{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.681 visninger | Oprettet:

kim p
kim p
Tilmeldt:
11. mar 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18

Chihuahua. Farven blå. {{forumTopicSubject}}

Jeg er ret forvirret over hvad der bliver betegnet blå, når der er tale om Chihuahua.
Jeg troede at blå var en diluteret sort, som viser sig som grå af forskellig styrke.
Jeg mente også at vide, at Brun(choko) også er en diluteret sort.
Nu har jeg set hunde der er betegnet som blå, men som for mig ser ud til at have en helt anden farve. En er nærmest rød en anden fawn og en mørkebrun(mocca), men alle er på papiret blå. Hvad er det jeg ikke har forstået?
Hvad skal der til for at en hvalp kaldes blå?
På samme måde med lilla. Jeg har set hunde jeg ville tro var Choko, men de bliver betegnet lilla.
Blå har nogle uheldige arvelige defekter, som gør at man ikke kan parre blå med blå.
Hvad med Choko og blå, er det ok og hvad vil der komme ud af det. Er det den brune eller den blå der er dominant.

Jeg håber at der er nogle med forstand på farverne inden for Chihuahua, som kan forklare hvordan det hænger sammen. Jeg er forvirret!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chihuahua. Farven blå.
  • kim p
    kim p Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #1   18. okt 2009 Det var jo ikke utænkeligt, at en af kennelejerene var medlem her og kunne svare.
    På den måde får mange svar på spørgsmålet på en gang og jeg er ret sikker på at jeg ikke er den eneste der gerne ville kende svaret.


  • #2   18. okt 2009 Choko er ikke dilute sort - det er en farve for sig selv. Lilla er dilute choko.

    Har hunden en blå næse og øjenkroge betragtes den som blue-x (x = fawn el. anden farve). Hunden er betragtes ikke som "blå", men er bærer af genet og kan producere blåt afkom.

    Der er en ret god tråd herinde omkring blå/choko parringer. Prøv at søge i forum (ellers kommer jeg tilbage når jeg er færdig med mine lektier)


  • kim p
    kim p Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #3   18. okt 2009 Men dem jeg tænker på har farven blå noteret i stamtavlen og normalt er det jo det hunden viser af farve og ikke det den bære, der bliver skrevet.
    Hvis choko ikke er diluteret sort, hvor stammer det så fra, ved du det?
    Tak for din tid!


  • #4   18. okt 2009 Jeg ved desværre ikke hvad reglerne omkring farvenavne i tavlen er, men choko er "bare" et andet farvegen (det fungerer i princippet på samme måde som blå, ved at der skal være sort til stede og farver alle de sorte hår choko, men det medfører ikke samme risici som dilute genet). Det nemmeste sted at lede efter info om genet er indenfor labradorens farvekoder. De har nemlig kun de 3 farver: sort, gul og choko og arveligheden for farver er stort set det samme for alle racer.

    Gul kan dog genetisk set ikke det samme som fawn og zobel (begge er dominant over sort, hvor sort er dominant over gul)


  • kim p
    kim p Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #5   19. okt 2009 Hej
    Tak for jeres svar, jeg blev lidt klogere.


Kommentér på:
Chihuahua. Farven blå.

Annonce