Hvad kan en adfærdsbehandler/træner ? {{forumTopicSubject}}
Tillade sig ?
Der var en tråd herinde for dage siden, hvor en udtrykte bekymring for en del omplaceringshunde pt.
Kan en hundetræner/adfærdsbehandler tillade sig at tage emner op herinde, hvor de i forvejen finder en hel del kunder ?
Tænker, mange kan føle sig rigtig godt og grundigt stødt, tit og ofte har man jo følelserne helt ude på tøjet, hvis man skal omplacere, og med god grund.
Ved ikke om tavshedspligt gør sig gældene i sådanne tilfælde, eller om man overhovedet bruger sådan noget indenfor træning/adfærd
Personligt mener jeg ikke der skal komme indlæg der kan få kunder til at sidde og tænke "hov, det er da mig der bliver skrevet om"
Hvad mener i andre ?
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 4 Emner: 56 Svar: 588
Men hvis de har tavshedspligt ja så er det da noget helt helt andet. Så er det jo forbudt at udtale sig.
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 4 Emner: 56 Svar: 588
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.988
Jeg husker godt pågældende tråd og synes faktisk, at den var ok. Jeg er ret sikker på, at vedkommende som oprettede den også har sagt sin uforbeholdne mening til dem det kunne dreje sig om. Men jeg synes nu heller ikke, at der blev skrevet om enkelt-tilfælde hvor nogle skulle kunne kende sig selv...
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.988
Og det er der vel ikke rigtig nogen, som kan være uenige i. Men det er da rigtigt, at de ikke skal referere fra træning og hjælp i hjemmet...
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Når der så er en adfærdsbehandler der i en tråd, uden at nævne navne, eksempler eller andet, opfordrer folk til at tænke sig om, så er det at gå over stregen.
Hvad kan man så kalde det?
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
men der er da bestemt grænser for hvad man kan tillade sig.
Jeg går jo som føl ude i min klub, og efter jeg startede derude trækker jeg mig lidt på nogle punkter herinde.
For det første skynder jeg mig ikke at anbefale klubben herinde til alle, da jeg ikke vil "markedsføre" den eller virke som om jeg forsøger at lokke folk ud, når ikke det er relevant..
Og ja, jeg har set ting herinde hvor jeg har haft lyst til at ytre mig, men ikka kan. Fordi jeg personligt synes det overskrider en grænse for den kursist.. Og så synes jeg egentlig ikke jeg kan udtale mig mere, da det allerede er på grænsen..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.394
Der er self forskel på om tråden beskriver en generel problemstilling i forbindelse med træning, og adfærdsbehandleren så bruger en situation fra træningen til at forklare en pointe (og dette i øvrigt uden at svine hundeejer osv), eller om adfærdsbehandleren tager udgangspunkt i en kundes handlinger og ord, og dette på en måde så hundeejer har grund til at føle sig stødt.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Lidt ligesom hvis jeg tog et aktuelt problem op på vores forældreintra og på den måde fik et par forældre til at føle sig meget "ramt".
Nej tråden omhandlede ikke en kunde som sådan, men der var folk der spugte om det var dem, som der blev hentydet til.
Desuden kan en grund til omplacering, virke fuldstændig håbløs på mig, hvor det på den det drejer sig om, er et kæmpe problem.
maj 2006
jan 2006
Derfor jeg mener det er en hårfin grænse
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Ganske enkelt for at holde linjen ren. Irritationsmomenter holder jeg i det private, men vil naturligvis gerne diskutere temaer.
Et eksempel fra mit andet fag, som er pædagog kunne være:
Jeg er så træt af, at forældre ikke sørger for, at deres børn ikke taler ordentligt til voksne.
Jeg ville vende den til en debat om børns sprog uden anklagen.
(Og så vil jeg lige pointere, at jeg pt. ikke arbejder som pædagog og eksemplet er fiktivt *GG*)
Brok om kunder hører til i privaten, synes jeg. Men relevante temaer hører også til i det offentlige.
maj 2006
maj 2006
aug 2006
Jeg mener ikke, man kan tillade sig at skrive noget offentligt, der kan få kunder til at overveje, om det er dem, behandleren taler om eller ej.
Det spørgsmål må bare ikke forekomme.
Der skal være fuldstændig tillid mellem kunde og behandler.
Man kan så sige, at konsekvensen er behandlerens, fordi det er denne, der mister kunder netop på grund af manglende tillid.
Jeg synes det er vigtigt, at man som kunde ikke føler sig bedømt af sin behandler - og hvis det var mig, og jeg fandt ud af at en behandler bedømte sine kunder og udtalte sig offentligt om det, så ville jeg skifte behandler.
Det er tanken, der tæller ;o)
jan 2006
Men kan se der er meget delte meninger
maj 2006
jan 2006
maj 2006
Uenighed kan ikke diskuteres, men det skal ikke nedgøres at man mener noget andet end andre.
Så jeg slutter her.
aug 2006
Jeg holder ikke op med at anbefale andre et besøg af den grund.
Jeg synes godt, man kan give kritik respektfuldt. Og heldigvis er denne tråd holdt, så det ikke fremgår hvem behandleren er - omend det sandsynligvis ikke er behageligt for vedkommende at læse med. Og det kan jeg godt forstå.
Men trods alt må det rent fagligt stadig være relevant - jobbet indebærer jo også en del forståelse for menneskelig psykologi :o)
jan 2006
Men er da godt klar over jeg måske stikker hænderne i hvepsereden, fordi den tråd jeg hentyder til er fra en meget kendt behandler herinde fra.....
maj 2006
aug 2006
Hvis man holder det på et generelt niveau i stedet for et konkret og i forhold til en bestemt behandler, må det være lettere at se hvor grænsen går.
maj 2006
Jeg læste det som en ren opfordring generelt at tænke sig om, og især op til jul hvor man uden at tænke sig om anskaffer sig et kæledyr som de ikke kan tage vare på alligevel. Det samme sker jo også i sommerferieperioden.
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
At folk skal af med deres hund,bare fordi det er jul,de ikke kan ha kræet med og ikke har fået taget sig sammen til at booké pension,ja det er sgu egoistisk og det er faktisk ikke kun diverse adfærdsdimser,der oplever dette..
Folk "glemmer " sommertider at hente deres hunde efter en ferie..
Så kan andre ¨få lov til at trække kræet til den sidste rejse,hvis ikke en har mulighed for,at en adfærdsdims kan ta dem ind og omplacere..
Jeg kunne ha kommet med det opstød og er satme langt fra adfærdsdut...For jeg har set det ved min tid hos dyrlæge og mange år i pension..
Så sgu ingen forskel,når bare man snakker generelt,hvilket der blev gjort !
aug 2006
Problematikken ligger i, hvad og hvor meget en sådan kan tillade sig at ytre sin frustration over den slags ting på et offentligt forum, når der nu er kunder i blandt læserne.
Vedkommende er jo FULDSTÆNDIG i sin ret til at have det sådan. Og det er da oså forståeligt, at bægeret bliver godt og vel fyldt op en gang imellem.
Men spørgsmålet er, om det er ok at udtrykke den frustration et sted, hvor der kan være kunder, der føler sig truffet over udtalelserne.
I mine øjne finder jeg det bedst at gøre den slags privat. Til sin ægtefælle eller kollegaer.
maj 2006
jan 2006
De få mennesker der har haft behov for hjælp, kan så sidde og tænke om det måske er deres grund der var "ikke eksisterende" eller "egoistiske"....
Men som HL. skriver, så var det rent faktisk en generel debat om emnet, at den så udsprang af det indlæg, er jo ingen hemmelighed;-)
maj 2006
Vi tolker jo tingene på hver vores måde, og der er ingen der har "mere ret end andre".
aug 2006
Og det må i mine øjne ikke ske - så er det ikke holdt generelt NOK. Det er ihvertfald noget, man som behandler bliver nødt til at tage til efterretning, for det er en del af ens faglighed.
Og også noget, der har konsekvenser for ens forretning jvf. tillid mellem kunde og behandler.
Så man kan ikke bare vifte det væk, desværre.
Hvad kan en adfærdsbehandler/træner ?