{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.454 visninger | Oprettet:

Kloge chihuahuafolk: Blå chihuahua?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har kig på den fineste blå/hvide chihuahua DKK hanhvalp.

Men jo mere jeg læser om farven blå, jo mere forvirret bliver jeg; bør jeg holde mig væk fra at købe han blå chihuahua?? Det er meget vigtigt for mig at den er sund og rask, så er det en risiko at tage ved at købe en blå chihuahua eller har jeg misforstået noget? Eller bør man "bare" ikke avle med ham?
Jeg kunne godt tænke mig at gå til udstilling, så udover om farven har en betydning for sundheden, vil det så trække ned at han er blå og hvid?

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kloge chihuahuafolk: Blå chihuahua??
  • #1   30. jun 2011 Den blå farve i sig selv er ikke farlig. det er først hvis man begynder at blande blå man får problemerne, da den godt kan medføre pelstab. Du kan evt. spørge om de vil teste hvalpen for den syge blå gen.. hvis han har det syge blå gen ville jeg ikke købe ham. hvis han derimod ikke har det syge gen, men kun det blå - hvilket jo er en selvfølge når han er blå ser jeg ikke noget problem i det.



  • #2   30. jun 2011 jeg kan ikke så godt lide den farve og sammen med alle de negative ting det kan medføre ville jeg aldrig købe en blå chihuahua, ikke engang når der står dkk på stamtavlen...jeg ville i hvertfald prøve om du kan finde oplysninger om hvalpens forældre og hvis du kommer til at finde noget negativt, så heller lade være med at købe den hvalp...
    Er nok spændt på hvad de "dkk snobber" siger til det, fordi hvis man kun kan få en chihuahua, som ser ud som en chihuahua og er sund og rask, når den er fra dkk, så skulle de blå chihuahuaer fra dkk jo allesamt har 0% alopezie-risiko ; )


  • #3   30. jun 2011 med alle de negative ting det kan medføre: Den er ikke så meget værre end så mange andre farver og fører ikke til mange negative ting. Kun én hvis man ikke bruger hovedet når man avler.. Den er ikke værre end blue fawn, lille, lilla fawn eller sort....

  • #4   30. jun 2011 Blå eller ej, så skal du huske at vil du bruge ham til avl, skal han være velegnet til udstilling.

    Han skal kunne opnå min. very good på udstilling for at kunne godkendes - så sørg for at købe dig en hvalp som er racetypisk


  • #5   30. jun 2011 man kan ikke kigge inde i hundens gener og man kan jo ikke se alopezie på en hvalp og det kan forekomme, selvom opdrætteren i det hele er meget seriøs...så jeg mener bare, at jeg ikke ville købe farver som blå, lilac, merle osv, fordi de kan betragtes som nogenlunde "vanskelig"

  • #6   30. jun 2011 Michelle, mange tak for svaret.

    Daniela, jeg forstår hvad du mener; hellere være på den sikre side. Tror måske jeg kigger efter en anden hvalp. Det er bare så svært at finde den helt rigtige!! Man aner jo ikke om de fejler noget de små pus smiley

    Monica, tak for svaret, vil ikke nødvendigvis bruge ham til avl (har også hørt, at de små cihuahuahanner ændrer sind, hvis de bliver brugt i avlen?) - jeg synes bare det kunne være spændende at udstille og da min papillon har underbid forsøger jeg denne gang at gå efter en uden fejl:-)


  • #7   30. jun 2011 Daniela: man kan sagtens teste en hvalp for om den har det syge blå gen. Og øøh nej Merle er jo slet ikke godkendt... Og igen, det er ikke mere vanskeligt end man bare skal huske hovedet. hvilket ALLE jo burde gøre uanset hvad farve ens chi har.

  • #8   30. jun 2011 Er det ikke noget med, at blå chihuahuas ikke er ret "in" i DKK?
    Som jeg forstår det, er der mange som ikke vil avle med en blå og at dommere ikke synes ret godt om blå - Altså i DKK.


  • #9   30. jun 2011 ja man kan teste en hvalp, men det betyder jo ikke at alle opdrætter gør det...merle er ikke godkendt, men stadig findes der nogle der avler med merle og der findes stadig mange der bare synes godt om farven og anskaffer sig sådan en chihuahua...jeg kalder de farver ikke "vanskelig" fordi man skal bruge hovedet når man avler med dem, jeg kalder de for "vanskelig" med hensyn til køb af en chihuahua i den farve, især som førstegangskøber...der findes rigtig mange ting man skal være opmærksom på, når man skal til at købe en chihuahua og når man vælger en farve som fx blå skal man være endnu mere kræsne end man skal være det i forvejen...

  • #10   30. jun 2011 Jeg tror bare jeg prøver at kigge mig om efter andre chihuahuaer fra andre avlsforbund også smiley

  • #11   30. jun 2011 jeg tror nok at hunde der har en lys blå farve kan allerede få de første tegn af alopezie fra de er ½ år, men når de har en mørke blå farve, så kan man først se det når de er 2-3 år gammel

Kommentér på:
Kloge chihuahuafolk: Blå chihuahua??

Annonce