, ja der blev talt generel, men alligevel var der en bruger der spurgte "Er det mig, du her hentyder til ?"

Derfor jeg mener det er en hårfin grænse

• #13   30. nov 2009 Som behandler (akupunktør) ville jeg aldrig klage over det ene eller det andet nogle patienter gjorde, selvom det kunne være noget ganske generelt.
    Ganske enkelt for at holde linjen ren. Irritationsmomenter holder jeg i det private, men vil naturligvis gerne diskutere temaer.

Et eksempel fra mit andet fag, som er pædagog kunne være:
    Jeg er så træt af, at forældre ikke sørger for, at deres børn ikke taler ordentligt til voksne.

Jeg ville vende den til en debat om børns sprog uden anklagen.

(Og så vil jeg lige pointere, at jeg pt. ikke arbejder som pædagog og eksemplet er fiktivt *GG*)

Brok om kunder hører til i privaten, synes jeg. Men relevante temaer hører også til i det offentlige.

• #14   30. nov 2009 Det var et relevant tema. Det ser vi jo gang på gang når der harmes over hundeejere der kort tid efter anskaffelsen af en hvalp lige pludselig ikke har tid til den mere, og sætter den til omplacering i annoncer her på HG. Så er vi hurtigt ude med riven.

• #15   30. nov 2009 Det er slettet af trådstarter vil jeg tro.

• #17   1. dec 2009 Jeg nåede at se tråden - og fandt den bestemt på grænsen.

Jeg mener ikke, man kan tillade sig at skrive noget offentligt, der kan få kunder til at overveje, om det er dem, behandleren taler om eller ej.
    Det spørgsmål må bare ikke forekomme.
    Der skal være fuldstændig tillid mellem kunde og behandler.

Man kan så sige, at konsekvensen er behandlerens, fordi det er denne, der mister kunder netop på grund af manglende tillid.

Jeg synes det er vigtigt, at man som kunde ikke føler sig bedømt af sin behandler - og hvis det var mig, og jeg fandt ud af at en behandler bedømte sine kunder og udtalte sig offentligt om det, så ville jeg skifte behandler.

Det er tanken, der tæller ;o)

• #18   1. dec 2009 Kan kun være enig i det du skriver CH.

Men kan se der er meget delte meninger

• #20   2. dec 2009 Nok fordi nogle af os kender vedkommende.

• #21   2. dec 2009 Fordi man kender vekommendene, så skal man "beskytte" eller være enig med personon....synes sgu det lyder spøjst *GGG*

• #22   2. dec 2009 Nej, det skal man ikke. Hvis det skal misforstås, så fred være med det.

Uenighed kan ikke diskuteres, men det skal ikke nedgøres at man mener noget andet end andre.

Så jeg slutter her.

• #24   2. dec 2009 Gitte, den konkrete behandler er en, jeg har meget respekt for - men alle kan lave en bommert, og det tror jeg vedkommende fik lavet der ;o)

Jeg holder ikke op med at anbefale andre et besøg af den grund.

Jeg synes godt, man kan give kritik respektfuldt. Og heldigvis er denne tråd holdt, så det ikke fremgår hvem behandleren er - omend det sandsynligvis ikke er behageligt for vedkommende at læse med. Og det kan jeg godt forstå.

Men trods alt må det rent fagligt stadig være relevant - jobbet indebærer jo også en del forståelse for menneskelig psykologi :o)

• #25   2. dec 2009 CH. nej der er ingen grund til at nævne navne, men jeg mener også hvad man kan forvente af behandlere/trænere sådan helt generelt, tråden udløste jo så mit spørgsmål smiley

Men er da godt klar over jeg måske stikker hænderne i hvepsereden, fordi den tråd jeg hentyder til er fra en meget kendt behandler herinde fra.....

• #26   2. dec 2009 Når vi nu er så uenige, så lad det ligge. Hver især må selv finde ud af om de har en andel i sagen og tage den derfra. Det ved jeg da at nogen har gjort.

• #27   2. dec 2009 Gitte, jeg forstår ikke helt, hvad du mener?

Hvis man holder det på et generelt niveau i stedet for et konkret og i forhold til en bestemt behandler, må det være lettere at se hvor grænsen går.

• #28   2. dec 2009 Jeg mener at hvis nogen har følt sig stødt, så ville jeg konfrontere vedkommende, som jeg ikke tror har haft til hensigt at støde nogen.

Jeg læste det som en ren opfordring generelt at tænke sig om, og især op til jul hvor man uden at tænke sig om anskaffer sig et kæledyr som de ikke kan tage vare på alligevel. Det samme sker jo også i sommerferieperioden.

• #29   2. dec 2009 Er helt enig med Gitte !

At folk skal af med deres hund,bare fordi det er jul,de ikke kan ha kræet med og ikke har fået taget sig sammen til at booké pension,ja det er sgu egoistisk og det er faktisk ikke kun diverse adfærdsdimser,der oplever dette..
    Folk "glemmer " sommertider at hente deres hunde efter en ferie..

Så kan andre ¨få lov til at trække kræet til den sidste rejse,hvis ikke en har mulighed for,at en adfærdsdims kan ta dem ind og omplacere..

Jeg kunne ha kommet med det opstød og er satme langt fra adfærdsdut...For jeg har set det ved min tid hos dyrlæge og mange år i pension..
    Så sgu ingen forskel,når bare man snakker generelt,hvilket der blev gjort !

• #30   2. dec 2009 Stine - pointen er, at du IKKE er "adfærdsdut"

Problematikken ligger i, hvad og hvor meget en sådan kan tillade sig at ytre sin frustration over den slags ting på et offentligt forum, når der nu er kunder i blandt læserne.

Vedkommende er jo FULDSTÆNDIG i sin ret til at have det sådan. Og det er da oså forståeligt, at bægeret bliver godt og vel fyldt op en gang imellem.
    Men spørgsmålet er, om det er ok at udtrykke den frustration et sted, hvor der kan være kunder, der føler sig truffet over udtalelserne.

I mine øjne finder jeg det bedst at gøre den slags privat. Til sin ægtefælle eller kollegaer.

• #32   3. dec 2009 Den oprindelig tråd var også på et generelt plan.

• #33   3. dec 2009 Når man går ind og sætter antal på , indenfor en uge, så mener jeg ikke man snakker generelt.

De få mennesker der har haft behov for hjælp, kan så sidde og tænke om det måske er deres grund der var "ikke eksisterende" eller "egoistiske"....

Men som HL. skriver, så var det rent faktisk en generel debat om emnet, at den så udsprang af det indlæg, er jo ingen hemmelighed;-)

• #34   3. dec 2009 Det bliver vi vist aldrig enige om, og det er der heller ingen der siger vi skal være.

Vi tolker jo tingene på hver vores måde, og der er ingen der har "mere ret end andre".

• #35   3. dec 2009 Gitte, ja den oprindelige tråd var også på et generelt plan, men ikke desto mindre gav den anledning til, at mindst en blev usikker på, om det var ham/hende trådstarteren talte om.

Og det må i mine øjne ikke ske - så er det ikke holdt generelt NOK. Det er ihvertfald noget, man som behandler bliver nødt til at tage til efterretning, for det er en del af ens faglighed.
    Og også noget, der har konsekvenser for ens forretning jvf. tillid mellem kunde og behandler.

Så man kan ikke bare vifte det væk, desværre.

Kommentér på:
Hvad kan en adfærdsbehandler/træner ?

Annonce